Jo jag har en 15kw men jag vill ha mer effekt. Tar hellre en 22kw i så fall
 
D Djävulssnickarn skrev:
Får väl prova att koppla in den å se om propparna går eller om den går igång
Vart kan man hitta en begagnad motor?
Även om mätningar med multimeter inte blir så noga så finns det fel som visar sig på det viset. Först har vi lindningsresistansen. Den skall vara lika mellan lindningarna. Är den inte lika på alla tre lindningar så är det något galet. Mätningen blir inte så noga eftersom en multimeter har dålig precision vid dessa låga resistanser. Men en viss indikation får man. Det andra är att mäta resistans mot jord. Detta görs bäst med en isolationsprovare då en multimeter inte har en hög provspänning. Men det finns ändå vissa fel som du kan hitta med en multimeter.

Angående att koppla in den för att se om propparna går. Den stora motorn har en hög startström. Jag tror inte att man får direktstarta så stora motorer. Men frånsett det. Du har en risk för att skjuta säkringar även med en hel motor om du provar. Jag är också lite nyfiken på vad den skall vara till.
 
Eller kanske 30kw, då kanske jag kan lägga på fler klingor
 
Nädå det är YD start till den, annars smäller vilken säkring som helst. Motorn driver en klyvsåg med 4 klingor men med ännu större motor kanske man kan ha fler klingor än så
 
Har du kört ner nosen i kopplnigslådan och luktat, , det känns rät väl om den är bränd. Sen är det en standardmotor av viss effekt och en större/mindre kommer inte att passa utan ombyggnad av fästen.
 
Jo men det var därför jag tänkte att den kanske fungerade ändå, för det luktar inte så extremt i den. Och skumplasten ser lite smält ut. Motorn byttes ut för ca 5 år sen, så bränningen inträffade nog då. Fick den från en industri jag jobbade på då den byttes
 
Höghus Höghus skrev:
Om en färjeresa till Tyskland kan funka har du en 30kW för €660 + moms här. Ingen privatperson utan firma.
Ganska nära färjelägena. VB betyder "förhandlingsbart"
[länk] /Höghus
Det är en 2 polig 2900 varv och vi vet inte vad TS har , samt att infästningar och axeln ska passa med.. troligtvis har TS en 4 polig med 1450 varv
 
Kolla med KET. Kristianstads elektrotekniska om du bor nära. Dom lindar om motorer om dom anser att det blir billigare än att köpa ny. Säljer även motorer
 
D Djävulssnickarn skrev:
Jo men det var därför jag tänkte att den kanske fungerade ändå, för det luktar inte så extremt i den. Och skumplasten ser lite smält ut. Motorn byttes ut för ca 5 år sen, så bränningen inträffade nog då. Fick den från en industri jag jobbade på då den byttes
Om den byttes ut var det väl av en orsak? Det är en lite suddig bild. Men jag tycker att det ser ganska svart ut. Ibland kan motorn gå att köra trots skador på lindningarna. Kanske blir den svagare. Kanske blir den varmare. Kanske löser säkringar sporadiskt. Kanske blir det missljud. Kanske den fungerar i en vecka ock sedan blir det kortslutning. Det är nog att betrakta som en chansning att sätta dit den även om den skulle gå när du provstartar den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.