Någon form av vinch tänkte jag, men dem drar man snarare i och släpper man så är det 0-100.

Trädet är en gran och runt 30-40m, rejäl jävel.

Tänkt jag kan sätta en 10mm vajer mellan 2 träd som fångar upp den precis tillräckligt att det går att såga den i smådelar men samtidigt högt nog att den inte orsakar någon skada.

Alternativt alternera mellan 2 remmar, spänna en bärande, spänna en 0,5m längre som sedan blir bärande när jag lossar den bärande.

Inte bestämt vilket än.

Anledningen att jag inte bara släpper den är för attden hovrar precis över byggnader och kommer totalförstöra 2 byggnader om det släpper.

Anledningen att jag inte anlitar är för att min självrisk är skyhög och jag är fattig.

Nedfallen gran med en 10mm vajer spänd mellan två träd i snöig skogsterräng för att förhindra skada på underliggande byggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mats-S
J jesper--- skrev:
sätta en 10mm vajer mellan 2 träd som fångar upp den
- Sätt vajern mellan träden så att den är spänd redan nu så att granen inte kan falla längre ner.
- Fäst ett kraftigt rep/vajer någon meter ovan roten, fäst det på en vinsch som har ett rejält tag en bit snett bakom roten
- Såga av granen vid roten ... du måste vara extremt försiktig så att den inte nyper eller drar iväg mot dig själv när du sågar ... (gör draget snett och stå på den sidan som är fri från sneddraget)
- Vinscha granen förbi roten så att du får den förbi byggnaderna, låt den falla ner när den lossar från vajern mellan träden.

Rekommenderar att ni är minst två, så att ni växelvis kan dra vinschen och bitvis såga vid roten. Gärna en tredje person som har koll på helheten.
var EXTREMT försiktiga, jobba LÅNGSAMT.
 
  • Gilla
Bjojoc och 3 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
- Sätt vajern mellan träden så att den är spänd redan nu så att granen inte kan falla längre ner.
- Fäst ett kraftigt rep/vajer någon meter ovan roten, fäst det på en vinsch som har ett rejält tag en bit snett bakom roten
- Såga av granen vid roten ... du måste vara extremt försiktig så att den inte nyper eller drar iväg mot dig själv när du sågar ... (gör draget snett och stå på den sidan som är fri från sneddraget)
- Vinscha granen förbi roten så att du får den förbi byggnaderna, låt den falla ner när den lossar från vajern mellan träden.

Rekommenderar att ni är minst två, så att ni växelvis kan dra vinschen och bitvis såga vid roten. Gärna en tredje person som har koll på helheten.
var EXTREMT försiktiga, jobba LÅNGSAMT.
Rätt bra ide, du menar dra trädet snett bakåt, den hålls i nuläget enbart upp med en stålstege 2 meter från roten samt en rem precis bakom roten till 1/3 upp på granen så kapar jag vid roten kommer den tippa rätt över, vajern får åka upp i vilket fall som helst.
 
A
finns ett sätt att lösa detta på som inte är relativt farligt.

stege upp på trädet.
fästa vajer i toppen.
sen kapar man ett öppet riktskär åt det hållet toppen skall åt.
Och sen kapar man från baksidan och lämnar en rejäl brytmån.
Sedan drar man med vajern så att kapet till slut smäller av då kommer toppen att följa vajern.

Sedan kan man kapa loss resten av stammen vid roten om det inte når hus mm.
Annars så upprepar proceduren igen till att stammen går att fälla utan större ansträngning.
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Maskintok skrev:
finns ett sätt att lösa detta på som inte är relativt farligt.

stege upp på trädet.
fästa vajer i toppen.
sen kapar man ett öppet riktskär åt det hållet toppen skall åt.
Och sen kapar man från baksidan och lämnar en rejäl brytmån.
Sedan drar man med vajern så att kapet till slut smäller av då kommer toppen att följa vajern.

Sedan kan man kapa loss resten av stammen vid roten om det inte når hus mm.
Annars så upprepar proceduren igen till att stammen går att fälla utan större ansträngning.
Ja det hade gått, toppen är dock en 10-15m upp, ska få upp en säkerhetsvajer sålänge och fundera över nästa approach. Tack.
 
A
J jesper--- skrev:
Ja det hade gått, toppen är dock en 10-15m upp, ska få upp en säkerhetsvajer sålänge och fundera över nästa approach. Tack.
okej.
påse med något tungt.
fäst vajern i denna och kasta över trädet.
kapa där du når och gör som i mitt tidigare inlägg.
Och låt vinschen knäcka av brytmånen.
Så kan du stå säkert och göra detta.
 
Mera foton hur det ser ut på toppsidan och huset.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
Maskintok skrev:
sen kapar man ett öppet riktskär åt det hållet toppen skall åt.
Och sen kapar man från baksidan och lämnar en rejäl brytmån
Jag fick uppfattningen att det står flera byggnader under trädet, känns ju som ganska chansartat att såga trädet på ståhöjd då och samtidigt undvika byggnaderna ... men det framgår nog ganska tydligt om man är på plats om den här lösningen kan fungera på ett säkert sätt utan att riskera byggnaderna.
 
