Hade byggnation påbörjats?
 
Claes Sörmland
R Riemann skrev:
Hade byggnation påbörjats?
Nej, bygglov har ju getts för några av tomterna med startbesked har ännu inte getts.
 
Claes Sörmland
Uppdatering.

Startbesked har getts och precis som tråden gav så köpte firman som bygger en dagvattenutredning av en firma. Det var lite komisk läsning för utredaren har uppenbarligen inte varit på platsen och fick med hjälps av SGUs kartor för sig att markvattnet rör sig norrut till en åker med genomsläpplig morän. Det lustiga är att det finns ingen åker norrut med morän utan det är en lerdal med löslera till 7-10 m djup (fick jag lära mig när jag läste den geotekniska utredningen som gjordes för startbeskedet).

Precis som väntat så berörde dagvattenutredningen bara det lokala dagvattnet och inte ledning av annat dagvatten genom tomten. Efter lite beräkningar så kom utredaren fram till att det krävs en stenkista med en volym på 2-3 kubikmeter för tomten och sen var det löst.

Kulverten ligger kvar liksom diket som leder vatten in på tomten. Man har pålat och man missade ledningen med 10 cm så den är ännu intakt. Diket grävdes igen när VA och el anlades men jag pratade direkt med grävaren och han återställde det kritiska diket. Diket som nu går rakt in under huset. Undrar om de tänker låta det ligga kvar där mellan pålarna under plattan...
 
  • Ledsen
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Uppdatering II:

Nu är plattan gjuten över kulverten så huset står på den. Men killen som schaktar och eventuellt byggherren (som naturligtvis inte pratar svenska, engelska eller tyska och därmed inte snappar upp så mycket) tycks i alla fall ha förstått problemet och säger att det ska lösas i vår.

En mindre översvämning har redan uppstått mellan våra fastigheter. Som förväntat.
 
  • Ledsen
CatharinaX och 1 till
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu är plattan gjuten över kulverten så huset står på den. Men killen som schaktar och eventuellt byggherren (som naturligtvis inte pratar svenska, engelska eller tyska och därmed inte snappar upp så mycket) tycks i alla fall ha förstått problemet och säger att det ska lösas i vår.
På vilket språk säger han det? :)
En mindre översvämning har redan uppstått mellan våra fastigheter. Som förväntat.
Grattis. :worried:
Jag borde ha kommit ihåg mer av det här ärendet, men eftersom jag inte gör det (och är för lat för att bläddra bakåt i tråden) så frågar jag varför byggnadsnämnden gav bygglov.
 
Claes Sörmland
P pmd skrev:
På vilket språk säger han det? :)
Du har rätt, jag har ingen kontakt med byggherren utan har bara pratat med en av hans anställda som refererar till honom.

P pmd skrev:
Grattis. :worried:
Jag borde ha kommit ihåg mer av det här ärendet, men eftersom jag inte gör det (och är för lat för att bläddra bakåt i tråden) så frågar jag varför byggnadsnämnden gav bygglov.
De såg inga hinder enligt PBL och då ska de ju bevilja bygglov. Handläggaren berättade via telefon att frågor om ledning av annans fastighet dagvatten inte är en fråga för bygglovsprövningen utan det får fastighetsägaren lösa efter beviljat bygglov. Hon pratade om inför startbeskedet.

Det verkar ju stämma.
 
P
Och om fastighetsägaren inte löser det problemet så måste drabbade grannar gå till tingsrätten?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
P pmd skrev:
Och om fastighetsägaren inte löser det problemet så måste drabbade grannar gå till tingsrätten?
Precis, man får ställa krav och nästa steg om man inte kommer överens är tingsrätten. En rent civilrättslig fråga som regleras via jordabalken.

EDIT: Man kan ju också som granne ansöka hos Lantmäteriet om att man får ett servitut eller om det gynnar flera fastigheter om att inrätta en gemensamhetsanläggning.
 
Redigerat:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Precis, man får ställa krav och nästa steg om man inte kommer överens är tingsrätten. En rent civilrättslig fråga som regleras via jordabalken.

EDIT: Man kan ju också som granne ansöka hos Lantmäteriet om att man får ett servitut eller om det gynnar flera fastigheter om att inrätta en gemensamhetsanläggning.

