vad är det för fel på dagens husköpare snart vågar väll folk inte sälja längre för det ska anklagas för allt möjligt
 
  • Gilla
H-Thomasson och 10 till
  • Laddar…
Väldigt tyst från TS här.
 
  • Gilla
Emiliia och 1 till
  • Laddar…
Han flög iväg lika fort som han kom in!
 
  • Gilla
  • Haha
perra i skogen och 2 till
  • Laddar…
G Groucho Marx skrev:
, så jag vet att säljaren kände till saken, men att man valde att förtiga denna detalj.
G Groucho Marx skrev:
Men det gör det faktiskt inte mindre moraliskt tvivelaktigt att ljuga människor rakt upp i ansiktet.
Man ljuger väl inte om man inte säger något?
 
  • Gilla
Bygget 52
  • Laddar…
G Groucho Marx skrev:
Jag har förvärvat en fastighet för ett par veckor sedan, handpenningen är erlagd och tillträde sker senare i vår. Allt var frid och fröjd tills jag idag nåddes av informationen att kommunen planerar att gräva upp hela gatan och byta ut samtliga vattenledningar. Detta kanske kan vara av ringa betydelse för de flesta, men jag har bott i ett mindre hus i 10 år som gränsar till en kommunal fastighet där man i parti och minut väcks tidigt (ca 06:00) av kommunens gräsklippare, lövblåsar och trimmers sommartid när man har ledigt. Jag har valt en fastighet som jag trodde skulle erbjuda lugn och tystnad, jag frågade också både mäklare och säljare om det var tyst och lugnt i området. Svaren jag fått har varit att visst är det extremt tyst och lugnt. Jag förhörde mig också om kommunen har några planer i närområdet och fick ett nekande svar. Men, mellan maj och augusti skall alltså ett tämligen stort arbete göras på vattenledningsnätet.

Visserligen har jag en undersökningsplikt, men NJA 2007 s. 86 har ju kommit fram till att en köpare kunde häva köpet pga buller från en motorcrossbana som säljaren kände till, men förteg. Jag har tagit del av att samtliga berörda fastighetsägare för arbetet i mitt fall har kallats till informationsmöte, så jag vet att säljaren kände till saken, men att man valde att förtiga denna detalj.

Jag vill väl förvisso inte häva köpet, detta är ju trots allt ett tillfälligt fel. Men samtidigt känner jag mig lite förd bakom ljuset och om jag vetat om planerna är det inte säkert att jag lagt bud eller möjligen hade jag varit mer återhållsam i min budgivning. Jag antar att jag i ärendet bara får svälja att jag inte gjort min hemläxa tillräckligt väl och sikta på lugn först sommaren 2023. Men vad anser vi egentligen om moralen i säljare som inte berättar denna typ av inte helt obetydliga saker?
Nu blir det ju snöröjning på gatorna, det framgick kanske inte när du köpte huset heller?
 
  • Gilla
  • Haha
H-Thomasson och 5 till
  • Laddar…
nikasp
Håller med. Att det ska utföras arbeten max fyra månader förändrar ju inte saken att det är ett lugnt område normalt.
 
G Groucho Marx skrev:
Tack för att ni skrattar på min bekostnad och inte lärt er söka på det juridiska prejudikat som jag faktiskt länkade till. Fortfarande är inte ämnet vad jag skall göra, det är bara att acceptera. Jag skall citera mig själv:

"Jag antar att jag i ärendet bara får svälja att jag inte gjort min hemläxa tillräckligt väl och sikta på lugn först sommaren 2023. Men vad anser vi egentligen om moralen i säljare som inte berättar denna typ av inte helt obetydliga saker?"

