Bananskalare Bananskalare skrev:
Där kommer problemet med elbilen. Långa sträckor. Så fort man pratar om längre sträckor så måste man kliva tillbaka ett steg i utvecklingen.
Ja, eller ändra sitt beteende en smula. Att stanna och ladda var 3:e eller 4:e timme ser inte jag som någon issue, faktiskt. Med min elbil (44 mil WLTP) så kommer jag från Stockholm till Malmö eller Göteborg på en laddning sommartid. På vintern blir det två stopp. Tycker inte det är något problem, i ärlighetens namn. I somras så for vi med fästmöns elbil (26 mil WLTP) från Sthlm till Skåne, blev laddstopp ungefär var 20:e mil. Funkade hur bra som helst också.

Om man kör många tusen mil/år så är det förstås en god idé med en bil som klarar 50-60 mil WLTP, dvs med lite större batteri. Men jag har svårt att se det som ett reellt problem att behöva stanna ibland och sträcka på benen.
 
  • Gilla
slugger75 och 6 till
  • Laddar…
Det här med vägar med säsongsvis hög belastning (som mot Jämtland nu under sportloven) verkar vara ett problem marknaden redan är på. Bra jobbat säger jag.

Åtta mobila sportlovsladdare finns nu i Ljusdal.

Skärmdump från ChargeFinder-appen som visar sportlovs-laddstationen för elbilar i Ljusdal, Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: Älvstoppet har för övrigt överraskande bra thaimat.
 
Redigerat:
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Fairlane
Jag tror att man får vara beredd på att vissa saker förändras när/om man skaffar elbil, även bortsett från den uppenbara skillnaden att man måste orka ansluta laddsladden hemma (om man har den möjligheten).
Man får vara beredd på att en viss del av ens resor blir lite annorlunda, framförallt då långresorna som kan ta lite längre tid. Jag tror att det att man tvingas ändra något är ett stort hinder för många, även om de inte ser det själva.

Själv var jag van att ha en stor bil, gärna en kombi, under lång tid. När jag var singel så körde jag Saab 9-5 kombi, för det var bekvämt meden stor bil och skulle man åka långt eller få med sig mycket saker så var det perfekt. Eller om man skulle åka på skidsemester med några kompisar. Det bar mig emot att tänka tanken på en mindre bil, men till slut köpte jag en mellanklassbil (tänk Saab 9-3 kombi istället) och se det gick att åka med den också. Faktiskt lyckades vi åka på fjällsemester en vecka med full packning i en sådan bil när jag hade skaffat familj. Märkligt.

Jag tittade för ett antal år sen på att ta ut en leasingbil via jobbet och tittade på dels mindre bilar och dels på en Volvo V70: Det skiljde 2500-3000 kr/månad och då är inte ökad bränsleförbrukning etc medräknat. Trots två barn så insåg jag att vi klarade oss utmärkt med den mindre bilen för all daglig körning. Det var i princip fjällresan och någon semesterresa på sommaren som talade för den större Volvon. För säg 30' om året så var det inget problem att hyra en större bil de gångerna. Nu tog vi aldrig ut en leasingbil överhuvudtaget, men det visar kanske lite på att man lätt fastnar på att man "måste" ha en större bil, Jag tror det är samma sak för många (inte alla såklart) att man fastnar på att man måste ha en viss bil för att kunna köra det tunga släpet, när det i praktiken skulle vara billigare att ta en mindre bil och hemkörning av de större sakerna man köpte.

Jag körde faktiskt runt i en Citroên c3 en vecka (med familj) och en Hyundai i10 en vecka med familj. Det gick det med för köra till arbete, handla, hämta/lämna på skola och fritidsaktiviteter. Inte så att det är en sådan bil jag funderar på att köpa,men jag tror man lätt fastnar på att man måste klara allt.
 
  • Gilla
JohanLun och 4 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Angående Enyaq iV80X, iV80 och VW ID och Q4 E-tron så ska dessa prestera likvärdigt då det är likadana motorer, plattform, storlek, batteri, däckdimensioner osv. Dessa bilar är tekniskt sett identiska mellan RWD och AWD varianterna.

Intressant att det ändå skiljer, sannolikt beror det på att testmetoden inte är tillräckligt tillförlitlig med dessa stora variationer.
Varför tror du att det är mer sannolikt att det är testmetoden det är fel på än att det skiljer mellan bilarna? Tex aerodynamik. Jag har svårt att se felet du antyder i deras testmetod.
 
