Låter högt. Beror på var i landet huset står men det borde gå att få ner förbrukningen till runt 12000 kWh/år tycker jag om man kompletterar med LLVP alternativt byter typ av frånluftsvärmepump. Kolla noga så det är vattenburet värmesystem och inte direktverkande el-radiatorer.
 
F Fideliox skrev:
Hmm ja, enligt annonsen ligger årsförbrukningen på 18 000kwh så effektiviten är nog inte i topp.
Bor i en huslänga i Umeå med 8 hus byggda -91 ca 170kvm, 190mm i vägg, 400 tak. Här har du något att referera till:

Jag: FLVP IVT 690 2kw + en hero ln35, 17-18000kwh

Granne 1: FLVP nibe 730 5kw, ~14000kwh

Granne 2: Bergvärme + FTX, runt 12000kwh

Billigast, dyrare, dyrast.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
F
King Average King Average skrev:
Bor i en huslänga i Umeå med 8 hus byggda -91 ca 170kvm, 190mm i vägg, 400 tak. Här har du något att referera till:

Jag: FLVP IVT 690 2kw + en hero ln35, 17-18000kwh

Granne 1: FLVP nibe 730 5kw, ~14000kwh

Granne 2: Bergvärme + FTX, runt 12000kwh

Billigast, dyrare, dyrast.

Tackar! Ja detta gäller skåne så torde vara något lägre tycker man. Vem vet, ägarna kanske har 25 grader varmt inomhus? Det är luftburen värme dock men det finns även kamin. På bilderna skymtas elelement åtminstone på toaletterna men ingen annanstans men får kolla på visningen.

Annars får det kanske blir en Luft/Luft också, billigare än att dra upp solpaneler.
 
F Fideliox skrev:
Tackar! Ja detta gäller skåne så torde vara något lägre tycker man. Vem vet, ägarna kanske har 25 grader varmt inomhus? Det är luftburen värme dock men det finns även kamin. På bilderna skymtas elelement åtminstone på toaletterna men ingen annanstans men får kolla på visningen.

Annars får det kanske blir en Luft/Luft också, billigare än att dra upp solpaneler.
Luftburen värme???
 
F
A Argastesnickaren skrev:
Luftburen värme???
Det är vad det står. De menar kanske hur värmen från pumpen didtribueras.

Funderar om det inte vore möjligt att koppla på en utedel på samma system på något vis?
 
Redigerat:
nikasp
Vi har 126 kvm enplanshus i Stockholm och gör av med 13-14000 kWh per år. Familj om fyra pers som badar badkar och duschar utan att snåla. Frånluftsvärmepump funkar perfekt tycker jag. Vi fick byta 2017 när den var 20 år gammal, ett kompressorbyte efter 10 år och 2017 stannade/tjorvade cirkulationspumpen. Hade redan bestämt att vi inte lägger en spänn på den pga ålder så efter några ggr med manuell start blev det byte.

Hade jag byggt nytt hade jag nog kollat marknaden först, lite nörd då jag pluggat energiteknik på högskola. Men jag och familjen har verkligen inget att klaga på. Sommartid vore det fint att kunna kyla tilluft men det är vi ju verkligen inte ensamma om att tycka.
 
F Fideliox skrev:
Det är vad det står. De menar kanske hur värmen från pumpen didtribueras.

Funderar om det inte vore möjligt att koppla på en utedel på samma system på något vis?
En frånluftsvärmepump tar värmen från luften och värmer vatten som den sen skickar ut.
Sen finns det nån (några) där du kan montera en tillsats modul bla NIBE 750 med Sam 40.
Då kan du få förvärmd tillluft.
En NIBE 730 till exempel tar all sin luft via ventiler i vägg och fönster, tar till vara på värmen och skickar luften ur huset.
Sen finns det rena ftx system där du då får förvärmd tillluft, då har man en annan värmekälla som är valfri.
Kolla om det finns någon beteckning eller namn på pumpen;)
 
