TheKangas TheKangas skrev:
ag försökte mäta via P1-porten men min nätägare var helt ovillig till att öppna upp porten för att låta mig koppla in av dom icke godkänd utrustning.
Vilket nätbolag har du? Porten är ju skyddad så de ska inte spela någon roll vad du kopplar in på den.
 
tommib tommib skrev:
Intressant åsikt av nätägaren. Det är inte valfritt för dem. Hänvisa till SFS 1999:716, närmare bestämt 27§. Fråga också vad de hänvisar till för "godkänd utrustning".

Borde för övrigt inte vara några som helst problem att klämma in både uttag och PSA i det där skåpet. Uttaget måste inte sitta på DIN-skenan, men det verkar finnas gott om plats där också.
Med risk för att återuppliva en gammal tråd, sprang över detta när jag stökar med min nätägare som inte heller vill öppna P1-porten så gäller att de inte måste aktivera porten förrän år 2025 om de inte vill.

2018:1426
1. Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2020 i fråga om 17 § och i övrigt den 1 september 2018.
2. Kraven i 25-28, 30 och 31 §§ behöver dock inte vara uppfyllda förrän vid ingången av mätåret 2025.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
X x0r skrev:
Med risk för att återuppliva en gammal tråd, sprang över detta när jag stökar med min nätägare som inte heller vill öppna P1-porten så gäller att de inte måste aktivera porten förrän år 2025 om de inte vill.

2018:1426
1. Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2020 i fråga om 17 § och i övrigt den 1 september 2018.
2. Kraven i 25-28, 30 och 31 §§ behöver dock inte vara uppfyllda förrän vid ingången av mätåret 2025.
Mycket riktigt. Lagkravet börjar inte gälla förrän 2025. Men det är ju bara dumt att den sitter där och kunderna inte kan använda den....

Vilka elnätsbolag? Jag skulle vilja ha den informationen på https://hanporten.se
 
K Krolken skrev:
Mycket riktigt. Lagkravet börjar inte gälla förrän 2025. Men det är ju bara dumt att den sitter där och kunderna inte kan använda den....

Vilka elnätsbolag? Jag skulle vilja ha den informationen på [länk]
Håller helt med. Själv fick jag en ny mätare förra året, en Iskra AM550 som har P1 och där jag vid en första kontakt fick veta att jag skulle kunna använda P1 på den. Nu när jag åter tog kontakt med dom (EON) så totalvägrar dom kännas vid att dom rent tekniskt sett kan aktivera P1 porten på den, utan hänvisar bara till att man ska få en ny till lagkravet träder i kraft. Innan dess bryr dom sig inte då dom inte måste, fast hårdvaran finns framför näsan på mig. Ska dock försöka använda P1-porten ändå och se om den är aktiv, jag har sett så långt att den matar ut 5 volt iallafall, men vet ej om den skickar någon data.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
X x0r skrev:
Håller helt med. Själv fick jag en ny mätare förra året, en Iskra AM550 som har P1 och där jag vid en första kontakt fick veta att jag skulle kunna använda P1 på den. Nu när jag åter tog kontakt med dom (EON) så totalvägrar dom kännas vid att dom rent tekniskt sett kan aktivera P1 porten på den, utan hänvisar bara till att man ska få en ny till lagkravet träder i kraft. Innan dess bryr dom sig inte då dom inte måste, fast hårdvaran finns framför näsan på mig. Ska dock försöka använda P1-porten ändå och se om den är aktiv, jag har sett så långt att den matar ut 5 volt iallafall, men vet ej om den skickar någon data.
Tror tyvärr att jag sitter i ungefär samma båt som dig. Kraftringen bytte min mätare till samma, AM550, i slutet av förra året. Killen som installerade sa att det nog skulle vara möjligt att använda P1-porten och det bara var att snacka med nätägaren. Sagt och gjort, kundtjänst på kraftringen hade ingen aning om vad P1-porten eller kundgränssnitt var för något. Men efter lite bollande fram och tillbaka fick jag svar från deras mätaravdelning att det skulle gå att aktivera senare, någon gång innan 2025 när det blir lag... Men, förra veckan så fick jag veta via en forumsmedlem, Nus73, här på byggahus att Kraftringen har börjat komma ut med information på deras hemsida om att kundgränssnittet kan aktiveras. Nus73 hade nyligen fått en ny mätare installerad och P1 porten aktiverad av Kraftringen, dock annan modell än den som installerades hos mig. Har kontaktat Kraftringen om att aktivera min port, skulle ta någon dag, det har nu gått en vecka och har inte hört något från dem och porten är inte aktiv. Så min tes är att det är problem med P1 porten på AM550 mätarna och Kraftringen därför har valt att installera en annan mätare.

