kungkokos skrev:
Jag tror inte FTX ger bättre kylning i huset? Det är ju samma luftflöde som med en FLVP och då det inte finns ett kylaggreggat i FTX kommer du nog inte att få en lägre temperatur i huset än med FLVP. Du får väl inte in kallare luft än uteluften när du inte kyler luften?....Rätta mig gärna om jag har fel.
Jag tror faktiskt att det är ganska stor skillnad på luftflödet och luftväxlingen mellan ett FTX-system och ett FLVP-system.

Med en FLVP har du bara en frånluftsfläkt som har sina frånluftskanaler placerade i våtutrymmen och kök. Sen har du tilluft genom självdragsprincipen, fast du styr det med hjälp av Fresh-90 ventiler i väggarna (alltså ett hål med grovt skumgummifilter).

Hur din luftväxling i huset kommer att fungera beror på om du har alla toalettdörrar, där utsugen sitter, öppna eller stängda eller om du har fönster på glänt.
Ja, jag vet att det är en spalt under toalettdörrarna, men beroende på om vissa dörrar är öppna och andra stängda kommer luftväxlingen i huset att ske olika eller "oorganiserat".

FLVP-systemet är också extremt känsligt med att just man ska hålla dörrar och fönster (och att stänga braskaminspjället!) stängda för att ventilationen i huset ska fungera. Du måste ha huset "tätt" för att fläkten ska orka upprätthålla ett undertryck, som i sin tur då hämtar luften genom Fresh-90 ventilerna. Om det kommer in luft andra vägar så rubbar du på systemet och det fungerar inte som det är tänkt. Det tjuvluftar alltså och luften står mer eller mindre stilla. Inte helt stilla, men du får i alla fall inte en ventilation i alla rum som det är tänkt.

Att sen FLVP i alla fall kan tillgodogöra sig en energibesparing är en helt annan sak. Det kan den. Det gör den. Men ventilationen i huset blir inte bra.

Så, nu till FTX:en. Vad är det för skillnad här då? På frånluftssidan ser det ju likadant ut som på FLVP systemet, vi har frånluft i våtutrymmena och i köket. Så länge ingen skillnad.
Vad händer nu då om vi tjuvluftar?

Det jag tror (observera tror, jag jobbar inte med detta och har inte testat systemet i verkligheten).

Om vi tjuvluftar kommer vi även här att tappa undertrycket och utsuget borde bli sämre. Men i detta läge innebär det inte att luften blir stillastående, för vi har en fläkt som aktivt trycker in ny luft in i huset. Alltså kommer vi att få en aktiv luftväxling i alla fall (i alla fall en aktivare luftväxling än vad det var i det första fallet.

Kontentan av detta borde bli att det är lättare att få in en sval sommarnattsluft (inte kall nej, men sval! för man stänger av VVX-delen på sommaren och använder just den aktiva tilluften) med ett FTX system.

/ Jocke
 
Pratade med Alsikebolaget...

Arbetet i området är försenat och kommer pågå även efter 15 augusti... men vägen skall vara farbar och öppen för fordon då och våra tomter skall vara röjda från sten/massor....

Alltid något positivt....
 
JockeR skrev:
Hur din luftväxling i huset kommer att fungera beror på om du har alla toalettdörrar, där utsugen sitter, öppna eller stängda eller om du har fönster på glänt.
Ja, jag vet att det är en spalt under toalettdörrarna, men beroende på om vissa dörrar är öppna och andra stängda kommer luftväxlingen i huset att ske olika eller "oorganiserat".
/ Jocke
I teorin skall ju FLVP kunna cirkulera så pass mycket luft som boverket ställer upp som krav för inomhusmiljön. I praktiken kanske läget dock blir helt annorlunda - undrar om man har diciplin nog att hålla altandörren stängd en skön sommarkväll? Jag är ju medveten om att hela systemet bygger på undertryck. Hade dock inte tänkt på det här med stängda innedörrar...sätter man inte in ventiler till rummen där luftintagen finns eller löser det på annat sätt? Jag har liksom bara utgått från att man ser till att det funkar. Det borde ju vara rätt simpelt...

Fast samtidigt är ju inte den varma perioden i Sverige vårt stora problem...den perioden är ju rätt begränsad. Fast det kanske blir annorlunda nu med växthuseffekten (I bästa fall får vi ju t.o.m. sjötomter om polarisarna smälter, och då kanske sjöbrisen kan kyla husen på sommaren)? :)

Har faktiskt redan sneglat lite på en mindre air condition för sovrumsdelen på övervåning just för de få dagarna då det är sådär olidligt varmt. Investeringen är rätt liten och även om det kostar några extra kWh så ger det ju en riktig kylande effekt som man nog har större glädje av än ett FTX (i värmeaspekten). Har dock inte för avsikt att realsiera detta på direkten....

Har inte heller bestämt mig för vilket system det slutligen blir - har väldigt svårt för att bestämma mig! Uppskattar därför denna dialog så att vi kan bolla tankar och idéer!

Blir det för dåligt klimat i vårt hus får vi helt enkelt spendera massa tid hos våra närmaste grannar med FTX - JockeR ;-)
 
Förresten, för att göra det än mer komplicerat så kommer IVT att släppa en ny FLVP till hösten som precis som tidigare återvinner energin i huset, men som istället för att ge tillskott av el använder den sig av fjärrvärme! Vore ju perfekt om man skulle vilja få ner energiförbrukningen, alltid ha varmvatten och slippa från elen som säkerligen kommer att bli dyrare.

