Mitt badrum är ungefär 3kvm nånting, har tre spottar i taket där. Det lyser så inihelv*te ljust
 
Vårt ena badrum, ca 3x1,6 meter (med snedtak), fyra led, 7w. Det tyckte vi efteråt var för lite, alltid dimmer på 100%.
Vårt andra badrum är 2,5×1.6 meter. Här hade vi lärt oss läxan. Vi har åtta led, 7w. Med Plejd dimmer är de normalt på ca 50%, men vid behov får vi det riktigt ljust.
Våra spegelskåp har 11w led. Bra när tjejerna stylar sig.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Ledmegastore. men ännu bättre på Nordtronic Uni Install LED GU10 Inbyggningsspott, Rund, Matt vit | 1228 | VVSochBAD.se
129:- och rabatt vid fler.
Blev ett 10 pack plus lampor
Skickar räkningen om jag inte blir nöjd :D
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
Såhär har vi gjort i våran dusch, 3st mindre downlights. Så slipper man att en hamnar precis ovanför tallriken på takduschen.
Badrummet är på 5 kvadrat och vi har 5 större downlights plus dessa 3 små. Vi är jättenöjda och det går såklart att dimra. Dessutom är dom ovanför duschen en egen grupp, så man kan ha som lite nattbelysning eller stämningsbelysning
Badrumstak med tre mindre downlights ovanför duschområdet, undvikande av belysning ovanför takduschen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Duschhörna med tre mindre downlights i taket ovanför en takdusch och duschset i ett kaklat badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Magnus Wik och 3 till
  • Laddar…
G goranr skrev:
Vårt ena badrum, ca 3x1,6 meter (med snedtak), fyra led, 7w. Det tyckte vi efteråt var för lite, alltid dimmer på 100%.
Vårt andra badrum är 2,5×1.6 meter. Här hade vi lärt oss läxan. Vi har åtta led, 7w. Med Plejd dimmer är de normalt på ca 50%, men vid behov får vi det riktigt ljust.
Våra spegelskåp har 11w led. Bra när tjejerna stylar sig.
Får mig att fundera på om mina 4 blir tillräckligt. Har nig möjlighet att utöka med två. Har inte hålat upp än. Rätt nöjd att jag valt system med inbyggd backbox. Hade vi satt traditionella lådor under gips så hade det varit kört nu
 
Så här hade jag planerat sätta mina spottar enligt röda punkter, 4 st. Efter mänga synpunkter så känns det som att vissa är nöjda med antalet på ungefär den ytan. men de allra flesta verkar överens om att fler är bättre.

På Komod sidan ahr jag svårt att utöka på ett bra sätt, då duschväggen bryter i princip mitt i rummet. Så förhoppningsvis blir det bra med 2 på den sidan. Den övre är avsatt ac 70 cm från "duschväggen".
Däremot skulle jag nog enkelt kunna klämma in en till mellan WC, och den övre WC sidan. Tveksamt om jag kan förskjuta den övre en gles inåt, eller om den i så fall måste ligga kvar på 70 från vägg, pga ett frånluftsdon. Skall mäta lite ikväll. Om det går att förskjuta, så är tanken i så fall att jag ersätter den övre röda, med de två blå.
Jag skulle nog kunna lyckas sy ett rör till bakkant och göra en lösning utefter bakväggen på likande sätt som ztocken, (snyggt). men lite pilligare, En gles är ok att "pressa över", men 2 kan bli hårt via spothålet..
Mitt tak sluttar från ca 220cm i bakkant dör duschen sitter till nästan 270cm vid dörren.

Badrumslayout med måttangivelser, föreslagna positioner för spottar markerade med röda och blå punkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M mojjen skrev:
Så här hade jag planerat sätta mina spottar enligt röda punkter, 4 st. Efter mänga synpunkter så känns det som att vissa är nöjda med antalet på ungefär den ytan. men de allra flesta verkar överens om att fler är bättre.

