Nissens
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Dom blir inte alls smutsiga. Och mitt FTX aggregat varnar när det är dags att byta filter. Om du inte byter filter blir det igensatt och aggregatet får jobba lite hårdare för att hålla samma flöde. Det är inte så att filtret blötsligt börjar släppa igenom partiklar.

Sen skulle det funka utmärkt utan filter även med cirkulation. Det är inte så att partiklar bara åker runt och runt och samlar upp sig så det blir outhärdligt utan det far med ut i det som ventileras. Det viktiga för luftkvaliteten är att få ett bra luftombyte i hela bostaden(förutsätter ren utomhusluft). Nackdelen med FLVP är kallras vid friskluftsdon (som går att lösa) och att det blir ett större undertryck i huset mot om man har forcerad tilluft också.

Helst skulle jag se till- och frånluft i varje rum, gärna med luftcirkulation för att få riktigt bra luftombyte och central filtrering i olika steg.
Självklart blir det smutsigt i ventilationsrören. Det är ju vara att se hur frånluftsventilerna ser ut efter ett tag. Det känns skönt att den luften lämnar huset i mitt system.
 
Nissens Nissens skrev:
Självklart blir det smutsigt i ventilationsrören. Det är ju vara att se hur frånluftsventilerna ser ut efter ett tag. Det känns skönt att den luften lämnar huset i mitt system.
Fast det här resonemanget saknar helt logik.

Även om vi bortser från att ftx har bättre filter så är det exakt samma mängd skit du drar in genom dina ventilerar (om luftomsättningen ät samma). Du får skiten rakt in i kåken och vi med ftx genom kanalerna. Hur skulle det kunna bli mer skit i luften med ftx? Eller tänker du att eventuell smuts i tilluftskanalerna skulle komma nån annan stans i från?
 
Nissens Nissens skrev:
Självklart blir det smutsigt i ventilationsrören. Det är ju vara att se hur frånluftsventilerna ser ut efter ett tag. Det känns skönt att den luften lämnar huset i mitt system.
Låter som du inte har koll på hur ett FTX system fungerar. Frånluften går rakt ut och beblandas inte med tilluften så där har du ingen skit som påverkar luftkvaliteten.

Sen är det mer en subjektiv känsla när man ser damm på donen.
 
Nissens Nissens skrev:
Självklart blir det smutsigt i ventilationsrören. Det är ju vara att se hur frånluftsventilerna ser ut efter ett tag. Det känns skönt att den luften lämnar huset i mitt system.
Såg nu att du skrev om frånluft denna gång. Nu börjar jag få svårt att hänga med. Du har ju skrivit att du har frånluftsvärmepump. På vilket sätt skulle det skilja vad det gäller smuts I frånluftskanaler?
 
F
Blir lite avskräckt av denna tråden. Är FLVP verkligen så dåligt som det sägs?
 
F Fideliox skrev:
Blir lite avskräckt av denna tråden. Är FLVP verkligen så dåligt som det sägs?
Nej, FLVP är inte dålig. Det är en billig lösning som passar utmärkt i vissa hus och sämre i andra beroende på värmebehov.
 
  • Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Blir lite avskräckt av denna tråden. Är FLVP verkligen så dåligt som det sägs?
Det är en sämre men billigare lösning. Som med allt annat så behöver man kompromissa med sitt bygge. Många vill lägga pengarna på kök, trädgård, fönster eller liknande istället för att betala extra för en värme och ventilation. Inget konstigt med det. Det stora flertalet vet inte ens vilken värmelösning dom har och är nöjda bara det är tillräckligt varmt inomhus.
 