Frågan är fortfarande den moraliska aspekten. Har ni något att säga om det eller skall hela tråden handla om att jag är en idiot? Jag nämnde också mycket riktigt undersökningsplikten. Fine, mea culpa. Men det gör det faktiskt inte mindre moraliskt tvivelaktigt att ljuga människor rakt upp i ansiktet.
Och du har aldrig skarvat det allra minsta någon gång? För säljarna kanske det var en glömd skitsak
 
  • Gilla
byggalitehursomhelst
  • Laddar…
Kempa_swe
G Groucho Marx skrev:
Jag har förvärvat en fastighet för ett par veckor sedan, handpenningen är erlagd och tillträde sker senare i vår. Allt var frid och fröjd tills jag idag nåddes av informationen att kommunen planerar att gräva upp hela gatan och byta ut samtliga vattenledningar. Detta kanske kan vara av ringa betydelse för de flesta, men jag har bott i ett mindre hus i 10 år som gränsar till en kommunal fastighet där man i parti och minut väcks tidigt (ca 06:00) av kommunens gräsklippare, lövblåsar och trimmers sommartid när man har ledigt. Jag har valt en fastighet som jag trodde skulle erbjuda lugn och tystnad, jag frågade också både mäklare och säljare om det var tyst och lugnt i området. Svaren jag fått har varit att visst är det extremt tyst och lugnt. Jag förhörde mig också om kommunen har några planer i närområdet och fick ett nekande svar. Men, mellan maj och augusti skall alltså ett tämligen stort arbete göras på vattenledningsnätet.

Visserligen har jag en undersökningsplikt, men NJA 2007 s. 86 har ju kommit fram till att en köpare kunde häva köpet pga buller från en motorcrossbana som säljaren kände till, men förteg. Jag har tagit del av att samtliga berörda fastighetsägare för arbetet i mitt fall har kallats till informationsmöte, så jag vet att säljaren kände till saken, men att man valde att förtiga denna detalj.

Jag vill väl förvisso inte häva köpet, detta är ju trots allt ett tillfälligt fel. Men samtidigt känner jag mig lite förd bakom ljuset och om jag vetat om planerna är det inte säkert att jag lagt bud eller möjligen hade jag varit mer återhållsam i min budgivning. Jag antar att jag i ärendet bara får svälja att jag inte gjort min hemläxa tillräckligt väl och sikta på lugn först sommaren 2023. Men vad anser vi egentligen om moralen i säljare som inte berättar denna typ av inte helt obetydliga saker?
Var bara glad att de skall fixa det, vilket vill du helst? Få det gjort nu eller riskera stå utan vatten och kanske inte komma till jobb etc för att ledningen brustit och de fått gräva upp utanför ditt hus... Idag är folk jävligt kränkta av allt. Skulle kanske satsa på en lägenhet istället
 
  • Gilla
maja.andersson27189 och 1 till
  • Laddar…
Och om dina närmaste grannar bestämmer sig för att dränera om sina hus blir det också oväsen en vecka eller två, hur gör du då?
 
  • Gilla
Kempa_swe
  • Laddar…
G Groucho Marx skrev:
Jag har förvärvat en fastighet för ett par veckor sedan, handpenningen är erlagd och tillträde sker senare i vår. Allt var frid och fröjd tills jag idag nåddes av informationen att kommunen planerar att gräva upp hela gatan och byta ut samtliga vattenledningar. Detta kanske kan vara av ringa betydelse för de flesta, men jag har bott i ett mindre hus i 10 år som gränsar till en kommunal fastighet där man i parti och minut väcks tidigt (ca 06:00) av kommunens gräsklippare, lövblåsar och trimmers sommartid när man har ledigt. Jag har valt en fastighet som jag trodde skulle erbjuda lugn och tystnad, jag frågade också både mäklare och säljare om det var tyst och lugnt i området. Svaren jag fått har varit att visst är det extremt tyst och lugnt. Jag förhörde mig också om kommunen har några planer i närområdet och fick ett nekande svar. Men, mellan maj och augusti skall alltså ett tämligen stort arbete göras på vattenledningsnätet.

Visserligen har jag en undersökningsplikt, men NJA 2007 s. 86 har ju kommit fram till att en köpare kunde häva köpet pga buller från en motorcrossbana som säljaren kände till, men förteg. Jag har tagit del av att samtliga berörda fastighetsägare för arbetet i mitt fall har kallats till informationsmöte, så jag vet att säljaren kände till saken, men att man valde att förtiga denna detalj.

