Jag närmar mig återlämning av min Passat GTE. Jag noterade att Outlander verkar ha 12kWh batteri, och passat har 13kWh (de äldre hade något mindre). Att ta ut en likadan PHEV var svindyrt. En Id3 (eller Cupra) var rimligt men de kan varken dra släpkärra eller ha takräcke. Nu är det dessutom försent att beställa nåt då det är jättelånga leveranstider. Vi får bara välja på VW koncernens bilar.

Jag kikade efter i3 REX, då behöver jag ha en annan bil också, för att dra släp. Men jag tycker de begär för mycket för dessa småbilar med tveksam range.

Outlandern verkar ha en ganska enkelt uppbyggd drivlina. En Passat GTE vågar jag inte köpa beg pga alla problem den verkar ha, iallafall de tidiga.

Om man söker på Outlander får man upp ganska många för 150.000 och lite till som har gått 14-16kmil och är från 2014-2015. De har eller kommer precis gå ur både maskinskada och alla garantier. Är det vansinne att köpa en sådan?

Jag har förstått batterierna tappar, men går de sönder helt eller blir de bara sämre? Och hur fort går det? Jag har förstått att många tappar ganska mycket de första året/n. Men att det sen går långsammare.

Jag har 5 mil till jobbet och hoppas få jobba hemma minst 50%. Passaten har jag bara haft under Corona så den känns nästan ny nu när den ska tillbaka, åkt i snitt nån dag i veckan. Kommer vintertid 3-4 mil, sommartid hela sträckan (5 mil) och ibland lite till, om jag kör lugnt (kör jag 130 så räcker det inte långt).
Bedömer det kommer bli 1500, max 2000 mil om året.

Egentligen ville jag ha en hel-elbil som nästa bil, men med 1000-1500 mil om året är det inte lönsamt med elbil, knappast heller förmåns(personal)bil.

Köper jag en bil av årsmodell 2017 med 10.000 mil så har jag 2-3 år med maskinskada, hur mkt är det värt tro på en Outlander?
Hur mkt batteriproblem har Outlandern?
Är bensinmotorn robust?
Några andra typfel?

Vill gärna slippa lägga 250-300k på en bil, då privatleasar jag hellre, eller tar en ny bil via jobbet. Är en billig Outlander nåt att satsa på?
 
Beroende på hastighet så kommer du inte mer än 2-3 mil ned en äldre Outlander som ligger på 70% batteri kvar.

Jag hade hellre köpt en Fiat 500e som pendlingsbil med den körsträckan. Den går 25-30 mil på el och du får loss en demobil för ca 250kkr med nästan allt du behöver i utrustning.

Edit: jag har bägge bilmodellerna i hushållet.
 
Jag har en 2020 års Outlander och är väl egentligen rätt nöjd med den, på vintern kan du nog räkna med att ta dig max tre mil på el.
Och då har min det uppdaterade batteriet på 13,8 kwh.
 
Raskus Raskus skrev:
Jag har en 2020 års Outlander och är väl egentligen rätt nöjd med den, på vintern kan du nog räkna med att ta dig max tre mil på el.
Och då har min det uppdaterade batteriet på 13,8 kwh.
Min -17 kommer jag bara tre mil på när jag kör 70km/h (på vintern). På sommaren fyra mil med 70km/h. Motorvägsfart på sommaren, 25km...

Edit, alla siffror ovan är utan AC och värme.
 
Tack för svar. Svårigheten är att jag inte vet hur mycket jag måste åka till jobbet. Jag hoppas på så lite som möjligt. Vore det varje dag skulle jag absolut satsa på nåt modernare. Men jag har stört mig på att ha en bil som kostar mig som en taxiresa varje gång jag använder den. Vi kör nästan bara småturer, skjutsa barnen, åka och handla etc när vi är hemma. Och jag bor 300m från en pendeltågsstation, så orkar jag kan jag åka tåg (fast på andra sidan ligger jobbet kass till) - nu när barnen är så stora även den yngste snart börjar kunna gå hem själv från skolan är det inte samma press hinna hem i tid. Men det känns miljömässigt, bekvämlighetsmässigt och ekonomiskt rätt att köra alla småresor på el.

Men det är rätt, kostar en fiat500 250 så är det bättre än en beg i3 med 5-6 år på nacken och kostar nästan 200. Men då måste jag ha en bil till. Min fru kör aldrig bil till jobbet - hon avskyr att åka bil och har 2 stationer med pendeltåg (jag skulle cyklat om jag haft så nära), så enda gången det är bra med 2 bilar är när jag är iväg på en helg nånstans. Händer sällan.

pacman42 pacman42 skrev:
Min -17 kommer jag bara tre mil på när jag kör 70km/h (på vintern). På sommaren fyra mil med 70km/h. Motorvägsfart på sommaren, 25km...

