Unikt namn
Fysiska pengar är påväg bort.
Kontanter kostar mycket att hantera. Du har risken för stöld från anställda och rånare samt att banken tar dyra avgifter för att föra in de pengarna på kontot.

Det är en lika naturlig utveckling som digitaliseringen och automatiseringen av lagret och prissättningen.

Med små egna lager går det inte att ha dyra gubbar och gummor som ska springa runt, räkna och inventera.
Det är billigare att låta datorer räkna så det kommer bli så.

Endast hårda tråkiga lagar kommer kunna motverka strävan att kostnadseffektivisera.

Vid en större kris är det inte betalningen som kommer vara problemet. Det är att få ut varor till butik, eftersom alla dessa system är digitala.
 
  • Gilla
Utdelning och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Fysiska pengar är påväg bort.
Kontanter kostar mycket att hantera. Du har risken för stöld från anställda och rånare samt att banken tar dyra avgifter för att föra in de pengarna på kontot.
Och detta är en tankevurpa. Kort och appar är inte gratis. När det lokala bussbolaget var så dumt och avskaffade den enkla möjligheten att betala en biljett ombord med pengar, av säkerhetsskäl, frågade jag dom när senast en buss hade rånats. Nej, det har inte förekommit.
Svepskäl.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Vill inte få kontanter längre, har 70 kr i sedlar som säkert funnits i plånboken i minst 4-5år.
Min fru frågade mig igår vilka mynt som finns och jag vet faktiskt inte men gissade på 1, 5 och 10 kr.
Vi köper potatis vid "dörr" han som säljer blev tvungen att ta swish för att kunna fortsätta.
Har inte tidigare sett behov av mobilplånbok men installerade appan för två veckor sedan av nyfikenhet och det var smidigt att använda, behovet var att jag idag alltid har med mobilen och ibland inte plånbok.
Och tillhör nog den äldre kategorin i forumet.
 
A
A AndersS skrev:
Vill inte få kontanter längre, har 70 kr i sedlar som säkert funnits i plånboken i minst 4-5år.
Min fru frågade mig igår vilka mynt som finns och jag vet faktiskt inte men gissade på 1, 5 och 10 kr.
Vi köper potatis vid "dörr" han som säljer blev tvungen att ta swish för att kunna fortsätta.
Har inte tidigare sett behov av mobilplånbok men installerade appan för två veckor sedan av nyfikenhet och det var smidigt att använda, behovet var att jag idag alltid har med mobilen och ibland inte plånbok.
Och tillhör nog den äldre kategorin i forumet.
Jag har ca 10.000 kr liggande i svarta lådan.
Det är sådant som ved, hö, potatis mm ger.
folk som inte kan betala hela skulden direkt..

vet om en som låter sina kunder betala in på Ica kortet eller betala hans räkningar....
Det låter inte riktigt korrekt för mig..
Jag kan ju alltid sätta in mina på banken..
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jag har ca 10.000 kr liggande i svarta lådan.
Det är sådant som ved, hö, potatis mm ger.
folk som inte kan betala hela skulden direkt..

vet om en som låter sina kunder betala in på Ica kortet eller betala hans räkningar....
Det låter inte riktigt korrekt för mig..
Jag kan ju alltid sätta in mina på banken..
Säg inte det, banken kissar i byxorna om någon kommer med 10000kr i cash , då måste du visa kvitton, bevisa allt och sitta i lögndetektorn :(
 
