Vi sålde vår lägenhet och köparen fick tillträde 2021-01.

Säljaren har kontaktat mig ang ett TV-uttag som inte fungerar. Jag har klippt kabeln som gick till det uttaget för att dra den till ett annat rum, men lämnat uttaget ur funktion för att slippa göra något åt väggen. Detta alltså flera år innan vi sålde.

Dom menar att det är ett dolt fel eftersom uttaget inte fungerar. Jag menar att det inte är ett dolt fel då det går att testa uttaget på en visning. Vi pratade aldrig om uttaget under försäljningen.

Nu vill dom att jag kommer och lagar det, annars skickar dom räkning från hantverkare.
Vad anser ni? Är jag skyldig att återställa funktionen till uttaget?
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
henric78 och 10 till
  • Laddar…
Vad är det med folk idag?
Bestrid alla krav så får dom försöka stämma dig på den femhundring det eventuellt skulle kosta.

Sen finns det inget som heter dolt fel när man köper lägenheter. Iallafall inte enligt Jordabalkens definition då den bara gäller vid fastighetsköp.
 
  • Gilla
MichelleW och 20 till
  • Laddar…
Du har väl I princip rätt, samtidigt kan jag tycka att det är lite pruttigt att lämna ett uttag utan funktion.

Jag hade betalat bara, vad kan det rimligtvis kosta? 2000 kr?
 
  • Gilla
Marcus0321 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Oftast är det så att kabel-TV-anläggningar är föreningens. Så det korrekta är att köparen som nu är bostadrättsinnehavare tar kontakt med föreningens förvaltare/styrelse så avgör de hur de vill lösa det.

Sen har ju du en skyldighet att ersätta skadan gentemot föreningen om de kräver det. Men det är mellan föreningen och dig och involverar inte köparen.

Det kan såldes inte vara ett fel i köplagens mening eftersom du inte har sålt uttaget, det är inte en del av bostadsrätten som du har sålt.
 
  • Gilla
erk och 16 till
  • Laddar…
Om man betalar så lär man få stå med plånboken öppen vid varenda litet fel dom hittar.
 
  • Gilla
  • Ledsen
cdx873v och 14 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du har väl I princip rätt, samtidigt kan jag tycka att det är lite pruttigt att lämna ett uttag utan funktion.

Jag hade betalat bara, vad kan det rimligtvis kosta? 2000 kr?
Förstår att det kan verka pruttigt. Vi använde ju aldrig det uttaget så hade inte en tanke på det när vi sålde. Men kommer definitivt ta bort om det blir nåt liknande i framtiden.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du har väl I princip rätt, samtidigt kan jag tycka att det är lite pruttigt att lämna ett uttag utan funktion.

Jag hade betalat bara, vad kan det rimligtvis kosta? 2000 kr?
Det är väl som vanligt, det kostar 50 kr om man gör det själv men 5 000 kr att få hem en hantverkare som skruvar upp samma uttag. De tenderar ju att fakturera för halvdag för småjobb som dessa.

Det är ju det här som gör allt så överdrivet komplicerat när folk har tummen mitt i handen.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 7 till
  • Laddar…
Precis som @Claes Sörmland skriver så äger oftast bostadsrättsföreningen kabel-TV-anläggningen inklusive alla antennuttag.

Så du har troligen gjort åverkan på föreningens egendom.

Kabel-TV-nät kan vara ganska känsliga för störningar, främst om det även används för internettrafik.
 
  • Gilla
Roy_eriksson88 och 2 till
  • Laddar…
S skalbagge skrev:
Jag har klippt kabeln som gick till det uttaget för att dra den till ett annat rum,
Varför har du klippt kabeln och var klipptes den, kan den enkelt återkopplas?
 
  • Gilla
JanZo
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Varför har du klippt kabeln och var klipptes den, kan den enkelt återkopplas?
Klippte den för att dra den till ett annat rum där vi hade våran TV. Kan ej enkelt återkopplas, det blir att dra ny kabel för att återfå funktion på uttaget
 
  • Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
Upplevde köparen som ganska petig och påstridig under försäljningsprocessen.
Är rädd att om jag åker och drar kabeln så kommer det bli klagomål på att jag förstört väggar/målarfärg osv. Sånt som kan vara svårt att undvika när man behöver öppna kabellister eller borra.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
S skalbagge skrev:
Klippte den för att dra den till ett annat rum där vi hade våran TV. Kan ej enkelt återkopplas, det blir att dra ny kabel för att återfå funktion på uttaget
Låg kabeln utanpå väggen ?
 
  • Gilla
Hankloose
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Låg kabeln utanpå väggen ?
Jag klippte den innanför platsbyggda garderober. Den gick i kabellister fram dit, och spikad på list efter garderoben fram till uttaget.
Byggde senare om garderoberna så det fanns ingen synlig kabelände om det är det du undrar.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Kabel-TV-nät kan vara ganska känsliga för störningar, främst om det även används för internettrafik.
Det borde väl föreningen ha märkt om omkopplingen gjordes för flera år sedan?
 
Vad gnäller dom på, det finns ju så vitt jag förstår ett fungerande TV-uttag i lägenheten även om det sitter på annan plats ?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.