Edit, alla siffror ovan är utan AC och värme.
3-4 mil sommartid grejar en stor del av resan. Jag kan oftast ladda på jobbet. Vintertid får jag väl ta att jag får bränna 4l soppa per dag. Den kostar ju inte så mycket mer om man tar en äldre än tex en volvo kombi av samma årsmodell. Har du det "lilla" eller "stora" batteriet?

Nackdel, större risk med gammal bil. Frugan vill inte köra en för stor bil. Men Outlandern ser inte så stor ut?
 
J JohanLun skrev:
Tack för svar. Svårigheten är att jag inte vet hur mycket jag måste åka till jobbet. Jag hoppas på så lite som möjligt. Vore det varje dag skulle jag absolut satsa på nåt modernare. Men jag har stört mig på att ha en bil som kostar mig som en taxiresa varje gång jag använder den. Vi kör nästan bara småturer, skjutsa barnen, åka och handla etc när vi är hemma. Och jag bor 300m från en pendeltågsstation, så orkar jag kan jag åka tåg (fast på andra sidan ligger jobbet kass till) - nu när barnen är så stora även den yngste snart börjar kunna gå hem själv från skolan är det inte samma press hinna hem i tid. Men det känns miljömässigt, bekvämlighetsmässigt och ekonomiskt rätt att köra alla småresor på el.

Men det är rätt, kostar en fiat500 250 så är det bättre än en beg i3 med 5-6 år på nacken och kostar nästan 200. Men då måste jag ha en bil till. Min fru kör aldrig bil till jobbet, så enda gången det är bra med 2 bilar är när jag är iväg på en helg nånstans. Händer sällan.

3 mil sommartid grejar en stor del av resan. Jag kan oftast ladda på jobbet. Nackdel, större risk med gammal bil. Frugan vill inte köra en för stor bil. Men Outlandern ser inte så stor ut?
Den är rätt stor. Inga bekymmer att sitta bak om man är 2m. Inte så bred dock, den går in i rutorna.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Den är rätt stor. Inga bekymmer att sitta bak om man är 2m. Inte så bred dock, den går in i rutorna.
Jag tror det är bredden och överhänget som hon inte gillar på stora bilar. Hon gillar grindstolparna. ;)
Jag backar alltid in, då ser man stolparna och när man kör ut så ser man bättre än att backa ut. Men alla är vi olika. En anledning till att inte ha en leasingbil... ;) En äldre bil kan man leva med några repor... :D
 
J JohanLun skrev:
Jag tror det är bredden och överhänget som hon inte gillar på stora bilar. Hon gillar grindstolparna. ;)
Jag backar alltid in, då ser man stolparna och när man kör ut så ser man bättre än att backa ut. Men alla är vi olika. En anledning till att inte ha en leasingbil... ;) En äldre bil kan man leva med några repor... :D
Jag har 360-kameran i min, den är trevlig när man parkerar....
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har 360-kameran i min, den är trevlig när man parkerar....
Jag har bara backkamera, det är ju bra. Men stolparna ser man även i backspeglarna om man backar in. Jag tror inte det hjälper, nåt av det. Det är ett feltänk hur bilen svänger som ligger grund för problemet. Men jag ska inte vara dum. Hon har bara skrapat i en gång, men jag har fått gå ut och ta över ett par när hon kört jättenära stolpen och sen börjat backa och trixa så det blir ännu värre. Kamera hjälper nog inte annat än att hon ser när det skrapar i... :crysmile: Sen har jag själv CE kort (även om jag tycker DET är svårt att backa med 24 m släp, jag har aldrig kört lastbil professionellt men kört endel ändå) men jag tror många tycker stora bilar är jobbiga... allt är relativt...
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag närmar mig återlämning av min Passat GTE. Jag noterade att Outlander verkar ha 12kWh batteri, och passat har 13kWh (de äldre hade något mindre). Att ta ut en likadan PHEV var svindyrt. En Id3 (eller Cupra) var rimligt men de kan varken dra släpkärra eller ha takräcke. Nu är det dessutom försent att beställa nåt då det är jättelånga leveranstider. Vi får bara välja på VW koncernens bilar.

Jag kikade efter i3 REX, då behöver jag ha en annan bil också, för att dra släp. Men jag tycker de begär för mycket för dessa småbilar med tveksam range.

Outlandern verkar ha en ganska enkelt uppbyggd drivlina. En Passat GTE vågar jag inte köpa beg pga alla problem den verkar ha, iallafall de tidiga.

Om man söker på Outlander får man upp ganska många för 150.000 och lite till som har gått 14-16kmil och är från 2014-2015. De har eller kommer precis gå ur både maskinskada och alla garantier. Är det vansinne att köpa en sådan?

