richardtenggren richardtenggren skrev:
Ser nästan lite väl högt ut för att fylla tvättmedel osv ;)
Jag byggde med 40 skåp under till svärmor :)
IKEAs överskåpsstommar är 40cm höga.
 
richardtenggren
D Dimitris76 skrev:
IKEAs överskåpsstommar är 40cm höga.
Absolut (de finns i 60 cm också) men nu har ju jag redan använt dessa, så det vet jag mycket väl. :)
 
Någon som ställt endast 1 maskin på Överskåp? Tror ni den pallar vikten ensam, eller behöver man ha två skåp bredvid varandra med bänkskiva på för viktfördelningen?

Vi kommer endast ha plats för en maskin, tänkte ha en sån kombinerad tvättmaskin/torktumlare.
Vi vill ha skåp under för att få plats med kattlåda.

Någon som gjort?
 
  • Gilla
HazeTheMaze
  • Laddar…
rapparsven rapparsven skrev:
Någon som ställt endast 1 maskin på Överskåp? Tror ni den pallar vikten ensam, eller behöver man ha två skåp bredvid varandra med bänkskiva på för viktfördelningen?

Vi kommer endast ha plats för en maskin, tänkte ha en sån kombinerad tvättmaskin/torktumlare.
Vi vill ha skåp under för att få plats med kattlåda.

Någon som gjort?
Det skall inte finnas några problem. Montera överskåpet med 2st. skruv på väggen och 4st. ben!
 
D Dimitris76 skrev:
Det skall inte finnas några problem. Montera överskåpet med 2st. skruv på väggen och 4st. ben!
Kolla på tidigare förslag, d.v.s en bänkskiva på skåpet också, jag skulle inte nöja mig med en tunn spånplatta under maskinen som dess utom är skruvad i "ändträ" eller vad man kan kalla det, annars så håller jag med Dimitris ovan att det inte är några problem med ett skåp
 
C Claes Hedman skrev:
Kolla på tidigare förslag, d.v.s en bänkskiva på skåpet också, jag skulle inte nöja mig med en tunn spånplatta under maskinen som dess utom är skruvad i "ändträ" eller vad man kan kalla det, annars så håller jag med Dimitris ovan att det inte är några problem med ett skåp
Absolut! Bänkskiva på överslåpet. Inget problem för enkelt överskåp för enkel maskin dock.
 
D Dimitris76 skrev:
Absolut! Bänkskiva på överslåpet. Inget problem för enkelt överskåp för enkel maskin dock.
Så detta borde fungera?
Skåp: https://www.ikea.com/se/sv/p/metod-oeverskapsstomme-foer-kyl-frys-vit-40205537/
Ben: https://www.ikea.com/se/sv/p/eket-fot-justerbar-metall-70340044/
Bänkskiva: https://www.ikea.com/se/sv/p/ekbacken-baenkskiva-betongmoenstrad-laminat-20335648/

Hur tycker ni jag ska fästa den i väggen?

Vi kommer ha en kombinerad tvättmaskin/torktumlare ovanpå.
Tanken är att ha kattlådan i skåpet. :)
 
rapparsven rapparsven skrev:
Så detta borde fungera?
Skåp: [länk]
Ben: [länk]
Bänkskiva: [länk]

Hur tycker ni jag ska fästa den i väggen?

Vi kommer ha en kombinerad tvättmaskin/torktumlare ovanpå.
Tanken är att ha kattlådan i skåpet. :)
Skeptisk till benen, du kommer inte åt att städa och efter du har skruvat fast i vägg kan du inte heller dra ut, jag använde Capita 16 cm men det går även med de lite kortare på 8 cm

Hur du ska fästa i vägg beror på vad du har för vägg, skenan ger lite fler fästpunkter men är det en putsad porös vägg skulle jag som Dimitris76 skrev använda rejäla plugg i hörnen
 
C Claes Hedman skrev:
Skeptisk till benen, du kommer inte åt att städa och efter du har skruvat fast i vägg kan du inte heller dra ut, jag använde Capita 16 cm men det går även med de lite kortare på 8 cm

Hur du ska fästa i vägg beror på vad du har för vägg, skenan ger lite fler fästpunkter men är det en putsad porös vägg skulle jag som Dimitris76 skrev använda rejäla plugg i hörnen
Anade det med benen, då blir det dom 8cm.
Det är kakelvägg.
 
rapparsven rapparsven skrev:
Anade det med benen, då blir det dom 8cm.
Det är kakelvägg.
Vad har du bakom kaklet? Det måste styra fästmetod
 
C Claes Hedman skrev:
Hur du ska fästa i vägg beror på vad du har för vägg, skenan ger lite fler fästpunkter men är det en putsad porös vägg skulle jag som Dimitris76 skrev använda rejäla plugg i hörnen
Skenan ger inte nödvändigtvis flera fästpunkter. Enligt IKEA:s kökmonteringsanvisningar, hänger man skåpets bakkant från skena behövs det inte några ben mot väggen. Fast i vårt fall använder vi 4 ben - både fram och tillbaka - och väggfixerar med 2st. bultar per skåp.
Den kan vara behjälplig om man håller på montera ihop ett köksbänk med flera skåp i rad, för det är lättare att placeras i rät linje.
 
D Dimitris76 skrev:
Förvaring av tvättmedel m.m. i lådorna under.
Vilka lådor passar till överskåps stommarna?
Edit: stod ju faktiskt om man bara scrollar ned i länken upptäckte jag:D
 
J Jonidelle skrev:
Hej!
Ni som har monterat era tvättmaskiner på Ikeas skåp, har ni även fäst hela skåpet i en skena på väggen bakom (så som man monterar köksskåp)?
Mvh, Mia
Nej, enbart ben.
Dock sitter stommen fast med ett vinkelbeslag längst upp för att minimera vibrationerna.
 
K materii skrev:
Nej, enbart ben.
Dock sitter stommen fast med ett vinkelbeslag längst upp för att minimera vibrationerna.
Ursäkta men förstod inte ditt svar på frågan. Så du menar skåpet har inga fästpunkter för dig?:surprised: Du lär ju fästa skåpet i väggen bakom sen att den står på ben är en annan sak. Sen om man använder skenan eller bara drar fast denni fästpunkterna bak är kanske bara ett val.
 
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Ursäkta men förstod inte ditt svar på frågan. Så du menar skåpet har inga fästpunkter för dig?:surprised: Du lär ju fästa skåpet i väggen bakom sen att den står på ben är en annan sak. Sen om man använder skenan eller bara drar fast denni fästpunkterna bak är kanske bara ett val.
Ingen tyngd vilar på väggen, enda fästpunkten är ett litet vinkelbeslag som fäster skivan ovanpå maskinerna i väggen för att det annars blir en pendeleffekt då skivan där uppe enbart vilar på täcksidor.
 
  • Vinkelbeslag synligt där en skiva ovanpå tvättmaskiner säkras i väggen nära hörnet av ett rum med diskho.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.