Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Det jag främst hänger upp mig på är frågan om utformning.
P.g.a. höjdbegränsningar blir det ju oundvikligen lite lådaktigt.
Det känns som om man är missnöjd med att mycket beslutsrätt
tagits från dom och man nu jävlas med kunderna.
Man säger ju inte heller vad som är fel.
Det betyder ju att jag kan skicka in 12 förslag och få samma besked,
passar inte, gör om.
Om ni vill titta på google maps så är adressen Klågerupsvägen 283 i Malmö
Jag hade tänkt mig vit puts
Man vill ju inte bråka eftersom dom har så mycket makt
Vad skall man göra?
Området är verkligen inte homogent
Det finns en stor blandning av hus och hustyper med olika tak



Preliminär bedömning av anmälan

Även utan de kompletteringar som ni nu föreläggs att komma in med gör stadsbyggnadskontoret i nuläget bedömningen att startbesked inte kommer att kunna beviljas för anmäld åtgärd, pga. komplementbostadshusets utformning och gestaltning är inte godtagbar.

Åtgärden måste uppfylla kraven i kap 2 plan- och bygglagen när det gäller anpassningen till stadsbilden samt kraven på god form-, färg- och materialverkan enligt kap8:1§.

Ni får komma in med ett nytt förslag som har ett bättre gestaltad fasader (utformning).
Hela dokumentet ligger här

[länk]
Så här hade jag tänkt mig
Mot gata
[bild]
Mot trädgård
[bild]

Längs med
[bild]

[bild] [bild]
[bild] Samma gata
Om du inte klarar Attefals regelverket är det enkelt att söka vanligt bygglov, egentligen ingen stor skillnad I ansökningsprocessen, och liten kostnadsskillnad i förhållande till bygglostnaden.
Ditt planerade hus är snyggt och ska stå där i "100 år" så det är värt processen med vanlig bygglovsansökan. Även mindre avvikelser från detaljplan kan godkännas av byggnadsnämnden. Detaljplaner är inte "hugga i sten"
Lycka till med bygget
 
T tornor skrev:
Hej

Har du lämnat in måttsatta ritningar? För mig ser ytterväggarna orimligt tunna ut om huset är 30 kvm exteriört.
Det är trevligt göra 3D-illustrationer men i formella ritningar vinner man inga poäng med dessa. Bättre med korrekt måttsatta planer, fasader och sektioner.
Det finns krav även på attefallare/ bolundare och om du styr upp ritningen så den redovisar en trovärdigt byggbart förslag så borde det inte vara några problem trots att de gör en poäng av att huset ska passa in vilket är korrekt.
För att klara uppsatta medel u-värden bör du med en regelstomme räkna med min ca 220 mm yttervägg.
tornor/ arkitekt
Ritningen har jag gjort som underlag för ritaren
Det är inget som byggnadsnämnden har fått
Sedan så skrev jag 2 inlägg upp
Dom har fått 12 ritningar inlämnade och elektroniskt.
Granne har skrivit på
Alla måttangivelser gjorda.
 
  • Haha
BjörnKraft
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Om du inte klarar Attefals regelverket är det enkelt att söka vanligt bygglov, egentligen ingen stor skillnad I ansökningsprocessen, och liten kostnadsskillnad i förhållande till bygglostnaden.
Ditt planerade hus är snyggt och ska stå där i "100 år" så det är värt processen med vanlig bygglovsansökan. Även mindre avvikelser från detaljplan kan godkännas av byggnadsnämnden. Detaljplaner är inte "hugga i sten"
Lycka till med bygget
Bygglov går inte
Jag tror inte man får bygga så nära granne + att byggrätt redan utnyttjad
 
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Fönsterna sitter naturligtvis där dom sitter för att det skall funka inomhus.
Dom sitter alltså i olika rum. Jag tar inte illa upp och smak kan vara svår att diskutera. Jag tycker inte tråden skall behandla detta. Då blir den nog dubbelt så lång utan att tillföra något.
Jag vill dock säga att jag fått Malmö stads hedersomnämnande vid stadsbyggnadspris utnämnande.
Jag har byggt sammanlagt 5 hus i Sverige under min levnad. Alla har varit med i olika dagstidningar och tidskrifter.
Det är ju så att det ritprogram som jag klarar är lite snålt på fönsterutbud. Därför blir det litet som det blir.
När du reviderar förslaget, gör det i 2d med penna så får du alla fönster som du vill. Tyvärr handlar det om smak, men en smak som grundar sig omgivningens förutsättningar och förmågan att hantera symmetri och proportioner, och inte vad man "gillar" eller ej. Bygglovshandläggare och Arkitekter är tränade i detta och kan se det direkt, många andra har också förmågan naturligt. De som skriver att handläggare och politiker lägger personlig smak i bedömningen (iaf vid mindre projekt) har fel, de har helt enkelt inte tid att bry sig på ett personligt plan.