Har precis insett att jag har en kulvert från ett dike nerlagt på våran tomt som troligen mynnar ut i våran stenkista. Jag har letat efter ett utlopp men hittar inget, gräsmattan är väldigt blöt och en slänt på tomten börjar ge sig lite. Hur gör jag nu? Är det kommunen, lantmäteriet jag vänder mig till.
 
Claes Sörmland
D Dhle skrev:
Har precis insett att jag har en kulvert från ett dike nerlagt på våran tomt som troligen mynnar ut i våran stenkista. Jag har letat efter ett utlopp men hittar inget, gräsmattan är väldigt blöt och en slänt på tomten börjar ge sig lite. Hur gör jag nu? Är det kommunen, lantmäteriet jag vänder mig till.
Första frågan är om diket ligger där med annans rättighet av något slag, t ex en servitut där din fastighet är tjänande eller som en del av en gemensamhetsanläggning (GA). Om t ex det är ett vägdike som hör till en vägförenings GA så kan den vara en del av deras GA som en väganordning som definieras i anläggningslagen. Kolla på Min Fastighet på Lantmäteriet om det finns servitut som belastar din fastighet.

Om inte så är det troligen du som äger kulverten som en del av fastigheten. Då är det ditt ansvar att sköta eller inte sköta den vad du nu tycker passar. Eller ta bort den. Jordabalkens hänsynsregler gör att du inte kan ta bort kulverten rakt upp och ned om det orsakar skada på en grannfastighet, t ex översvämning. Ingen skada, så kan du ta bort den.

Så frågan är vad du vill uppnå.

(Kommunen och Lantmäteriet har inget alls med frågan att göra.)
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Första frågan är om diket ligger där med annans rättighet av något slag, t ex en servitut där din fastighet är tjänande eller som en del av en gemensamhetsanläggning (GA). Om t ex det är ett vägdike som hör till en vägförenings GA så kan den vara en del av deras GA som en väganordning som definieras i anläggningslagen. Kolla på Min Fastighet på Lantmäteriet om det finns servitut som belastar din fastighet.

Om inte så är det troligen du som äger kulverten som en del av fastigheten. Då är det ditt ansvar att sköta eller inte sköta den vad du nu tycker passar. Eller ta bort den. Jordabalkens hänsynsregler gör att du inte kan ta bort kulverten rakt upp och ned om det orsakar skada på en grannfastighet, t ex översvämning. Ingen skada, så kan du ta bort den.

Så frågan är vad du vill uppnå.

(Kommunen och Lantmäteriet har inget alls med frågan att göra.)
Det är en skog mitt emot vårat hus, våtmark på kartan. Jag vill ha bort den helt, vi funderar på att bygga pool ev precis där det ligger.
 
Claes Sörmland
D Dhle skrev:
Det är en skog mitt emot vårat hus, våtmark på kartan. Jag vill ha bort den helt, vi funderar på att bygga pool ev precis där det ligger.
Då låter det som att det bara är att gräva bort kulverten. En våtmark kan inte skadas av detta.

Tanken med röret har kanske varit att dränera er tomt ut till våtmarken men att vattnet söker den andra vägen under vintern?
 
  • Gilla
Nafs nafs och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då låter det som att det bara är att gräva bort kulverten. En våtmark kan inte skadas av detta.

Tanken med röret har kanske varit att dränera er tomt ut till våtmarken men att vattnet söker den andra vägen under vintern?
Toppen då ryker den till våren tack för svar.
 
P
D Dhle skrev:
Det är en skog mitt emot vårat hus, våtmark på kartan. Jag vill ha bort den helt, vi funderar på att bygga pool ev precis där det ligger.
Det passar ju jättebra! Då kan du få automatisk vattenpåfyllning av poolen. ;)
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då låter det som att det bara är att gräva bort kulverten. En våtmark kan inte skadas av detta.

Tanken med röret har kanske varit att dränera er tomt ut till våtmarken men att vattnet söker den andra vägen under vintern?
För att förtydliga. Diket ligger i anslutning till skogen mittemot vårat hus, det ligger en vägtrumma under vägen som fortsätter till våran stenkista ca 10-12 meter in på tomten. Känns mer som vi dränerar skogen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.