Under en tid på 80-talet och början av 90-tal förekom det ganska ofta att man satte in en frånluftsvärmepump ansluten till ett luftvärmeaggregat med kapacitet att värma hela huset via luftkanaler utan någon golvvärme eller radiatorer. Luftvärmeaggregatet blandar ny tilluft utifrån med cirkulationsluft i huset för att få tillräcklig värmekapacitet. Konstruktionen på frånluftsvärmepumpen måste då stödja luftvärmeaggregat. Finns bara 2 kW-modeller för detta. Idag kan man köpa t.ex. NIBE F370 med Alig VB250L för att få det. Det blir svårare att spara någon energi genom att även sätta in en luftluftvärmepump i huset.

Modeller för att docka en luftvattenvärmepump till en traditionell frånluftsvärmepump fanns förut men detta försvann när den nya generationen frånluftsvärmepumpar med högre effekt kom.
 
När jag byggde min kåk för några år sedan lät jag göra två energiberäkningar. En med bergvärme och FTX och en med frånluftsvärmepump. Huset ligger utanför Umeå och vi valde tillslut bergvärme. Siffrorna i energiberäkningen stämmer bra med verkligheten.

Om någon är intresserad kommer de båda beräkningarna här.

Energiberäkningsdokument för ett hus med bergvärme och FTX, inkluderande detaljerade specifikationer och värden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Energiberäkningsdokument med tekniska specifikationer för två värmesystemalternativ för ett husbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nikasp och 1 till
  • Laddar…
F
J Josth skrev:
Finns bara 2 kW-modeller för detta. Idag kan man köpa t.ex. NIBE F370 med Alig VB250L för att få det. Det blir svårare att spara någon energi genom att även sätta in en luftluftvärmepump i huset.
Hur menar du att en luftluft inte skulle hjälpa till att reducera förbrukningen?
 
E
N nybyggarn3 skrev:
När jag byggde min kåk för några år sedan lät jag göra två energiberäkningar. En med bergvärme och FTX och en med frånluftsvärmepump. Huset ligger utanför Umeå och vi valde tillslut bergvärme. Siffrorna i energiberäkningen stämmer bra med verkligheten.

Om någon är intresserad kommer de båda beräkningarna här.

[bild]

[bild]

Intressant! Så cirka 12500 kr besparing per år med ett elpris på 1.6 kr om jag räknat rätt.
 
Hur räknande du då? Köpt el minskar med ca 4100 kWh/år vad jag kan se. Bergvärme + FTX är bra när det blir kallare klimat men det kostar också betydligt mycket mer att installera.
 
F Fideliox skrev:
Hur menar du att en luftluft inte skulle hjälpa till att reducera förbrukningen?
Om man har radiatorer eller golvvärme skruvar man ner värmen från dessa i alla rum dit istället värmen från luftluftvärmepumpen når. Då minskar gångtiden för el-patronen i en traditionell frånluftsvärmepump högst väsentligt. Har man luftvärmeaggregat i huset kommer ventilationen den vägen och den kan man inte stänga av. Sänker man temperaturen i luftvärmeaggregatet blir det kallt i rum dit värmen från luftluftvärmepumpen inte når. Blir svårt att uppnå en hög energibesparing med luftluftvärmepump i ett sådant hus. Kan man värma precis där luftvärmeaggregatet tar sin cirkulationsluft är det bra.
 
J Josth skrev:
Hur räknande du då? Köpt el minskar med ca 4100 kWh/år vad jag kan se. Bergvärme + FTX är bra när det blir kallare klimat men det kostar också betydligt mycket mer att installera.
Det är min tolkning också. Tog aldrig in något pris på frånluftsvärmepump men jag gissar att det skiljer mycket. Dock hade jag inte accepterat friskluft direkt genom väggen så kanaler för tilluft och hade vi inte kommit ifrån ändå.

Som läget är nu känns det iaf skönt att vi gjort det vi kan för att hålla nere energiförbrukningen i hemmet.
 
120kvm, byggt - 84, flvp, 4pers, elgolv badrum, elelement garage, 21c inne, Västra Götaland - 12000kwh/år
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.