TS försvann med svansen mellan benen.
Det var ett roligt inlägg iaf.
Bäst jag flyttar dom ska gräva upp gatan här snart det kommer bli OLIDLIGT
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Vad mer tycker du säljaren ska upplysa om?
Nej att inte säga en sak som man inte fått en fråga om är inte att ljuga.

Sen är det så klart upp till var och en vad man anser är värt att påtala, eller vad man anser bör påtalas...
Vad mer? Inget, nu var det frågan om att upplysa om detta eller inte. Mäklaren borde naturligtvis skrivit i sitt prospekt: Under 2022 kommer ... vattenätsarbeten....
Frågan är ju varför de inte nämner detta. Jo för att det är besvärande.

(Och det har inget med besvärande grannar att göra)
 
R Rozo skrev:
Ovanligt korkat svar.
Att kasta skit på en person som ställer en ganska enkel fråga. Det verkar snarare som att det är du som har problem att hålla dig till saken och tala/skriva i en saklig ton.
Till saken: ja, jag anser att det är moraliskt fel att inte nämna något om detta om/ när mäklare och säljare får just en specifik fråga. Men som frågeställaren själv svarar, det borde ligga i hans undersökningsplikt och han får helt enkelt gilla läget. Ännu en lärdom i erfarenhetens ryggsäck.
Fast det speglar kanske vad en del tycker. Det gnälls på allt.
 
  • Gilla
Bygget 52
  • Laddar…
Utsäkta, men hur ska säljare kunna veta det? Och när du frågade så kanske det inte fanns ett planerat arbete, det kan ha uppstått en läcka och i och med det bedömdes kanske att det var lika bra att ta ett rejält grepp om nätet på grund av skicket.
Och att ett tillfälligt arbete skulle göra ett ett område skulle upphöra att klassas som tyst och lugnt är nog fan det dummaste jag läst hittills.
Antar att du frågade alla på gatan om de ska renovera också…
 
G gatstensarbete skrev:
Vad mer? Inget, nu var det frågan om att upplysa om detta eller inte. Mäklaren borde naturligtvis skrivit i sitt prospekt: Under 2022 kommer ... vattenätsarbeten....
Frågan är ju varför de inte nämner detta. Jo för att det är besvärande.

(Och det har inget med besvärande grannar att göra)
Vad anser du är besvärande? Bytet kan ha uppstått ur ett akut perspektiv som då inte var känt. Men är man konspiratorisk så är man, och jag tvivlar på att kommunalt underhållsarbete ingår i upplysningsplikten. Det är ju för bövelen positivt att få nya säkra vattenledningar
 
G Groucho Marx skrev:
Tack för att ni skrattar på min bekostnad och inte lärt er söka på det juridiska prejudikat som jag faktiskt länkade till. Fortfarande är inte ämnet vad jag skall göra, det är bara att acceptera. Jag skall citera mig själv:

"Jag antar att jag i ärendet bara får svälja att jag inte gjort min hemläxa tillräckligt väl och sikta på lugn först sommaren 2023. Men vad anser vi egentligen om moralen i säljare som inte berättar denna typ av inte helt obetydliga saker?"

Frågan är fortfarande den moraliska aspekten. Har ni något att säga om det eller skall hela tråden handla om att jag är en idiot? Jag nämnde också mycket riktigt undersökningsplikten. Fine, mea culpa. Men det gör det faktiskt inte mindre moraliskt tvivelaktigt att ljuga människor rakt upp i ansiktet.
om du läser domen så ser du att motorcross bana inte bara skulle användas 1 sommar utan är en permanetnt anläggning där säljaren varit aktiv i att försöka få den permanet stängd så hänvisning till den domen kräver för att kunna användas som preudikat att vattnenledningarna i gatan är beslutade att bytas varje sommar i all evighet och att försäljaren överklagat detta.
i övrigt tycker jag du är tramsig vart du än köper ett hus får man räkna med att vatten avlopp samt elanslutning förr eller senare ska bytas är vägen belagd få man även räkna med att beläggningen skall bytas. så jag betraktar dig nog som en rättshaverist. personligen skulle jag se det som en förbättring att få nya vattenledningar och gatan uppfrächad.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
T Television_Set skrev:
Utsäkta, men hur ska säljare kunna veta det? Och när du frågade så kanske det inte fanns ett planerat arbete, det kan ha uppstått en läcka och i och med det bedömdes kanske att det var lika bra att ta ett rejält grepp om nätet på grund av skicket.
Och att ett tillfälligt arbete skulle göra ett ett område skulle upphöra att klassas som tyst och lugnt är nog fan det dummaste jag läst hittills.
Antar att du frågade alla på gatan om de ska renovera också…
T Television_Set skrev:
Vad anser du är besvärande? Bytet kan ha uppstått ur ett akut perspektiv som då inte var känt. Men är man konspiratorisk så är man, och jag tvivlar på att kommunalt underhållsarbete ingår i upplysningsplikten. Det är ju för bövelen positivt att få nya säkra vattenledningar
"fan det dummaste jag läst hittills" Men du har ju inte läst!!!Trådstartaren(TS) skrev i första inlägg att säljaren och grannar varit på möte om detta. Och JAG har inga problem med gatuarbeten däremot förstår jag inte mäklaren undanhållande av informationen
"Förböveln"
Ok
 
G gatstensarbete skrev:
"fan det dummaste jag läst hittills" Men du har ju inte läst!!!Trådstartaren(TS) skrev i första inlägg att säljaren och grannar varit på möte om detta. Och JAG har inga problem med gatuarbeten däremot förstår jag inte mäklaren undanhållande av informationen
"Förböveln"
Ok
info lämnas kring fastigheten att du köper ett hus där infrastrukturen utanför det du ska köpa renoveras finns ingen anledning om att informera möjligen kan säljaren använda det som säljargument att du får en förbättring av infrastrukturen i närtid.
 
