Mikael_L
J jocke31 skrev:
Därför att jag hävdar att elbil ofta är det bästa valet ur ett Total Cost of Ownership-perspektiv.
Jag håller inte alls med.
Det finns massor med människor som kanske bara kör några enstaka 100tals mil om året, där får du aldrig fram något bästa TCO idag. Kanske om några år när det uppstått en begagnatmarknad som kan fylla deras behov.
Det finns även massor med människor som inte har den minsta chans att ladda på vare sig jobb eller hemma. Hänvisad till endast snabbladdare man betalar för så blir kalkylen mycket svårare att räkna ihop. Kan gå om en massa andra parametrar stämmer, saker som årlig körsträcka osv.

Sen har du till detta en massa människor som inte har i närheten av de ekonomiska musklerna som krävs, de får inga banklån, eller inte tillräckligt stora, de kanske inte heller får leasa osv. Allt sånt som ställer vissa krav på personens ekonomi.
Dessa har också att invänta ett bättre begagnatutbud.

Så just idag så tror jag att ca 50% av befolkningen inte alls har någon vettig möjlighet att skaffa elbil, i alla fall inte och samtidigt räkna hem det ekonomiskt.

Men det spelar ändå ingen roll, vi kan hursomhelst inte alls leverera elbilar till 50% av befolkningen på ett eller två år .. eller 5 år heller ...
Och den gamla fordonsflottan bör kanske dessutom brukas ett tag till, helst då av de som har sämst möjligheter för elbil och/eller sämst nytta. Samt för de där elbilen innebär sämst miljö/klimat-nytta, däri kan jag gladeligen lägga in morsan min, som kör mindre än 200 mil om året i en 34 år gammal skattebefriad bensinsnål bil och troligen helt kommer sluta köra inom något enstaka år.
 
  • Gilla
Nerre
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Jag hoppas detta är mer ovanligt än du påstår eftersom det är olagligt (och körkortet förmodligen ryker om man kör i 120 med släp/husvagn/hästtransport).
För att inte tala om djurskyddsaspekten - stackars häst att kasa runt i 120 i en hästtransport :sick:
Jo jag vet förstås att det är olagligt. Är mest en summering av vissa debattörers ”must have”-specar. :cool:
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag håller inte alls med.
Det finns massor med människor som kanske bara kör några enstaka 100tals mil om året, där får du aldrig fram något bästa TCO idag. Kanske om några år när det uppstått en begagnatmarknad som kan fylla deras behov.
Det finns även massor med människor som inte har den minsta chans att ladda på vare sig jobb eller hemma. Hänvisad till endast snabbladdare man betalar för så blir kalkylen mycket svårare att räkna ihop. Kan gå om en massa andra parametrar stämmer, saker som årlig körsträcka osv.

Sen har du till detta en massa människor som inte har i närheten av de ekonomiska musklerna som krävs, de får inga banklån, eller inte tillräckligt stora, de kanske inte heller får leasa osv. Allt sånt som ställer vissa krav på personens ekonomi.
Dessa har också att invänta ett bättre begagnatutbud.

Så just idag så tror jag att ca 50% av befolkningen inte alls har någon vettig möjlighet att skaffa elbil, i alla fall inte och samtidigt räkna hem det ekonomiskt.

Men det spelar ändå ingen roll, vi kan hursomhelst inte alls leverera elbilar till 50% av befolkningen på ett eller två år .. eller 5 år heller ...
Och den gamla fordonsflottan bör kanske dessutom brukas ett tag till, helst då av de som har sämst möjligheter för elbil och/eller sämst nytta. Samt för de där elbilen innebär sämst miljö/klimat-nytta, däri kan jag gladeligen lägga in morsan min, som kör mindre än 200 mil om året i en 34 år gammal skattebefriad bensinsnål bil och troligen helt kommer sluta köra inom något enstaka år.
Men de är ju med i den här kategorin:

  • Du kör inte så långt (1000 mil/år) och har en ICE-bil som funkar bra och där restvärdet är lågt. Du kan meka själv. Behåll din bil och kör tills den rasar.
Dessutom så skrev jag i mitt svar till dig om TCO att just möjlighet att ladda hemma är lite av en nyckel.

