Många husägare värmer idag huset med någon typ av värmepump. Men värmepumparna är skadedrabbade och kostnaderna för värmepumpar som går sönder ökar kraftigt, liksom priserna på nya värmepumpar. Försäkringsbolaget Folksam såg behovet av att guida konsumenten till ett bra köp av värmepump och har gjort en gedigen jämförelse som visar på vilka som är ett bättre köp än andra.

Du kan läsa artikeln här: Jämförelse luft/vattenvärmepumpar - 5 av 13 är ett bra val
 
Va? testade de inte någon maskin från ITV... ;) (kul tråd om ni missat den).
Men det var väldigt klena maskiner, 8W är väl en bra handvärmare typ.. Tror ett litet "k" ramlat bort där. Såg även att Nibe fått ett stort "I" i namnet i listan om vi ska vara petiga.
 
  • Gilla
  • Haha
Fredandel och 5 till
  • Laddar…
Tack, nu har jag rättat. (y)
 
  • Gilla
TypRätt
  • Laddar…
I texten står bl.a. ; ”– 2021 har vi sett en kraftig uppgång av skadade värmepumpar, men även solceller, då vi har haft en kall vinter i år, säger Erik Arvidsson som är skadeförebyggare vid Folksam. – Från att ha legat runt 4-5000 skadade system per år har vi 2021 haft 7 721 anmälda skador på värmepumpar och solcellsanläggningar. I luft/vattenvärmepumpar är det inte helt ovanligt att det är kompressorn som går sönder, ”värmepumpens hjärta”. En ny kompressor kan kosta 25-30 000 kr. Andra vanliga skador är på fläkt eller fläktlager, som typiskt kostar 15 000 kr att byta ut, berättar Robin Toneby som hjälper Folksam bland annat med kunskap om värmepumpar och skador på värmepumpar.”

Påfrestningen i en kompressor beror bl.a. på trycket som behövs för att komprimera gasen. Detta tryck ökar när temperaturskillnaden mellan de media man hämta värmen ifrån och de media där man avger värmen ökar.

Jämför man en värmepump som hämtar värme från uteluften (luft/luft, luft/vatten) med en värmepump som hämtar sin värme från sjö, mark eller berg (bergvärme, sjövärme, markvärme) så är rimligen påfrestningen störst (när det är som kallast ute) i den pump som använder uteluften.

Många värmepumpar är varvtalsstyrda (variable speed drive, VSD), något som kan innebära lagerströmmar.

För att, på ett energieffektivt sätt kunna byta frekvens d.v.s. ta in en frekvens (elnätet 50 Hz) och till värmepumpens motor leverera en variabel frekvens (som innebär att motorns går med variabelt varvtal), så ”hackar man sönder” nätspänningen.

Det är viktigt att man ser till att de switchfrekvenser som då uppstår (ofta i frekvensområdet tiotalet kHz) hanteras på ett bra sätt och inte t.ex. vandrar i de lager som finns i kompressor och fläkt.

Så här skriver t.ex. ABB om lagerströmmar; “On rare occasions, operators in the process industry may note that their low voltage motors experience a current flowing through the motor bearings, especially when they are used with a variable speed drive (VSD).”
https://new.abb.com/motors-generators/iec-low-voltage-motors/articles/bearing-currents
 
T TypRätt skrev:
Va? testade de inte någon maskin från ITV... ;) (kul tråd om ni missat den).
Både IVT AirX 409 och Bosch Compress 7000i AW 9 som är exakt samma maskin är med i jämförelsen.
 
  • Gilla
  • Haha
perror och 3 till
  • Laddar…
D rob_t_j72 skrev:
Länk till Folksams test, Ivt är med: [länk]

Det man får tänka på är att det inte är ett test, utan en jämförelse. Så maskinerna är inte provade under samma förhållanden utan alla siffor är de som respektive tillverkare redovisar i sina produktblad.
 
  • Gilla
maria01 och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
  • Haha
perror och 2 till
  • Laddar…
Jodå. Jag har läst alla trådar. Det är väl ett krav för att få skriva?
 
Mitsubishi då? :rolleyes: Dåligt test får jag nog allt säga
 
  • Gilla
Manhunter och 4 till
  • Laddar…
15 kSEK för att byta fläktlager låter helt sanslöst. Måste vara fel. Även om resa räknas in.

Jag har gjort det på en utedel tidigare. Tog inte lång stund. Var faktiskt ganska enkelt. (Jag är teoretiker).
Möjligen var det speciellt enkelt på min maskin, men jag ser inte varför någon skulle göra det svårare.
Lagret var ett 50 kr standardlager som säljs på Biltema.
 
  • Gilla
martin43 och 4 till
  • Laddar…
Vad är det man kollar på för att ge betyg? Är det vad som kan gå sönder och vad det kostar? Om det är så...säger det allt?
 
useless useless skrev:
Här står det vad man kollar och hur viktiga olika egenskaper är: [länk]
Tack. Ska läsa igenom sedan. Mest intresserad av hur Daikin kan få bra val. Om man tex tar deras support så är Daikin katastrof.
 
Blev glad när jag började läsa detta.

”Från att ha legat runt 4-5000 skadade system per år har vi 2021 haft 7 721 anmälda skador på värmepumpar och solcellsanläggningar.
I luft/vattenvärmepumpar är det inte helt ovanligt att det är kompressorn som går sönder, ”värmepumpens hjärta”. En ny kompressor kan kosta 25-30 000 kr. Andra vanliga skador är på fläkt eller fläktlager, som typiskt kostar 15 000 kr att byta ut, berättar Robin Toneby som hjälper Folksam bland annat med kunskap om värmepumpar och skador på värmepumpar.”

Perfekt! Ett försäkringsbolag har ju jättekoll på hur hållbara grejer är och kostnader att fixa dem! Nu har jag kanske läst slarvigt, men verkar inte finnas något sådant med? Kollade även länk till Folksam. Nu verkar det endast vara en jämförelse av datablad?! I och för sig kan det också hjälpa till viss liten del, men det man vill få med i uppställningen är ju typ hur ofta fel uppträder hos varje märke inom 5 år, inom 10 år osv. Samt hur mycket det kostar att laga dem. Det är även detta texten antyder att man kommer få veta, men icke… Eller har jag missat något?
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.