Vore intressant ifall du bifogade några bilder från de hus du har byggt.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B Buzzword skrev:
Tyvärr handlar det om smak, men en smak som grundar sig omgivningens förutsättningar och förmågan att hantera symmetri och proportioner, och inte vad man "gillar" eller ej. Bygglovshandläggare och Arkitekter är tränade i detta och kan se det direkt, många andra har också förmågan naturligt.
Nåja...

https://www.arkitekturupproret.se/wp-content/uploads/2016/12/1a.-Liljewalchs-tillbyggnad.jpg

Det handlar nog mer om att det finns en kultur kring estetisk gestaltning av byggnader hos en elit. Den är inte nödvändigtvis grundad i någon sorts allmänmänsklig naturlig smak utan mer kulturellt betingad.
 
  • Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Inte haft något samtal än, tänkte först få lite input här
Skicka in en förfrågan till länsstyrelsen. Skicka även med de bilder du visar här. Fråga om bygganmälan är lika med bygglov. Kommunen verkar ju bete sig så. Har dom en aning hur bebyggelsen omkring ser ut?
 
  • Arg
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
O
AviatorLund skrev:
Grannars medgivande om det bryter mot planbestämmelse eller om det ligger på prickad mark
Det finns inga sådana krav i lagen, utan den säger så här:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...splikt/bygglovbefriade-atgarder/attefallshus/

"Attefallshus får strida mot bestämmelser i detaljplan eller områdesbestämmelser. Detta innebär bland annat att den får uppföras på prickmark"


Det enda tillfället då det grävs grannars medgivande är när du skall göra en bygglovsbefriad åtgärd inom 4,5 meter från grannens tomtgräns. Vid bygglov behövs inte grannens medgivande över huvudet taget.

M MetteKson skrev:
Jo, handläggaren/tjänstepersonen måste motivera SBKs avslag, eller förslag till avslag, och hänvisa till relevanta paragrafer.
Det är mycket riktigt så att 32 § i förvaltningslagen kräver att byråkrater kan motivera sina beslut. Men vad hjälper det när det i PBL finns stort utrymme för godtyckliga subjektiva motiveringar. Ta t.ex. det som skrivits här:

"Åtgärden måste uppfylla kraven i kap 2 plan- och bygglagen när det gäller anpassningen till stadsbilden samt kraven på god form-, färg- och materialverkan enligt kap8:1§."

Att förklara "anpassning till stasbilden" eller den ändå mer flummiga "god form-, färg- och materialval" i något annat än subjektiva termer går inte. Självklart är det verkliga svaret "Öh, hmm, jo du förstår det är så att Maggan, Pella och jag tycker att det är fult". Vilket de givetvis inte kan säga rakt ut. Det är även anledningen till varför kommunen oftast förlorar sådana här frågor när de drivs hela vägen till MÖD. Tyvärr är det väldigt få som har tålamod och resurser nog att gå den vägen så allt oftast får byråkraterna sin vilja igenom.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
M mrronny skrev:
Skicka in en förfrågan till länsstyrelsen. Skicka även med de bilder du visar här. Fråga om bygganmälan är lika med bygglov. Kommunen verkar ju bete sig så. Har dom en aning hur bebyggelsen omkring ser ut?
Har skickat in dessa 3 D bilder till handläggare + att jag skickat med en massa bilder på omgivningen, utöver de 12 fackmannamässiga ritningar han redan fått
Vi får se om och när han svarar.
Vi har tack och lov ingen brådska.
Som jag sagt innan
Vi har heller ingen prestige i detta
Vi kan bygga med sadeltak 30 grader men då får vi gräva ner oss lite med ökade kostnader som följd.
Det är inte alltid att bedömarna har rätt.
En gång byggde/renoverade jag ett gatuhus , taklutning 45
På baksidan ville jag ha ett pulpettak. Detta godkände dom inte, dom ville ha Frontespis.
När bygget var färdigt, träffade jag på vår stadsarkitekt. Han ville gärna komma in och titta.
Jag visade baksidan.
"Visst hade det väl blivit bättre med ett pulpettak "säger jag
Han håller med mig till 100%.
Det visar att det är inte alltid att fantasin räcker för att överföra ritning till verklighet.
 
