M Markarbetaren skrev:
Generatorer, gasoltuber av diverse sorter, folk verkar förutspå ett liv utan el framigenom.
En ökning av försäljning i kombination med leveransproblem lite här och där.
Det är dyrt och svårare att skeppa varor, vissa handelsrutter är problematiska t.ex. nu när ryska vatten och ryskt territorium inte länge är tillgängligt som innan.
Så det fanns problem sedan tidigare på covid, och nu kommer denna krisen och gör allt ännu mer komplicerat.
 
engs
jsiei97 jsiei97 skrev:
Att äta dessa hemma är lite väl tråkigt,
men jag tar med denna typ av mat på utflykter med barnen.

Så om jag har mat som närmar sig bäst före,
då vet jag att det är dags att planera in något med barnen :)
Gör detsamma men vissa burkar är gränsfall till ätbara. Typ Felix chili con carne och köttfärssås på burk tar fan emot att äta upp… de har nån gemensam märklig bismak trots man kryddar på extra.
Visst funkar de i en krislåda men när man ska rotera i vardagen det tar emot, vi äter annars knappt nån burkmat annat än som ingredienser, krossad tomat o majs.

Gulash och köttsoppa tror jag det var som var ok.

Har hört att Borgens från Öland ska vara bra, för att vara burkmat det vill säga. Men hittar bara deras svamp på burk på lokala butiken och inte utbudet av köttfärssås och andra konserver.
 
  • Gilla
jsiei97
  • Laddar…
engs
Anna_H Anna_H skrev:
En sann prepper har helt enkelt tillräckligt mycket hemma och cirkulerar det. Så funkar även beredskapslager, alla in- och utleveranser sker via lagret, så att inget blir för gammalt. Dvs man har alltid en oöppnad 5-kilospåse med ris hemma och köper ny strax innan man öppnar nästa.

Det är helt enkelt ett sätt att spara pengar, för på det sättet kan man köpa på rea. När det är 2 för 30 på gulachsoppan köper du ett helt flak. När det är erbjudande på vetemjöl köper du fem paket osv. Jag köper tex ALDRIG pasta till ordinarie pris.
Precis så har vi också med pasta, mjöler etc, några plastlådor (skydd mot insekter eller annat) i källaren med extra lager, slut i köket, hämta i källaren, skriv upp på inköpslistan. Förutom att ha ett extra lager för kris eller bara om man fastnar hemma av nån anledning.
Är det skönt att aldrig behöva stå med 3dl för lite mjöl till pizzan när man ska laga mat eller så.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Någon som har ett bra tips på en manuell pump som duger att pumpa (dricks)vatten med? Bra att ha även vid vanliga strömavbrott. Kommer tas från grävd brunn med cirka 3 meter till vattnet sommartid.
 
C
P Prodigys skrev:
Någon som har ett bra tips på en manuell pump som duger att pumpa (dricks)vatten med? Bra att ha även vid vanliga strömavbrott. Kommer tas från grävd brunn med cirka 3 meter till vattnet sommartid.
Klassiska gårdspumpar säljs ju fortfarande.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Precis så har vi också med pasta, mjöler etc, några plastlådor (skydd mot insekter eller annat) i källaren med extra lager, slut i köket, hämta i källaren, skriv upp på inköpslistan. Förutom att ha ett extra lager för kris eller bara om man fastnar hemma av nån anledning.
Är det skönt att aldrig behöva stå med 3dl för lite mjöl till pizzan när man ska laga mat eller så.
Men hur bakar man när strömmen går? Vedeldad bakugn ?
 
C cpalm skrev:
Klassiska gårdspumpar säljs ju fortfarande.
Brunnslocket är upphöjt och vad jag har förstått så krävs det att man använder dessa regelbundet för att packningar ska hålla tätt. Desdutom tycker jag egentligen att dom är lite dyra. Runt tusenlappen är väl mer vad jag tänkt mig.
 
C
P Prodigys skrev:
Brunnslocket är upphöjt och vad jag har förstått så krävs det att man använder dessa regelbundet för att packningar ska hålla tätt. Desdutom tycker jag egentligen att dom är lite dyra. Runt tusenlappen är väl mer vad jag tänkt mig.
Behöver inte vara så tätt för att pumpa några meter. Är nog större risk för att det rostar/beckar ihop om man inte använder den lite emellanåt. Jula har någon snikmodell, men en sådan pump får väl så klart gärna vara lite snygg och rejäl också.

Locket är nog inget hinder. Är nog mer regel än undantag att pumpen sitter i ett upphöjt lock (så är vår pump iallafall).
 
C cpalm skrev:
Behöver inte vara så tätt för att pumpa några meter. Är nog större risk för att det rostar/beckar ihop om man inte använder den lite emellanåt. Jula har någon snikmodell, men en sådan pump får väl så klart gärna vara lite snygg också.

Locket är nog inget hinder. Är nog mer regel än undantag att pumpen sitter i ett upphöjt lock (så är vår pump iallafall).
Tanken gick mer mot något som inte står där permanent, typ något i stil med denna https://www.jula.se/catalog/fritid/bat/boat-accessories-9067ffd7/batpumpar/lanspump-650459/
 
C
P Prodigys skrev:
Tanken gick mer mot något som inte står där permanent/
Tror knappast en sådan där membranpump klarar av att suga flera meter.
Hink och rep?
Keep it simple är min åsikt. Skall vara nåt som inte kräver en massa underhåll, går att reparera med slägga och spett och som fungerar även när du behöver den om 10, 50 eller 100 år.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Men hur bakar man när strömmen går? Vedeldad bakugn ?
Att baka utan ugn är en utmaning.
Platta bröd kan man "steka" och kalla det "tunnbröd", det har jag testat och fungerar bra.

Sedan kan man göra pinnbröd, vilket också fungerar bra.


Men när man sedan tar sikte på "riktiga bröd" då blir det mer av en utmaning.
Det finns recept där man har en liggande gryta med ett galler i mitten, och sedan lägger man denna gryta i kolen efter en eld (och lite kol ovanpå), man kan googla på saker som "Cooking Bread in a Bush Pot".
Och sedan finns vissa som verkar kan baka i en gjutjärnsgryta genom att lägga lite kol på locket när grytan hänger i en ställning över en eld (avståndet verkar avgöra baktemperaturen) här kan man googla på saker som "Dutch oven bread over campfire".

Några länkar på temat (som verkar visa koncepten).
*
*
*

Att baka på detta vis ligger på min "saker att lära mig"-lista,
och hemligheten verkar ligga i att få sin deg att få lagom temperatur med värme från alla sidor.
 
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
M
P Prodigys skrev:
Någon som har ett bra tips på en manuell pump som duger att pumpa (dricks)vatten med? Bra att ha även vid vanliga strömavbrott. Kommer tas från grävd brunn med cirka 3 meter till vattnet sommartid.
Jag har en sådan här https://duab.se/skog-tradgard/vattenpumpar/manuella-vattenpumpar/kronan-gardspump-kronan-komplett-med-sugkit
Sjuk kvalitet, iaf. originalet. Min är från 1930, är enbart för prydnad. Har bara stått dom senaste 30 åren. Barnen brukar få nått ryck ibland och pumpar, vattnet kommer, alldeles brunt av rost och den läcker i foten, men den fungerar, helt otroligt. Nu dyker tankarna upp på att byta lite packningar och få den i 100% skick igen.
 
  • Gilla
jsiei97
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.