G gatstensarbete skrev:
"fan det dummaste jag läst hittills" Men du har ju inte läst!!!Trådstartaren(TS) skrev i första inlägg att säljaren och grannar varit på möte om detta. Och JAG har inga problem med gatuarbeten däremot förstår jag inte mäklaren undanhållande av informationen
"Förböveln"
Ok
Och du läste inte vad jag skrev, det är det dummaste jag läst att ett område inte skulke vara ”tyst och lugnt” för att man byter vattenledningar.
Och jag frågade vad det är som är så besvärande? Något som är förbannat besvärande är avbrott o vattenleveransen på grund av dålig status på ledningsnätet.
 
B b50gud skrev:
info lämnas kring fastigheten att du köper ett hus där infrastrukturen utanför det du ska köpa renoveras finns ingen anledning om att informera möjligen kan säljaren använda det som säljargument att du får en förbättring av infrastrukturen i närtid.
Absolut, och köparen i detta fall verkar vara supernöjd. Om detta hade nämts kort i prospektet hade ingen uppfattat det som ett problem, det hade varit en upplysning istället för en överraskning.
Och säljaren hade sluppit denna köpare
 
  • Gilla
Television_Set och 2 till
  • Laddar…
T Television_Set skrev:
Och du läste inte vad jag skrev, det är det dummaste jag läst att ett område inte skulke vara ”tyst och lugnt” för att man byter vattenledningar.
Och jag frågade vad det är som är så besvärande? Något som är förbannat besvärande är avbrott o vattenleveransen på grund av dålig status på ledningsnätet.
Du tycker inte ts (inte jag) verkar besvärad av att inte bli upplyst om de ganska omfattande gatuarbeten när säljaren/mäklaren visste detta
 
G gatstensarbete skrev:
Du tycker inte ts (inte jag) verkar besvärad av att inte bli upplyst om de ganska omfattande gatuarbeten när säljaren/mäklaren visste detta
G gatstensarbete skrev:
Du tycker inte ts (inte jag) verkar besvärad av att inte bli upplyst om de ganska omfattande gatuarbeten när säljaren/mäklaren visste detta
Han ja, men det är du som skriver att det är besvärande ”Frågan är ju varför de inte nämner detta. Jo för att det är besvärande.” Det är inte besvärande, i TS fantasivärld kanske, men inte i verkligheten.
 
T Television_Set skrev:
Han ja, men det är du som skriver att det är besvärande ”Frågan är ju varför de inte nämner detta. Jo för att det är besvärande.” Det är inte besvärande, i TS fantasivärld kanske, men inte i verkligheten.
Ja absolut JAG håller med dig. Det är inte besvärande men vad jag menar är att mäklaren/säljaren ser det som en nackdel (besvärande) och nämner det därför inte. Det betendet förlorar man bara på eller man vinner inget. Öppet förfarande sparar en själv och andra från mycket onödigt bekymmer.Och man slipper krångelgökar
 
  • Gilla
Television_Set och 1 till
  • Laddar…
G gatstensarbete skrev:
Vad mer? Inget, nu var det frågan om att upplysa om detta eller inte. Mäklaren borde naturligtvis skrivit i sitt prospekt: Under 2022 kommer ... vattenätsarbeten....
Frågan är ju varför de inte nämner detta. Jo för att det är besvärande.

(Och det har inget med besvärande grannar att göra)
Ok, så du anser att säljaren och mäklaren ljugit som inte informerat om detta?
Vet du att mäklaren visste om detta?
Vet du ens att säljaren visste om detta?

Som du läser anser majoriteten att det är helt normala företeelser som sker utanför ens tomt.
Sen har vi aspekten med köparens undersökningsplikt.
 
G gatstensarbete skrev:
Ja absolut JAG håller med dig. Det är inte besvärande men vad jag menar är att mäklaren/säljaren ser det som en nackdel (besvärande) och nämner det därför inte. Det betendet förlorar man bara på eller man vinner inget. Öppet förfarande sparar en själv och andra från mycket onödigt bekymmer.Och man slipper krångelgökar
Krångelgökar finns det tyvärr för många av.
Men, undrar hur många mäklare som frågar kommunen om underhållsarbeten i området. Detaljplaneändringar tänker jag att de är skyldiga att meddela. ”Nästa år öppnar Preem ett raffinaderi på granntomten”, men att de skulle kontakta VA, Gata/Park, elnätägare, fiberbolag osv för att undvika krångelgökar anser jag vara orimligt och skulle öka redan dyra mäklararvoden.

så det jag vill säge till en krångelgök är: lägg ägg…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.