Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Fairlane
M mickef skrev:
Och de som inte klarade av gymnasiet lever kvar i villfarelsen att vaccin skyddar mot sjukdom och hindrar smittspridning.
Vaccin skyddar mot sjukdom och hindrar smittspridning. Inte hundraprocentigt, men det skyddar/hindrar.

Du verkar ha inställningen att om det inte skyddar till 100% så skyddar det inte och hindrar det inte till 100% så skyddar det inte.
 
  • Gilla
frasen_36 och 6 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vaccin skyddar mot sjukdom och hindrar smittspridning. Inte hundraprocentigt, men det skyddar/hindrar.

Du verkar ha inställningen att om det inte skyddar till 100% så skyddar det inte och hindrar det inte till 100% så skyddar det inte.
Nejdå, jag genomförde gymnasiet med godkänt betyg.
 
A Argastesnickaren skrev:
Med all data som finns över vaccinerade och icke vaccinerade så skulle svar som detta publiceras i humortråden istället;);)
Om du följer det här spåret uppåt så finner du att svaret inte är speciellt skojigt.
 
M mickef skrev:
Om du följer det här spåret uppåt så finner du att svaret inte är speciellt skojigt.
Då får du komma med data på att vaccin inte skyddar mot sjukdom eller minskar smittspridning.
Har du inte bevis att lägga fram så står jag fast att din kommentar hör hemma i humortråden.

Du skriver så här!!!
Och de som inte klarade av gymnasiet lever kvar i villfarelsen att vaccin skyddar mot sjukdom och hindrar smittspridning.
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Då får du komma med data på att vaccin inte skyddar mot sjukdom eller minskar smittspridning.
Har du inte bevis att lägga fram så står jag fast att din kommentar hör hemma i humortråden.

Du skriver så här!!!
Och de som inte klarade av gymnasiet lever kvar i villfarelsen att vaccin skyddar mot sjukdom och hindrar smittspridning.
Sån data finns nog inte. Du får nog gå några steg till uppåt i tråden.
 
BirgitS
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu tror jag inte tredje sprutan spelar någon större roll till smittspridningen. Jag och frugan fick det båda har tagit tredje sprutan. Väldigt många vart smittade, men jag tror inte det hade hjälpt så mycket om fler hade tagit tredje sprutan. Omikrom har aldrig varit någon jättebov på sjukhusen. Tur är det. När regeringen gjorde sista nedstängningen så var det många saker som spelade in. Inte bara omikrom. Nu kom jag inte ihåg om det var Iva eller vanlig vård. Men om jag minns rätt så var det 15% av de ovaccinerade med omikrom som blev allvarligt sjuka medans över 40% när det gällde delta.
Du får ju tro vad du vill men ser man till en hel befolkning som UK Health Security Agency har gjort så ser de att du har fel. Det går liksom inte att få fram sanningen från några få personer.

Den tredje dosen gör att minst 50 % färre får sjukdom med symtom under 3 månader (70 % under vecka 2-4).
https://assets.publishing.service.g...5620/Vaccine_surveillance_report_-_week_7.pdf

2000 patienter med omikron tycker jag är en "jättebov".

Som tur är det mycket färre som blir allvarligt sjuka av covid oavsett variant. Det rör sig om storleksordningen 2-4 %.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Animerad figur med grönt ansikte och gul hatt, ser eftertänksam ut, textbubblor med text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
vanpire och 8 till
  • Laddar…
BirgitS
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu säger du emot dig själv du har sagt att alfa var lika om inte farligare än delta.
WHO har klassat omikrom som mild. Men du tror inte på dessa? Eftersom du påstår att alfa och omikrom är likvärdiga, får du gärna visa siffror på det.
I så fall har jag råkat skriva fel tidigare. Men inte ens i inlägget du citerar påstår jag att alfa och omikron är likvärdiga. Detta är vad som har kommit fram och det har jag ansett hela tiden sen man visste hur farlig omikron är:

Alfa var drygt 50 % farligare än varianterna under 2020.
Delta var farligare än alfa.
Omikron är ungefär hälften så farligt som delta.
Omikron är då ungefär lika farligt som varianterna under 2020.

Alfas farlighet kommer från Socialstyrelsens undersökning som jämför våg 2 (2020-variant) och våg 3 (alfa) och finns på deras webbplats.
Deltas farlighet kommer t.ex. från England, finns med i media många gånger efter att vissa länder hade fått en deltavåg.

