Hej

- Har styrelsen fritt handlingsutrymme vad det gäller investeringar för förvaltningen av gemensamhetsanläggningen?
Kan en styrelse ta ett lån på säg 200 000kr om dom anser det nödvändigt, eller är det sådant som behöver behandlas på en stämma?

- För att utreda om en större investering behövs så behöver expertis tas in i form av sakkunnig konsult.
Vilket tillvägagångsätt är vettig då?

Mina tankar:
1. Anlita konsult, uppskattningsvis 10 000kr i utredningskostnad
2. Ta in offerter baserat på konsultens förslag
3. Presentera detta på en stämma och rösta om investeringen ska göras.

Är detta rätt tänkt. Det är jag själv som är ordförande men jag har tyvärr inte koll på detta, så jag hoppas på lite vägledning här :)

Det är en samfällighet med 19 andelar och årsavgiften är ca 2000kr så en investering på 20-30 000kr får väl anses som större för då behöver avgiften höjas eller extra pengar skjutas in.
 
Helt klart ett stämmobeslut. Om ni kan ta in en konsult innan det beslutet är nog beroende på hur senaste av stämman godkända budget ser ut.
 
  • Gilla
maah och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Och se till att denna investering verkligen ryms inom befintligt anläggningsbeslut. Föreningen får enbart förvalta den anläggning som anläggningsbeslutet för gemensamhetsanläggningen (GA) gäller. Man får således inte bygga ut eller om anläggningen utan ett nytt anläggningsbeslut. Man får underhålla och reparera anläggningen. Man får också återuppbygga den om den har förstörts i delar eller i sin helhet.

För att exakt avgöra var gränsen går mellan underhåll/reparation och olaglig nyanläggning så får man titta på hur anläggningen ser ut och vad det exakt står i anläggningsbeslutet samt vilka delar av anläggningsbeslutet som faktiskt utfördes inom utförandetiden.

En konsult som utreder hur anläggningen ska byggas om eller ut är således inte något som föreningen får använda sig av. En konsult som undersöker reparation och underhåll är helt OK.
 
  • Gilla
Wesjon och 3 till
  • Laddar…
Såhär står det i anläggningsbeslutet:
Gemensamhetsanläggning skall inrättas och bestå av
- befintlig vattentäkt med vattenledning
- grönområde intill ån

Vad det handlar om är att vi har ett pumphus med borrad brunn som förser fastigheterna med dricksvatten.
Vi har vissa problem med tryckfall som leder till att 3 fastigheter helt blir utan vatten korta perioder.

Förslaget som har varit på tal är utöka installationen med ytterligare en pump för att motverka tryckfallet.
Våran rörmokare har motsatt sig det förslaget då han inte tror att det funkar.
Vi är nu i ett läge där några skriker "gör något" och då vill jag att det går rätt till.

Så vad är rätt väg att gå i detta fall anser ni?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Föreningen får enbart förvalta den anläggning som anläggningsbeslutet för gemensamhetsanläggningen (GA) gäller. Man får således inte bygga ut eller om anläggningen utan ett nytt anläggningsbeslut. Man får underhålla och reparera anläggningen. Man får också återuppbygga den om den har förstörts i delar eller i sin helhet.
@Claes Sörmland Om det är fastigheter som har problem med anläggningen måste det väl vara OK att gå vidare med detta? Borde ingå i underhåll och reparation om det har fungerat tidigare.
maah maah skrev:
Såhär står det i anläggningsbeslutet:
Gemensamhetsanläggning skall inrättas och bestå av
- befintlig vattentäkt med vattenledning
- grönområde intill ån
Vad det handlar om är att vi har ett pumphus med borrad brunn som förser fastigheterna med dricksvatten.
Vi har vissa problem med tryckfall som leder till att 3 fastigheter helt blir utan vatten korta perioder.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Att byta pumpar i ett pumphus som hör till den befintliga vattentäkten måste rimligen ingå i normalt underhåll, det tillåter anläggningsbeslutet även om det skulle bli en pump extra. Anläggningsbeslutet hindrar inte viss teknisk utveckling så man måste inte hålla anläggningen antik bara för att den är gammal, man kan uppdatera till det som erbjuds tekniskt på marknaden.

Att t ex byta vattentäkt, dra om vattenledningarna för distribution av vattnet på helt nya platser eller att ansluta nya fastigheter faller utanför anläggningsbeslutet. Då behövs Lantmäteriet.
 
