BirgitS
M mojjen skrev:
Så här hade jag planerat sätta mina spottar enligt röda punkter, 4 st. Efter mänga synpunkter så känns det som att vissa är nöjda med antalet på ungefär den ytan. men de allra flesta verkar överens om att fler är bättre.

På Komod sidan ahr jag svårt att utöka på ett bra sätt, då duschväggen bryter i princip mitt i rummet. Så förhoppningsvis blir det bra med 2 på den sidan. Den övre är avsatt ac 70 cm från "duschväggen".
Däremot skulle jag nog enkelt kunna klämma in en till mellan WC, och den övre WC sidan. Tveksamt om jag kan förskjuta den övre en gles inåt, eller om den i så fall måste ligga kvar på 70 från vägg, pga ett frånluftsdon. Skall mäta lite ikväll. Om det går att förskjuta, så är tanken i så fall att jag ersätter den övre röda, med de två blå.
Jag skulle nog kunna lyckas sy ett rör till bakkant och göra en lösning utefter bakväggen på likande sätt som ztocken, (snyggt). men lite pilligare, En gles är ok att "pressa över", men 2 kan bli hårt via spothålet..
Mitt tak sluttar från ca 220cm i bakkant dör duschen sitter till nästan 270cm vid dörren.

[bild]
Det kan vara bra att tänka på hur spottarna kommer att lysa upp golvet Med en spott rakt ovanför toaletten kommer toaletten att skugga toalettens sida och golvet till höger om den vilket gör att det blir svårt att se ordentligt där när man städar. Samma sak när det gäller kommoden och kommodens ovansida behöver normalt inte belysas av en spott när det finns bra särskild spegelbelysning..
 
P Patrik.L skrev:
Har byggt in likadana i ett annat hus och använder System 1 ic 620 från BRL, dom kostar en dryg tusenlapp och låter oförskämt bra.

När taket var rivet drog jag kablar från högtalarna in till rummet brevid (tvättstugan) där jag har en förstärkare + chromecast audio så man kan lira från mobilen!

Har man fler högtalare i andra rum kan man givetvis använda en högtalarväxel tillsammans med förstärkaren.
Nu är ju att bedöma högtalare lite som att svära i kyrkan. ber om ursäkt om jag trampar någon på tårna här, då detta är inom mitt skrå, så lite yrkesskadad.
Men detta är rätt enkla billiga högtalare, i absoluta entry level nivån. Och För rent bakgrundsljud kanske ok. Men har man tänkt att kunna spela på lite när det är fest etc så är kanske lite underdimension. Det är dessutom lite en feluppfattning att man behöver en dyr högtalare för att kunna spela högt. Det är lika viktigt för att spela lågt.
Bra filter i högtalarna för en bra frekvens styrning mellan element, effekttålighet och kvalitet i allmänhet, måste inte vara dyrt, men jag rekommenderar att stega upp lite. Man behöver ju dock inte överdriva för det. Finns ju ingen övre gräns för vad en högtalare kan kosta:)
En annan sak att tai beaktande är i ovan exempel är det ganska trångt, det gör att man troligen trycker högtalaren mot duken. Om man spelar lite högre kan det fortplanta sig rätt mycket märkliga ljudfenomen. Detta är ju dock vanligt, då alla inte har plats/möjlighet att bygga lådor. men om ni kan, bygg in en låda i taket. Påverkar ljudet postivt på alla sätt. Vi är ju trots allt på ett byggforum... Gör stor skillnad.
I badrummet med alla hårda ytor som ljudet studsar i inte så viktigt som i tex ett kök eller vardagsrum, där man kanske nyttjar dom lite hårdare.
Finns det budget, gå upp på en märkeshögtalare. Jag har använt Canton, Sonance, och Earthquake hemma. Canton och Earthquake har gett mest för pengarna. Sonance låter skitbra också, men kostar mer än dom smakar. Har även Speakercraft som vägghögtalare i TV rummet, men inte provat i tak. Har även ett par 8" infällda. men då krävs lite mer av förstärkaren om det skall vara någon vits.

Ett annat tips för dom små utrymmena är att använda singelstereo högtalare. Det innebär att man har en högtalare, men dubbla högtalaranslutningar, och även dubbla diskantelement, men delar på basen. Det har jag valt i alla rum på vår nya våning. Även sovrum som är lite större 16m2. Men då 8" Element.