Tycker att jag var rätt tydlig med att för de som:
  • Har en ICE-bil med lågt värde
  • Inte kan ladda hemma
  • Kör väldigt lite
så kommer inte byte till elbil vara lönsamt.
 
Redigerat:
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag håller inte alls med.
Det finns massor med människor som kanske bara kör några enstaka 100tals mil om året, där får du aldrig fram något bästa TCO idag. Kanske om några år när det uppstått en begagnatmarknad som kan fylla deras behov.
Det finns även massor med människor som inte har den minsta chans att ladda på vare sig jobb eller hemma. Hänvisad till endast snabbladdare man betalar för så blir kalkylen mycket svårare att räkna ihop. Kan gå om en massa andra parametrar stämmer, saker som årlig körsträcka osv.

Sen har du till detta en massa människor som inte har i närheten av de ekonomiska musklerna som krävs, de får inga banklån, eller inte tillräckligt stora, de kanske inte heller får leasa osv. Allt sånt som ställer vissa krav på personens ekonomi.
Dessa har också att invänta ett bättre begagnatutbud.

Så just idag så tror jag att ca 50% av befolkningen inte alls har någon vettig möjlighet att skaffa elbil, i alla fall inte och samtidigt räkna hem det ekonomiskt.

Men det spelar ändå ingen roll, vi kan hursomhelst inte alls leverera elbilar till 50% av befolkningen på ett eller två år .. eller 5 år heller ...
Och den gamla fordonsflottan bör kanske dessutom brukas ett tag till, helst då av de som har sämst möjligheter för elbil och/eller sämst nytta. Samt för de där elbilen innebär sämst miljö/klimat-nytta, däri kan jag gladeligen lägga in morsan min, som kör mindre än 200 mil om året i en 34 år gammal skattebefriad bensinsnål bil och troligen helt kommer sluta köra inom något enstaka år.
BTW, för de som inte har jättebra ekonomi men ändå har en ICE-bil värd t ex 200 000 kr:

Bara värdeminskningen + årlig skatt + bränslekostnaden + servicekostnaden räcker till ett privatleasingavtal på t ex 3000 kr/mån. Har vederbörande dessutom ett billån som de betalar på idag så är det en ännu bättre affär. Dessutom belastar ett billån låneutrymmet - till skillnad från ett leasingavtal. Det kanske t o m blir en slant över om den nuvarande bilen säljs.
 
J jocke31 skrev:
Ett lite kritiskt läge är ju de som bor i Norrlands inland, där funkar ICE-bil bra, och det enda rimliga elbilsalternativet är nog en Long Range-Tesla, vilket kan bli för kostsamt för många.
Jag tror du gör lite för stora generaliseringar om hur folk bor och kör bil i Norrlands inland. Jag tror tvärt om, att väldigt många (där elbil skulle funka över huvud taget) skulle klara sig väldigt bra även där med andra bilar än både Teslor och LR-varianter av andra bilar.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Jag tror du gör lite för stora generaliseringar om hur folk bor och kör bil i Norrlands inland. Jag tror tvärt om, att väldigt många (där elbil skulle funka över huvud taget) skulle klara sig väldigt bra även där med andra bilar än både Teslor och LR-varianter av andra bilar.
Du har säkert rätt. Det jag främst tänker på är att det är rejäla avstånd och glest mellan laddarna. Dessutom så äter kylan upp en hel del av räckvidden. 60 mil WLTP blir i själva verket kanske bara 35-40 mil när det är rejält kallt.
 