Jag tror att inom några år, om inte bränslepriserna sjunker markant, kommer många räkna på elbil och inse att det skiljer ca 15 kr/mil eller mer, så för de flesta som kör 1500mil/år och inte gillar att fylla på svarta hålet (statskassan) byter till elbil och aldrig byter tillbaka...
 
  • Gilla
witten och 2 till
  • Laddar…
sunnis
W witten skrev:
Varför tror du att det är mer sannolikt att det är testmetoden det är fel på än att det skiljer mellan bilarna? Tex aerodynamik. Jag har svårt att se felet du antyder i deras testmetod.
Tänker mer eller mindre att det är i princip likadana bilar, med samma tekniska komponenter rakt av. Även Enyaqen har marginellt bättre cW värde än ID.4 och Q4 men ändå presterar Enyaq 2WD sämst och Enyaq 4WD lika bra som ID.4 2WD (Vilket även testet har tagit upp som en märklig avvikelse). Q4 E-tron och Id.4 har likadant cW men ändå skiljer det mycket fast batteri, däckdimensioner, motorer, storlek, cW, vikt, mjukvara i botten är densamma.

Därav av att testmetoden kanske inte är helt bra. Men de kanske gör om testet med likadana bilar nästa år och får samma resultat, då är det ju som det är.
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Det går förstås att hitta fler exempel/situationer än min lista ovan. Ett lite kritiskt läge är ju de som bor i Norrlands inland, där funkar ICE-bil bra, och det enda rimliga elbilsalternativet är nog en Long Range-Tesla, vilket kan bli för kostsamt för många.
Nej det passar inte alla, men det är inte speciellt många som bor i norrlands inland och av dessa är det en rätt stor andel som bor i Östersund där vi har nära till fjällen och enkelt åker till Åre med en rätt medioker elbil samt bra laddinfrastruktur även om jag aldrig ser nån ladda där trots att det står många elbilar på parkeringen. Ska vi långt söderut tar vi vanligen tåget eller flyget. Jag som själv har släkt i Norbotten dit det knappt går att åka kollektivt samt husvagn och hästtjejer och därmed kör hästsläp behöver en till bil om jag vill fortsätta med detta, men jag skaffar gärna elbil. Den skulle nog lösa majoriteten av milen, vi har ju ändå 2 bilar redan nu och kan ladda hemma.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Nej det passar inte alla, men det är inte speciellt många som bor i norrlands inland och av dessa är det en rätt stor andel som bor i Östersund där vi har nära till fjällen och enkelt åker till Åre med en rätt medioker elbil samt bra laddinfrastruktur även om jag aldrig ser nån ladda där trots att det står många elbilar på parkeringen. Ska vi långt söderut tar vi vanligen tåget eller flyget. Jag som själv har släkt i Norbotten dit det knappt går att åka kollektivt samt husvagn och hästtjejer och därmed kör hästsläp behöver en till bil om jag vill fortsätta med detta, men jag skaffar gärna elbil. Den skulle nog lösa majoriteten av milen, vi har ju ändå 2 bilar redan nu och kan ladda hemma.
Ja, bor man i Östersund så är det ju inget problem att åka t o r till Åre på en laddning. Tror du tänker rätt. I ditt fall skulle jag byta ena bilen mot en elbil och behålla en hästbil tills vidare.
 
VidarH VidarH skrev:
Förresten? Hur ser förbrukningen ut när man jämför med att stå på tomgång? Jag tänker på en av ICE-fördelarna som ofta hyllas, att kunna se till att folk inte fryser ihjäl vintertid eller dör av värme på sommaren i trafikstopp eller på parkeringar..?
Jag inser att jag kan kolla upp det själv, men jag tänkte mest om det fanns praktisk erfarenhet av detta bland folket här?
Hittade något exempel på en golf 1,6 liter som drar 6 dl i timmen. På en modern bil så stängs motorn vid korta stopp. Min har hittills stängt sig i typ 4 minuter som mest om man har radion igång, sen vill den starta igen för att inte få ner strömmen för långt. Den är rätt petig att man inte ska ha radion igång även bara på tändning.

Säg högt en liter.
 
P Pin skrev:
Att dra släp är ju egentligen inte ett behov utan en lösning på ett behov att frakta någonting.

