Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja det är ett hypotetiskt fall. Jag har inte satt mig in i detaljerna. Men eftersom du har det så...
Eller ska jag tolka det som att det inte finns något att vara kritisk emot gällande vaccin forskningen? Det vore otroligt troligtvis första gången i historien som något inte går att ifrågasätta... Eller handlar det om att ifrågasätta vaccin forskningen? Att man inte kan göra det?
Min fråga var hypotetisk... Men nu vart det ok intressant. Går det att ifrågasätta forskningen eller vara kritisk som är det viktigaste.
Det går att ifrågasätta forskning, men man kommer nog ingen vart om man ifrågasätter forskning om vaccin i allmänhet. (Med ifrågasätta menar jag i detta sammanhang "tvivla på nyttan").

Man har nog chans att komma längre om man ifrågasätter viss specifik vaccinforskning, men då får man visa att den forskning man ifrågasätter inte har lett till något vettigt resultat och troligen inte kommer att göra det heller.

(Ifrågasätta utan motivering kan man förstås alltid göra, men det är knappast meningsfullt).
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
J Jocke Best skrev:
Fundera på om de som inte vaccinerar sig anser att andra är mindre värda. Rent hyyypotetiskt så klart. Är det rätt? Vad vill de vinna? Fundera på det? Funderar du på varför du påstår saker med ett frågetecken med? Sånt funderar jag på rent hypotetiskt.
Du tycks ha tittat på för mycket på Tucker Carlson Tonight. ;)
 
Nissens
harry73 harry73 skrev:
Jag ät glad att jag inte vaccinerade mig
[länk]
Du kan ju vara glad att de flesta inte gjorde som du. Och det är fortfarande så att covidinfektion är farligare än vaccin.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Är det rätt att körkortslösa inte får köra bil? Varför har de inte samma rättigheter som andra?
En bra jämförelse, vill jag först påpeka, men det är skillnad på rättigheter och privilegier. Det är ingen rättighet att köra bil, det är ett privilegium som man måste förtjäna.
 
P
T tank77 skrev:
Annars hade ett vaccin mot masshysteri varit en god ide.
Ja, det hade varit praktiskt. Då hade vi sluppit i stort sett alla religioner och rätt många politiska ideologier.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
Bananskalare Bananskalare skrev:
Varför är man egoistisk?
För att man kanske om man har riktig otur tvingas uppsöka läkarvård? Även med delta så var det inte så många som vart så sjuka.
Om jag kör bil så är jag egoistisk. Eftersom jag kan råka ut för en olycka som kräver läkarvård
Dumhet? De kanske inte alls tycker det är dumhet? Men vad vet jag om deras anledning.

Jag vet att jag är vaccinerad, och anledningen är egoistisk.
Tja, att man helt ignorerar sina medmänniskor är väl egoistiskt?
 
BirgitS
H Harpgear skrev:
Jag lider med er, men livet är för kort för att lägga mer tid här, finns en anledning att jag avbockar denna tråd några månader åt gången.
Klart jag vet att sjukdomen fortfarande finns, hade den själv för två veckor sedan, men pandemin är över.
Ödmjukheten själv vet inte allt om detta vaccin, det är sant, men min misstro till systemet är grundmurat sedan länge. Vad jag vet dock, det är att varken du Birgit eller Nissens sitter på svaren.
Det finns inte den minsta anledning till att du ska lida med mig i alla fall, jag lider inte det minsta.

Om man inte kan förklara varför man anser något, inte vill lära sig något och inte heller vill diskutera så är detta uppenbarligen inte rätt tråd i ett diskussionsforum.

Pandemin är inte över förrän WHO deklarerar det, precis som det var de som deklarerade att den hade börjat. Smittspridningen är för närvarande större i världen än den har varit någon gång tidigare under pandemin.

Jag sitter mycket riktigt inte på alla svar, men tydligen fler än vad du gör i alla fall.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Ja, det hade varit praktiskt. Då hade vi sluppit i stort sett alla religioner och rätt många politiska ideologier.
Och antivaxxare. :)
 
P
M mickef skrev:
Jag har inte sett den utredningen men kom ni fram till att de som vaccinerat sig har gjort det motvilligt?
Det är nog väldigt få som har vaccinerat sig motvilligt. Enligt Folkhälsomyndighetens statistik har idag 86.8 % av Sveriges befolkning som är 12 år eller äldre tagit minst en spruta.

