J jocke31 skrev:
Fast jag behöver ju bara stanna 1 gång på sträckan Sthlm-Gbg med min elbil - även på vintern. Kommer ju 27-28 mil vintertid. Och om jag hade haft ett jobb som krävde många/långa resor så hade jag skaffat en Long Rangebil som har kanske 60 mils WLTP-räckvidd för att ha ännu bättre marginaler.
60,mil? Stämmer det verkligen eller är nedförsbacke medvind och hemlängtan?
 
Mikael_L
engs engs skrev:
Fast kör man den sträckan året runt och var o varannan vecka, blir det snabbt rätt så tröttsamt.
Och det har väl elbilsförespråkarna varit inne på hela tiden.
Om man gör en liknande körning en eller tre ggr per år så kan man ju tänka sig att stå ut med att bilen lite får bestämma hur man lägger upp resan. För en del som som sparar rätt mycket pengar på elbil kan det ju kännas värt besväret dessutom.

Men om man flera gånger i veckan kör sthlm-skåne, så är nog ett annat bilval det naturliga. Då betalar ju dessutom nästan alltid en arbetsgivare bil och tid, så då får väl denne bestämma hur det ska vara.

Och vad tror du, tror du att 95% av landets bilägare kör sthlm-malmö minst en gång i veckan, eller tror du det är 5% (eller ännu färre).
 
  • Gilla
ReginB och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det handlar om pengar... Om de knappt går runt som det är..... Var ska man då få pengar Ifrån att att satsa på laddning?
Jag tror att i de flesta fall lockar man någon laddinfrastrukturoperatör att slå upp sina laddstationer där, som sen tar betalningen för laddningen och betalar hyra för platsen, och så tjänar båda parter på det. win-win.

Det är mycket sämre med en laddstolpe mitt ute i ingenstans, och det är också sämre med en restaurang utan laddmöjlighet.
Jag är säker på att just denna del klarar marknaden av att sköta till nästan perfektion.


Det är redan så. Att smacka upp en laddbox hos privatperson i villa, tja det installerar man ju bara.
Men väldigt ofta när andra aktörer vill installera laddinfrastruktur, så kommer diskussionen mest handla om att hur man får betalt, vem som sköter laddarna osv. Själva installationen är ingen fråga alls i jämförelse, inte heller vilken box man ska välja.
Och redan nu är flertalet agenter på tåget. T.ex. Defa, då ska man snacka med deras specialist på detta, som tar hand om att sy ihop en lösning ihop med någon som driver själva laddnätverket. Dvs ett företag som har hand om betalningar och allt annat som man vill vältra över till den aktören.
Detta gäller ju alltså restauranger, BRF'er, butiker osv.
 
Redigerat:
KristinaRT
J jocke31 skrev:
Fast jag behöver ju bara stanna 1 gång på sträckan Sthlm-Gbg med min elbil - även på vintern. Kommer ju 27-28 mil vintertid. Och om jag hade haft ett jobb som krävde många/långa resor så hade jag skaffat en Long Rangebil som har kanske 60 mils WLTP-räckvidd för att ha ännu bättre marginaler.
Och möjlighet till snabbladdning….
 
A AndersS skrev:
Och alla de kinesiska tillverkarna kommer inte till Sveriga, vi är för små.
Inte sant.
EU är inte litet, och det som kommer till EU kommer till Sverige (så fort ngn vill ta in bilarna)

Tex: Vit MG5 elbil, Luxury version, med specifikationer om räckvidd och pris på skärmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

420 kkr för en kombi - jämförbar med en golf ger en merkostnad på ca 100kkr i inköpspris (mindre om man leasar ny)

En SEAT mi electric kunde man köpa för ngt år sen för ca 205000 kr, den verkar dock inte gå att beställa längre...

Att få en ny elbil (i småbilsformat) för <200 kkr kommer nog komma, men självklart är ny teknik alltid lite dyrare i början. På sikt tror jag elbilar kommer bli bra mycket billigare då dom innehåller färre rörliga delar och fabrikationen kan automatiseras mer.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
60,mil? Stämmer det verkligen eller är nedförsbacke medvind och hemlängtan?
60 mil WLTP innebär åtminstone 50 mil på motorväg sommartid. Finns flera bilar som klarar det, t ex ett antal Teslor, MB osv.
 
Mikael_L
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Att få en ny elbil (i småbilsformat) för <200 kkr kommer nog komma, men självklart är ny teknik alltid lite dyrare i början. På sikt tror jag elbilar kommer bli bra mycket billigare då dom innehåller färre rörliga delar och fabrikationen kan automatiseras mer.
Det är batterikostnad det hela blir beroende av.
Skulle det inte vara för batteriet skulle elbilarna redan idag vara hyggligt mycket billigare än ICE.
 