Kan även tillägga att jag får 5 volt ut från min mätare, men får ingen data trots att jag sätter request ingången hög (och 4.7k pullup motstånd på datautgången).

Passar även på att rekommendera denna tråden där P1 porten diskuteras
 
G
Fn87 Fn87 skrev:
Är man inte intresserad av realtidsdata så fungerar det. Flera nätbolag/elbolag erbjuder samma typ av statistik.

Fördelen med att använda P1 gränssnittet eller en riktig 3 fas mätare är att man kan se last per fas, el in och ut osv. Jag får all data var 10de sekund. Total kostnad 250kr, plug and play och helt lokalt.
Är detta dyrt att installera? Vad ska man ha för att mäta alla 3 faser i huset? Antar inte gemene elektriker fattar vad man menar om man beställer det så kan ju vara bra att veta vad det är man ska beställa innan :)
Ska ju kunna kommunicera med Home Assistant också via då antingen Zwave eller Zigbee. Så ingen låst skit som bara kommunicerar med sina egna enheter.. förslag på vad jag ska beställa för något?
 
En Shelly 3EM är lättintegrerad mot HA och kostar ju inget att installera om du gör det själv.
 
G
MathiasS MathiasS skrev:
En Shelly 3EM är lättintegrerad mot HA och kostar ju inget att installera om du gör det själv.
Just det, det krävs väl inget skruvande med en sån? Utan man omsluter väl dom där 3 enheterna runt varje fas i centralen? Är väl kanske bara själva enheten som behövs 230? Krävs något mellan enheten och HA sen? Räcker typ Shellys app? Eller pratar denna Zigbee/Zwave direkt så man slipper appen mellan?
 
G Gjutjärn skrev:
Just det, det krävs väl inget skruvande med en sån? Utan man omsluter väl dom där 3 enheterna runt varje fas i centralen? Är väl kanske bara själva enheten som behövs 230? Krävs något mellan enheten och HA sen? Räcker typ Shellys app? Eller pratar denna Zigbee/Zwave direkt så man slipper appen mellan?
Strömtrafos runt varje fas ja, sedan ska den ha spänning från varje fas också, via en säkring förstås. Så, lite pillande i elcentralen blir det. Vill man inte göra det är det kanske bättre att mäta via P1 på elmätaren.

Mellan Shelly och HA är det wifi som gäller. Eller om du vill köra Shelly Appen så är det också Wifi. Inget Zigbee eller Zwave med Shelly.
 
  • Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
G
MathiasS MathiasS skrev:
Strömtrafos runt varje fas ja, sedan ska den ha spänning från varje fas också, via en säkring förstås. Så, lite pillande i elcentralen blir det. Vill man inte göra det är det kanske bättre att mäta via P1 på elmätaren.

Mellan Shelly och HA är det wifi som gäller. Eller om du vill köra Shelly Appen så är det också Wifi. Inget Zigbee eller Zwave med Shelly.
Just det, den där pulserande dioden? Har faktiskt IKEAs mätare på den idag. Men går bara till en enhet som inte verkar går att koppla till HA. Vad kan jag köpa för något bra för att mäta den till HA?
 
G Gjutjärn skrev:
Just det, den där pulserande dioden? Har faktiskt IKEAs mätare på den idag. Men går bara till en enhet som inte verkar går att koppla till HA. Vad kan jag köpa för något bra för att mäta den till HA?
Kolla här:
https://github.com/kodarn/Sparsnas
 
G
D Dilato skrev:
Kolla här:
[länk]
Ja jag har sett den, tack! Men att få den att fungerar krävdes en hel del specialjobb inuti enheten :)
Såg att typ Tibber har en sådan enhet, funkar inte den med HA tro?
 
Mysensors elmätare tycker jag är väldigt bra och lätt att bygga.

mäter pulserna på både värmepump och elmätare med.

den på elmätaren diffade 7kwh på ett är.
 
G
K Knight skrev:
Mysensors elmätare tycker jag är väldigt bra och lätt att bygga.

mäter pulserna på både värmepump och elmätare med.

den på elmätaren diffade 7kwh på ett är.
Tack! Får kolla upp detta :)
 
  • Gilla
Knight
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.