Förresten? Hur ser förbrukningen ut när man jämför med att stå på tomgång? Jag tänker på en av ICE-fördelarna som ofta hyllas, att kunna se till att folk inte fryser ihjäl vintertid eller dör av värme på sommaren i trafikstopp eller på parkeringar..?
Jag inser att jag kan kolla upp det själv, men jag tänkte mest om det fanns praktisk erfarenhet av detta bland folket här?
 
Mikael_L
J jocke31 skrev:
Men de är ju med i den här kategorin:
  • Du kör inte så långt (1000 mil/år) och har en ICE-bil som funkar bra och där restvärdet är lågt. Du kan meka själv. Behåll din bil och kör tills den rasar.
Dessutom så skrev jag i mitt svar till dig om TCO att just möjlighet att ladda hemma är lite av en nyckel.

Tycker att jag var rätt tydlig med att för de som:
  • Har en ICE-bil med lågt värde
  • Inte kan ladda hemma
  • Kör väldigt lite
så kommer inte byte till elbil vara lönsamt.
Då tycker jag du gjorde ett för diskussionen ganska ohederligt inlägg.
Du räknade upp 9 st typfall där 8 var elbil bästa valet, och gav på så sätt sken av att för ca 90% av befolkningen både funkar det och är bäst med elbil.
Men i verkligheten så klumpade du ihop över hälften av befolkningen i ett generellt svarsalternativ, för att få elbil att verka så fantastiskt överlägset som val.

Ja jag börjar mer förstå varför en del tycker att "elbilsälskarna" verkar hjärntvättade, då man t.o.m måste försvara "sin sak" med sådana här metoder.
 
Redigerat:
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Du har säkert rätt. Det jag främst tänker på är att det är rejäla avstånd och glest mellan laddarna. Dessutom så äter kylan upp en hel del av räckvidden. 60 mil WLTP blir i själva verket kanske bara 35-40 mil när det är rejält kallt.
Helt klart, men hur många behöver ladda på andra platser än hemma annat än i sällsynta marginalfall?
Jag tror att den andelen som rutinmässigt kör längre rundor än så är ganska liten. Varför inte en elbil till jobbpendlingen 5-10 mil in till samhället?
Erkänner, baserar allt detta på gissningar och egna tankar, så är väldigt öppen för att jag kan ha fel, men tror många klarar sig väldigt långt med en räckvidd på ca 20 mil, speciellt om det är en av flera bilar i hushållet.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
nikasp
P Pin skrev:
Då går det inte idag. Inte imorgon heller.

Elbilarna är fn främst designade som SUV, SAV, MPV eller andra bokstavsdiagnoser :cool:
Klassisk kombi är udda internationellt så marknaden är väl inte så stor. Ovanstående löser väl dina lastbehov fast i annan kostym. Om kostymen är klädsam är en smakfråga.

Dra tungt långa sträckor (utan frekventa laddstopp) går varken idag eller imorgon om vi pratar om både en ring bil och ett tungt lastat släp. Kanske aldrig kommer att finnas något sådant att köpa (till rimligt pris).

Volvo är ju gamla kombikungen så hoppet kanske ska ställas till dem ändå. Det låter som att du önskar en xc70 med eldrift och i övrigt exakt samma prestanda. Jag tror inte det kommer någonsin. Vi får följa utvecklingen och se.
För oss blir det nog el vad det lider. Har en Passat från 2017 och uppskattar fyrhjusdrift, stort bagageutrymme och drag men ärligt talat så drar jag släp max en gång i månaden. Och då är det sällan de där 17 milen enkel väg till torpet utan nån tippenrunda och liknande.

Men ofta i de här ”de’ går aldri’” (på närkingska) så räknar man med att man alltid kör runt med maxlast uppe i Norrbottens absoluta inland och det hela tiden.

