Tjena.

Vad tycker ni jag ska välja för elbil.

Jag kör mycket skoter på vintrarna och drar då släp långa sträckor så ha en elbil som klarar det känns lite väl saftigt i dagsläget
Så bilen blir väl en 2a bil kan man säga även fast det är den som kommer gå mest


Jag och sambon har 5 respektive 4 mil tur och retur till jobbet. Tanken är att sambon ska använda elbilen när hon pendlar till jobbet samt grabbens hockeyträningar som också ligger i stan 4 mil tur och retur
Sen lär jag nog ta den också när det passar in med mitt schema (jobbar natt)

Så det är en bil som kommer läggas en hel del mil på dock inte över så väldigt långa pendlingsavstånd.

Vi har just installerat elbilsladdare hemma både jag och sambon kan än så länge ladda gratis på jobben också.

Vad bör man välja, vi bor i Umeå och pendlingen sker efter e4an.

Jag har också funderat angående leasing men det känns som vi kommer lägga alldeles för många mil på bilen för att det ska gå ihop.


Själv var jag istället på en MG zs ev men jag såg priserna idag och tyckte dom gått upp lite väl mycket samtidigt som vi inte har någon återförsäljare i närheten av Umeå .


Alla tips är välkomna, hade hoppats att lägga under 400k på bilen när miljöpremien är avdragen.
 
Silly Bear Silly Bear skrev:
Tjena.

Vad tycker ni jag ska välja för elbil.

Jag kör mycket skoter på vintrarna och drar då släp långa sträckor så ha en elbil som klarar det känns lite väl saftigt i dagsläget
Så bilen blir väl en 2a bil kan man säga även fast det är den som kommer gå mest


Jag och sambon har 5 respektive 4 mil tur och retur till jobbet. Tanken är att sambon ska använda elbilen när hon pendlar till jobbet samt grabbens hockeyträningar som också ligger i stan 4 mil tur och retur
Sen lär jag nog ta den också när det passar in med mitt schema (jobbar natt)

Så det är en bil som kommer läggas en hel del mil på dock inte över så väldigt långa pendlingsavstånd.

Vi har just installerar elbilsladdare hemma både jag och sambon kan än så länge ladda gratis på jobben också.

Vad bör man välja, vi bor i Umeå och pendlingen sker efter e4an.

Jag har också funderat angående leasing men det känns som vi kommer lägga alldeles för många mil på bilen för att det ska gå ihop.


Själv var jag istället på en MG zs ev men jag såg priserna idag och tyckte dom gått upp lite väl mycket samtidigt som vi inte har någon återförsäljare i närheten av Umeå .


Alla tips är välkomna, hade hoppats att lägga under 400k på bilen när miljöpremien är avdragen.
Är det endast intressant med ren elbil eller även plug-in-hybrider?

Bland rena elbilar klarar nog de flesta era behov i antal mil, det som får vara styrande är väll dragvikten.

Om plug-in-hybrid är intressant har du Kia, där bland annat Optima klarar 6,2 mil per laddning med hög dragvikt, och Toyota RAV 4 som klarar 7,5 mil per laddning.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D D.anne_85 skrev:
Är det endast intressant med ren elbil eller även plug-in-hybrider?

Bland rena elbilar klarar nog de flesta era behov i antal mil, det som får vara styrande är väll dragvikten.

Om plug-in-hybrid är intressant har du Kia, där bland annat Optima klarar 6,2 mil per laddning med hög dragvikt, och Toyota RAV 4 som klarar 7,5 mil per laddning.
Optima finns tyvärr inte kvar längre, det är Ceed SW som ersätter och den får "bara" dra 1300kg.

Jag är också ute efter en ny bil en plug-in som klarar att dra 1700kg+. Har hitintills bara sett att XC60 klarar det, men om jag har missat nån så får ni gärna tipsa mig.
 
maah maah skrev:
Optima finns tyvärr inte kvar längre, det är Ceed SW som ersätter och den får "bara" dra 1300kg.

Jag är också ute efter en ny bil en plug-in som klarar att dra 1700kg+. Har hitintills bara sett att XC60 klarar det, men om jag har missat nån så får ni gärna tipsa mig.
Det vet jag men köpte själv en begagnad Optima från 2020 men vill man ha en ny så blir det svårt såklart.
 
