Jonas Persson Jonas Persson skrev:
När ämnet är uppe - något till verktygsnörden som har det mesta, Torx plus:cool:

När patentet för Torx gick ut tog skaparna fram en "bättre" variant kallad Torx plus. Klassiska torx passar, men precis som Phillips förstör JIS, så kan samma ske här.

Den nya varianten är kraftigare och håller bättre. Vad jag kan förså används de i maskiner eller motorer.

[bild]

Självklart måste man ha några kit så att man är förberedd:p
Är det inte dem som även kallas pentalobe?

Dessa brukar även användas som "ramper".

Vart köpte du den lilla Wiha satsen?
 
Jonas Persson
R Robert-san01 skrev:
Är det inte dem som även kallas pentalobe?

Dessa brukar även användas som "ramper".

Vart köpte du den lilla Wiha satsen?
Nope, penta betyder fem och är skruven Apple använder. Torx och Torx plus är sexkantiga.

Jag hittade båda satserna på Amazon.se.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Nope, penta betyder fem och är skruven Apple använder. Torx och Torx plus är sexkantiga.

Jag hittade båda satserna på Amazon.se.
Du har väl noterat att den nedre raden med hål är 5-udd?
 
  • Gilla
hyggabus
  • Laddar…
Jonas Persson
R Robert-san01 skrev:
Du har väl noterat att den nedre raden med hål är 5-udd?
Det har jag inte reflekterat över. Läser att säkerhetsvarianten av någon anledning bara är femuddig. Skumt.
 
  • Wow
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Det har jag inte reflekterat över. Läser att säkerhetsvarianten av någon anledning bara är femuddig. Skumt.
Tror en natts sömn gav mig svaret...

Torx passar i torx plus, så vad är det då för nytta med att ta fram en säkerhetsvariant av TP som enkelt kan lossas med torx säkerhetsbits som alla har?

Det finns två vägar att gå; göra mittstiftet grövre eller att ändra på profilen.

Ett grövre mittstift innebär tunnare gods på bitset och TP skulle vara starkare.

Återstår att ändra på profilen; en helt annan, sju spetsar eller fem. En annan profil frångår kunskapen utvecklingsarbetet av TP gav och blir något helt annat, fler spetsar blir återigen tunnare gods. Återstår då att behålla profilen men med fem spetsar.

Blir snarlikt Apples pentalobe, men finns den med mittstift, och i så fall är profilerna utformade så att pentalobe passar?
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
richardtenggren
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Tror en natts sömn gav mig svaret...

Torx passar i torx plus, så vad är det då för nytta med att ta fram en säkerhetsvariant av TP som enkelt kan lossas med torx säkerhetsbits som alla har?

Det finns två vägar att gå; göra mittstiftet grövre eller att ändra på profilen.

Ett grövre mittstift innebär tunnare gods på bitset och TP skulle vara starkare.

Återstår att ändra på profilen; en helt annan, sju spetsar eller fem. En annan profil frångår kunskapen utvecklingsarbetet av TP gav och blir något helt annat, fler spetsar blir återigen tunnare gods. Återstår då att behålla profilen men med fem spetsar.

Blir snarlikt Apples pentalobe, men finns den med mittstift, och i så fall är profilerna utformade så att pentalobe passar?
Jag tror inte på fler splines, då det troligen blir för lite gods kvar. Så det är ju att leka med bredden på splinsen, diametern eller formen.
(Jobbade tidigare i en bransch där en relativt central del hade splines och alla konkurrenter gjorde allt möjligt för att låsa varandra ute :p)
Mittstiften brukar ju gå slås bort med ett dorn om det krisar ;)

Själv köpte jag en färgskrapa för att försöka få fason på misslyckade putsade hörn, ”skarvar” osv.. :)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Jonas Persson
richardtenggren richardtenggren skrev:
Mittstiften brukar ju gå slås bort med ett dorn om det krisar
Man brukar tala om "security by obscurity", tycker det stämmer bra även här. Torx plus säkerhetsbits dagar är också räknade, patentet gick ut 2011...
 
Ny sticksåg.
Ny Makita sticksåg med batteri, ligger på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
john.h och 5 till
  • Laddar…
H HM2020 skrev:
Ny sticksåg.
[bild]
Unnade mig en sån själv för nån månad sedan, stor uppgradering mot liket från Dewalt jag hade tidigare
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Raskus Raskus skrev:
Unnade mig en sån själv för nån månad sedan, stor uppgradering mot liket från Dewalt jag hade tidigare
Hoppas att du är nöjd med den.
Ska testa min lite i helgen tänkte jag :D:D
 
En röd Milwaukee mutterdragare med en inkopplad Makita 18V batteri ligger på en bänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har varit sugen länge men nu höjde proffsmagasinet priset rejält två gånger på kort tid, så då passade jag på innan Amazon som brukar följa efter höjde de också.

Finn ett fel på bilden förresten :p
 
  • Gilla
trojlee och 1 till
  • Laddar…
D Danieln84 skrev:
[bild]

Har varit sugen länge men nu höjde proffsmagasinet priset rejält två gånger på kort tid, så då passade jag på innan Amazon som brukar följa efter höjde de också.

Finn ett fel på bilden förresten :p
Antingen fel maskin eller fel batteri, beror på hur man ser det :cool:
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Vad är det, nån form av pump ser det ut som?
(Frågar f ö självklart åt en vän)
D Danieln84 skrev:
[bild]

Har varit sugen länge men nu höjde proffsmagasinet priset rejält två gånger på kort tid, så då passade jag på innan Amazon som brukar följa efter höjde de också.

Finn ett fel på bilden förresten :p
 
  • Haha
Hajen11
  • Laddar…
D dilemma skrev:
Vad är det, nån form av pump ser det ut som?
(Frågar f ö självklart åt en vän)
En fettspruta är det, för smörjning av bl a minigrävaren och lastmaskinen.
 
  • Gilla
dilemma
  • Laddar…
Självklart när du säger det - dumstrut på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.