J jocke31 skrev:
Jo, fast om jag åker t ex från Sthlm till Helsingborg eller Göteborg så har jag ju ändå planerat in några pauser i förväg, t ex i Gränna eller Jönköping.
Där är vi alla olika. Jag har nog aldrig planerat in någon paus i förväg på en sådan körning utan tar paus när jag känner för det och den tid jag känner för det. Antalet pauser och längden på dessa kan nog variera rätt ordentligt från knappt några till många långa beroende på dagsform, väder, humör, hunger och en massa andra saker.
 
  • Gilla
Nerre och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Där är vi alla olika. Jag har nog aldrig planerat in någon paus i förväg på en sådan körning utan tar paus när jag känner för det och den tid jag känner för det. Antalet pauser och längden på dessa kan nog variera rätt ordentligt från knappt några till många långa beroende på dagsform, väder, humör, hunger och en massa andra saker.
Elbilar kräver i dagsläget lite mer planering än ICE-bilar då infrastrukturen är under utbyggnad. Så vi plottar alltid in rutten i bilens dator eller ChargeFinder/ABRP för att ha koll på var vi kan ladda bäst/snabbast. Men det betyder ju inte att man inte kan göra spontana avstickare eller ändra färdväg. Det här håller ju bilen/appen koll på. Och om man kör samma sträcka ofta så lär man sig snabbt var det går bäst/snabbast att ladda. Precis som man lär sig var mackar och bra lunchkrogar ligger om man åker ICE-bil - eller elbil.
En stor anledning till att jag gärna planerar innan är ju för att hitta lämpliga snabbladdare (150-300 kW) i Ionity-nätverket som är snabbast/effektivast. Hade jag kört Tesla så hade jag förstås plottat in deras laddare.

Men i södra Sverige så finns det ju snabbladdare lite överallt om man inte bryr sig om vilket nätverk laddaren tillhör.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
60 mil WLTP innebär åtminstone 50 mil på motorväg sommartid. Finns flera bilar som klarar det, t ex ett antal Teslor, MB osv.
Läste på lite om wltp... Det verkar vara glädje siffror hela vägen. Eftersom allt är avstängt, så undrar hur länge det väl räcker när man kör i 120km/h med ac'n på.... På sommaren förstås...
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Inte sant.
EU är inte litet, och det som kommer till EU kommer till Sverige (så fort ngn
Nja, det finns några hundra idag i Kina men också spekulationer på att en stor mängd kommer att försvinna framöver.
Så vad är inte sant;)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Läste på lite om wltp... Det verkar vara glädje siffror hela vägen. Eftersom allt är avstängt, så undrar hur länge det väl räcker när man kör i 120km/h med ac'n på.... På sommaren förstås...
Nja WLTP är bättre än det gamla NEDC
Problemet är att det fortfarande är en "jämförelsemätning": Dvs man kör på ett standariserat sätt för att kunna jämföra bilar.

Det betyder ju att någon som inte kör på liknande sätt kan få helt andra siffror, även om "standardsättet" skall vara mer anpassat.

Jag tycket iaf WLTP siffrorna ligger bra mycket närmare verkligheten iaf.
Som exempel så har vi haft två elbilar: Renault Zoe R100, 2019, den drog ca 0,15 (sommar/småvägar)- 0,23 (vinter/motorväg) kwh/km (ca150-260 km riktig räckvidd). Den var satt som WLTP: 180-310 km och 0,178 kwh/km

Nu har vi en Nissan Leaf (40 kwh). Den drar ca 0,18-0,20 kwh/km (vinter, blandat motorväg + landsväg/stad). Den ligger på 0,194kwh/km WLTP.
 
Redigerat:
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nja, det finns några hundra idag i Kina men också spekulationer på att en stor mängd kommer att försvinna framöver.
Så vad är inte sant;)
Iofs "alla" kommer inte komma till Sverige, det stämmer nog.
Men att inga skulle komma är inte sant :)
 
Och flera finns ju redan hos oss och icke att glömma Polestar 2 där Volvo är majoritetsägar görs i Kina.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Nja WLTP är bättre än det gamla NEDC
Problemet är att det fortfarande är en "jämförelsemätning": Dvs man kör på ett standariserat sätt för att kunna jämföra bilar.

Det betyder ju att någon som inte kör på liknande sätt kan få helt andra siffror, även om "standardsättet" skall vara mer anpassat.

Jag tycket iaf WLTP siffrorna ligger bra mycket närmare verkligheten iaf.
Som exempel så har vi haft två elbilar: Renault Zoe R100, 2019, den drog ca 0,15 (sommar/småvägar)- 0,23 (vinter/motorväg) kwh/km (ca150-260 km riktig räckvidd). Den var satt som WLTP: 180-310 km och 0,178 kwh/km

Nu har vi en Nissan Leaf (40 kwh). Den drar ca 0,18-0,20 kwh/km (vinter, blandat motorväg + landsväg/stad). Den ligger på 0,194kwh/km WLTP.
Det är som ISO 3103 som definierar en standardkopp te. Det är inte det bästa eller godaste sättet att servera te men det går att återupprepa gång på gång. :D
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.