C
yonna yonna skrev:
Jag köper hem de produkter jag använder i vardagslag
Samma här, så man har ett lager som konstant roteras. Tyvärr har jag något oväntat insett att vissa konserver tappar en hel del även inom bäst-före-datum. Så det är inte nödvändigtvis en jättebra indikator (många grejor håller sig ju också fräscha betydligt längre än angivet datum).

Tänker att man får leva med en lite torftig kosthållning om det blir kris. Bättre det än inget alls.

Stoppar vissa varor (t.ex. tortillas) i frysen också. Bra sätt att ytterligare förlänga hållbarheten på en del grejor som redan har lång hållbarhet, om man har plats.
 
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Sen får man ju ta detta med hållbarhet med en nypa salt också. Riktiga konserver har en hållbarhet som vida överstiger det som står på burken...Att det kan tappa en del egenskaper är en sak men farligt eller oätligt är en annan sak. Det är nog många med mig som har ätit försvarets konserver....Har nog inmundigat nån leverpastej som varit över trettio år gammal.
Men visst, det bästa är väl att rotera varorna och köpa in med förstånd och skippa konstigheter. Den dagen man verkligen står inför en kris kanske man inte kan vara så kräsen. På lång sikt får man nog tänka på primära basvaror och inte halvfabrikat för att kunna äta nåt snabbt utan tillgång till spis. Visst, det kan ju vara praktiskt vid kortvariga elproblem och annat men går det åt fanders rejält så finns det nog mycket man kan avstå.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
S Stefan1972 skrev:
Det är nog många med mig som har ätit försvarets konserver....Har nog inmundigat nån leverpastej som varit över trettio år gammal.
Jo, man har ju mumsat i sig en hel del grejor som varit både 30 och 40 år gamla som det inte varit minsta fel på. Frågan är om dessa konserver går att jämföra med vanliga burkar från hyllan i matbutiken idag? Gissar att det är stor skillnad på konserver och konserver.
 
C cpalm skrev:
Gissar att det är stor skillnad på konserver och konserver.
Mängden och "kalibern" på konserveringsmedel?
 
C
Alfredo Alfredo skrev:
Mängden och "kalibern" på konserveringsmedel?
Precis. Även kanske hur tät burken är, om det finns luft i burken och sånt. Samt sammansättningen på den konserverade varan i sig. Försvarets burkar var ju rena fettkakan inne i burken :rofl:
 
sysmali
Var handlar man billigt toapapper? Mitt nuvarande förråd tar slut om ca 2-3år.
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Naturliv Naturliv skrev:
Jag undrar hur ni som köper hem mjukkonserver gör för att äta upp maten innan bäst-före-datum. Äter ni de här måltiderna till vardags och byter ut allteftersom? När jag läste på en förpackning var det två års hållbarhet, något jag tycker är kort tid om jag köper in det med preppingsyfte.
En sann prepper har helt enkelt tillräckligt mycket hemma och cirkulerar det. Så funkar även beredskapslager, alla in- och utleveranser sker via lagret, så att inget blir för gammalt. Dvs man har alltid en oöppnad 5-kilospåse med ris hemma och köper ny strax innan man öppnar nästa.

Det är helt enkelt ett sätt att spara pengar, för på det sättet kan man köpa på rea. När det är 2 för 30 på gulachsoppan köper du ett helt flak. När det är erbjudande på vetemjöl köper du fem paket osv. Jag köper tex ALDRIG pasta till ordinarie pris.
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Var handlar man billigt toapapper? Mitt nuvarande förråd tar slut om ca 2-3år.
Spola sig röven med vatten, spara sig pengarna ;=)
 
Naturliv Naturliv skrev:
Jag undrar hur ni som köper hem mjukkonserver gör för att äta upp maten innan bäst-före-datum. Äter ni de här måltiderna till vardags och byter ut allteftersom?
Att äta dessa hemma är lite väl tråkigt,
men jag tar med denna typ av mat på utflykter med barnen.

Så om jag har mat som närmar sig bäst före,
då vet jag att det är dags att planera in något med barnen :)
 
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ni vet väl att det är meningslöst för 40+ personer?

[länk]
Jag fann denna mening rätt underhållande:
"Tabletterna ersätter därför inte andra skyddsåtgärder som inomhusvistelse
och utrymning."
Ska nan tolja det som att springa in och ut hela tiden är en skyddsåtgärd?:thinking:
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Spola sig röven med vatten, spara sig pengarna ;=)
Nu ja, men det funkar dåligt i en krissituation där det är vattenbrist.
 
Kan konstatera att preppandet peakat igen (sist var vid covidutbrottet när all pasta och ris och toapapper tog slut i butikerna).
Den här gånger är det bensindunkar, t-röd, spritkök och tändstickor som är slut överallt.
 
  • Gilla
jsiei97 och 1 till
  • Laddar…
M
B b8q skrev:
Kan konstatera att preppandet peakat igen (sist var vid covidutbrottet när all pasta och ris och toapapper tog slut i butikerna).
Den här gånger är det bensindunkar, t-röd, spritkök och tändstickor som är slut överallt.
Generatorer, gasoltuber av diverse sorter, folk verkar förutspå ett liv utan el framigenom.
 
C
M Markarbetaren skrev:
Generatorer, gasoltuber av diverse sorter, folk verkar förutspå ett liv utan el framigenom.
Är väl också att elen är en så vital pusselbit för de flesta.
Brunnen värdelös utan vattenpump, vedpannan värdelös utan cirkulationspump, saknar sätt att hålla maten kall utan kylskåp, osv.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.