Tjenare!

Ska snart renovera mitt badrum och givetvis blir det spotlights I taket. Jag undrar hur många jag kan ha och hur många jag bör ha?
Badrummet är 1600x3000 och 2400 på höjden. Ska ha badkar i ena änden och har tänkt ha en spotlight inne i duschen. Så man kanske skulle kunna ha 4-5 spottar då? Exempelvis på 500 1000 1500 2000 2500 ifrån väggen?

Mvh
 
I badrum rekommenderas 1spot/1kvm golvyta vid normal takhöjd. Aldrig fel med mycket ljus i badrummet. Enkelt att sätta in en dimmer.

Edit: försök även att placera belysning utifrån var de behövs, inte för att få symmetri. Exempelvis, har ni takdusch så rekommenderar jag att man förskjuter spotlightsen lite så de inte hamnar rakt ovanför takduschen.

Edit 2: rekommendationen kommer från Hidealite.
 
  • Gilla
DuckDuck
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
I badrum rekommenderas 1spot/1kvm golvyta vid normal takhöjd. Aldrig fel med mycket ljus i badrummet. Enkelt att sätta in en dimmer.

Edit: försök även att placera belysning utifrån var de behövs, inte för att få symmetri. Exempelvis, har ni takdusch så rekommenderar jag att man förskjuter spotlightsen lite så de inte hamnar rakt ovanför takduschen.

Edit 2: rekommendationen kommer från Hidealite.
Har läst den 1/m². Mitt badrum är 4.8 så vi avrundar uppåt :geek:
 
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
Hide a lite har en lathund
Tror det får bli optic quick iso för min del
Finns ett 6pack för under 2000
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
nino nino skrev:
Hide a lite har en lathund
Tror det får bli optic quick iso för min del
Finns ett 6pack för under 2000
Hur stort är ditt badrum och hur många ska du ha?
 
2.1x2.5 ungefär
Sätter nog 3 efter en vägg
en ovanför tvättpelaren
Ev en vid toan, har en som står i ett hörn
Sen förbereder jag nog en slang så det går att få i en till
 
nino nino skrev:
2.1x2.5 ungefär
Sätter nog 3 efter en vägg
en ovanför tvättpelaren
Ev en vid toan, har en som står i ett hörn
Sen förbereder jag nog en slang så det går att få i en till
Jag kör nog en sån här. Eller så kör jag bara 4 spottar. Ska rita I taket snart så får jag känna på det :)
Ritning av badrum med markerade positioner för spotlights i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sätt inte över duschen om du har en spegel man kan se sig själv i när man duschar. Kommer förstöra självförtroendet:cool: bara ett tips man kanske inte tänker på. :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Bengt Numelin och 6 till
  • Laddar…
Tänk på att monterar du takdush så se till att inte sätta en spott över den, du får reflektioner som inte är snygga alls, hos mig satte dom med ca 30-40cm förskjutning och det ger ändå reflektioner tyvärr :confused:
 
B Bopåzoo skrev:
Sätt inte över duschen om du har en spegel man kan se sig själv i när man duschar. Kommer förstöra självförtroendet:cool: bara ett tips man kanske inte tänker på. :crysmile:
Ska tänka på det :crysmile:
 
Mikael_L
MarcusRask MarcusRask skrev:
Tjenare!

Ska snart renovera mitt badrum och givetvis blir det spotlights I taket. Jag undrar hur många jag kan ha och hur många jag bör ha?
Badrummet är 1600x3000 och 2400 på höjden. Ska ha badkar i ena änden och har tänkt ha en spotlight inne i duschen. Så man kanske skulle kunna ha 4-5 spottar då? Exempelvis på 500 1000 1500 2000 2500 ifrån väggen?

Mvh
Jag skulle satt 2 eller möjligen 3 st MD-99 från malmbergs.
Ska du inte ha belysning i badrumsskåpet också?
 
  • Gilla
Zharz
  • Laddar…
Z
Hade satt tre stycken.
Första 50cm från vägg, sedan 1m till nästa och sedan 1m till nästa och sen 50cm till vägg.
Sen haft en spegelbelysning som komplement.
 
Z Zharz skrev:
Hade satt tre stycken.
Första 50cm från vägg, sedan 1m till nästa och sedan 1m till nästa och sen 50cm till vägg.
Sen haft en spegelbelysning som komplement.
Spegelskåp med belysning ska jag iofs ha. Dock ska det va dimmer på spottarna.
 
Mikael_L
MD-99 har jag själv satt upp till med ca 1,5 meters mellanrum.
Jag har varit några gånger i en god väns kök där de har 2 meter mellan MD-99, jämnt placerade över hela taket (typ 2x 6 st), vilket jag först instinktivt tänkte att det måste vara för glest.
Men det funkar faktiskt väldigt bra. Men det totala ljuset där skulle nog anses som lite för svagt i ett badrum där man vill ha möjligheten till lite mer tryck i ljuset.
Så två minst i det badrummet, men tre blir nog också bra.

Jag håller precis nu på och installerar el i ett badrum som är ca 3,5 x 2,5 meter (något lite mindre tror jag det är). Där provar vi med 4 spottar, MD-99.

Nästa, eller nästnästa vecka kan jag berätta hur det blev. Där blir det vitt tak och vitt kakel, golvets färg vet jag inte just nu. Men hur mörka/ljusa väggar, tak och golv man har påverkar mycket.
 
Mikael_L
Men många fel finns det i tråden.
Utan att samtidigt ange vilken spot det är, alternativt hur många lumen och strålningsvinkel den har så är det omöjligt att föreslå något antal på spots.
Och egentligen är väggarnas, taket och golvets färg, och även material/struktur i någon liten mån viktiga parametrar.

Du kan klara dig med allt från en spot till att du kanske bör ha över 100 stycken (tänk stjärnhimel).
 
  • Gilla
BSOD och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.