Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Fairlane
Tråden blev just lite klarare för mig. Jag trodde att alla som skriver att det är bättre att bli sjuk för att få ett bra immunförsvar än att ta vaccin faktiskt menade det de skrev. Nu förstår jag att det var menat som ironi, ja då blir det mer logiskt.

Att bli sjuk för att slippa bli sjuk kändes dumt, men nu förstår jag.
 
  • Haha
  • Gilla
RoAd och 10 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Tråden blev just lite klarare för mig. Jag trodde att alla som skriver att det är bättre att bli sjuk för att få ett bra immunförsvar än att ta vaccin faktiskt menade det de skrev. Nu förstår jag att det var menat som ironi, ja då blir det mer logiskt.

Att bli sjuk för att slippa bli sjuk kändes dumt, men nu förstår jag.
Ironi? Du behöver inte svara.
 
RoTe
KristinaRT KristinaRT skrev:
Panik? Njae, inte riktigt…. Men eftersom jag jobbar på akuten har jag sett tillräckligt av ovaccinerade personer under 50 som blir väldigt förnärmade över att de hade fel om hur bra deras kroppar kunde hantera covid….
Hur mycket har du personlig erfarenhet av? Vad har du sett? Eller du kanske mest tycker?
Hur förklarar du att jag känner ett par inom sjukvården som inte är vaccinerade och som inte har någon panik överhuvudtaget? Detta bevisar för mig att det är något som inte stämmer. Dom som har panik har ett maniskt beteende att försöka påverka andra. De som inte är rädda lever bara som vanligt. Märkligt...
 
  • Gilla
Loxxx och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
RoTe RoTe skrev:
Hur förklarar du att jag känner ett par inom sjukvården som inte är vaccinerade och som inte har någon panik överhuvudtaget? Detta bevisar för mig att det är något som inte stämmer. Dom som har panik har ett maniskt beteende att försöka påverka andra. De som inte är rädda lever bara som vanligt. Märkligt...
Så enligt dig finns det alltså bara två alternativ, att ignorera att det är en pandemi och ha panik.
Det är ju verkligen att se världen i svart och vitt samt sakna känsla för ords innebörd (och empati).
 
  • Gilla
seniorkonsult och 4 till
  • Laddar…
RoTe
BirgitS BirgitS skrev:
Så enligt dig finns det alltså bara två alternativ, att ignorera att det är en pandemi och ha panik.
Det är ju verkligen att se världen i svart och vitt samt sakna känsla för ords innebörd (och empati).
Nej man studerar den statistik vi har och agerar efter det.
 
R
RoTe RoTe skrev:
Hur förklarar du att jag känner ett par inom sjukvården som inte är vaccinerade och som inte har någon panik överhuvudtaget
Ren gissning, ni kanske träffades via gemensamma bekanta?
 
  • Haha
Nissens och 1 till
  • Laddar…
J
RoTe RoTe skrev:
Nej man studerar den statistik vi har och agerar efter det.
Som KristinaRT alltså.
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
RoTe
R RoAd skrev:
Ren gissning, ni kanske träffades via gemensamma bekanta?
Kollegor faktiskt

J Jocke Best skrev:
Som KristinaRT alltså.
Ja det är ju så klart fritt att ha panik över vad man vill. Det känns bara som ett jobbigt liv.
 
R
RoTe RoTe skrev:
Kollegor faktiskt
Dåså, då är det väl inte så lustigt att du känner dem.
 
RoTe
R RoAd skrev:
Dåså, då är det väl inte så lustigt att du känner dem.
Vad menar du med det?
 
R
RoTe RoTe skrev:
Vad menar du med det?
Du undrade ju hur det kom sig att du kände dem. Den delen av frågan var ungefär lika givande som resten så jag valde att svara på det ;)
 
  • Haha
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
RoTe
R RoAd skrev:
Du undrade ju hur det kom sig att du kände dem. Den delen av frågan var ungefär lika givande som resten så jag valde att svara på det ;)
Jag fattar fortfarande inte varför det är så speciellt att ha lärt känna folk via sina kollegor?
 
R
RoTe RoTe skrev:
Jag fattar fortfarande inte varför det är så speciellt att ha lärt känna folk via sina kollegor?
Det är absolut inget speciellt med det. Det är heller inget speciellt med att någon inom "sjukvården" har en felaktig uppfattning kring något inom sjukvård (i klartext: alla inom sjukvården är inte direkt vaccinforskare eller virologer).
 
  • Gilla
Nyfniken och 7 till
  • Laddar…
RoTe
R RoAd skrev:
Det är absolut inget speciellt med det. Det är heller inget speciellt med att någon inom "sjukvården" har en felaktig uppfattning kring något inom sjukvård (i klartext: alla inom sjukvården är inte direkt vaccinforskare eller virologer).
Precis, liksom att forskare bör man se var deras finansiering kommer från.
 
  • Haha
  • Gilla
Loxxx och 1 till
  • Laddar…
Ca hälften av de mellan 18 och 39 år blir inte sjuka över huvud taget fast de bevisligen blivit smittade. (Enligt en Challenge studie :surprised: (före Omikron)).

Känner "jag" ingen som dött eller blivit svårt sjuk så är inte viruset farligt?

När min frus väninnas dotter dog i covid-19 fick jag inte ens gå ut med hunden.
Den rädslan gick över ganska fort.
Frun tvekade aldrig att vaccinera sig.

Det är naturligt att vara rädd för det okända.
Beslut som fattas utifrån rädsla kan vara viktiga för att överleva, men många beslut ska inte fattas utifrån känslor utan från kunskap.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.