Magnus E K Magnus E K skrev:
Öresavrundning?

De kvitton som bleknar har inget bläck eller annan färg utan består av termopapper. Jag sparar viktiga kvitton i en pärm och de gamla bleknar inte. Äldsta är från 1990 (första datorn som köptes ny).
Vilken nytta har du av att spara 32 år gamla kvitton? :rofl::crysmile::p
Med vänlig hälsning han som inte sparat ett kvitto i en pärm någonsin.
 
Jag kör med "plasficksprincipen".
En plastficka för jobbrelaterat och en för privata kvitton, och jag har en för varje år.
Det blir alltså två plastfickor för varje år, och sedan så kan jag rensa bort dom privata efter 5-6år, då är ändå garantierna borta.
Är det någonting extremt, som bibehåller sitt värde, då kan jag spara just detta kvitto i min "arkivmapp".
Jobbrelaterat måste jag spara i 10år, så det får bli så, men det är inte heller någon mängd.
Visst, det är inte indexerat eller sökbart, men det är så oerhört sällan jag behöver ett kvitto till någonting, så den gången får det ta några minuter extra.
Fördelen tycker jag är att det är enkelt, och då blir det gjort för min del, jag vet att kvittot finns i alla fall.

Två organiserade plastfickor märkta "PRIVAT" och "JOBB" med kvitton och fakturor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
P peter.linkan skrev:
Hej!

Vi brukar inte spara kvitton för mindre och vanliga utgifter, men för kvitton som rör produkter med garanti eller dyrare produkter har vi sparat alla i en plastficka. Det är dock inget bra system för om man behöver hitta en av dem. Och dessutom märkte jag ikväll att bläcket på kvitton som är 3-5 år gamla ibland är helt bortblekt så man ser inte ens vad som står på, och är därför värdelösa.

Har tänkt att vi borde ha ett bättre system för att spara kvitto.

Vi köpte hus för ett halvår sedan och tänkte att vi skulle spara alla kvitton som rör huset, typ sorterat efter utrustning, verktyg, renovering, tjänster, etc. Men hur ska man spara det bäst? Att ha det i plastfickor i en pärm är ju inte så bra om det bleks bort. Å andra sidan har jag läst att kvitton ska sparas i den form man får dem för att de ska vara giltiga, så ett papperskvitto som scannas in eller fotograferas för att sparas digitalt är bara giltigt efter företagets riktlinjer.

Hur hanterar ni hushållens och husets kvitto?
Sorterar i pärm per år. Kassakvitto kopieras så man får det på vanligt papper och fäster på originalkvittot. Men man borde scanna in dem så man sen kan söka på summa eller företag.
 
N
Scannar in dem och sparar i Onedrive. Enkelt, smidigt och åtkomligt i dator, platta, och telefon.
 
Kan rekommendera appen Scanner Pro, där fotas fakturan/kvitton så de skalar bort allt övrigt. Sparas även på molnet via onedrive.
Kan man skapa mappar efter år, användning mm.
Fota fakturan och sen åker den i papperskorgen :)
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
@
P peter.linkan skrev:
Hej!

Vi brukar inte spara kvitton för mindre och vanliga utgifter, men för kvitton som rör produkter med garanti eller dyrare produkter har vi sparat alla i en plastficka. Det är dock inget bra system för om man behöver hitta en av dem. Och dessutom märkte jag ikväll att bläcket på kvitton som är 3-5 år gamla ibland är helt bortblekt så man ser inte ens vad som står på, och är därför värdelösa.

Har tänkt att vi borde ha ett bättre system för att spara kvitto.

Vi köpte hus för ett halvår sedan och tänkte att vi skulle spara alla kvitton som rör huset, typ sorterat efter utrustning, verktyg, renovering, tjänster, etc. Men hur ska man spara det bäst? Att ha det i plastfickor i en pärm är ju inte så bra om det bleks bort. Å andra sidan har jag läst att kvitton ska sparas i den form man får dem för att de ska vara giltiga, så ett papperskvitto som scannas in eller fotograferas för att sparas digitalt är bara giltigt efter företagets riktlinjer.

Hur hanterar ni hushållens och husets kvitto?
Kvitton (som bara sparas för garanti) behöver du inte spara. Alla vet att moderna saker är programmerade att gå sönder en dag efter att garantin upphört ;)
 
Magnus E K
B bubisen skrev:
Vilken nytta har du av att spara 32 år gamla kvitton? :rofl::crysmile::p
Med vänlig hälsning han som inte sparat ett kvitto i en pärm någonsin.
Ingen nytta alls, bara nostalgiska skäl för de äldsta. De som just passerat gränsen blir nog kvar för att jag inte orkar rensa. Men jag köper inte speciellt mycket numera så mängden nya kvitton som tillkommer är begränsad. (Kvitton från Willys och ICA slänger jag varje gång jag städar typ.)
 
Har inte läst hela tråden än så kanske har du redan fått detta råd men jag använder appen Storebox utformad just för detta. Vissa butiker är tex redan anslutna till den så kvittona kommer dit automatiskt. Annars får man fota av och skriva in vad det avser.
 