Jag vill väl förvisso inte häva köpet, detta är ju trots allt ett tillfälligt fel. Men samtidigt känner jag mig lite förd bakom ljuset och om jag vetat om planerna är det inte säkert att jag lagt bud eller möjligen hade jag varit mer återhållsam i min budgivning. Jag antar att jag i ärendet bara får svälja att jag inte gjort min hemläxa tillräckligt väl och sikta på lugn först sommaren 2023. Men vad anser vi egentligen om moralen i säljare som inte berättar denna typ av inte helt obetydliga saker?
Jag tror det är rätt vanligt att inte säljare/mäklare berättar hela sanningen. Har varit om det flera gånger om det kan vara till någon tröst. Föga tröst men problemet är trots allt tillfälligt.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
G Groucho Marx skrev:
Frågan är fortfarande den moraliska aspekten. Har ni något att säga om det eller skall hela tråden handla om att jag är en idiot? Jag nämnde också mycket riktigt undersökningsplikten. Fine, mea culpa. Men det gör det faktiskt inte mindre moraliskt tvivelaktigt att ljuga människor rakt upp i ansiktet.
Vad utgör lögnen?
Att det är ett lugnt område? Det är väl en rättvis beskrivning även om tillfälligt arbete utför i tre månader.
Säljaren kanske inte heller tänkte på arbetet som ett fruktansvärt buller. Han kanske brukar vara bortrest under sommaren.

För övrigt en permanent motocrossbana och tillfälligt vägarbete är inte samma sak!

Du påminner om stolpskottet till farsa som skulle köpa en av mina tidigare lägenheter till sin son. Satt och korsförhörde mig om eventuella hyreshöjningar och ventilationsbesiktning och annat som hade med föreningen att göra vid själva kontraktskrivningen. Nu är jag en påläst jävel som själv brukar gå till källan istället för att förlita mig på någon som kanske inte har koll så jag kunde ju svara. Det är väl mycket bättre och ringa styrelsen och kolla årsmötesprotokollen om det är så viktigt för en. Eller som i ditt fall, ringa kommunen.
 
  • Gilla
Kempa_swe och 1 till
  • Laddar…
Nja, var har säljaren ljugit??
Om du har frågat specifikt om kommunen tänker renovera vattenledningarna och säljaren svarare nekande så finns förutsättningar för lögn. Men så låter det inte.

Du kan inte haka upp dig på reparationer/renovering mm. När som helst kan en granne få för sig att renovera upp huset och då har du hantverkare som är där och ränner i ett års tid. Mycket längre än vad gatukontoret behöver. Det är väl bara några dar effektiv tid som gatukontoret kommer störa dig. Varför skulle säljaren ens komma att tänka på det?

Det är du som har förklaringsbördan. Och den är tung.
 
  • Gilla
Kempa_swe
  • Laddar…
TS borde snarare kolla om någon granne har en hoppställning. Då kan det bli rejält med skrik och stoj under sommarmånaderna.
 
  • Gilla
Kempa_swe
  • Laddar…
P
Att det utförs underhålls arbeten i stadens olika ledningsnät som oftast är nedgrävda i gator är normalt och är ju även om det kan ge tillfälliga störningar för boende så är det ju inget fel.. Dessutom är väl risken liten att varken mäklare eller säljare ens känner till att det skulle göras.

Här i stan är det ovanligt att man vet när det ska ske utan plötsligt står det en grävmaskin och en massa avspärrningsmaterial på vägen.

Att försöka jämföra detta med ett fall där en husägare som bråkat med en crossbana med liknelsen att båda låter illa är ja hur ska jag uttrycka mig vänligt.. det är liksom inte samma sak för fem öre. en verksamhet som bedrivs konstant på en plats mot tillfälligt underhåll av ledningsnät som är till nytta för området man bor i...

Det blir liksom lika knasigt som att gnälla att snöplogen låter illa.. ja det kanske den gör men den behövs för att samhället ska funka...vare sig det passar alla eller inte..

Som att flytta in brevid E4 och gnälla att trafiken låter ju...nu får ni stänga av E4..
 
  • Gilla
Kempa_swe
  • Laddar…
Är denna diskussion på riktigt eller är det nättrolleri?
 
  • Gilla
Bernt Ö97 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.