Klurar själv på att behålla Passaten och leasa en liten bil som man kan kör 95% av behovet med hemma, till jobbet och skjutsa runt barnen.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Förresten? Hur ser förbrukningen ut när man jämför med att stå på tomgång? Jag tänker på en av ICE-fördelarna som ofta hyllas, att kunna se till att folk inte fryser ihjäl vintertid eller dör av värme på sommaren i trafikstopp eller på parkeringar..?
Jag inser att jag kan kolla upp det själv, men jag tänkte mest om det fanns praktisk erfarenhet av detta bland folket här?
Lägre förbrukning. En elbil drar bara någon/några få kWh när den står stilla med värme/AC igång. Den kände elbilstestaren Bjørn Nyland. lyckades stå drygt 71 timmar med sin bil på tomgång, vet jag.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Då tycker jag du gjorde ett för diskussionen ganska ohederligt inlägg.
Du räknade upp 9 st typfall där 8 var elbil bästa valet, och gav på så sätt sken av att för ca 90% av befolkningen både funkar det och är bäst med elbil.
Men i verkligheten så klumpade du ihop över hälften av befolkningen i ett generellt svarsalternativ, för att få elbil att verka så fantastiskt överlägset som val.

Ja jag börjar mer förstå varför en del tycker att "elbilsälskarna" verkar hjärntvättade, då man t.o.m måste försvara "sin sak" med sådana här metoder.
Nu var det ju iofs 3 fall där elbil inte var en klar vinnare: ”De som kör väldigt lite”, ”Motorburen ungdom” och ”Stora familjer i lägenhet som drar släp”. Sedan så har jag väl ingenstans hävdat att grupperna är lika stora? Och vad spelar det förresten för roll vilken storlek grupperna har?Tanken var att fundera på vilken situation man själv befinner sig och viljet typfall som ligger närmast detta.

Så du läser mitt inlägg som fan läser bibeln.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
engs
@ @ndreas skrev:
Körde igår 20 mil i Norrlands inland men vår Skoda Entaq 80x (4x4)

- 70-110 km/h
- fullastad med packning (påväg till backen)
- dubbdäck och snö på vägen
- takbox (!)
- 4 passagerare
- -7 grader

Hade då drygt 30 procent kvar . . .
Låter lite klent för mig ändå, dvs räckvidden mot hur jag kör.
Hoppas de släpper en Enyaq 100, eller 120 till det är dags att byta.

Å andra sidan drar väl 4x4 mer än vanliga, känner du till hur stor skillnad det gör i praktiken? Dvs inte efter nån körcykel, det kan jag läsa själv.
 
KristinaRT
J jocke31 skrev:
Jo jag vet förstås att det är olagligt. Är mest en summering av vissa debattörers ”must have”-specar. :cool:
Har funderat över precis det i denna diskussion - är det verkliga behov eller tänkta/önskade behov?

Jag tror att om många gjorde en inventering av sin bilanvändning - loggade alla resor (typ längd, destination, temp ute och hur långt innan man visste att man skulle köra) kommer de flesta personer som bor i någon form av tätort, har jobb och fritidsaktiviteter (egna och/eller barns) upptäcka att deras körmönster är tämligen förutsägbart. Baserat på detta kan man sedan fundera på om elbil är något.

Men många drar till med västa önskelistan och vill ha kapacitet för ALLT när det gäller elbil, som att de har högre förväntningar än på en ICE.

Jag ställer mig frågande till hur stor andel av Sveriges bilister som verkligen behöver köra m takbox och tungt släp i Norrlands inland på vintern i 100km utan att stanna mer än för att kissa under 1 minut. För hur många är detta verkligen det normala och regelbundna körmönstret?
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Lägre förbrukning. En elbil drar bara någon/några få kWh när den står stilla med värme/AC igång. Den kände elbilstestaren Bjørn Nyland. lyckades stå drygt 71 timmar med sin bil på tomgång, vet jag.
Jag har ju naturligtvis räknat ut att en bil som står stilla med värmen igång drar mindre än en som dessutom ligger och kör... Jag är inte så dum.
Men sedan så om det är Bjørns egna bil så borde det vara Optimus, och då är det en Tesla som har ett förhållandevis stort batteri.
Jag tänker mer på hur det upplevs i bilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.