Jag har förstått batterierna tappar, men går de sönder helt eller blir de bara sämre? Och hur fort går det? Jag har förstått att många tappar ganska mycket de första året/n. Men att det sen går långsammare.

Jag har 5 mil till jobbet och hoppas få jobba hemma minst 50%. Passaten har jag bara haft under Corona så den känns nästan ny nu när den ska tillbaka, åkt i snitt nån dag i veckan. Kommer vintertid 3-4 mil, sommartid hela sträckan (5 mil) och ibland lite till, om jag kör lugnt (kör jag 130 så räcker det inte långt).
Bedömer det kommer bli 1500, max 2000 mil om året.

Egentligen ville jag ha en hel-elbil som nästa bil, men med 1000-1500 mil om året är det inte lönsamt med elbil, knappast heller förmåns(personal)bil.

Köper jag en bil av årsmodell 2017 med 10.000 mil så har jag 2-3 år med maskinskada, hur mkt är det värt tro på en Outlander?
Hur mkt batteriproblem har Outlandern?
Är bensinmotorn robust?
Några andra typfel?

Vill gärna slippa lägga 250-300k på en bil, då privatleasar jag hellre, eller tar en ny bil via jobbet. Är en billig Outlander nåt att satsa på?
ID3 är förberedd för clamp takräcke, riktigt synd dom valde bort dragkroken bara.
ID4 välj silver reling för takräcke, eller ta en
Q4 e-tron, den har pinnar i relingen så man kan ha högre last på orginalräcket.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
ID3 är förberedd för clamp takräcke, riktigt synd dom valde bort dragkroken bara.
ID4 välj silver reling för takräcke, eller ta en
Q4 e-tron, den har pinnar i relingen så man kan ha högre last på orginalräcket.
Behöver både krok och räcke. Jag kan inte räkna hem id4 eller än mindre en Audi med min nuvarande körsträcka, under 1000 mil per år. Men blir väl lite mer efter covid. Men gå tillbaka att köra 10 mil om dagen vill jag inte, då får jag hitta på någon annan lösning med jobbet. Jag hoppas arbetsgivarna inte tvingar tillbaka alla på 100% på kontoret...
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Behöver både krok och räcke. Jag kan inte räkna hem id4 eller än mindre en Audi med min nuvarande körsträcka, under 1000 mil per år. Men blir väl lite mer efter covid. Men gå tillbaka att köra 10 mil om dagen vill jag inte, då får jag hitta på någon annan lösning med jobbet. Jag hoppas arbetsgivarna inte tvingar tillbaka alla på 100% på kontoret...
Nya e-niro tror jag skulle få 750kg dragvikt om det räcker
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Nya e-niro tror jag skulle få 750kg dragvikt om det räcker
Kan bara ta VW via jobbet. Privatleasing 1000mil och tre år funkar inte om vi plötsligt måste inställa oss varje dag. En privat bil kan jag sälja närsomhelst om omständigheterna ändras... Sen att jag i längden kommer försöka undvika köra 3000mil/år betyder inte att jag säger upp mig på dagen om vi ska in 5dar i veckan. Så måste vara nåt som funkar...
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Ett par funderingar till på Outlander, det verkar varit lite olika med 8 år resp 5 års garanti och 15.000 mil, men batterier 16.000 mil och 8 år. Om jag skulle gå på en "billig" outlander för runt 150k så har de ju ofta gått 15.000 och är uttagna el YM 2014/2015. Då är man utanför maskinskada, men -kanske- innanför batterigaranti (minst 70%, men iallafall inte totalhaveri) - även om det bara är precis vid köpet är det ju iallafall en liten trygghet som kan göra att man bör välja den ena bilen framför den andra.

Funderade även på, är bensinmotorn som sitter i bilen en robust konstruktion? Kamrem eller kedja? Turbo eller sug? Är det nåt annat i konstruktionen som är känt för att ge upphov till dyra reparationer? Är elektronik och övrigt fippel på bilen av bra kvalitet? (har förstått att användarvänlighet, appar, logik i knappar och radio lämnar mycket att önska, men jag är ju härdad i VW ägande sen många år, så även om denna är värre är jag luttrad, om det bara strular men inte kräver reparation är jag nöjd, på en egenägd bil kan jag montera en elektrisk kupevärmare och med det behöver jag nog inte så mycket appar).

- Hur vet man vilken garanti som gäller, och hur länge?

- Hur läser man av hur stor kapacitet batteriet har kvar?
 
Batteriet får du läsa ut med en ODB2-adapter och en app (på Android) som heter PHEV watchdog. Batterigarantin kräver att all service gjorts i tid. Vad jag vet så har alla PHEV i Sverige som sålts och fortfarande skulle kunna ha garanti 8 år och 16000 mil.
 
  • Gilla
misterhenke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.