J jonaserik skrev:
En eloge till dig Torparen_1992 som ordnat till det, samt gått på den enkla vägen och inte åkt i fallgropen med en massa elektroniska stryrningar hit och dit, som alla nu ska ha. Går något sönder nu så är det bara att byta den delen , eftersom du har vattenburet och tank och funderar på en luft/vatten VP , så behöver det inte vara någon med tillbehör för 125 kkr och med så mycket grejer i ,så ingen vanlig begriper att ställa in. Utan en dum en ON/OFF för ca 60 kkr Lycka till i framtiden med dina projekt.

Tack så mycket !

Jo ju mer el som är inblandat desto mer kan det krångla .

Instämmer helt med dig :)on/off är det bästa .

Nu på detta ämne kommer jag på att tänka på alla dessa golvvärmetermostater ,där det finns minst 100 olika inställningar ..

En annan vill sätta reglaget på 23 grader,dag som natt utan några krångligheter.


Det som är mest avancerat i detta system är den elektroniska shunten .

Där får jag säga att det är skönt att ha nattsänkning ,då tanken bara är 500l så räcker den ej sålänge .har man nattsänkning med ca 3 grader så räcker värmen till morgonen och man slipper kliva upp i ett kallt hus.
 
:) Vad menar du med 100 olika inställningar för GV-termostater , det finns nog inte mer än två , det ena med termodon på fördelarna och det andra instrypning 4 - 5 C tur/retur på en slinga och låta en shunt gå efter utetemp. Har man raddar med så är det en egen shunt för GV eller termodon
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
:) Vad menar du med 100 olika inställningar för GV-termostater , det finns nog inte mer än två , det ena med termodon på fördelarna och det andra instrypning 4 - 5 C tur/retur på en slinga och låta en shunt gå efter utetemp. Har man raddar med så är det en egen shunt för GV eller termodon

Tänkte mest på de eldrivna golvärmetermostater som ungarna alltid går o pillar på ;) ibland är det kallt o ibland är det varmt beroende på vad de kommit åt för knappar .

Enklast med dom som det enbart sitter ett vred på .ser man även fort om någon vridit upp
 
Aha , den typen med knappar har jag inte sett , bara vred., men som vanligt ny teknik som ska vara så BRA , ibland JA . Det gäller att bygga något stort som en långtradare och stoppa in det i en tändsticksask, smått ska det vara och var tog del vägen som gick att reparera vägen då.:(
 
Vilket imponerande projekt, måste ha vart en grym känsla när du slog på det första gången och kände radiatorerna bli varma .

Jag har själv konverterat från luft/luftvärmepump till Luft/vatten efter att vi tröttnat på den otäckt torra luften och dålig värmespridning från luftvärmepumpen. Anlitade en firma för att installera radiatorer och en annan firma för luft/vatten värmepumpen. Första vinterns med vattenburen värme och det känns som vi bor i ett nytt hus numera, aldrig med luftvärmepump som primär värmekälla.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C Crank skrev:
Vilket imponerande projekt, måste ha vart en grym känsla när du slog på det första gången och kände radiatorerna bli varma .

Jag har själv konverterat från luft/luftvärmepump till Luft/vatten efter att vi tröttnat på den otäckt torra luften och dålig värmespridning från luftvärmepumpen. Anlitade en firma för att installera radiatorer och en annan firma för luft/vatten värmepumpen. Första vinterns med vattenburen värme och det känns som vi bor i ett nytt hus numera, aldrig med luftvärmepump som primär värmekälla.
Jo första eldningen var nästan en magisk upplevelse ;) och känna värmen som kökspannan producerade när det gick ut i elementen.

Var dock aningens nervöst ifall allt var tätt och att det skulle fungera som det skulle.


Helt rätt beslut :) som sagt så blir det helt annan värme . Vi har även en braskamin på övervåningen som tilläggsvärme.

Får man fråga vad kalaset kostade till vattenburen värme ?;)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Jag valde koppar själv, men köpte en gassvets för att ordna alla skarvar, då klämpkopplingar i 22 och större dimensioner är riktigt dyra.
Jag vill gärna slå ett slag för lödda kopparrör. Har lött upp till 28mm med lödtång (ingen öppen låga). Nackdelen är att man får måla dom om de skall se bra ut.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Hur många meter rör gjorde du av med på ett ungefär?
 
T Torparen_1992 skrev:
Jo första eldningen var nästan en magisk upplevelse ;) och känna värmen som kökspannan producerade när det gick ut i elementen.

Var dock aningens nervöst ifall allt var tätt och att det skulle fungera som det skulle.


Helt rätt beslut :) som sagt så blir det helt annan värme . Vi har även en braskamin på övervåningen som tilläggsvärme.

Får man fråga vad kalaset kostade till vattenburen värme ?;)
Radiatorer och rördragning kostade mig ca 85000kr för 9 installerade radiatorer och en handdukstork, det gick hyfsat smidigt då vi kunde dra rör i krypgrunden. Endast ett synligt längre rör upp till två sovrum på övervåningen och sedan ett rör från värmepumpens innerdel upp till andra sidan av övervåningen. Luft/Vatten värmepumpen kostade 118.000kr efter rot.

Blir en del pengar, men klart värt det då det höjer värdet på huset också.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
C Crank skrev:
Radiatorer och rördragning kostade mig ca 85000kr för 9 installerade radiatorer och en handdukstork, det gick hyfsat smidigt då vi kunde dra rör i krypgrunden. Endast ett synligt längre rör upp till två sovrum på övervåningen och sedan ett rör från värmepumpens innerdel upp till andra sidan av övervåningen. Luft/Vatten värmepumpen kostade 118.000kr efter rot.

Blir en del pengar, men klart värt det då det höjer värdet på huset också.
Skrev fel och ska vara ett synligt rör-par för vi har två rörsystem.

Frugan påpekade idag att ingen av barnen har haft näsblod sedan vi gick över till vattenburen värme, barnen har haft problem med näsblod varje vinter, misstänker att den otäckt torra luften från luftvärmepumpen var orsaken.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.