På Komod sidan ahr jag svårt att utöka på ett bra sätt, då duschväggen bryter i princip mitt i rummet. Så förhoppningsvis blir det bra med 2 på den sidan. Den övre är avsatt ac 70 cm från "duschväggen".
Däremot skulle jag nog enkelt kunna klämma in en till mellan WC, och den övre WC sidan. Tveksamt om jag kan förskjuta den övre en gles inåt, eller om den i så fall måste ligga kvar på 70 från vägg, pga ett frånluftsdon. Skall mäta lite ikväll. Om det går att förskjuta, så är tanken i så fall att jag ersätter den övre röda, med de två blå.
Jag skulle nog kunna lyckas sy ett rör till bakkant och göra en lösning utefter bakväggen på likande sätt som ztocken, (snyggt). men lite pilligare, En gles är ok att "pressa över", men 2 kan bli hårt via spothålet..
Mitt tak sluttar från ca 220cm i bakkant dör duschen sitter till nästan 270cm vid dörren.

[bild]

Jag hade satt det som ett + istället. 4 st.
 
G GoGetLost skrev:
Jag hade satt det som ett + istället. 4 st.
Blir rätt svårt då jag har en dusch vägg nästan exakt mitt i rummet, både längsgående och tvärsgående
 
M mojjen skrev:
Blir rätt svårt då jag har en dusch vägg nästan exakt mitt i rummet, både längsgående och tvärsgående
Går den ända upp till taket?
 
G GoGetLost skrev:
Går den ända upp till taket?
Blir väl vanliga 200cm. Bakkant ahr jag dock ca 220cm i höjd. I centrum ca 250cm. Dock mycket skeptisk till att ah en spott som praktiskt taget lyser rakt ner i duschväggen.
 
P
Bytte taket i badrummet häromdagen och satte spottar samt högtalare.

Valet föll på 4 spottar och mitt badrum är något större än ditt och det fungerar alldeles utmärkt, 6 st skulle bara bli överflödigt hos mig.

Givetvis handlar det om styrkan på spottarna osv, jag köpte 4 st vita 3w IP65 klassade godkända för badrum på biltema för bra pris som dessutom är dimbara och verkar hålla bra kvalitet.. har likadana installerade utomhus i takfoten som verkar tuffa på bra!

Sen får du även tänka på att eventuella takstolar kan förstöra valet av placering på dina spottar, då får man improvisera.

Hakade på en Zigbee dimmer på väggen som går att styra via min gateway tillsammans med resten av husets belysning, kör hårt!
 
  • Renoverat badrumstak med öppet underkonstruktion, spottar och kablar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nytt badrumstak under konstruktion med installerade spotlights och högtalare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyrenoverat badrumstak med fyra vita infällda spottar och central högtalare, vita väggar och duschhörna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Nu ska jag prova att inte kapa tråden men vad för högtalare köpte du och hur kopplar du in dom?
 
G ekaa88 skrev:
Tänk på att monterar du takdush så se till att inte sätta en spott över den, du får reflektioner som inte är snygga alls, hos mig satte dom med ca 30-40cm förskjutning och det ger ändå reflektioner tyvärr :confused:
Reflektionen tar man lätt bort med svart tejp på ovansidan av silen, värre är det med skuggan som skapas!
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
P
nino nino skrev:
Nu ska jag prova att inte kapa tråden men vad för högtalare köpte du och hur kopplar du in dom?
Har byggt in likadana i ett annat hus och använder System 1 ic 620 från BRL, dom kostar en dryg tusenlapp och låter oförskämt bra.

När taket var rivet drog jag kablar från högtalarna in till rummet brevid (tvättstugan) där jag har en förstärkare + chromecast audio så man kan lira från mobilen!

Har man fler högtalare i andra rum kan man givetvis använda en högtalarväxel tillsammans med förstärkaren.
 
  • Gilla
Robin Lindberg
  • Laddar…
Jag har sju på 3,6x1,4 m. Tror att de är på 6 eller 7 watt styck. Inte symmetriskt från väggarna på långsidorna utan en rad över "gång" och den andra över badkar och handfat. De går att vinkla så den som sitter ensam är lätt vinklad mot toastol.
Tak med infällda spotlights i två rader, vinkelbar lampa riktad mot toastol, träpanel, badrumsinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.