Redigerat:
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Bygglov går inte
Jag tror inte man får bygga så nära granne + att byggrätt redan utnyttjad
Ok
Avstånd till tomtgräns går ofta att justera om du har dina grannars medgivande.
Det är märkligt att byggnadsinspektören har synpunkter på det estetiska då det av dina bilder framgår att det idag är ett virrvarr av olika utformningar i din omgivning.
Boverket är tydliga med att utformning bör följa byggnadstraditionen I närliggande område. I ditt fall finns det ingen tydlig byggnadstradition
Är det en byggnadsibspektör som lämnat besked till dig eller en planerings-handläggare som enbart följer en checklista?
Jag har sett exempel där handläggaren medger att de inte har byggnadsteknisk utbildning utan följer en fastställd checklista. Tex kräver ångspärr i en carport med en sida helt öppen!???
Boka möte med din byggnafsinspektör på plats och prata igenom alternativen.
Stå på dig!
 
B Bernt Ö97 skrev:
Ok
Avstånd till tomtgräns går ofta att justera om du har dina grannars medgivande.
Det är märkligt att byggnadsinspektören har synpunkter på det estetiska då det av dina bilder framgår att det idag är ett virrvarr av olika utformningar i din omgivning.
Boverket är tydliga med att utformning bör följa byggnadstraditionen I närliggande område. I ditt fall finns det ingen tydlig byggnadstradition
Är det en byggnadsibspektör som lämnat besked till dig eller en planerings-handläggare som enbart följer en checklista?
Jag har sett exempel där handläggaren medger att de inte har byggnadsteknisk utbildning utan följer en fastställd checklista. Tex kräver ångspärr i en carport med en sida helt öppen!???
Boka möte med din byggnafsinspektör på plats och prata igenom alternativen.
Stå på dig!
Vi vill i och för sig inte ha rätt, vi vill att det skall bli bra.
Det är onekligen en utmaning att få till detta.
Även om det finns fula hus runtikring så vill man ju inte själv ha ett fult hus.
Det är ju dock inte så ovanligt att ett hus har en intilliggande småindustribyggnad.
En sådan kan ju ha pulpettak. Kan man få till det så att det känns äkta och ursprungligt så tror jag det är bättre än en helt modern byggnad.
Här är ett exempel på en byggnad jag byggde på 80 talet
http://www.larsroth.fr/anno19/
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Alltså vissa av stadsbyggnadskontorets handläggare, de vill bara utöva sin mikromakt. Jag försökte vara duktig i början när vi skaffat hus och skickade in ansökningar på än det ena än det andra och är det något jag har lärt mig av det så är det att det är helt meningslöst. Det handlar bara om vilken handläggare man får. Det är bara söka igen. Det går ju att ringa också och fråga exakt vad de menar.
Självklart ska man söka om man ska bygga ut eller bygga nytt, men fönsterbyte och takbyte + solpaneler har jag bara struntat i, de gör ändå inte något åt det.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
BellaF
  • Laddar…
De kan vara rätt stelbenta... När jag skulle bygga en 1,8 m hög stödmur i ekslipers fick jag nej direkt med hänvisning till utseende och höjd.
Jag gick in till kontoret och pratade med handläggaren och visade några bilder och fick på stående fot godkänt... En rätt onödig omväg kan man tycka men, men...
 
  • Gilla
Brieffe
  • Laddar…
A
E eemeliie skrev:
Kommunen får inte säga "Rita så här så får du godkänt", deras jobb är att pröva de förslag som kommer in. De kan komma med förslag till förbättringar eller vad som behöver ändras (t.ex. fundera på takvinkeln, se över fönstersättningen osv) men inte ge exakta instruktioner.
Hej det skiljer sig från kommun till kommun och har själv fått nejkande till ritning i färg skapat i ett enklare cad program precis som är gjort i detta fall. Sedan får man inte bygga på prickad mark varken frigebod eller attefall. Det strider då mot planen om sådan finns för området. Spelar ingen roll med avstånd till tomtgräns. Återigen olika komuner hanterar olika och även handläggare inom samma komun hanterar olika, det har vi fått erfara. Så lite tur måste man ha. Bäst är att sätta dig ner fysiskt med handläggaren och reda ut avvikelserna och inte via epost. Starta en process mot byggnadsnämnden kommer inte lösa några problem.
 
AviatorLund skrev:
Hej det skiljer sig från kommun till kommun och har själv fått nejkande till ritning i färg skapat i ett enklare cad program precis som är gjort i detta fall. .
Förlåt en yngling,(75) men hur många gånger skall jag säga att det riktiga fackmannamässiga ritningar som är inskickade? Min ritning har bara varit underlag till att göra ritning av fackman.
 
  • Gilla
  • Haha
BjörnKraft och 4 till
  • Laddar…
Problemet är nog att du skickade med 3D-ritningarna samt att handläggaren kanske lägger in personliga värderingar i saken :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.