Glöm inte att det kommer att behöva mycket mindre vatten nu när det är beskuret så hårt. Ett bra test är att slöjda något av det :)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Glöm inte att det kommer att behöva mycket mindre vatten nu när det är beskuret så hårt. Ett bra test är att slöjda något av det :)
Har lite att slöjda av nu, trädet hade totalt fyra stammar från början, men de har åkt ner en efter en och nu började vi bli nervösa att växthuset skulle ryka i nästa storm.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Hade proffshjälp att beskära vårt gamla körsbärsträd, hoppas att det ger mycket bär i sommar.
Trädet i all ära men grannens garage skulle behöva "proffshjälp" med :D
 
Gjort i ordning första tunnan för mjölksyrad kompost. Nu när jag inte törs gräva ner sörjan direkt pga de hemska, eländiga, tulpanätande odjuren, dvs råttorna.
Svart komposttunna fylld med lager av löv, barkmull och jord, några synliga hål på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Varvade med gammal krukjord, jord från trädgården, barkmull och löv.

Jag borrade några hål i sidorna på tunnan. Tänkte utvärdera det innan jag borrar i den andra. Tanken är att lägga i en och ha en som står och blir färdig jord. Borde ta ungefär lika lång tid för det är bli jord som för att fylla en. Jag bedömer att det bör få plats fyra hinkar sörja plus lika mkt gammal jord/löv per tunna.

Eftersom det känns oändligt långt till värme tröstar jag mig med ett vårbord utanför ytterdörren.
Vårblommor i krukor på bord, inklusive snödroppar och primula, med dekorativ sten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och lite extra snödroppar.
Snödroppar i blom som växer i en terrakottakruka med grus, symboliserar ett vårtecken utanför en ytterdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel och 4 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Trädet i all ära men grannens garage skulle behöva "proffshjälp" med :D
Jo, vi hade gärna tagit över tomten och fixat iordning.
Men ägaren förklarade klart och tydligt att om h*n säljer så blir det definitivt inte till oss.
 
Mikael_L
Jiji Jiji skrev:
Konstaterar att råttor har flyttat in under altanen, igen. De har ätit alla tuloanlökarna som vi satte i en av de nya odlingslådorna. Attans kräk.

Nu har vi satt ut fällor igen. Än så länge utan resultat. De här råttorna har annan smak än de förra. Men jag ska nog hitta ett bete de gillar.
Dags att låta katten vara ute på riktigt? :thinking:
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Dags att låta katten vara ute på riktigt? :thinking:
Katten är ingen vidare råttfångare. Dock patrullerar han och nu när det är varmare är han ute mer. Bruna hunden däremot är fenomenal på att fånga råttor så det finns hopp.

Vi agnade om med jordnötssmör igår, de här råttorna är lite petigare med vad de vill äta men bara vi listat ut det ska det nog gå.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
KristinaRT
Jiji Jiji skrev:
Katten är ingen vidare råttfångare. Dock patrullerar han och nu när det är varmare är han ute mer. Bruna hunden däremot är fenomenal på att fånga råttor så det finns hopp.

Vi agnade om med jordnötssmör igår, de här råttorna är lite petigare med vad de vill äta men bara vi listat ut det ska det nog gå.
Bra hund!
Testat snickers? Både jordnötter och choklad (och kolasås ;)) på en gång….
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Bra hund!
Testat snickers? Både jordnötter och choklad (och kolasås ;)) på en gång….
Tidigare, på andra råttpopulationer har vi haft stor framgång med kolasås och typ Snickers. Dessa råttor gillar inte choklad verkar det som.
Därav jordnötssmöret. Bäst tycker de om tulpanlökar...
 
Tog hand om en rejält vildvuxen lagerbuske igår. Nästa steg är att försöka sila (harpa?) jorden från en massa rötter.
 
KristinaRT
Jiji Jiji skrev:
Tidigare, på andra råttpopulationer har vi haft stor framgång med kolasås och typ Snickers. Dessa råttor gillar inte choklad verkar det som.
Därav jordnötssmöret. Bäst tycker de om tulpanlökar...
Intressant, de kanske har näringsbrist :crysmile:. Eller också är dessa råttor mer hälsomedvetna än andra? Testa färska grönsaker typ små babymorötter?
 
  • Haha
Jiji
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Katten är ingen vidare råttfångare. Dock patrullerar han och nu när det är varmare är han ute mer. Bruna hunden däremot är fenomenal på att fånga råttor så det finns hopp.

Vi agnade om med jordnötssmör igår, de här råttorna är lite petigare med vad de vill äta men bara vi listat ut det ska det nog gå.
Dubbel nougat används flitigt i vår samfällighetsförening med gott resultat.
 
Degerlunden Degerlunden skrev:
Dubbel nougat används flitigt i vår samfällighetsförening med gott resultat.
Jo vi får nog testa alla olika typer av bete. Jordnötssmör var inget de var sugna på i natt i alla fall.
Ska nog flytta fällan lite också. Det gäller att hitta en plats som de gillar och något de vill äta...
 
Jiji Jiji skrev:
Jo vi får nog testa alla olika typer av bete. Jordnötssmör var inget de var sugna på i natt i alla fall.
Ska nog flytta fällan lite också. Det gäller att hitta en plats som de gillar och något de vill äta...
Du får väl köpa lite billiga tulpanlökar och agna med så att du blir av med de råttor som fått smak för tulpaner :D
 
  • Haha
Jiji
  • Laddar…
S
Det har varit plusgrader hela veckan och jag verkar ha grävabstinens så igår kollade jag och det var ingen tjäle i en fulrabatt. