M
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Fast ska jag vara ärlig så tror jag den juridiska vägen bara är ett kostsamt elände. Jag skulle:

1. Fortsätta försöka få grannen att agera på sin fastighet. Erbjuda mig att skjuta till medel och genomförande.
2. Föröka lösa problemet på min egen fastighet.
3. Möjligen påbörja en diskussion om en GA som delas mellan TS, grannen och kommunen. Men är all tre parter inte överens så kör det hela bara fast i lantmäteriförrättningen, så kanske inte ändå.
Thus far är det min plan
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag har liknande problem med översvämning av dagvatten. Jag gjorde en liten pumpgrop och ställde en dränkbar pump i botten som går igång när nivån blir för hög. Utloppet går via en slang som ligger ner i ett krondike 50 meter bort. Allt sköter sig självt bortsett från att slangen fryser på vintern. Går att åtgärda det också förstås.
 
  • Gilla
TreeView och 2 till
  • Laddar…
S Skyflakes skrev:
Varje fastighetsägare har skyldighet att ta hand om sitt dagvatten utan att det rinner ut på det här sättet på grannens fastighet. Anmäl till kommunen att grannens dagvatten strömmar fritt över till er fastighet.
Det är det som gäller byggnadsjuridiskt i fråga om att ta hand om vattnet.
 
Hur hög vall behöver du för att leda vattnet till befintligt vägdike?

När jag har varit iväg på skarpa översvämningar så brukar vi bygga översvämningsskydd av byggplast och eupall.
 
M
S SA6BTU skrev:
Hur hög vall behöver du för att leda vattnet till befintligt vägdike?

När jag har varit iväg på skarpa översvämningar så brukar vi bygga översvämningsskydd av byggplast och eupall.
Handlar nog inte så mycket om höjden på vallen. Den behöver nog inte bli jättehög. Problemet är snarare att jag inte kan leda ut det direkt till dike utan snarare hade fått.

Göra så här.

Rött är vall jag kan sätta upp
Grönt är dike med rör på vår tomt vi hade fått gräva

Gult är tomtgränser
Brunt är stora vägen + diken (kommunens)
Blått är vatten
Svart är brunnen
 
  • Skiss av tomt med markerade vattenflöden, vallar, och gränser i olika färger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
M
S seniorkonsult skrev:
Det är det som gäller byggnadsjuridiskt i fråga om att ta hand om vattnet.
Ja vi vet. Men sällan värt att driva frågan innan det finns skador att härleda och när det väl finns får det även räknas på hur omfattande och kostsamt det är då du alltid riskerar att hamna i läget att du själv inte vinner och då även får bekosta motpartens ombud.
 
M
R Rooten48 skrev:
Jag har liknande problem med översvämning av dagvatten. Jag gjorde en liten pumpgrop och ställde en dränkbar pump i botten som går igång när nivån blir för hög. Utloppet går via en slang som ligger ner i ett krondike 50 meter bort. Allt sköter sig självt bortsett från att slangen fryser på vintern. Går att åtgärda det också förstås.
Hur mycket vatten klarar den av?
 
HU mycket nerförsbacke är det från brunnen och förbi ert hus , samt längden där du kan bli av med vattnet.
 
Lägg en rad med pallar runt byggnaden och hela vägen till diket, rulla ut byggplast på så 50 cm är på marken mot vattnet.
Lägg sand på byggplasten på marken.

Lägg ytterligare ett lager pall på dom plasttäckta pallarna.

Skit i tomtgränsen, skydd av din egendom är viktigare.

Tycker inte grannen om det, påtala att du bett honom lösa sitt dagvatten och att din åtgärd är tillfällig tills han gjort sitt.

Tar han bort det, dokumentera och underrätta ditt försäkringsbolag.
 
  • Gilla
M.Bergman
  • Laddar…
M
J jonaserik skrev:
HU mycket nerförsbacke är det från brunnen och förbi ert hus , samt längden där du kan bli av med vattnet.
Brunnen går inte förbi vårt hus det ligger ovanför. Det skiljer väl 0,5-1m i höjd mellan brunnen och längst ner på vår tomt. Det är ca 50m mellan brunnen och diket där vi potentiellt kan be kommunen om tillstånd att skicka ut vattnet
 
M
S SA6BTU skrev:
Lägg en rad med pallar runt byggnaden och hela vägen till diket, rulla ut byggplast på så 50 cm är på marken mot vattnet.
Lägg sand på byggplasten på marken.

Lägg ytterligare ett lager pall på dom plasttäckta pallarna.

Skit i tomtgränsen, skydd av din egendom är viktigare.

Tycker inte grannen om det, påtala att du bett honom lösa sitt dagvatten och att din åtgärd är tillfällig tills han gjort sitt.

Tar han bort det, dokumentera och underrätta ditt försäkringsbolag.
Frågan är hur den frågan landar juridisk
 
Ingenstans, vad är ni rädda för? Blir stämd för några eu-pallar? Visa vem som bestämmer om grannen sätter sig på tvären , sluta vara så svensk.
 
Väl dokumenterat och ingen varaktig förändring så bör du ha ryggen fri
 
  • Gilla
Miscela
  • Laddar…
M Miscela skrev:
Det är ca 50m mellan brunnen och diket där vi potentiellt kan be kommunen om tillstånd att skicka ut vattnet
Blockera att vattnet kommer in på din tomt. Det vattnet som sen kommer ut på kommunens mark är inte ert ansvar, det är grannens.
Skit i om ni sätter vallen precis på grannens tomt.
 
M Miscela skrev:
Brunnen går inte förbi vårt hus det ligger ovanför. Det skiljer väl 0,5-1m i höjd mellan brunnen och längst ner på vår tomt. Det är ca 50m mellan brunnen och diket där vi potentiellt kan be kommunen om tillstånd att skicka ut vattnet
OK inte mycket till nedförsbacke från brunnen ner till där det ska ut.
En del frågor till
1 Kan du få borra ett hål i brunnen,
2 Hur högt över mark är ringarna., högsta punkten som blir över mark
4 Blir det överflöd även när tjälen går ned ,
5 Fryser det i brunnen.
6 Ca 1 meter i höjd , är det berg och dalbana mellan brunn och ut.
 
  • Gilla
Patlil74
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.