Nedan är ett klipp på olika modeller på baksidan. Om man ser på BRL så saknar den i praktiken delningsfilter helt. Bara en enkel Konding för att skära diskanten, basen får dock allt även det den inte skall ha. Detta är en lösning man ofta ser på det absolut enklaste.
De mer påkostade har mer avancerade filter, som bättre dels delar upp ljudet på elementen. De är dock lite dyrare. man får räkna med 1000-1500:-/st för dessa beroende på vilken och vart man köper, Canton kanske något till.
Collage av tre olika takhögtalarmodeller: BRL, Earthquake och Canton, med synliga komponenter och filter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det kan vara bra att tänka på hur spottarna kommer att lysa upp golvet Med en spott rakt ovanför toaletten kommer toaletten att skugga toalettens sida och golvet till höger om den vilket gör att det blir svårt att se ordentligt där när man städar. Samma sak när det gäller kommoden och kommodens ovansida behöver normalt inte belysas av en spott när det finns bra särskild spegelbelysning..
Bra synpunkt. Jag kan fortfarande förskjuta innåt en glesbredd, mao 30cm. Skall överväga det.
 
M mojjen skrev:
Nu är ju att bedöma högtalare lite som att svära i kyrkan. ber om ursäkt om jag trampar någon på tårna här, då detta är inom mitt skrå, så lite yrkesskadad.

[bild]
Nu handlar ju inte tråden om högtalare, men håller helt med.
Svårt att få bra ljud i badrum med många hårda ytor.
Kör själv med en NAD Amp1 förstärkare som matar en B&W CCM663SR dvs singel stereo.
Rejäl customized backbox i 28 mm MDF
Blir OK ljud och kraften är till för att kunna spela lågt. Det är ju ett badrum ändå.
Finns ingen anledning med flera högtalare i badrum.
 
  • Gilla
mojjen och 1 till
  • Laddar…
M Macke-65 skrev:
Nu handlar ju inte tråden om högtalare, men håller helt med.
Svårt att få bra ljud i badrum med många hårda ytor.
Kör själv med en NAD Amp1 förstärkare som matar en B&W CCM663SR dvs singel stereo.
Rejäl customized backbox i 28 mm MDF
Blir OK ljud och kraften är till för att kunna spela lågt. Det är ju ett badrum ändå.
Finns ingen anledning med flera högtalare i badrum.
Ja vi hade kanske behövt en egen tråd:)
Dina högtalare är ju ett exempel på en nivå som till och med jag tycker tangerar som overkill i badrummet. Angående låda så fick jag info från Earthquake att bygg så stor som möjligt, men minsta rekommenderade mått ger ca 15L. Jag driver de flesta i huset via en central Crestron Addagio i källaren. Ger bara 2x45 (Dock väldigt ärliga) watt/zon. De större högtalarna har jag dock att egna slutsteg/förstärkare till.
 
  • Gilla
Macke-65 och 1 till
  • Laddar…
Så här har jag ordnat belysning i mitt badrum.
25 ljuspunkter och 16 kvm.
Högtalare syns mitt i taket

Ex på egentillverkad backbox.
 
  • Egengjord backbox i MDF för inbyggd takhögtalare på ett rörigt arbetsbord med verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SWE421 och 6 till
  • Laddar…
M Macke-65 skrev:
Så här har jag ordnat belysning i mitt badrum.
25 ljuspunkter och 16 kvm.
Högtalare syns mitt i taket

Ex på egentillverkad backbox.
Mycket snyggt, både badrum och box:)
 
M Macke-65 skrev:
Så här har jag ordnat belysning i mitt badrum.
25 ljuspunkter och 16 kvm.
Högtalare syns mitt i taket

Ex på egentillverkad backbox.
Byggde mina lådor på likande sätt, men utan toppen. Vilket innebär att jag har behövt anpassa glesen till högtalaren. Inklädda i byggfolie, då de placerades ovanför klimat skalet. helt onödigt enligt mitt tycke. Men isoleraren krävde 100% lufttätt.. Lådan är dessutom skruvad med gummiskuddar emellan låda-regel för att minimera resonans/stomljud att gå över i bjälklaget. Slutresultatet återkommer jag med efter semestern:)

Träkonstruktion med en inklädd låda i byggfolie fästad med gummiskuddar för att minska resonans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggfolie och träreglar mellan takbjälkar, förberedda för installation av högtalare, med eftersträvad lufttäthet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Macke-65
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Byggde mina lådor på likande sätt, men utan toppen. Vilket innebär att jag har behövt anpassa glesen till högtalaren. Inklädda i byggfolie, då de placerades ovanför klimat skalet. helt onödigt enligt mitt tycke. Men isoleraren krävde 100% lufttätt.. Lådan är dessutom skruvad med gummiskuddar emellan låda-regel för att minimera resonans/stomljud att gå över i bjälklaget. Slutresultatet återkommer jag med efter semestern:)

[bild]

[bild]
Bara tillägga att jag lindade isolering kring alla elslangar mot träkonstruktioner kring högtalare för att inte få vibrationer mellan dem.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
MarcusRask MarcusRask skrev:
Tjenare!

