Maskintok skrev:
Eller om konflikten kommer hit..
[bild]
hörde idag att regeringen köpt in M12 cykel till försvaret.
Men dock leverans tid som är lång...
De kommer från Kina..
märke sjösala och lastbilarna kan inte åka då dieseln är för dyr... enligt upphandling så gäller det att köra på Hvo100..
Men Ryssland har idag sagt att de gärna väntar till Sverige fått sin leverans.. ;)
Men kan du sluta tönta dig och bara spy ut massa skit hela tiden. Har inte byggahus ngn form av moderering och regler kring prat om politik? Vill du diskutera saker objektivt och komma med vettiga inlägg som har någon form av substans så kanske det vore lättare att inte bry sig men det är fan lite tröttsamt med denna typ av inlägg som kommer titt som tätt från dig och andra

Ping @Marlen Eskilsson Har ni ingen regel mot politiksnack på forumet eller har ni gett upp helt?
 
T tompaah7503 skrev:
Hur fungerade distribution av livsmedel innan din oxfilé kom från Brasilien?
Vilken effekt hade det haft på bränslepriser om nedanstående personer inte hade drivit upp efterfrågan?
Diskutera i grupp.

[bild]

[bild]
I ganska många år har man haft lastbilar för att transportera maten. Annars har väl haft häst och vagn. innan dess hade man självproduktion. Fler frågor du behöver svar på?
 
Det finns en energikälla som är ren, billig och framförallt tillgängligt över hela världen.
Enda negativa är att den inte lyser 24h om dygnet överallt
 
  • Gilla
L A Axelsson
  • Laddar…
S shs skrev:
Men kan du sluta tönta dig och bara spy ut massa skit hela tiden. Har inte byggahus ngn form av moderering och regler kring prat om politik? Vill du diskutera saker objektivt och komma med vettiga inlägg som har någon form av substans så kanske det vore lättare att inte bry sig men det är fan lite tröttsamt med denna typ av inlägg som kommer titt som tätt från dig och andra

Ping @Marlen Eskilsson Har ni ingen regel mot politiksnack på forumet eller har ni gett upp helt?
Nu kan man själv hålla en god ton. Även om man inte uppskattar andras inlägg.
Nu dyker det lätt upp politik i en tråd som dieselpriser. Så det kanske är fel tråd för dig generellt.
Men om det nu var så jobbigt så du var tvungen och vara dryg och otrevlig så kan du lätt anmäla inlägget som stör dig. De tre prickarna till höger i inlägget som du vill anmäla. Du får gärna hålla en trevligare ton i fortsättningen, det blir mycket trevligare för alla. Nu vet du hur du ska göra om ett inlägg inte följer reglerna. Du behöver inte säga någonting.
 
S shs skrev:
Men kan du sluta tönta dig och bara spy ut massa skit hela tiden. Har inte byggahus ngn form av moderering och regler kring prat om politik? Vill du diskutera saker objektivt och komma med vettiga inlägg som har någon form av substans så kanske det vore lättare att inte bry sig men det är fan lite tröttsamt med denna typ av inlägg som kommer titt som tätt från dig och andra

Ping @Marlen Eskilsson Har ni ingen regel mot politiksnack på forumet eller har ni gett upp helt?
Snarare ett relevant inlägg då vi inte är självförsörjande på varken diesel eller mat
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
När jag läser sådant här så tänker jag på de miljontals som nu flyr från Ukraina. Under hot om att bli av med livet självt flyr de, förmodligen en plats där de är födda, uppvuxna och jobbat större delen av sitt liv på.

Samtidigt finns en massa snubbar i Sverige som ba "jag kan tyvärr inte..". Nånstans här tappar jag liksom respekten för dessa "kan inte, vill inte"-argument. Människor som har alla val i livet men väljer att bo på sådant sätt att man måste köpa dunkvis med diesel veckovis för att ens kunna andas. Jo visst kan man göra det valet men då får man bekosta det själv också.
Å herregud...
 
  • Gilla
skoge och 2 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Det finns en energikälla som är ren, billig och framförallt tillgängligt över hela världen.
Enda negativa är att den inte lyser 24h om dygnet överallt
Det är elbrist idag... hur blir det om lastbilstrafiken ska köra på el
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Det är ju inte bara priset på drivmedlet..
Man ska först tanka för nån 1000 lapp mer i månaden sen kommer elräkningen på flera 1000 mer sammantaget så rinner det över...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Det är elbrist idag... hur blir det om lastbilstrafiken ska köra på el
Några ledord....
Autonomt
Eldrift via batteri.
 
T tompaah7503 skrev:
När jag läser sådant här så tänker jag på de miljontals som nu flyr från Ukraina. Under hot om att bli av med livet självt flyr de, förmodligen en plats där de är födda, uppvuxna och jobbat större delen av sitt liv på.

Samtidigt finns en massa snubbar i Sverige som ba "jag kan tyvärr inte..". Nånstans här tappar jag liksom respekten för dessa "kan inte, vill inte"-argument. Människor som har alla val i livet men väljer att bo på sådant sätt att man måste köpa dunkvis med diesel veckovis för att ens kunna andas. Jo visst kan man göra det valet men då får man bekosta det själv också.
Det går att vända och vrida på allt. Troligtvis har dom som valt att bo långt utanför städerna i ukraina det betydligt bättre nu än dom som valt att bosätta sig i betonglådorna i städerna. Det är nog främst dom som tvingas fly.
 
A Alexn72 skrev:
Det finns en energikälla som är ren, billig och framförallt tillgängligt över hela världen.
Enda negativa är att den inte lyser 24h om dygnet överallt
Det måste vara vatten... nej just det, den fungerar 24h om dygnet. men den lyser inte så bra.
Det bästa är att den fungerar hela tiden.
Men det var väl vattnet du tänkte på? verkningsgraden är på den ena ca 20% den andra runt 90%
Den ena har stora investeringskostnader.
 
Men det är klart jag har ju valt att ha värme och lyse i huset, det kan jag ju skita I
 
wildeside
Inte bara åkerier som lägger ner verksamheten!
Vet iaf en mark entreprenör som begärde sitt företag i konkurs och sa upp all personal.
Han körde allt i botten pga långtidskontrakt som han inte kunde bryta eller få mer betalt för.
Vet fler som funderar på att avveckla, kursa eller iaf permittera personalen.
Så snart har ökade intäkterna för miljöavgifterna ätits upp av minskade skatteintäkter och ökade bidragskostnader.
 
A Alexn72 skrev:
Några ledord....
Autonomt
Eldrift via batteri.
Du glömde ordet elbrist
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
A
S shs skrev:
Men kan du sluta tönta dig och bara spy ut massa skit hela tiden. Har inte byggahus ngn form av moderering och regler kring prat om politik? Vill du diskutera saker objektivt och komma med vettiga inlägg som har någon form av substans så kanske det vore lättare att inte bry sig men det är fan lite tröttsamt med denna typ av inlägg som kommer titt som tätt från dig och andra

Ping @Marlen Eskilsson Har ni ingen regel mot politiksnack på forumet eller har ni gett upp helt?
Det var skämt.
Och diesel priser samt transporterna som nu blir lidande är politiska partier som orsakat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.