Magnus E K
P PepeHands skrev:
[...] Det stora flertalet vet inte ens vilken värmelösning dom har och är nöjda bara det är tillräckligt varmt inomhus.
Det kan väl ändå inte stämma? Eller räknar du in lägenhetsboende och barn under 12 år? (Även då väldigt tveksamt, för "det stora flertalet" låter som en siffra på 80-90%, inte 55%.)
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Det kan väl ändå inte stämma? Eller räknar du in lägenhetsboende och barn under 12 år? (Även då väldigt tveksamt, för "det stora flertalet" låter som en siffra på 80-90%, inte 55%.)
Jag har inte gjort någon statistisk undersökning, bara anekdotisk bevisföring från min sida.

Jag har själv byggt hus nyligen och därmed snackat mycket med kollegor och bekanta som gjort samma sak. Jag skulle säga att en majoritet inte vet vilken ventilationslösning dom har eller hur den fungerar. De flesta vet nog att de har värmepump men oftast inte mer än så.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
F
P PepeHands skrev:
Jag har inte gjort någon statistisk undersökning, bara anekdotisk bevisföring från min sida.

Jag har själv byggt hus nyligen och därmed snackat mycket med kollegor och bekanta som gjort samma sak. Jag skulle säga att en majoritet inte vet vilken ventilationslösning dom har eller hur den fungerar. De flesta vet nog att de har värmepump men oftast inte mer än så.

Ja alltså jag kan inte mycket om värmepumpar då vi haft vedpanna och vedkamin i tidigare och nuvarande boende. Letar nytt boende och vill helst slippa för stora överraskningar med värmesystemet nu när elen är så dyr. Ett hus vi är mycket intresserade av har nämligen FLVP så då vill man ju kolla upp det.
 
När är huset byggt och hur stort är det? De äldre traditionella frånluftsvärmepumparna hade bara en ganska liten kompressor som gav ca 2 kW värme medans de nya frånluftsvärmepumparna kan ge ca 4 - 6 kW beroende på luftflöde/hustorlek genom att kyla frånluften mer. I moderna mycket välisolerade hus ger de senare en energiförbrukning nästan lika låg som med bergvärme.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
F
J Josth skrev:
När är huset byggt och hur stort är det? De äldre traditionella frånluftsvärmepumparna hade bara en ganska liten kompressor som gav ca 2 kW värme medans de nya frånluftsvärmepumparna kan ge ca 4 - 6 kW beroende på luftflöde/hustorlek genom att kyla frånluften mer. I moderna mycket välisolerade hus ger de senare en energiförbrukning nästan lika låg som med bergvärme.
-91 så isoleringen är nog ok, finns treglas iaf. Pumpen är från 2013 men jag vet varken modell eller prestanda tyvärr.
 
F
F Fideliox skrev:
-91 så isoleringen är nog ok, finns treglas iaf. Pumpen är från 2013 men jag vet varken modell eller prestanda tyvärr.
Verkar inte gå att redigera inlägg. 130 kvadrat.
 
Ok, då är förmodligen frånluftvärmepumpen av den mindre och traditionella typen även om den är från 2013. Återförsäljarna brukar rekommendera att man väljer samma typ som tidigare i huset när man byter. Finns några få som uppgraderar till den nya typen men det kostar betydligt mer och kondensisoleringen av husets avluftskanal måste ses över och det är inte alltid så enkelt. Det enklaste och billigaste är att komplettera den äldre typen med en bra luftluftvärmepump i huset så att el-patronen används mycket mindre. Då kan man även få kyla på sommaren om man vill.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
F
J Josth skrev:
Ok, då är förmodligen frånluftvärmepumpen av den mindre och traditionella typen även om den är från 2013. Återförsäljarna brukar rekommendera att man väljer samma typ som tidigare i huset när man byter. Finns några få som uppgraderar till den nya typen men det kostar betydligt mer och kondensisoleringen av husets avluftskanal måste ses över och det är inte alltid så enkelt. Det enklaste och billigaste är att komplettera den äldre typen med en bra luftluftvärmepump i huset så att el-patronen används mycket mindre. Då kan man även få kyla på sommaren om man vill.
Hmm ja, enligt annonsen ligger årsförbrukningen på 18 000kwh så effektiviten är nog inte i topp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.