Ska snart renovera mitt badrum och givetvis blir det spotlights I taket. Jag undrar hur många jag kan ha och hur många jag bör ha?
Badrummet är 1600x3000 och 2400 på höjden. Ska ha badkar i ena änden och har tänkt ha en spotlight inne i duschen. Så man kanske skulle kunna ha 4-5 spottar då? Exempelvis på 500 1000 1500 2000 2500 ifrån väggen?

Mvh
Min egen erfarenhet och även pratat med duktiga ljusdesigners och spottar i taket ska man undvika om man kan. Skälet till detta är att en punktbelysning rakt uppifrån är så långt ifrån optimalt tillsammans med rakt nedifrån, man kan komma för att belysa ett rum med människor i. Denna lösning kom till för att det är snyggt på bild. Upplevelsen för de i rummet är långt ifrån trivsam. Är det viktigaste att det är snyggt på bild så kan du givetvis ha spottar, försök annars ha en annan typ av belysning, lampor pendlade från taket vid handfatet och spegeln tycker jag är både snyggt och optimalt då ljuset kommer direkt sidan och indirekt från spegeln. Ett annat tips är att placera lampor för att belysa något som är värt att belysa, där kan en spot passa, tex en spot inne i en nisch som tex belyser någon prydnadssak eller liknande. I taket skulle jag köra med en vacker lampa med dimmer som jag kan öka om jag skall tex städa.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
T thebuilder0456 skrev:
Min egen erfarenhet och även pratat med duktiga ljusdesigners och spottar i taket ska man undvika om man kan. Skälet till detta är att en punktbelysning rakt uppifrån är så långt ifrån optimalt tillsammans med rakt nedifrån, man kan komma för att belysa ett rum med människor i. Denna lösning kom till för att det är snyggt på bild. Upplevelsen för de i rummet är långt ifrån trivsam. Är det viktigaste att det är snyggt på bild så kan du givetvis ha spottar, försök annars ha en annan typ av belysning, lampor pendlade från taket vid handfatet och spegeln tycker jag är både snyggt och optimalt då ljuset kommer direkt sidan och indirekt från spegeln. Ett annat tips är att placera lampor för att belysa något som är värt att belysa, där kan en spot passa, tex en spot inne i en nisch som tex belyser någon prydnadssak eller liknande. I taket skulle jag köra med en vacker lampa med dimmer som jag kan öka om jag skall tex städa.
Det du säger är kanske sant i ett rum där man vistas stora mängder med tid så som kök och vardagsrum. Men på en toalett är man inte så ofta och därför kan man ljussätta lite som man vill. Dessutom finns de spottar med stor spridvinkel som gör att det motverkas med punktljus.
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Reflektionen tar man lätt bort med svart tejp på ovansidan av silen, värre är det med skuggan som skapas!
Sån här skugga tex? :)
 
  • Skugga av duschhuvud på badrumstak med synlig ljusbrytning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MarcusRask MarcusRask skrev:
Det du säger är kanske sant i ett rum där man vistas stora mängder med tid så som kök och vardagsrum. Men på en toalett är man inte så ofta och därför kan man ljussätta lite som man vill. Dessutom finns de spottar med stor spridvinkel som gör att det motverkas med punktljus.
Jag skulle säga att det alltid är sant men givetvis kan man ljussätta lite som man vill, det gäller även kök och vardagsrum, men varför göra det? Men vi är olika känsliga och miljöer du upplever som bra kanske inte jag upplever på samma sak, men objektivt blir det en sämre ljussättning även om det finns de som inte upplever det.
 
nikasp
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Reflektionen tar man lätt bort med svart tejp på ovansidan av silen, värre är det med skuggan som skapas!
Jag spraymålade tallriken med vit matt färg och tycker knappt det märks. La upp en bild längre upp med ljuset på hyfsat fullt blås, skulle nog valt svart idag för att helt eliminera reflektion men det var vad jag hade hemma då.
Vi har 8 HideALite spottar i badrummet så det blir inga skuggor att tala om någonstans då ljuset helt fyller rummet. Jag är lite ingenjörsjobbig, hade inte klarat av att ha udda antal eller osymmetriskt placerade men det är bara jag :rofl:
 
Varför är det självklart med spotar? De kan vara trevliga och bra på vissa ställen men en stor ljusarmatur centralt placerad i rummet ger bästa allmänljus vilket är bra bland annat för städning. Detta gäller för i stort sett alla typer av rum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.