  • Gilla
martin.sveg och 2 till
  • Laddar…
Stort tack för förklaringarna.
Är detta då ett bra tillvägagångssätt:

1. Anlita konsult (förutsatt att det ryms inom budget)
2. Ta in offerter
3. Presentera på stämman och rösta om det
 
Om du utesluter nr 1 är det ett bra sätt
 
Ja, det är rätt väg att gå. Ta in proffshjälp är tillåtet.
Dock måste man vara medveten om att att alla ingående medlemmar i samfälligheten har samma rätt. I detta läget har alla rätt till vatten, hela tiden. Och det måste styrelsen se till att fixa.
Om styrelsen anser att det blir för mycket pengar och behöver låna så får man ta det på en stämma och tydligt informera om det innan. Men röstar stämman nej till lån, så är alternativet att debitera ut hela kostnaden på alla medlemmarna enl andelstal. Det här måste man informera om.
Alternativet att inget göra finns inte....

Jag har viss erfarenhet att trilskande medlemmar i våra 3 olika samfälligheter. Det jag lärt mig är att kommunism är ingenting jämfört med en samfällighet. ALLA har lika rätt. Ska man ändra nåt som kräver omförättning och någon sätter sig på tvären, då e det "inge bra". Så jämka, jämka och jobba diplomatiskt.
Jag har sett folk flytta och sälja av andelar pga oliktänkande, men det blir alltid nån kvar.....:devilish:

Lycka till !!
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
J Jan_G skrev:
Det jag lärt mig är att kommunism är ingenting jämfört med en samfällighet. ALLA har lika rätt.
Det här förklarar varför förrättningar är så omständliga, det måste verkligen finnas en behov för fastigheten av GAn. Det förklarar också varför samfällighetslagen är så konservativ med vad samfällighetsföreningen får ägna sig åt.
 
  • Gilla
Dali 0121
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om du utesluter nr 1 är det ett bra sätt
Hur ska vi annars veta vad som behöver åtgärdas?
Jag tycker det är en ganska komplicerad anläggning med hydroforer, kalkfilter, uranfilter och massa ventiler kors och tvärs.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vad som behöver åtgärdas kan förhoppningsvis styrelsen bena ut och redogöra för för medlemmarna/delägarna. Om styrelsen saknar kompetens gäller det väl att stärka kompetensen i styrelsen, ta hjälp av delägarna i första hand eller se till att få ett stämmobeslut på att använda kapital till konsult.
Jag skulle inte bevilja ansvarsfrihet för en styrelse som använt driftspengar på ca 10 000kr till inköp av konsulttjänster utan stämmobeslut.
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vad som behöver åtgärdas kan förhoppningsvis styrelsen bena ut och redogöra för för medlemmarna/delägarna. Om styrelsen saknar kompetens gäller det väl att stärka kompetensen i styrelsen, ta hjälp av delägarna i första hand eller se till att få ett stämmobeslut på att använda kapital till konsult.
Jag skulle inte bevilja ansvarsfrihet för en styrelse som använt driftspengar på ca 10 000kr till inköp av konsulttjänster utan stämmobeslut.
Problemet är ju att styrelsen är jag som ordförande och två ledamöter.
Mycket kan jag men inte vvs och inte heller hur en samfällighet funkar egentligen.

Är lite i situationen att jag har uppdraget för alla andra alternativ skulle vara sämre.

Jag är inne på att föreslå för stämman att ta in konsulthjälp för att se över lösningen med vattnet. Det är en gammal anläggning som förr eller senare behöver renoveras.

Jag får börja med att ta kontakt med vvs-konsult för att få en offert på vad deras tjänster skulle kosta.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
Problemet är ju att styrelsen är jag som ordförande och två ledamöter.
Mycket kan jag men inte vvs och inte heller hur en samfällighet funkar egentligen.

Är lite i situationen att jag har uppdraget för alla andra alternativ skulle vara sämre.

Jag är inne på att föreslå för stämman att ta in konsulthjälp för att se över lösningen med vattnet. Det är en gammal anläggning som förr eller senare behöver renoveras.

Jag får börja med att ta kontakt med vvs-konsult för att få en offert på vad deras tjänster skulle kosta.
Varför börjar du inte i andra ändan och kollar om medlemmarna har den kompetens du saknar?
Det är ingen naturlag att man måste köpa in kostsamma konsulttjänster utan de flesta föreningar drivs väl på ideellbas, i bland låter man ett par tre på trakten verksamma entreprenörer komma in med åtgärdsförslag och ser till att stämman tar ställning till dem och eventuellt beslutar sej för att anlita någon av dem om majoritet för detta finns.
 
Hemmakatten
Medlemmar har lika många åsikter som det finns medlemmar i föreningen.

Det har verkar vara en ganska komplicerad fråga som man verkligen behöver hjälp av ett proffs/konsult.

Att tro att gamla pensionerade rörmokare eller Kalle som drog ut vatten till friggeboden ska ha initierade, vettiga och uppdaterade kunskaper om detta, det är bara löjligt att tro.

Håller helt med TS. Anlita en konsult!
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.