Som sagt den behöver inte kunna dra släp då jag har en annan till det
 
Silly Bear Silly Bear skrev:
Tjena.

Vad tycker ni jag ska välja för elbil.

Jag kör mycket skoter på vintrarna och drar då släp långa sträckor så ha en elbil som klarar det känns lite väl saftigt i dagsläget
Så bilen blir väl en 2a bil kan man säga även fast det är den som kommer gå mest


Jag och sambon har 5 respektive 4 mil tur och retur till jobbet. Tanken är att sambon ska använda elbilen när hon pendlar till jobbet samt grabbens hockeyträningar som också ligger i stan 4 mil tur och retur
Sen lär jag nog ta den också när det passar in med mitt schema (jobbar natt)

Så det är en bil som kommer läggas en hel del mil på dock inte över så väldigt långa pendlingsavstånd.

Vi har just installerat elbilsladdare hemma både jag och sambon kan än så länge ladda gratis på jobben också.

Vad bör man välja, vi bor i Umeå och pendlingen sker efter e4an.

Jag har också funderat angående leasing men det känns som vi kommer lägga alldeles för många mil på bilen för att det ska gå ihop.


Själv var jag istället på en MG zs ev men jag såg priserna idag och tyckte dom gått upp lite väl mycket samtidigt som vi inte har någon återförsäljare i närheten av Umeå .


Alla tips är välkomna, hade hoppats att lägga under 400k på bilen när miljöpremien är avdragen.[/QUOTE
Halloj
Hur har det gått? Sprang på tråden av en slump när jag satt och skrattade åt elbilsdiskussionerna i en annan tråd.
Köpt nån bil?
Insåg att jag är ungefär samma sits som dig.
Frugan pendlar 4 mil enkel och jag 5 mil enkel resa om dagen. Vi har varsin ID3:a. Dessutom köpte vi en skåpbil endast för dragets skull och möjlighet att lasta en massa skräp. (Ja jag vet att det inte var så miljövänligt tänkt)
Vi är väldigt nöjda med våra val och jag har nu kört 4000 med min och hon 2000 styvt…
Det finns uppsidor och nedsidor med elbil men vi resonerade så här:
Hur många turer om året åker vi längre än 30 mil i sträck - knappast aldrig.
Kan vi ladda hemma och på jobbet - Ja
Måste vi ha en stor bil - Nej, åker alltid ensamma

vi kommer definitivt att fortsätta åka elbil men det är inte nödvändigt att åka VW även om den tilltalar oss båda. Lätt sugen på id4 gtx men vet inte…

nåja, det var lite kvickt hur jag tänkte.
Må gott o lycka till
 
Redigerat:
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Traden Traden skrev:
Halloj
Hur har det gått? Sprang på tråden av en slump när jag satt och skrattade åt elbilsdiskussionerna i en annan tråd.
Köpt nån bil?
Insåg att jag är ungefär samma sits som dig.
Frugan pendlar 4 mil enkel och jag 5 mil enkel resa om dagen. Vi har varsin ID3:a. Dessutom köpte vi en skåpbil endast för dragets skull och möjlighet att lasta en massa skräp. (Ja jag vet att det inte var så miljövänligt tänkt)
Vi är väldigt nöjda med våra val och jag har nu kört 4000 med min och hon 2000 styvt…
Det finns uppsidor och nedsidor med elbil men vi resonerade så här:
Hur många turer om året åker vi längre än 30 mil i sträck - knappast aldrig.
Kan vi ladda hemma och på jobbet - Ja
Måste vi ha en stor bil - Nej, åker alltid ensamma

vi kommer definitivt att fortsätta åka elbil men det är inte nödvändigt att åka VW även om den tilltalar oss båda. Lätt sugen på id4 gtx men vet inte…

nåja, det var lite kvickt hur jag tänkte.
Må gott o lycka till

Tjena såg inte ditt svar förän nu.

Senaste veckornas stigande bränsle priser för nu att det börjar bli dax att slå till.

Ska titta på en id3 nu på morgonen.

Vad tycker du om den hittils ?
Verklig räckvidd vore också kul att veta
 
Magnus E K
Be dem skicka med en räckviddsförlängare/nödmotor:

800px-Horse_drawn_US_Mail_car.jpg
 
  • Gilla
  • Haha
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Tjena såg inte ditt svar förän nu.

