Tobias v. Haslingen ConcretePrint skrev:
Hej Maria,

Nu förstår jag inte. Hur menar du att hålet hotar grundvattnet?
Brytningen av kalk på Gotland hotar grundvattnet, nu kanske inte på alla ställen. Men det är därför dom vill sluta bryta kalk där vad jag har förstått. Det är det dom har berättat på tv. Har inte själv satt mig in i det mer än det dom har pratat om på tv å radio.
 
Först, kudos för entreprenörskap och engagemang.
Jag gillar skarpt tekniken, rationaliteten och exprimentlustan med 3D-printade hus. Bra jobbat!

Men... jag ogillar själva husen. Först och främst finishen som ofta är under all kritik. Detta kommer man nog troligtvis till viss del till rätta med. Men sedan kommer vi till detta med att jag inte är något fan av massproducerade dussinprodukter. Resultatet blir ofta liksom bara någon form av "människoförvaring" där rationalitet går för resultat. Sett till ett hus livscykel så består tiden för själva byggandet av kanske 1/100 eller mindre av tiden och ofta "effektiviserar" och rationaliserar man denna så hårt att det får konsekvenser för resten av husets livslängd. De övriga 99 delarna av tiden...

Själv beundrar jag gärna tekniken och framstegen på avstånd. Sittandes framför skärmen i mitt egenritade lösvirkeshus i sekelskiftesstil. Ett hus som byggts av människor med fokus på detaljer och hantverk.
 
  • Gilla
Paplap
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Men sedan kommer vi till detta med att jag inte är något fan av massproducerade dussinprodukter. Resultatet blir ofta liksom bara någon form av "människoförvaring" där rationalitet går för resultat.
Då är det väl perfekt med 3D-printade hus? Då kan ju varenda hus se helt olika ut utan att det fördyrar produktionen.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Då är det väl perfekt med 3D-printade hus? Då kan ju varenda hus se helt olika ut utan att det fördyrar produktionen.
Det är inte min erfarenhet av rationaliseringar inom produktion. Man tittar på vilken produkt som har mest efterfrågan och anpassar sin produktion för det. D.v.s. 3D-skrivare för hus kommer anpassas för att skriva ut den typen av hus som den breda massa efterfrågar. Detta resulterar troligtvis i att de flest hus kommer vara de hus som går snabbast/är billigast att skriva ut.

Bolag som erbjuder detta kommer främst erbjuda vissa modeller som är enkla/möjliggör bra förtjänst. Eventuella individualiseringar kommer erbjudas mot extra kostnad.

Notera att jag inte lägger några värderingar i detta. Det är bara inte min kopp te.
 
Det som är helt revolutionerande med 3D-printtekniken är ju att man i princip kan producera olika former vid varje 'utskriftstillfälle' utan någon merkostnad eller ställtid - Helt i motsats till traditionell tillverkning som kräver att man tillverkar verktyg/gjutformar/monteringslinjer och producerar stora serier för att få tillbaks pengarna.
Varför skulle inte det gälla även vid husproduktion?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
lever du under en sten den senaste tiden [länk]
Hej Maria,
Jag vet inte om den där referensen pekar på sanningen. Det finns som alltid olika forskare som har olika åsikter.

En fråga är om vi i Sverige skall skjuta över utvinning av råvaror till andra länder istället för att ta vårt ansvar för vår välfärd och göra det som behövs?

Med Carbon Capture Storage teknik kan vi fånga in all CO2 som bildas vid cementtillverkning. Då blir tillverkad betong CO2 negativ, då betong äter CO2 under sin livslängd. Kan vi dessutom minska användningen av råmaterial genom att använda tekniker som gör att vi använder mindre råmaterial och på rätt sätt så minskar ju den totala användningen.

/T
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det är ju samtidigt viktigt att inte låsa in sitt fokus enbart till betong. Jag kan tänka mig en hel drös olika material som skulle funka.

T.ex. skulle det gå att printa med fogskum liknande substans som är isolerande där ytan sedan putsas och bärande struktur kanske gjuts i lämnade fickor eller att man bygger med stolpkonstruktion. Möjligheterna är oändliga. Printa lättbetong?

Skulle gärna se ett pilotprojekt där man printar en betonggrund för en trästuga direkt på kalt berg. 3d scanna bergsytan och integrera muren mot berget.
Ingen schaktning, inget grus
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är ju samtidigt viktigt att inte låsa in sitt fokus enbart till betong. Jag kan tänka mig en hel drös olika material som skulle funka.

T.ex. skulle det gå att printa med fogskum liknande substans som är isolerande där ytan sedan putsas och bärande struktur kanske gjuts i lämnade fickor eller att man bygger med stolpkonstruktion. Möjligheterna är oändliga. Printa lättbetong?

Skulle gärna se ett pilotprojekt där man printar en betonggrund för en trästuga direkt på kalt berg. 3d scanna bergsytan och integrera muren mot berget.
Ingen schaktning, inget grus
Helt rätt. Man kan använda många olika material. Men man måste börja med något.
Rätt atom på rätt plats med rätt egenskap är min filosofi.

/T
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är ju samtidigt viktigt att inte låsa in sitt fokus enbart till betong. Jag kan tänka mig en hel drös olika material som skulle funka.

T.ex. skulle det gå att printa med fogskum liknande substans som är isolerande där ytan sedan putsas och bärande struktur kanske gjuts i lämnade fickor eller att man bygger med stolpkonstruktion. Möjligheterna är oändliga. Printa lättbetong?

