Husbyggarn skrev:
(polenresan bokad för egen del, åker i slutet av juli med nynäshamnfärjan för kombinerad semester- och inköpsresa!)
Hej

Vet du exakt vart du ska??
Pratar du polska??
Det underlättar väldigt mycket om du har kollat upp vart du ska, vad du ska titta på osv.
När jag var nere för en månad sedan hade jag med mig en kollega som kan polska. Vi var där bara sex timmar men eftersom han kan språket och vi visste på ett ungefär vart vi skulle gav denna sextimmars resa betydligt mer än jag förväntade mig. Vi åkte inte ner för att handla utan mest för att "kolla läget". Min nästa resa kommer att bli i höst och då kommer jag att veta vart jag ska åka, ungefär vad sakerna kostar osv. Då blir det skåpbil med släp.
Visst kan man åka ner och leta själv men man hittar inte många som pratar engelska. Kanske tyska fungerar bättre men det tror jag inte.

Mer finns att läsa på hemsidan:
http://www.33rpm.nu/hammarbacken/Sidor/bygget.html

längst ner

kolla även in lite bilder

Said
 
Någon som har nån länk till nån Polsk byggvaru- eller kakelhandlare?
 
Asså....jag kikade på "Praktiker" reklamblad och det verkar ju inte alls så billigt som jag hade trott......dom billigare klinkersen kostade ~30Euro/kvm.....det kan man ju hitta överallt i sverige....laminatgolv kostar runt 24Euro.....låter inte heller billigt....hmmm....



EDIT: Eller är det någon typ av Polsk valuta i annonserna? En vanlig gräsklippare kan väl inte kosta 1100Euro?
 
Läste just detta:

priserna är angivna i Polsk valuta, zloty.
(1 zloty = ca 2 SEK)

Någon som vet om "Einhell" är ett bra märke på elverktyg?
 
Einhell är ett tyskt lågprismärke. Kvalitetsmässigt tycker jag att det är helt OK i förhållande till priset! ;)
 
IFK skrev:
Någon som har nån länk till nån Polsk byggvaru- eller kakelhandlare?

Hej
Här kommer en länk där ni kan köpa byggmtr till vetiga priser, alla bygghandlare i Baltikum är seriösa då de vill exportera. www.wood-me.com där kan ni söka på engelska från byggmtr till färdiga hus
Mvh
Swede
 
Vilken Kanonlänk !! Många tack för den !!!
 
Hej!
Ny här - skall bygga nytt. Planerar skaffa div. material i Polen. Någon som vet ett smart sätt att få hem grejerna, typ vitvaror, ikea-kök, garderober men även klinkers mm? Hyra liten lastbil själv eller finns det något transportföretag?
 
F
Said skrev:
Hej

Så nu har man varit polen och kollat. Det blev så här:

Färja från Nynäshamn 24/5 kl 18:00. Framme i Gdansk kl. 12:00 nästa dag.
En träff med återförsäljaren av lättbetong. Ett medelålderspar som var mycket gästvänliga och trevliga. De var båda utbildade ingenjörer och hade lång erfarenhet av branschen.
Ville inte ens ha handpenning för beställningen och de körde oss runt till ett par ställen.
Hade en del synpunkter på beställningen av arbetsverktygen. De tyckte jag hade beställt för mycket av en del och för lite av annat.
Efter en timme eller så kom två byggare med erfarenhet av att bygga i lättbetong. Jag hade en del frågor om arbetsgången och de hade en del mycket värdefulla tips och förslag. De skulle även komma in med en offert för putsning av huset.
Fick du nån offert till slut för puts av huset? Vi är nämligen inne på samma tankar som du.

mvh
 
fredrik_o_sara skrev:
Fick du nån offert till slut för puts av huset? Vi är nämligen inne på samma tankar som du.

mvh
Hej

Nej, inte än.
Däremot pratade jag med en polsk "byggare" här i sverige och han pratade om ca 4000:-/vecka /person. Han tyckte det räckte med två personer och att de skulle klara det på en vecka (200 m2).
Alltså 8000:-
Sedan tillkommer material (ingen anning om hur mycket), ställning samt maskiner.

Eftersom jag inte hunnit kolla upp dessa priser kanske du ska ta dem med en nypa salt.

Said
 
andypandy skrev:
Praktiker - polen-gdansk
[länk]
Kolla in fotot... visst står det "transport gratis"??
På Svenska alltså! Kör Praktiker grejer till sverige?

Någon som varit där och kan meddela vad det rör sig om.
(anders, som är intresserad av 100-130 kvm snygg och billig marksten)
Kan det kanske vara så att ordet finns i både polskan och svenskan kanske :)
 
Hejsan

Har läst en hel del i forumet om byggnadsmaterial i bl.a Polen, Estland och Lettland. Men inte sett något om priser på fönster. Någon som har köpt fönster i dessa länder?? Eller har tips om några hemsidor ???
 
:surprised: Wow, handla i Tysklan/Polen är prexis vad jag grubblat på och så hittar man en sån här "guldtråd". Tokmycket info. att gräva genom.

Tack för dä´ ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.