Nej, det är inte oärligt eller omoraliskt av säljaren. Det är en tillfällig olägenhet. Underhåll i gatan och grannskapet är sånt man får räkna med.

Hur hade du resonerat om m en granne ska byta ut fasadpanelen i sommar och stå med kapsågen och såga paneler halva sommaren, och du fick höra att säljaren kände till det? Är det något du tycker att säljaren borde ha skvallrat vidare om? Eller att nån granne på andra sidan gatan äger en HD och drar med den till jobbet kl 5 på morgonen varje vardag, vilket orsakar en stunds buller från hojen då motorn ska värmas upp? (Vi levde med detta i flera år). Att grannens unge fyller moppe lagom till sommaren? Osv.

Du kan aldrig ha garantier mot buller från grannar och vägarbeten.
 
  • Gilla
Plåtsax och 9 till
  • Laddar…
Kanske lite taskigt att de inte berättade att de skulle förbättra området.
Om de skulle påverka priset negativt för säljaren?
Nej.
För du får ju bättre va nät. De höjer väl värdet ?
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Fadai
Jag tycker faktiskt att det är moraliskt tveksamt att inget säga, då köparen specifikt frågar om området är tyst och lugnt. Men, det handlar trots allt om en störning som är tidsbegränsad.
 
  • Gilla
  • Haha
Excel och 6 till
  • Laddar…
Nissens
Fadai Fadai skrev:
Jag tycker faktiskt att det är moraliskt tveksamt att inget säga, då köparen specifikt frågar om området är tyst och lugnt. Men, det handlar trots allt om en störning som är tidsbegränsad.
Hur kan du tycka att en säljare har krav på sig att ta reda på och berätta om kommunens underhållsplanering?

Det är väl bara för köparen att kolla med kommunen själv. Det är mycket man kan kolla, kanske tänker elnätleverantören att lägga om ledningar, kanske tänker någon granne stycka av och sälja tomt så att det blir nybygge? Inget av detta kan man förvänta sig att någon säljare tar reda på och rapporterar vidare.
TS hade ju en massa störande moment (enligt han själv) vid huset han sålde. Undrar om han berättade om allt det till köparen av det huset…

TS verkar ha lämnat tråden?
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero och 8 till
  • Laddar…
B
yonna yonna skrev:
Man kan förmoda att försäljningspriset marginellt skulle kunna påverkas nedåt om mäklaren/säljaren påtalat detta. Då det kommande arbetet dessutom är under begränsad tid och ligger inom köparens undersökningsplikt får TS tyvärr acceptera faktum.
Det borde ju gå upp, perfekt om det planeras att bytas vattenledningar, blir ju mycket bättre på sikt!
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
G Groucho Marx skrev:
Tack för att ni skrattar på min bekostnad och inte lärt er söka på det juridiska prejudikat som jag faktiskt länkade till. Fortfarande är inte ämnet vad jag skall göra, det är bara att acceptera. Jag skall citera mig själv:

"Jag antar att jag i ärendet bara får svälja att jag inte gjort min hemläxa tillräckligt väl och sikta på lugn först sommaren 2023. Men vad anser vi egentligen om moralen i säljare som inte berättar denna typ av inte helt obetydliga saker?"

Frågan är fortfarande den moraliska aspekten. Har ni något att säga om det eller skall hela tråden handla om att jag är en idiot? Jag nämnde också mycket riktigt undersökningsplikten. Fine, mea culpa. Men det gör det faktiskt inte mindre moraliskt tvivelaktigt att ljuga människor rakt upp i ansiktet.
Inget moraliskt fel från säljaren.
Ett tillfälligt arbete som inte direkt berör din fastighet.
Du skall tvärtom vara glad att det blir nya rör i gatan då det högst sannolikt kommer att bespara dig diverse akuta uppgrävningar av gatan inom rimlig framtid.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
TS verkar ha lämnat tråden?
Jo, det brukar bli så när de inte får det medhåll de anser sig förtjäna.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
emilvikstrom och 9 till
  • Laddar…
Släpp det!
Väljer man att bo i områden med kommunala anläggningar/bekvämligheter så måste man ju förstå att kommunen måste få underhålla sina anläggningar.
Just detta blir i en engångsförteelse. När ni fått vattenledningarna bytt så lär de inte behöva komma tillbaka och göra samma insats de närmaste decenierna. Däremot fullt möjligt att andra typer av underhållsarbeten kommer att förekomma. Det har varken du, mäklaren eller säljaren någon kontroll över.

Vill man absolut inte bli störd så får man flytta låångt ut på landet och se till att ha både enskild väg och eget vatten och avlopp.

PS. Mäklare kan man aldrig fråga om sådana saker. De svarar bara precis vad du vill höra. Hade du sagt att du gillar party och högljudda kvartersfester så hade mäklaren garanterat sagt att det hålls sånna flera gånger om året.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Det här är nog det mest larviga inlägg om störningar jag hört. Att kommunen underhåller VA-nätet måste ju ses som helt normalt.

Hade jag varit säljaren hade jag nog inte ens tänkt tanken på att informera, helt enkelt för att jag själv hade sett det som fullt naturligt att man ibland måste byta ut en del av infrastrukturen i ett område.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 14 till
  • Laddar…
G Groucho Marx skrev:
Jag har förvärvat en fastighet för ett par veckor sedan, handpenningen är erlagd och tillträde sker senare i vår. Allt var frid och fröjd tills jag idag nåddes av informationen att kommunen planerar att gräva upp hela gatan och byta ut samtliga vattenledningar. Detta kanske kan vara av ringa betydelse för de flesta, men jag har bott i ett mindre hus i 10 år som gränsar till en kommunal fastighet där man i parti och minut väcks tidigt (ca 06:00) av kommunens gräsklippare, lövblåsar och trimmers sommartid när man har ledigt. Jag har valt en fastighet som jag trodde skulle erbjuda lugn och tystnad, jag frågade också både mäklare och säljare om det var tyst och lugnt i området. Svaren jag fått har varit att visst är det extremt tyst och lugnt. Jag förhörde mig också om kommunen har några planer i närområdet och fick ett nekande svar. Men, mellan maj och augusti skall alltså ett tämligen stort arbete göras på vattenledningsnätet.