Skulle gärna se ett pilotprojekt där man printar en betonggrund för en trästuga direkt på kalt berg. 3d scanna bergsytan och integrera muren mot berget.
Ingen schaktning, inget grus
Ja låter som bra idéer, att kunna frakta dit ett kompakt material som man sedan expanderar på plats, gör ju att frakterna och materialåtgång minskar.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Först, kudos för entreprenörskap och engagemang.
Jag gillar skarpt tekniken, rationaliteten och exprimentlustan med 3D-printade hus. Bra jobbat!

Men... jag ogillar själva husen. Först och främst finishen som ofta är under all kritik. Detta kommer man nog troligtvis till viss del till rätta med. Men sedan kommer vi till detta med att jag inte är något fan av massproducerade dussinprodukter. Resultatet blir ofta liksom bara någon form av "människoförvaring" där rationalitet går för resultat. Sett till ett hus livscykel så består tiden för själva byggandet av kanske 1/100 eller mindre av tiden och ofta "effektiviserar" och rationaliserar man denna så hårt att det får konsekvenser för resten av husets livslängd. De övriga 99 delarna av tiden...

Själv beundrar jag gärna tekniken och framstegen på avstånd. Sittandes framför skärmen i mitt egenritade lösvirkeshus i sekelskiftesstil. Ett hus som byggts av människor med fokus på detaljer och hantverk.
Bra reflektion! Grattis till ditt hus.

16% av energin går åt vid husets byggande enligt forskning.

Bygger man med hållbar arkitektur och hållbara material med låga underhållningsbehov så ändras fördelningen naturligt vis. Min mor, fd Slottsarkitekt på StatensFastighetsverk, brukar jämföra hur vi använder tex tegeltak pannor mot annat och jämför Gripsholms slott som är ca 400 år gammat och fortfarande har samma tegeltak.

Allt det du pekar på är relevant. Vi måste kunna återanvända mer av de material och de produkter som vi tillverkar för vårt boende. Tyvärr har rationaliteten i vår massproduktion gjort att vi inte tar ansvar för service och teknisk livslängd. Men det kommer nog ändra sig på sikt.

Målet med vårat arbetssätt är att säga att med tekniken kommer man kunna producera precis det som individen vill ha med individuell frihet men med samma fördelar som vid massproducerat.

Det är ju det som är fördelarna med tekniken. Hoppas vi når den visionen.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Tobias v. Haslingen ConcretePrint skrev:
Helt rätt. Man kan använda många olika material. Men man måste börja med något.
Rätt atom på rätt plats med rätt egenskap är min filosofi.

/T
En sak som jag funderar på är hur det blir om man blandar in isolerande granulat i betongmixen. T.ex. små kulor av lättbetong, cellplast, cellglas, leca etc.

Kan man injerera luft med ett munstycke och kompressor och på så sätt printa lättbetong? Eller måste man få till en intern gasskapande process i betongen?
 
Tobias v. Haslingen ConcretePrint skrev:
…och jämför Gripsholms slott som är ca 400 år gammat och fortfarande har samma tegeltak.

Allt det du pekar på är relevant. Vi måste kunna återanvända mer av de material och de produkter som vi tillverkar för vårt boende. Tyvärr har rationaliteten i vår massproduktion gjort att vi inte tar ansvar för service och teknisk livslängd. Men det kommer nog ändra sig på sikt.

Målet med vårat arbetssätt är att säga att med tekniken kommer man kunna producera precis det som individen vill ha med individuell frihet men med samma fördelar som vid massproducerat.

Det är ju det som är fördelarna med tekniken. Hoppas vi når den visionen.
Ja, intressant att det taket hållit så bra. Är det bara så att de helt enkelt bara byter enskilda takpannor när de går sönder istället för hela taket som många verkar göra, eller är det kraftigare pannor/bättre underlag?
 
L Lilllen skrev:
Ja, intressant att det taket hållit så bra. Är det bara så att de helt enkelt bara byter enskilda takpannor när de går sönder istället för hela taket som många verkar göra, eller är det kraftigare pannor/bättre underlag?
Sorry vet ej. Det är bara något jag fått med mig hemifrån när jag växte upp och hur man skall hantera byggmaterial

Tack för din fråga
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
En sak som jag funderar på är hur det blir om man blandar in isolerande granulat i betongmixen. T.ex. små kulor av lättbetong, cellplast, cellglas, leca etc.

Kan man injerera luft med ett munstycke och kompressor och på så sätt printa lättbetong? Eller måste man få till en intern gasskapande process i betongen?
Hej Johannes,

Vi har gjort lite tester med EPS Cement. Längre har vi inte kommit ännu. Vi har planer på att fortsätta materialutvecklingen. Bland annat har vi pågående projekt med att åter recirkulera betong genom och blanda in i det som skrivs ut.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Tobias v. Haslingen ConcretePrint skrev:
Helt rätt. Man kan använda många olika material. Men man måste börja med något.
Rätt atom på rätt plats med rätt egenskap är min filosofi.

/T
Du har inte funderat på att parallellt söka lite andra vägar mer anslutna till de konventionella byggmetoderna? Som jag ser det finns otroligt mycket att göra där och det du sysslar med kanske lättare kan få fäste i olika delmoment som redan har full acceptans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.