Görill och Björn flyttar från Bergen i Norge till sydligaste Skåne för att bygga en skånelänga de har ritat själva. Ett förslag från Gert Wingårdh om ny form på längan faller i god jord.

Du kan läsa artikeln här: Bygger skånelänga i Klagstorp - Husdrömmar
 
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
Fina skåne och dess underbara natur. Synd att det alltid blåser lite för mycket. Tyckte att det mindre huset blev finare. Sympatiska byggherrar!
 
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
R
"Statarlänga" Vet de ens vad de pratar om?
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Erik JL och 3 till
  • Laddar…
Ja välkomna att kommentera detta avsnitt av Husdrömmar!

Jag vill för säkerhets skull även denna gång påminna om att det ligger mycket arbete, själ och hjärta bakom vart och ett av de här projekten. Diskutera sakligt, visa respekt och var konstruktiv i dina kommentarer.

Utgå från att alla som är inblandade i programmet är medlemmar på Byggahus.se och läser vad du skriver.

Inlägg som inte följer våra diskussionsregler (särskilt § 4.7) raderas utan förvarning.
 
  • Gilla
Erik JL och 5 till
  • Laddar…
Gillade när dom pratade om att säkerhet var otroligt viktigt i deras bygge och sekvensen innan visades två killar utan sele som spikade ihop takstolarna, minst 5m över betongplattan.
 
  • Gilla
MichelleW och 9 till
  • Laddar…
Finessen med vinklade hus på skånska slätten är att man "på köpet" kan få en skyddad uteplats där det blir någorlunda lä för vinden, superarkitekten har tydligen ingen kunskap om detta!
 
  • Gilla
MichelleW och 14 till
  • Laddar…
Ett hus som verkligen passar in där det står.
Litet minus på altanen som inte passar stilen på huset.
Kul att dom ritat huset ”själva” med lite hjälp av en av Sveriges mest meriterade arkitekt:rofl:.
 
  • Haha
  • Gilla
Mikedigitize och 1 till
  • Laddar…
Ett fint hus, även om jag tyckte gästhuset blev lite trevligare. Synd att de inte byggde efter den ursprungliga planen, för att få en lite mer vindskyddad uteplats. Fast jag gillade "lagårdsdörrarna" vid husets dörrar och fönster.
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
P
Jag håller helt med Gert angående spröjs. Bara bort med dem. Titta på entrédörrarna utan spröjs och man går in korridoren som slutar i fönster med spröjs.. Takfönster utan spröjs medans gavelfönster har spröjs... Bestäm er!
Och sen vill man ha ett modernt hus. Spröjs hade man förr pga det var svårt och dyrt med stora glas. De hade säkert valt utan spröjs förr om det var möjligt.

Men jag gillar att de byggde ett hus för dem själva och inte ett för att sälja och då tänka på vad en köpare skulle vilja ha..
 
  • Gilla
sin och 2 till
  • Laddar…
Vad heter spiskaminmodellen som Wingård rekommenderar i programmet?
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Den främsta behållningen tycker jag är vikten av genomtänkta fönsterplaceringar, dels för ett bra ljusflöde in i huset, dels för att fånga upp den bästa utsikten. Byggsättet med murade lättbetongblock som ger homogena väggar är suveränt. Tyvärr är programansvariga dåliga på att utvärdera tekniken. Det är inte heller Gert Wingårdhs starka sida. Att använda stål i nockbalk och pelare, när man har så gott om plats på höjden tycker jag är löjligt. Det tillför inget.
 
  • Gilla
Promiscuos Monkey och 6 till
  • Laddar…
PeterFalun
det blev en fin gård, väl inramat och utfört

jag hade velat haft växthuset närmare huset, i linje med garaget

bra att man hade taklagsfest dvs tänker på byggarna
 
  • Gilla
Harald Boye och 2 till
  • Laddar…
Fin gårdsbild och mycket fint på håll.
Är golvet slipad betong? (Till skillnad från väggar i badrum som har klinker efterliknande sten.)
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
  • Gilla
Jorentz
  • Laddar…
Ärdet någon somvetvilkalätbetongblock de använde?
Som tidigare påpekats finns det en anledning att man i Skåne byggt Skåne huse vinklar. Med den tomten och det läget hade jag satsat på fyrlängad Skånegård. Annars tycker jag det blev ett fint hus.
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.