Å andra sidan börjar ju flis, pellets och andra sådana restprodukter också bli en bristvara på grund av ökad användning så frågan är om inte dessa priser också är på väg att sticka i höjden. Och med tanke på att Dalkia är ett helt privat bolag så är ju frågan om inte de också utnyttjar mariginalerna som uppstår med ett ökande elpris. De vlii ju också maximera vinst...
 
kungkokos skrev:
Förresten, för att göra det än mer komplicerat så kommer IVT att släppa en ny FLVP till hösten som precis som tidigare återvinner energin i huset, men som istället för att ge tillskott av el använder den sig av fjärrvärme! Vore ju perfekt om man skulle vilja få ner energiförbrukningen, alltid ha varmvatten och slippa från elen som säkerligen kommer att bli dyrare.

Å andra sidan börjar ju flis, pellets och andra sådana restprodukter också bli en bristvara på grund av ökad användning så frågan är om inte dessa priser också är på väg att sticka i höjden. Och med tanke på att Dalkia är ett helt privat bolag så är ju frågan om inte de också utnyttjar mariginalerna som uppstår med ett ökande elpris. De vlii ju också maximera vinst...
Det kan ju vara en intressant lösning, men då åker man ju i alla fall på den fasta avgiften på ~2800:-/år (eller hur mycket det nu var) som Dalkia har...
 
Det är händesevis inte så att någon av er känner någon virkesuppköpare som skulle vilja ha en hel del skog. Var för sig är vi troligtvis inte intressanta eftersom det (hur märkligt det än låter) är för träd på varje tomt. Om vi däremot går ihop så många som möjligt finns det säkerligen någon som vill hjälpa till med att bli av med en del.

Jag är inte ute efter att skövla tomten totalt, men det vore bra med en rejäl urgallring. (Är medveten om att Alsikebolaget(?) sålde stor del av träden innan de gick till försäljning, men det finns som sagt en hel del kvar).
 
Jag ska ned med 15 större träd.... Men de tar jag ned själv och eldar upp i kaminen = gratis värme!!!!

Testa och sätt ut en annons på Blocket om gratis ved mot sågning och bortforsling....

Men det vore fint för området om vi alla sparade så mycket som möjligt av träden... kolla bara hur det ser ut i de första delarna av Alsike... inte ett träd....
 
Kalle Anka skrev:
Men det vore fint för området om vi alla sparade så mycket som möjligt av träden... kolla bara hur det ser ut i de första delarna av Alsike... inte ett träd....
Träd är mycket trevligt för området, det tar ju dessutom väldigt lång tid att få tillbaka dem om man ångrar sig.
Jag vet inte hur det är med era tomter men på vår står det tyvärr bara tallar. Dessutom står de långt fram på tomten. Vi kommer att fälla våra och istället plantera lite trevligare fruktträd. Tallar består ju mest av en lång stam och en massa barr på gräsmattan.... Det skulle dock vara trevligt om vi hade kunnat bevara en bit "naturtomt" längst bak mot skogen vilket tyvärr inte funkar för oss.
 
Självklart ska man försöka behålla fina träd om möjlighet finns; det tar som sagt ett tag för dem att växa upp. För stora träd gör dock bara tomten mörk och murrig.

Vi har en del fina björkar på vår tomt som vi har tänkt behålla, så långt det är möjligt. Tallarna känns däremot inte direkt upphetsande... Kottar och barr hör hemma i skogen och inte på min/vår tomt :)

Hursomhelst ska jag undersöka möjligheten till gemensam avverkning, sen får vi se hur många som är intresserade av detta.
 
Det där med träden är det väl stubbarna som är det värsta problemet. Som jag förstått det så klassas de som miljöfarligt avfall av någon anledning och ska vara kostsamma att bli av med (inget man tar på cykel till miljöstationen direkt). Inte heller vill man kubba upp dem då stubbar tenderar innehålla sten (elda?).

Är lite småsur över att en av de stora tallarna jag planerade behålla på naturdelen av tomten togs ner av en skogsmaskin. Jag vill mena att det skedde efter att jag bokat tomten (dock sannolikt innan jag skrev på men jag märkte det först efter). Stubbar har de lämnat allihopa förstas. Jag har säkert uppåt tjugo stubbar redan innan jag tagit ner återstående träd som jag inte är intresserad av.
 
Kalle Anka - har ni fått bygglov eller? Såg att ni hade avropat huset!?
 
Förresten - är det någon som har tips på en bra kvalitetsansvarig? Tips tages tacksamt emot!
 
JockeR och Galaxenspresident... och andra som planerar installera FTX..

Har ni fått systemet projekterat?.. eller vet ni vilket system som skall installeras??
 
Hej,
Vi har inte fått systemet projekterat ännu. Förslaget av FTX-system som jag fått av min huslevernatör är System Air VR 400 EV.

Det är en modell där själva aggregatet placeras t ex i tvättstugan. Jag håller på och tittar på en annan modell som heter EVB i slutet, och det aggregatet kan placeras på vinden.

En lite intressant grej som jag hört att en kollega gjort med sitt FTX-system...

Han har placerat den stora tilluftsstosen vid sitt garage, sen har han fördelat den stora in-röret till flera mindre luftrör som han grävt ner i marken under garaget (för att öka på värmeväxlingsytan) sen går dom ihop igen och in i huset.

På detta vis får han gratis nerkyld luft på sommaren och lite extra jordvärmd luft på vintern.

Vad tror ni om detta? Man kanske skulle prata lite mer med dom som projektetrar FTX systemet till huset vad dom tror om detta?

/ Jocke
 
Är det samma som Villavent VR 400 E (det vindsplacerade alltså)? Det är det som vår hustillverkare levererar. Vindsplacerat förefaller ge mindre rördragning än tvättstugeplacerat i mitt hus och det tar dessutom mindre plats i tvättstugan :).

Det där med att gräva ner rör låter som det kostar mer än det smakar (min spontana tanke).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.