Jag skannar allt med appen Scanner Pro i iPhone och iPad. När hela dokumentet är synligt och jag håller mobilen tillräckligt stilla tar den fotot, justerar perspektivet, beskär bort bakgrunden, tar bort skuggor och skräp, OCR-tolkar dokumentet och skapar en pdf-fil. Det tar några sekunder per sida. Utöver att appen sparar dokumenten i iPhone lägger jag en kopia i iCloud Drive, vilket betyder att jag kommer åt dem varifrån som helst.

OCR-behandlingen är viktig eftersom det gör att pdf-filen blir indexerad och texten i den sökbar. Särskild användbart är det i stora filer som avtal och instruktioner.

Ett alternativ för den som inte vill köpa Scanner Pro är att använda iOS/iPadOS inbyggda scanner i appen Filer:

1. Öppna önskad målmapp i Filer.
2. Peka och håll på skärmen och välj Skanna dokument i popup-menyn.
3. Rikta kameran mot kvittot eller vad det är du vill skanna.

Dokumentet fotograferas, justeras, OCR-behandlas och sparas automatiskt på vald plats.

Namnen på dokumenten brukar jag sätta till datum (som står på kvittot eller dokumentet), namn på butiken och vad det gäller. Exempelvis:

2022-03-05 Dahl Grundfos Scala2 pumpautomat.pdf

På det viset är det enkelt att hitta kvittot när jag behöver det. Det här systemet har fungerat för mig i åtminstone tio år.
 
  • iPad-skärm som visar appen Filer med alternativet "Skanna dokument" framhävt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Försöker göra det lite enkelt men ändå åtkomligt, om det behövs. Jag lägger helt enkelt kvitton i plastmapp, baserat på år. Allt av värde, dvs om det har garanti eller man vill byta etc sparas. När jag byggde carporten blev det många extra byggkvitton, men de hölls separat tex med gem… (De användes också när jag sammanställde allt i excel!),
Antalet skruvdragare, dammsugare, snöslungor som man köper per år blir inte så mycket.
OM man sedan behöver kvitto, ja då gäller det att veta året och sedan bläddra igenom den lilla högen. Tar kanske en minut extra jämfört med pärmar eller scanna .
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Ser till att få digitala kvitton om det är möjligt.
 
Jag använder en trådlös scanner där jag lagt upp olika genvägar. Stoppa i pappret/pappersbunten och klicka sen på lämplig knapp så skannas det dit du vill i önskad molntjänst - OneDrive/Google drive osv... All text blir då sökbar dessutom. Kvitton tejpar jag på A4 papper först.

Exempel på mina genvägar:

-Arkiv - Skannar alla papper hit som jag troligen aldrig nånsin behöver kolla på igen, men behöver jag dem är de bara att söka upp dem. Jag döper inte dessa filer då de tar onödig tid. Pappren slänger jag sedan eller lägger i en låda per år om det är något man behöver behålla juridiskt.

-Hantera privat - Papper som jag vill döpa bättre eller göra något speciellt med, te.x. skriva in i renoveringskostnader för huset.

-Hantera företag - Papper som rör bolaget och behöver bokföras eller arkiveras i specifika mappar. Allt går digitalt till min ekonomiassistent.


En trådlös Brother ADS 1800W dokument scanner med pekskärm för genvägar till molntjänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har en äldre Brother ADS 1800W - Men har säkert kommit bättre sedan dess!
 
B
Använder Google Keep för allt jag vill anteckna/spara. Kvitton fotad jag av och skriver nått stödord även om bilden OCR-tolkas så kvittotexten blir sökbar.
Finns som app och webbsida.
 
P peter.linkan skrev:
Hej!

Vi brukar inte spara kvitton för mindre och vanliga utgifter, men för kvitton som rör produkter med garanti eller dyrare produkter har vi sparat alla i en plastficka. Det är dock inget bra system för om man behöver hitta en av dem. Och dessutom märkte jag ikväll att bläcket på kvitton som är 3-5 år gamla ibland är helt bortblekt så man ser inte ens vad som står på, och är därför värdelösa.

Har tänkt att vi borde ha ett bättre system för att spara kvitto.

Vi köpte hus för ett halvår sedan och tänkte att vi skulle spara alla kvitton som rör huset, typ sorterat efter utrustning, verktyg, renovering, tjänster, etc. Men hur ska man spara det bäst? Att ha det i plastfickor i en pärm är ju inte så bra om det bleks bort. Å andra sidan har jag läst att kvitton ska sparas i den form man får dem för att de ska vara giltiga, så ett papperskvitto som scannas in eller fotograferas för att sparas digitalt är bara giltigt efter företagets riktlinjer.

Hur hanterar ni hushållens och husets kvitto?
Skannar in alla viktiga kvitton som foto (jpg) och sparar i molnet. Lägger på taggar med datum, inköpsställen, projekt, mm. För att kunna söka fritt. Inget företag har protesterat på A4-kopior vid reklamation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.