  • Gilla
  • Haha
FreQa och 3 till
  • Laddar…
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Säg inte det, banken kissar i byxorna om någon kommer 10000kr i cash , då måste du visa kvitton, bevisa allt och sitta i lögndetektorn :(
Nej inte alls.
Jag är dit flera gånger om året med hö pengar.
Lämnar fram sedlarna, tjejen i kassan frågar vart de kommer ifrån och jag visar upp en faktura med påskrift om kontant betalning..
Sedan är de nöjda.
även om fakturan nu inte är skickad till någon så hur ska de kunna veta det?
De har inte rätt att kontakta den kunden och fråga precis.. ;)
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nej inte alls.
Jag är dit flera gånger om året med hö pengar.
Lämnar fram sedlarna, tjejen i kassan frågar vart de kommer ifrån och jag visar upp en faktura med påskrift om kontant betalning..
Sedan är de nöjda.
även om fakturan nu inte är skickad till någon så hur ska de kunna veta det?
De har inte rätt att kontakta den kunden och fråga precis.. ;)
Bra , en utrotningshotad banktjänsteman som kan tänka själv, grattis :)
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bra , en utrotningshotad banktjänsteman som kan tänka själv, grattis :)
liten bank med lokala företagarkunder.. på landsbygden.. kan inte tänka mig att de håller så hårt i detta..
hellre pengar in som ändå är dels skattade och tvättade i många omgångar.. Och sedan behövs i näringen..
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Unikt namn
T Thomas_Blekinge skrev:
Och detta är en tankevurpa. Kort och appar är inte gratis. När det lokala bussbolaget var så dumt och avskaffade den enkla möjligheten att betala en biljett ombord med pengar, av säkerhetsskäl, frågade jag dom när senast en buss hade rånats. Nej, det har inte förekommit.
Svepskäl.
Inget är gratis. Men att lämna in kontanta medel till bank som företag kostar mer än att sätta in digitala pengar, om det ens fortfarande är möjligt. (SEB upphör med dagskassa).

Vidare, arbetsmiljöverket stoppar kontanter på bussar i stockholm (2006).
Busschaufför rånad på dagskassa (2005).

Så nog har det skett rån, även om din lokala chaufför blivit rånad än.
I dagens samhälle är det inte rimligt att åka runt med flera tusen i en växelväska. Med digitala pengar riskerar inte busschauffören att bli rånad.

Sen har man ju på sina ställen stoppat även kortbetalningar i buss, men det har mer att göra med att chaufförerna piskas till orimliga körscheman som inte rymmer dessa stopp. :confused:
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
M
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Säg inte det, banken kissar i byxorna om någon kommer med 10000kr i cash , då måste du visa kvitton, bevisa allt och sitta i lögndetektorn :(
Man kan gå till en bankomat och sätta in några tusen varje vecka.
 
M Markarbetaren skrev:
Man kan gå till en bankomat och sätta in några tusen varje vecka.
Yes,10/vecka tror jag
 
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Yes,10/vecka tror jag
har bara bankkontor Som detta är möjligt på.. tyvärr..
 
hsd
R Rkarlsson skrev:
Coop tror jag tyvärr är så dumma.
Men det är under mitt förstånd hur matbutiker och övriga butiker bygger upp ett betalsystem som är baserat på att endast fungera med el och internet. Och även att vissa butiker är helt kontantlösa.
Nu har vi inga matbutiker som är kontantlösa alls. Men detaljhandel typ lindex.

Man kan rent ut sagt peka på butiker som kommer fallera om det skulle gå så långt att det skulle krasha.

Jag är personligen varken bu eller bä för kontanter, handlar typ 100% med kort. Men nu sista tiden har jag faktiskt sett till att ta ut kontanter så man har till några veckors mat och bränsle. Men man ska ju inte överdriva heller.
Coop vill inte investera i ups backuper till kassahanteringen eftersom lyset ändå slocknat när strömmen gått
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jag har ca 10.000 kr liggande i svarta lådan.
Det är sådant som ved, hö, potatis mm ger.
folk som inte kan betala hela skulden direkt..

vet om en som låter sina kunder betala in på Ica kortet eller betala hans räkningar....
Det låter inte riktigt korrekt för mig..
Jag kan ju alltid sätta in mina på banken..
Precis, vi har olika förutsättningar. Har nog inte besökt ett bankkontor på 10 år men har en personlig kontakt men det fixar vi med tfn och meddelanden.
Men jag ljuger också, visst tusan har jag kontanter men euro, låg 450 i semesterplånboken. Är bra som reserv när man är på de små grekiska öarna, men även de har krav på sig så nästan alla tar kort och även uttagsautomater även på de mindre öarna.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Coop vill inte investera i ups backuper till kassahanteringen eftersom lyset ändå slocknat när strömmen gått
Ja då får de ju faktiskt skylla sig själva. Ledningen skiter väl fullkomligt i sina anställda med då de inte vill fixa sin säkerhet =)
Hoppas de stackarna har vettiga avtal och får betalt även om de inte kan jobba.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.