Nej, WHO har inte klassat omikron som mild.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Snailman
A Argastesnickaren skrev:
Då får du komma med data på att vaccin inte skyddar mot sjukdom eller minskar smittspridning.
Har du inte bevis att lägga fram så står jag fast att din kommentar hör hemma i humortråden.

Du skriver så här!!!
Och de som inte klarade av gymnasiet lever kvar i villfarelsen att vaccin skyddar mot sjukdom och hindrar smittspridning.

Nu med Omikron så är det så att vaccinering inte skyddar mot att bli smittad eller förhindra att man smittar andra, däremot säger de att det skyddar mot svår sjukdom och att man är sjuk kortare tid.
Genom att man är sjuk kortare tid så säger de att man därigenom inte smittar lika många som om man vore ovaccinerad.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
Snailman Snailman skrev:
Nu med Omikron så är det så att vaccinering inte skyddar mot att bli smittad eller förhindra att man smittar andra, däremot säger de att det skyddar mot svår sjukdom och att man är sjuk kortare tid.
Genom att man är sjuk kortare tid så säger de att man därigenom inte smittar lika många som om man vore ovaccinerad.
Se inlägg #14539
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Fairlane
M mickef skrev:
Nejdå, jag genomförde gymnasiet med godkänt betyg.
Vad menar du med det?
Du menar att eftersom du klarade gymnasiet med godkänt betyg så innebär det att det är falskt att vaccinerade smittar mindre än ovaccinerade och att det är falskt att vaccinerade blir mindre sjuka än ovaccinerade?

Isåfall är det ett under att du klarade gymnasiet för det finns massor med rapporter om att vaccinerade smittar mindre än ovaccinerade. Dels är de smittsamma kortare tid och dels har man haft mindre virus i näsa etc.
Det finns också massor med bevis för att vaccinerade blir mindre sjuka än ovaccinerade. Sen brukar då vaccinmotståndarna visa på sa "antal sjuka" istället för "andel sjuka" och helt strunta i åldern. Om det ligger lika många ovaccinerade som vaccinerade på IVA och vaccinationsgraden är så låg som 50% (vilket det inte är i många åldersgrupper) så är det ju intressant att snittåldern på de ovaccinerade är så mycket lägre.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vad menar du med det?
Du menar att eftersom du klarade gymnasiet med godkänt betyg så innebär det att det är falskt att vaccinerade smittar mindre än ovaccinerade och att det är falskt att vaccinerade blir mindre sjuka än ovaccinerade?

Isåfall är det ett under att du klarade gymnasiet för det finns massor med rapporter om att vaccinerade smittar mindre än ovaccinerade. Dels är de smittsamma kortare tid och dels har man haft mindre virus i näsa etc.
Det finns också massor med bevis för att vaccinerade blir mindre sjuka än ovaccinerade. Sen brukar då vaccinmotståndarna visa på sa "antal sjuka" istället för "andel sjuka" och helt strunta i åldern. Om det ligger lika många ovaccinerade som vaccinerade på IVA och vaccinationsgraden är så låg som 50% (vilket det inte är i många åldersgrupper) så är det ju intressant att snittåldern på de ovaccinerade är så mycket lägre.
Fel. Vi som fixade gymnasiet är, i stort sätt, av motsatt uppfattning.
 
J
Travisffs Travisffs skrev:
Oj, personangrepp direkt.
Visserligen editerade du bort vissa delar.
Det är en spaning så god som någon. Ni verkar tro att ni kommit på något smart, men sanningen är att ni inte kan tillgodogöra er text. Man blir ju ledsen och uppgiven när man läser hur ni (försöker) beskriver hur ni kommer fram till era beslut.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Fel. Vi som fixade gymnasiet är, i stort sätt, av motsatt uppfattning.
Motsatt uppfattning till vad (det var ju så många påståenden i Fairlanes inlägg)?
 
Fairlane
M mickef skrev:
Fel. Vi som fixade gymnasiet är, i stort sätt, av motsatt uppfattning.
Ok, och vi som klarade eftergymnasial utbildning?
Ärligt talat påstår jag helt frankt att du har tvärfel.
De allra flesta klarar gymnasiet och de är en klar minoritet som har dina åsikter om vaccinet. Slutsatsen är uppenbar, att uttalandet "Vi som fixade gymnasiet är, i stort sätt, av motsatt uppfattning.[" inte kan stämma. Det kanske stämmer i din umgängeskrets, men inte i Sverige i stort.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.