Jag kör med en SDM630 som har modbus-anslutning. Då kan man få ut all data, både ström, spänning, effekt men också energi med mera. Kräver ju dock kabel fram, men nästan vad som helst funkar ju för dessa hastigheter. Kan du komma fram med kabel från mätarskåpet till någon central punkt? I andra änden kan du använda nästan vilken billig usb-rs485-omvandlare som helst
 
Massor av bra information ni kommer med här. Stort tack!
 
leby leby skrev:
Du kan även titta på Shelly 3EM som är en wifi enhet med fördig integration till home assistent. En elektriker kan koppla in den
Ska absolut kika på den!
 
useless useless skrev:
Om det finns plats för ett uttag med tillhörande säkring/jordfelsbrytare eller psa så ska det inte vara några problem. Många modernare skåp har plats för normapparater på kundsidan. Lägg upp en bild på insidan av skåpet så kommer du nog att få kloka svar.
Det ser ju ut att finnas plats. Mest osäker på om man inte bör ha det. Enklare att fråga här först, så slipper jag bli idiotförklarad av en elektriker på telefon.

Elcentral med öppna utrymmen och plats för installationer, inklusive säkringar och energimätare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K Knight skrev:
Jag har minne av att qubino 3 fasmätare inte är perfekt men de beror vilket system du kör. M.nu testar om de funkar till olika hem auto
Kikar man på senaste kompatibilitetsguiden de publicerat så har de kryssat i alla rutor för Home Assistant, så det borde funka. Just nu lutar det lite åt det hållet.
 
M Millox skrev:
Kan du komma fram med kabel från mätarskåpet till någon central punkt?
Det knepiga här är ju att varken elcentralen eller mätarskåpet har eluttag i närheten, och prylen jag sätter i andra änden av usb-rs485-omvandlaren måste strömmatas på något sätt. På andra sidan väggen från mätarskåpet har jag mitt vardagsrum, så jag är inte jättesugen på att ha något som kommer in genom väggen där.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det finns en annan tråd här på forumet om hur du använder uttaget på elmätaren och hur du läser av det. Funkar visst bra att mata den elektroniken med spänning från p1 porten.
Tack! Följer den tråden nu med stort intresse.
 
A albatorsk skrev:
Det ser ju ut att finnas plats. Mest osäker på om man inte bör ha det. Enklare att fråga här först, så slipper jag bli idiotförklarad av en elektriker på telefon.
Ja, det ser ju väl förberett ut. Ett DIN-monterat uttag som skyddas av en PSA tar som sagt var inte många minuter att sätta dit.
Vad går säkringen till som sitter där?
 
useless useless skrev:
Vad går säkringen till som sitter där?
Den går till elen ett trädgårdsskjul.
 
Passa på att byta den säkringen till en PSA, eller är det en enmoduls PSA? PSA personskyddsautomat= kombinerad säkring och jordfelsbrytare.
 
Mysensors
 
  • Elcentral med säkringar, automatsäkringar, energimätare och kablar, möjlig installation av MySensors.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Solar53 och 1 till
  • Laddar…
Enklast, om du har wifi täckning i skåpet, är att köra någon av de tillgängliga Arduino baserade projekten som tar ström från porten direkt.

Har hjälpt till att få igång 8st på Aidon mätare här i Linköping nu.

Tror din mätare pratar standard P1 så det finns flera lösning från Nederländerna att välja på och koppla direkt mot home assistant via Dsmr eller MQTT.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Har inte P1 5vdc på 2 av pinnarna?
 
Nissens
A albatorsk skrev:
Jag har kommit på att jag gärna vill mäta elförbrukningen i mitt nya hus och få in siffrorna i mitt hemautomationssystems Home Assistant, som kan prata med nästan allt, och spånat lite kring hur jag kan göra det.

I mätarskåpet på utsidan av huset sitter en elmätare av typ Iskra AM550 som har en P1-port jag kan använda. Problemet jag stött på där är att allt jag vill koppla in i det uttaget måste matas med el på något sätt, och det sitter helt enkelt inget eluttag i mätarskåpet. Kan man anlita en elektriker för att sätta ett uttag i mätarskåpet, eller gör man helt enkelt inte så? Jag kan inte regler och bestämmelser kring det.

Eftersom jag har ett fullt fungerande Z-Wave-system så har jag också varit inne på att sätta en Z-Wave-kopplad mätare (Qubino Smart Meter 3-fas, [länk]) i min elcentral inomhus. Är det någon som har några tankar kring det? Bra/dåligt?

Det var från början Tibber som fick in mig på detta spåret (har dem som elleverantör), med deras Tibber Pulse. Tyvärr kan den ej användas med Iskra AM550 för det är fel typ av HAN-port. Tibber har även en annan makapär som heter Watty, som man helt enkelt hänger på de tre faserna. Är det den vägen man ska gå?

Tacksam för alla tankar och erfarenheter ni kan dela med er av.

EDIT: I samband med att jag precis tryckte Skicka på detta foruminlägget så hittade jag BeNext P1 Dongle, som får sin strömmatning från P1-porten, och kopplar upp via Z-Wave. Är det någon här som har någon erfarenhet av den apparaten?
Enklast är väl att registrera sig på Greenelys app och ge dem fullmakt att hämta dina data från din nätleverantör. Det är gratis. Dels får du fin statistik o koll på din förbrukning för varje timme i appen, men du kan oxå få all data exporterad och mailad till dig. Allt detta för noll(0)kr och ingen installation krävs.
 
  • Gilla
tumiro och 1 till
  • Laddar…
J Joonazz skrev:
Har inte P1 5vdc på 2 av pinnarna?
På en pinne i alla fall, 250mA på min mätare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.