Det egentliga behovet kan lösas av tex:
1. Lasta i bagageutrymmet och kör flera vändor, om det inte är något väldigt stort eller tungt som inte går att dela på
2. Betala för leverans de få gånger något ska transporteras
3. Hyr annan bil med drag eller lastbil de gånger något ska transporteras
4. Låna ut din nya fina elbil till grannen en dag och låna hans 940 med dragkrok
5. Husvagn är en livsstil, och jag har inte svaret på det, men behovet att sova inomhus när man är på resa kan lösas med tex hotell, vandrarhem eller campingstuga.
6. Köra hästsläp (eller behovet att ha hästen med sig) är ju även det livsstil/hobby så inget svar på det.
Det beror ju på hur man bor.
Varje höst kör jag över 50 säckar löv till tippen. Även grenar som ramlat ner. Mot midsommar kör jag ett par vändor med buskris och allt annat som ramlat ner.
Sen kör jag ett par vändor med övrigt skrymmande till tippen.
2018 hämtade jag tusen stenar, ett par lass kross och lite annat.
2020 hämtade jag material till förälängningen av altanen.
2019 beskar vi träd och där var det ju iallafall 15 lass som både kördes till tippen och ut till lite getter.

Husvagnsfolk är väl just husvagnsfolk och det är ju döden för många där att bo på hotell eller stuga. Svärfar tex tar med sin vagn när de åker skidor.

Att köra in till stan för att hyra bil förstör det bara, att lägga en timme på att få ut en bil för att sen köra massor av extramil för att dumpa skräp är praktiskt taget ett helvete.

Skulle säga att om jag vill ha min trädgård i skick så är släp ett behov. Att beställa container är inte så billigt och du måste planera så att du inte behöver ha det stående för länge plus att jag måste söka antingen tillstånd hos kommunen eller polisen för att ställa av det då jag inte har plats på min tomt för då förstör jag gräsmattan :p
 
VidarH VidarH skrev:
Förresten? Hur ser förbrukningen ut när man jämför med att stå på tomgång? Jag tänker på en av ICE-fördelarna som ofta hyllas, att kunna se till att folk inte fryser ihjäl vintertid eller dör av värme på sommaren i trafikstopp eller på parkeringar..?
Jag inser att jag kan kolla upp det själv, men jag tänkte mest om det fanns praktisk erfarenhet av detta bland folket här?

Vad som gäller att stå på tomgång så är elbilarna väldigt effektiva - du campar i en Tesla när det är minusgrader utan att ha problem och köra vidare nästa dag. Tesla model 3 håller dig varm i 50h om du hamnar i en snöstorm det testades av tre japanska elbilsägare.
Då är det med 80% SoC som startläge. Betydligt längre har Tesla Björn fått fram när han testar med att optimera värmen se själv
 
R Rkarlsson skrev:
Det beror ju på hur man bor.
Varje höst kör jag över 50 säckar löv till tippen. Även grenar som ramlat ner. Mot midsommar kör jag ett par vändor med buskris och allt annat som ramlat ner.
Sen kör jag ett par vändor med övrigt skrymmande till tippen.
2018 hämtade jag tusen stenar, ett par lass kross och lite annat.
2020 hämtade jag material till förälängningen av altanen.
2019 beskar vi träd och där var det ju iallafall 15 lass som både kördes till tippen och ut till lite getter.

Husvagnsfolk är väl just husvagnsfolk och det är ju döden för många där att bo på hotell eller stuga. Svärfar tex tar med sin vagn när de åker skidor.

Att köra in till stan för att hyra bil förstör det bara, att lägga en timme på att få ut en bil för att sen köra massor av extramil för att dumpa skräp är praktiskt taget ett helvete.

Skulle säga att om jag vill ha min trädgård i skick så är släp ett behov. Att beställa container är inte så billigt och du måste planera så att du inte behöver ha det stående för länge plus att jag måste söka antingen tillstånd hos kommunen eller polisen för att ställa av det då jag inte har plats på min tomt för då förstör jag gräsmattan :p
Jo men då är släpet lösningen på ditt behov. Det är inte ditt behov.

Du får räkna ut vad det kostat dig att köpa till dragkrok och släpvagn och jämföra med andra alternativ i tid och pengar. I ditt fall låter det rimligt med äga eller hyra släp. Det låter också som att du skulle kunna lösa de transporterna med en elbil som kan dra 750 kg.