Här kan man läsa om acceptansen för vaccination. En tolkning skulle kunna vara att de som accepterar vaccination inte har vaccinerat sig motvilligt.
https://fohm.se/smittskydd-beredska...lyser/acceptans-for-vaccination-mot-covid-19/
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns inte den minsta anledning till att du ska lida med mig i alla fall, jag lider inte det minsta.

Om man inte kan förklara varför man anser något, inte vill lära sig något och inte heller vill diskutera så är detta uppenbarligen inte rätt tråd i ett diskussionsforum.

Pandemin är inte över förrän WHO deklarerar det, precis som det var de som deklarerade att den hade börjat. Smittspridningen är för närvarande större i världen än den har varit någon gång tidigare under pandemin.

Jag sitter mycket riktigt inte på alla svar, men tydligen fler än vad du gör i alla fall.
Tack BrigitS
Först nu fattar jag hur det kommer sig att diskutionen här går runt, runt månad efter månad, om man skriver något så sitter man fast och får inte lämna.
Lära sig har jag verkligen gjort under dessa år, men inte på denna tråd. Den står stilla där den började.
Jag har lätt för att fatta och se, men är väldigt dålig på att uttrycka mig, så jag diskvalificerar mig själv från att få fortsätta.
Sen begriper jag inte vad jag inte ville förklara,
Tycker jag var övertydlig med en enkel fråga hur ni (gäller inte dig BirgitS) som tycker att ovaccade inte ska få gratis vård men vaccinationsskadade ska få vård, hur svårt är det att förstå den frågan, men ni vill inte svara utan bara som politiker ställa motfrågor som svar.
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
P
timmelstad timmelstad skrev:
Förhoppningsvis är det här bara en slarvig användning av ord, men människors värde och dess val och/eller begåvning eller vägval i livet är ytterst sällan jämförbara.
Ordet "människovärde" är ganska luddigt. Den som tycker att alla människor bokstavligen är lika värda skulle förstås genast sänka sin levnadsstandard radikalt för att kunna hjälpa människor som har en betydligt lägre levnadsstandard. Dessutom skulle en sådan person arbeta politiskt på ett frenetiskt sätt för att Sverige skulle höja sitt u-landsbistånd till 50 % av BNP eller mer.

"Människovärde" har för de allra flesta alltså en mycket mer abstrakt betydelse och hur man tolkar ordet praktiskt kan variera rejält från person till person.

Sålunda är det inte så meningsfullt att diskutera i termer av människovärde utan att först noga komma överens om vad ordet betyder.
 
  • Gilla
Harpgear
  • Laddar…
P
T Texan skrev:
Anonymiteten är nog snarare en ”enabler”, hatet är källan och det som är problemet!
Vem/vilka hatar du, o anonyme Texan?
 
P
timmelstad timmelstad skrev:
Jag fattar liksom inte behovet av att framställa individer som uttrycker vissa åsikter publikt som offer.
Den som inte är van vid en offentlig diskussion med folk som inte delar ens åsikter kan nog känna sig "påhoppad" av att få mothugg. Jag har viss empati med någon som reagerar på det viset.

Det rätta att göra då är dock inte att klaga på sin meningsmotståndare för att man blir betraktad som "mindre värd". Det är att skjuta bredvid målet. Ingen blir övertygad av sådana "argument" som inte har med sakfrågan att göra.

Nej, det rätta är att bli mer påläst och komma igen med ett bättre faktaunderlag för sin argumentation.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är nog väldigt få som har vaccinerat sig motvilligt. Enligt Folkhälsomyndighetens statistik har idag 86.8 % av Sveriges befolkning som är 12 år eller äldre tagit minst en spruta.

Här kan man läsa om acceptansen för vaccination. En tolkning skulle kunna vara att de som accepterar vaccination inte har vaccinerat sig motvilligt.
[länk]
Det är min uppfattning också.
 
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Vad är då provaxxers enligt dig?
Det är väl alla som tycker att det är bra att vaccinera sig? Dvs en överväldigande majoritet av befolkningen.
(Enligt mig, alltså. Tentativt. Jag svarar förstås inte för timmelstad).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.