Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Många gör ingen skillnad mellan ovaccinerade och vaccinerade sig.
Det finns ju en mycket uppenbar signifikant skillnad mellan dessa båda kategorier.
 
Nissens Nissens skrev:
Nej, jag tror att det är ren dumhet och egoism.

Annars hade de som inte vaccinerat sig inte beklagat sig över vaccinpass etc.

Jag respekterar att vissa inte vill vaccinera sig, men att de då inte tar konsekvenserna av det beslutet är ren dumhet och egoism.
Har du fakta på hur många ovaccinerade som beklagat sig över pass?
 
P
M mickef skrev:
Alla ser väl inte vaccineringen som en uppoffring och att inte "uppoffra" sig är väl att utsätta sig för ett "blixtnedslag"?
Alla ser inte helheten.
 
P pmd skrev:
Det är väl alla som tycker att det är bra att vaccinera sig? Dvs en överväldigande majoritet av befolkningen.
(Enligt mig, alltså. Tentativt. Jag svarar förstås inte för timmelstad).
Jag ignorerar frågeställningen eftersom jag inte tycker att man ska resonera kring ett begrepp som antivaxxers försöker befästa som motpol till att man inte gillar den etikett man själv fått eftersom det antyder att det är vilsen ideologisk ställning att vara för vaccinering på samma sätt som det är att vara mot det.
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 4 till
  • Laddar…
P
H Harpgear skrev:
Apropå eget ansvar, många tycks vara inne på att den som inte vaccinerat sig får stå sitt kast, hur ställer ni er till samma princip om det skulle visa sig att vaccinet är lika farligt som påstås i vissa kretsar. Skylla sig själv eller?
Det är en meningslös fråga eftersom vaccin mot covid-19 är lika säkert som de rigorösa testerna visade.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J
P pmd skrev:
Du tycks ha tittat på för mycket på Tucker Carlson Tonight. ;)
Njae det var mer ett vändande på begreppen.
 
H Harpgear skrev:
Apropå eget ansvar, många tycks vara inne på att den som inte vaccinerat sig får stå sitt kast, hur ställer ni er till samma princip om det skulle visa sig att vaccinet är lika farligt som påstås i vissa kretsar. Skylla sig själv eller?
Vilka "kretsar"?
 
P
M mickef skrev:
Ovaccinerade tar dubbla risker/uppoffringar, inte bara för sin egen skull utan även för sina medmänniskor?
Att riskera andras liv eller hälsa brukar vanligen inte betraktas som en uppoffring.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men sanningen är att det var relativt oprövat.
Hur kom du fram till den slutsatsen?
 
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Allt är relativt. 50000 är inte direkt jätte många. Jag förstår inte ens diskussionen. Alla mediciner är nya i början.
50000 personer i ett kliniskt försök är ganska många. För Comirnaty deltog fler än 43000 personer, enligt BioNTechs presentation för potentiella investerare.
https://investors.biontech.de/static-files/53f0968a-279b-4f82-a2fc-d67dcb6e4e91

Du skrev att vaccinet (vilket vaccin, kan man fråga sig men vi kanske kan anta att du menade Pfizers och kanske även Modernas vaccin) var "relativt oprövat" när det började användas.

Relativt vad?
 
P pmd skrev:
Det finns ju en mycket uppenbar signifikant skillnad mellan dessa båda kategorier.
För mig finns det en uppenbar likhet. Båda är människor båda har samma rätt att leva.
 
P
H Harpgear skrev:
Det enda jag ville med inlägget gick inte hem, du VET att vaccin är säkert, jag vet om 10år, där ligger en hel del ödmjukhet.
Varför just tio år?
 
P pmd skrev:
50000 personer i ett kliniskt försök är ganska många. För Comirnaty deltog fler än 43000 personer, enligt BioNTechs presentation för potentiella investerare.
[länk]

Du skrev att vaccinet (vilket vaccin, kan man fråga sig men vi kanske kan anta att du menade Pfizers och kanske även Modernas vaccin) var "relativt oprövat" när det började användas.

Relativt vad?
Svara mig istället varför du reagerade som du gjorde?
 
Nissens Nissens skrev:
Tja, att man helt ignorerar sina medmänniskor är väl egoistiskt?
Men jag smittar även som vaccinerad....
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det går att ifrågasätta forskning, men man kommer nog ingen vart om man ifrågasätter forskning om vaccin i allmänhet. (Med ifrågasätta menar jag i detta sammanhang "tvivla på nyttan").

Man har nog chans att komma längre om man ifrågasätter viss specifik vaccinforskning, men då får man visa att den forskning man ifrågasätter inte har lett till något vettigt resultat och troligen inte kommer att göra det heller.

(Ifrågasätta utan motivering kan man förstås alltid göra, men det är knappast meningsfullt).
Du har precis svarat på frågan.

Tänk att man inte kan ifrågasätta forskningen på vaccin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.