Just sten och byggmaterial går ju att få hemkört från byggvaruhus. När jag jämfört har det inte varit lönt att hyra släp och köra ett par vändor själv och ödsla tid på det.

Allt det du beskriver har jag klarat av utan dragkrok i 15 år, men tror jag har mindre tomt och kortare avstånd än du har. Nu har jag krok sedan tre år och använder den med hyrsläp ca två ggr per år plus kanske en gång att hjälpa någon annan.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jo men då är släpet lösningen på ditt behov. Det är inte ditt behov.

Du får räkna ut vad det kostat dig att köpa till dragkrok och släpvagn och jämföra med andra alternativ i tid och pengar. I ditt fall låter det rimligt med äga eller hyra släp. Det låter också som att du skulle kunna lösa de transporterna med en elbil som kan dra 750 kg.

Just sten och byggmaterial går ju att få hemkört från byggvaruhus. När jag jämfört har det inte varit lönt att hyra släp och köra ett par vändor själv och ödsla tid på det.

Allt det du beskriver har jag klarat av utan dragkrok i 15 år, men tror jag har mindre tomt och kortare avstånd än du har. Nu har jag krok sedan tre år och använder den med hyrsläp ca två ggr per år plus kanske en gång att hjälpa någon annan.
Dragkrok köpte jag till förra bilen för 2000 riksdaler och monterade på 2-3 timmar. Så det är en försumbar summa för BEHOVET.
Släpet är GRATIS, eller ja jag får slita lite på kroppen ibland som tack för lånet.

Jag räknade på att dra själv eller få det hemkört och det var billigare att dra stenen med ett par vändor själv.
Har 1700 kvm där hela tomtgränsen omfamnas av allt mellan 10-30 meter höga träd som ger av sig en hel del per år =)
Jag har efter att tittat 3 mil till närmaste biluthyrare, sen ska jag köra 1,4 mil för att hämta och lämna släp om det inte står i byn.

Men jag kommer om de blir elbil ha kvar dieseln =) Då täcker det allt mitt BEHOV. Om jag inte löser MITT BEHOV så får jag kommun och gnällrövar på mig efter midsommar. Och att slänga riset på kommunens mark gör att jag får ett annat BEHOV.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Dragkrok köpte jag till förra bilen för 2000 riksdaler och monterade på 2-3 timmar. Så det är en försumbar summa för BEHOVET.
Släpet är GRATIS, eller ja jag får slita lite på kroppen ibland som tack för lånet.

Jag räknade på att dra själv eller få det hemkört och det var billigare att dra stenen med ett par vändor själv.
Har 1700 kvm där hela tomtgränsen omfamnas av allt mellan 10-30 meter höga träd som ger av sig en hel del per år =)
Jag har efter att tittat 3 mil till närmaste biluthyrare, sen ska jag köra 1,4 mil för att hämta och lämna släp om det inte står i byn.

Men jag kommer om de blir elbil ha kvar dieseln =) Då täcker det allt mitt BEHOV. Om jag inte löser MITT BEHOV så får jag kommun och gnällrövar på mig efter midsommar. Och att slänga riset på kommunens mark gör att jag får ett annat BEHOV.
Du har fördelen att bo så att du kan låna släp och ha en bil där det är billigt och enkelt att montera krok. Jag hittade inget under 6000 (fast det kanske motsvarar dina 2000 plus tre timmars jobb med Stockholmspris) till min gamla bil och den nya kostade kroken bortåt 20 000 i tillbehörslistan, men jag köpte begagnat så det gjorde ingen större skillnad på priset även om jag värderade kroken till ett par tusenlappar iaf.
 
R Rkarlsson skrev:
Du kan väl köpa en bil kontant själv ? Tramsbytta. Håll dig till min huvudfråga så kan vi diskutera vidare, jag har endast fått ett enda seriöst svar i detta ämne nu.
Sen att de var en bil som jag aldrig hört om är en annan sak men det ser ut såhär nu. Förutsatt att försäkringen ingick i den konstiga.
zoe och dfsk är de bara skillnad på nån hunring på 3 år.
Har du en billigare leasingbil? Totalt 6000 mil gäller.
[bild]
Jämförelser där ena bilen är gammal och betald och andra är ny och leasing går inte att jämföra, det var det jag ville belysa. Om exemplet var att du köper en bil och tar med den kostnaden så blir jag nöjd med exemplet.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.