A
Mats-S Mats-S skrev:
Jag fick uppfattningen att det står flera byggnader under trädet, känns ju som ganska chansartat att såga trädet på ståhöjd då och samtidigt undvika byggnaderna ... men det framgår nog ganska tydligt om man är på plats om den här lösningen kan fungera på ett säkert sätt utan att riskera byggnaderna.
Ja jag har då utfört detta förr..
Och det är inga problem OM man lämnar en REJÄL brytmån..

gjort detta med riktigt farliga och svåra träd vid kraftledningar..

Den som tror att man kan böja en trädtopp för att kapa när toppen ligger i spänn.. bör testa det själv först..
Det kommer inte att gå bra.
veden i trät kommer att explodera och skjuta allt på föraren av sågen..
10-15 m upp i luften med detta är inte att föredra.
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Ta dit en skotare eller skördare och håll upp eller lyft bort trädet.
Kostar förstås lite. Kanske finns nånn snäll granne med nånn lämplig maskin.
Kan gå med hjullastare eller grävmaskin också.

Det kan ju bli billigare än att förstöra byggnaderna iallafall.
 
Gör mer övergripande bilder imorn.
Det är svårt att få med skalan av det hela, it's a big motherfucking tree. Såfort det är en vajer/kedja/rem som blockerar trädet från att träffa byggnaden så kan jag experimentera med metoder.

Här är lite äldre bilder, innan toppen knäcktes av naturligt, hade jag inte spännt upp den då hade den åkt in i byggnaden. Stort träd som brutits vid roten, med säkringsvajer för att förhindra skada på byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor lutande träd vid stuga i snö, säkrat för att inte skada byggnaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stort träd nära byggnad med toppen knäckt, omgivet av snötäckta träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stort träd täckt av snö med stödvajer för att förhindra skada på byggnaden i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett stort träd täckt av snö som lutar mot andra träd i en skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kellerup
  • Laddar…
Nu syns det skapligt. Den har hängt sig på ett annat träd , då ligger den bra i spänn och det blir lite knepigare. Om den kapas som det nu är kommer den att vrida sig , gå på sidan om och rakt ner. Hur det ska tacklas, måste ses på plats. Ta kontakt med en arborist så ser dom direkt vad som kan göras. Kostar inte många kronor och går på RUT ,50 % på allt i avdrag. Så försök inte själv , det måste till erfarenhet av denna sort av fällning. En del snö, så tror du är lite norr över.
 
J jonaserik skrev:
Nu syns det skapligt. Den har hängt sig på ett annat träd , då ligger den bra i spänn och det blir lite knepigare. Om den kapas som det nu är kommer den att vrida sig , gå på sidan om och rakt ner. Hur det ska tacklas, måste ses på plats. Ta kontakt med en arborist så ser dom direkt vad som kan göras. Kostar inte många kronor och går på RUT ,50 % på allt i avdrag. Så försök inte själv , det måste till erfarenhet av denna sort av fällning. En del snö, så tror du är lite norr över.
Det var så först, sen knäcktes toppen och den föll rätt mot huset, men som tur var hade jag säkrat den med remmar och en stege i stål.

Nu är den något kortare och något mer vinklad.

När den låg emot andra trädet så hade jag en trädfällare inbokad som skulle komma kvällen därpå, men under natten knäckte den och jag avbokade då det blev mer hanterbart.

Kan nog få till några bättre bilder imorn.

Rent skräckslag fick jag när jag såg situationen i snö, en liten vindpust så ryker 2 byggnader, en stor vindpust så åker båda träden.

Det var en plötslig snöstorm, uppsala, runt 20-21 feb.

Ska fanimig filma hela processen.
 
Redigerat:
J jesper--- skrev:
När den låg emot andra trädet så hade jag en trädfällare inbokad som skulle komma kvällen därpå, men under natten knäckte den och jag avbokade då det blev mer hanterbart.
Jag ser mig som amatör men tar en del vinfällen i skogen, men tar också hjälp då jag behöver.
Lägg några kronor på "trädfällaren" om du är osäker så är det löst än att du riskerar att skada dig själv, byggnader går alltid att laga utan "sveda och värk".
 
  • Gilla
Kmankep och 2 till
  • Laddar…
A
A AndersS skrev:
Jag ser mig som amatör men tar en del vinfällen i skogen, men tar också hjälp då jag behöver.
Lägg några kronor på "trädfällaren" om du är osäker så är det löst än att du riskerar att skada dig själv, byggnader går alltid att laga utan "sveda och värk".
bra förslag.
Eller om skogen runt den stugan inte ska gallras om det inte är TS skog...
Hade det varit mitt hade skördare varit på väg.. ;)
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.