Wendlingen!

Den här skruvdragaren hade kommit väl till pass nu när det är dags för köksrenovering
 
Svar: I Wendlingen utanför Stuttgart.
Jag har alltid sneglat åt Festool, men aldrig riktigt haft råd med någon av deras maskiner, så det hade varit mkt kul om jag kunde få testa en av deras maskiner.
/Micke
 
HJÄLP VI HAR KÖPT EN GÅRD!

Ja inte riktigt men nära inpå, jag och min sambo Emelie har köpt ett sekelskifteshus med fina tillhörande ekonomibyggnader varav ett av dem (antagligen ursprungshuset) är byggt 1820. Det går väll nästan utan att säga att det blir mycket arbete, allt från att räta bjälklag, laga tak, till att skruva plywood, lister och inte minst alla möbler som ska monteras, renoveras och fylla dessa härliga rum. Vi behöver all hjälp vi kan få på vår resa och är glada att vi har byggahus som hjälp!

Ps. Huvudkontoret ligger i Wendlingen
 
Svar: Wendlingen

Motivering: Det skulle vara jätteroligt att göra min sambo så glad med denna. Han sliter så hårt med vårt hus och han förtjänar verkligen en ny fin maskin!
 
Fråga: utanför Stuttgart (Wendlingen)

Jag köpte en TS55 med styrskena för ett år sedan. Den var begagnad och mycket välanvänd. Snickaren jag köpte den av lämnade motvilligt över den med en tår i ögat och jag förstod att jag i min hand höll en vän för livet. Sedan vi i december köpte hus med stort renoveringsbehov så har systainern stått öppen i princip hela tiden. Hade jag kunnat borsta tänderna och raka mig med TS55 hade jag gjort det.(resultatet hade förmodligen även blivit en jämnare skägglinje jämfört med rakhyveln. Min rakhyvel har ingen styrskena)

Att jag behöver en T18 är självklart. Dels måste TS55:an ha en kompis att snacka med när jag (tyvärr) är på mitt vanliga jobb och inte kan renovera. Sen måste jag ha något att borsta tänderna med också. (Plus att den kvalitet jag upplevt med Festools produkter är oöverträffad och jag i nuläget inte har råd att köpa en T18)
 
A
Festools huvudkontor ligger i Wendlingen,Wendlingen am Neckar är en stad i Landkreis Esslingen i regionen Stuttgart i Regierungsbezirk Stuttgart i förbundslandet Baden-Württemberg i Tyskland. Alltså är staden som efterfrågas STUTTGART.

Motiveringen:
Festools produkter är de bästa man kan få på marknaden.
Har redan ett knippe maskiner för olika ändamål i sina praktiska “systainers” ståendes ovanpå den oumbärliga dammsugaren. De bildar tillsammans ett praktiskt och vackert torn av möjligheter. Dock är min äldre Festo skruvdragare utan fungerande batteri så den har tyvärr fått ”vila sig” ett tag. Det är nu dags att införskaffa sig en ny och uppdaterad version. Varför inte via denna tävlingen?

Mvh. Fredrik Borg
Södra Esplanaden 26, 27575 Lövestad
Telefon 0733-129938
 
Svar på frågan: Esslingen am Neckar

Har en Festool sänksåg som bara går och går. Det är skillnad på verktyg och verktyg med kvalitet.
 
Svar: Wendlingen

Jag byter ut verktyg ofta då jag är för dumsnål och köper billigare märken. Dock så har jag en FESTO sticksåg som jag haft 15-20 år och den bara går och går. Vore kul att få prova ett till verktyg från detta underbara märke.
 
Svar: Stuttgart

Motivering: Har precis flyttat till villa med stor altan på två sidor. Tyvärr är trallen skruvad för tätt, vilket visade sig när det blev plusgrader och smältande snö bildade en mindre bassäng ovanpå altanen. Nästa dag minusgrader vilket medförde att bassängen ovanpå altanen istället blev en livsfarlig isbana.

Här behövs en rejäl insats i sommar att skruva om all trall med lite mellanrum så att smält- och regnvatten kan rinna emellan. Till det jobbet behövs en riktig skruvdragare som kan hålla nere antalet svordomar och rädda husfriden i sommar.
 
I Wendlingen am Neckar nära Stuttgart.
 
Svar: Wendlingen

Önskar att en gång för alla kunna visa min ovetande far vad riktig kvalitet är för något!
 
Wendlingen.
Min gamla CXS som jag använt till allt (och då menar jag allt från köksmontage till bryggbygge) de senaste 10 åren skulle må bra av en lite starkare storebror. Inte för att jag kommer sluta använda CXS:en, älskar den verkligen, och den presterar lika bra nu som när den var ny!
 
Svar: Westlingen

Vi bor i en liten gammal gård på landet. Vårt hus visade sig vara i så dåligt skick så vi ska riva och bygga nytt. Men, om skruvdragaren får komma till oss så kommer den få vara en viktig del i ett unikt återbruksprojekt eftersom vi skall försöka återbruka så mkt vi bara kan av det gamla huset, allt ifrån takpannor till blandare och virke ur stommen. Återbrukat material skall in i det nya huset, en ny carport och ny verkstad. Givetvis skall även så mkt material som möjligt från den gamla carporten också återbrukas.
 
Svar: Wendlingen

Planen är att bygga ut flickvännens hus i sommar så att vi äntligen kan flytta ihop. Planerar att göra det mesta arbetet själva då budgeten kommer att vara stram, då skulle det verkligen underlätta med en riktig skruvdragare!

Använder idag en äldre skruvdragare av annat tyskt märke, men upplever den tung vid längre tids användning. Att batteriet börjar bli dåligt gör inte den bättre (än fast man får kaffepaus oftare).
 
Rätt svar är Stuttgart, Festool flyttade till orten Wendlingen år 2000.

Varför ska jag vinna denna skruvdragare? Ja ska jag vara ärlig så har jag en skruvdragare som är helt ok, men vem vill inte ha det som är bäst.
Jag jobbar med skruvdragare dagligen och har nu gjort det i 28 år. Men aldrig med märket Festool.
Så varför aldrig Festool om det nu är bäst, ja det är nog så enkelt att vi använder våra skruvdragare till allt och dom tar mycket stryk och det skulle helt enkel vara idiotisk att förstöra en topp maskin för t ex rivningsjobb.
Du ser ju inte Ferraris med släpkärror ute på vägarna.
Men köksmontering och finsnickeri är något jag ska gör hemma och då vore det kul att testa det bästa och då få testa CENTROTEC snabbytessystemet som underlättar alla borr- och skruvarbeten vore intressant.
Idag kan jag ha så många som fyra skruvdragare vid en köksmontering för alla dom momenten.

Skulle också kunna utvärdera denna maskin mot dom flesta märkena som används på byggen, har själv Dewalt och har makita Bosch Hikoki och milluwakee på jobbet.
Så en recension för hur Festool står sig mot sina konkurrenter kan fixas till i en tråd här.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.