Senaste veckornas stigande bränsle priser för nu att det börjar bli dax att slå till.

Ska titta på en id3 nu på morgonen.

Vad tycker du om den hittils ?
Verklig räckvidd vore också kul att veta
Kolla in Hyundai Kona, ska provköra på torsdag, fått fina recensioner, speciellt i kallt väder, tänkte på dig pga att du verkar bo i v-botten?
 
KIA Ev6 är en elbil och får dra 1600kg.

De flesta elbilar annars är lätta enegieffektiva bilar med optimering på körsträcka per laddning.
Min Kia e-niro får dra 300kg, alltså ingen mening med dragkrok, man kan häkta på ett par cyklar typ.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Tjena såg inte ditt svar förän nu.

Senaste veckornas stigande bränsle priser för nu att det börjar bli dax att slå till.

Ska titta på en id3 nu på morgonen.


Vad tycker du om den hittils ?
Verklig räckvidd vore också kul att veta
Halloj
Vi är väldigt nöjda generellt. Visst kräver det lite planering vid långkörning men det sker så sällan.
Räckvidden ligger rätt konstant mellan 21 mil (-15 grader) och till 32 mil(sommar). Idag kommer jag 28 när jag tittar i appen.
Laddbox hemma är nödvändig enligt mig även om vi båda har förmånen att ladda på jobbet varje dag.
Laddar fullt hemma på fredag så de alltid är fulla på helgen ifall man vill ta en tur spontant.

klart du ska slå till. För oss var det inte ett alternativ att byta till en dieselharv igen. Man ska nog dock göra jämförelsen mot att köpa en ny bil och inte jämföra med nåt gammalt som redan står på gården.
Nåja…lycka till i valet. Jag gillar iaf id3an som bil men byter till id5 till hösten som det ser ut. Frugan älskar sin 3:a och kan inte tänka dig något annat.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag har kört lite ID3 och måste säga att man nog behöver vara en väldigt försiktig förare för att komma i närheten av 30 mil med den i motorvägsfart (vilket är vad jag tycker att man bör förhålla sig till när man pratar räckvidd).

Tycker att den drar nästan lika mycket som min ID4, Som har en tredjedel större batteri.

Så om räckvidden är viktig skulle jag satsa på en bil med 75+ kWh batteri snarare än 55+.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har kört lite ID3 och måste säga att man nog behöver vara en väldigt försiktig förare för att komma i närheten av 30 mil med den i motorvägsfart (vilket är vad jag tycker att man bör förhålla sig till när man pratar räckvidd).

Tycker att den drar nästan lika mycket som min ID4,

Som har en tredjedel större batteri.

Så om räckvidden är viktig skulle jag satsa på en bil med 75+ kWh batteri snarare än 55+.
kan hålla med om att man nog ska överväga stora batteriet men jag pendlar 5 mil (enkel) konstant i 100km/h (ej motorväg) och når lätt 30 mil på det och gjort så i 6000 mil. Kör rätt lugnt men har definitivt rumpvärme, rattvärme igång.
Ser till att bilen är uppvärmd på laddplatsen innan jag åker. Det kanske gör sitt till…
Hade gtx som lånebil förra veckan men var inte sjukt imponerad dock. Beror nog mest på att allt ser lika ut som ”lillen”
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har kört lite ID3 och måste säga att man nog behöver vara en väldigt försiktig förare för att komma i närheten av 30 mil med den i motorvägsfart (vilket är vad jag tycker att man bör förhålla sig till när man pratar räckvidd).

Tycker att den drar nästan lika mycket som min ID4, Som har en tredjedel större batteri.

Så om räckvidden är viktig skulle jag satsa på en bil med 75+ kWh batteri snarare än 55+.
Är motorvägsfart 110 eller 150 km/h?
 
Någonstans däremellan för de flesta skulle jag tro. Och oftast i den nedre delen av intervallet.

Och hur fort man kör, i synnerhet i de hastigheterna, påverkar en hel del.

Min huvudsakliga poäng är dock att körcyklernas siffror är ganska dåliga indikatorer på hur långt man kommer, eftersom att långkörningar brukar vara just i motorvägsfart, oavsett vad denna fart är för den enskilde.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.