Visserligen har jag en undersökningsplikt, men NJA 2007 s. 86 har ju kommit fram till att en köpare kunde häva köpet pga buller från en motorcrossbana som säljaren kände till, men förteg. Jag har tagit del av att samtliga berörda fastighetsägare för arbetet i mitt fall har kallats till informationsmöte, så jag vet att säljaren kände till saken, men att man valde att förtiga denna detalj.

Jag vill väl förvisso inte häva köpet, detta är ju trots allt ett tillfälligt fel. Men samtidigt känner jag mig lite förd bakom ljuset och om jag vetat om planerna är det inte säkert att jag lagt bud eller möjligen hade jag varit mer återhållsam i min budgivning. Jag antar att jag i ärendet bara får svälja att jag inte gjort min hemläxa tillräckligt väl och sikta på lugn först sommaren 2023. Men vad anser vi egentligen om moralen i säljare som inte berättar denna typ av inte helt obetydliga saker?
Men om du gillar huset och läget så kan ju inte fyra månader stök göra jättemycket. Man måste ha lite perspektiv tänker jag. Fast ändå kanske du ska häva köpet om du vill ha största möjliga tystnad. För snälla du kommer ju ha grannar. (När jag växte upp hade vi en granne som varje söndag klockan nio drog igång sågen för att fixa ved inför vintern. Både till sig själv och för att sälja. Och där jag bor nu finns en återvinningsstation ute på gatan som töms i tid och otid. Vill jag ha lugn så åker jag till fritidshuset. Fast hm där ska det visst påbörjas ett byggande av ett hus i sommar 300 m bort...)
 
Fadai Fadai skrev:
Jag tycker faktiskt att det är moraliskt tveksamt att inget säga, då köparen specifikt frågar om området är tyst och lugnt
Trams. När man talar om huruvida ett område är tyst och lugnt så avser man saker som om det driver runt ungdomsgäng som dealar knark och vandaliserar, om grannarna är alkisar som bråkar om näterna, om grannbarnen vrålar och sparkar i väggarna dygnet runt, om det körs rally på vägarna utanför, om det är mycket inbrott osv.

Man menar inte "om vattenledningarna börjar bli dåliga, skulle man då reparera dem?"

Om man avstår från ett bostadsköp av detta skäl så får man antingen bosätta sig där det inte finns vattenledningar eller andra liknande potentiella störningar, eller så får man helt enkelt arbeta lite med sig själv.
 
  • Gilla
SaldeEttHusTillEttTroll och 10 till
  • Laddar…
Fadai
J Jonte Karlsson skrev:
Trams. När man talar om huruvida ett område är tyst och lugnt så avser man saker som om det driver runt ungdomsgäng som dealar knark och vandaliserar, om grannarna är alkisar som bråkar om näterna, om grannbarnen vrålar och sparkar i väggarna dygnet runt, om det körs rally på vägarna utanför, om det är mycket inbrott osv.

Man menar inte "om vattenledningarna börjar bli dåliga, skulle man då reparera dem?"

Om man avstår från ett bostadsköp av detta skäl så får man antingen bosätta sig där det inte finns vattenledningar eller andra liknande potentiella störningar, eller så får man helt enkelt arbeta lite med sig själv.
Vad jag menar är helt enkelt att eftersom säljaren visste att va-arbeten skulle göras, vore det naturligt att nämna saken. Bara det.
 
  • Gilla
  • Haha
linneac och 4 till
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Vad jag menar är helt enkelt att eftersom säljaren visste att va-arbeten skulle göras, vore det naturligt att nämna saken. Bara det.
Att det är naturligt att nämna något är inte samma sak som att det är omoraliskt eller lögnaktigt att inte berätta om det.

Säljaren kanske var som 99.999% övriga människor, dvs en sådan som ser det som positivt att en gammal vattenledning byts ut. Att börja anklaga denne för omoral och lögn säger mer om den som anklagar.
 
  • Gilla
Plåtsax och 9 till
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Att det är naturligt att nämna något är inte samma sak som att det är omoraliskt eller lögnaktigt att inte berätta om det.

Säljaren kanske var som 99.999% övriga människor, dvs en sådan som ser det som positivt att en gammal vattenledning byts ut. Att börja anklaga denne för omoral och lögn säger mer om den som anklagar.
Jag tror att jag helt enkelt inte ens skulle ha tänkt tanken att den informationen skulle vara viktig för en köpare. Men så hade jag å andra sidan heller inte reagerat på om V/A-rören skulle underhållas utanför mitt nya hus.
 
  • Gilla
emilvikstrom och 1 till
  • Laddar…
Fadai
J Jonte Karlsson skrev:
Att det är naturligt att nämna något är inte samma sak som att det är omoraliskt eller lögnaktigt att inte berätta om det.

Säljaren kanske var som 99.999% övriga människor, dvs en sådan som ser det som positivt att en gammal vattenledning byts ut. Att börja anklaga denne för omoral och lögn säger mer om den som anklagar.
Nu skrev jag varken omoraliskt eller lögnaktigt, bara ”moraliskt tveksamt”, så lägg inte ord i min mun. Jag yppar min åsikt, andra sina. Är väl inte direkt ngt att hetsa upp sig för.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.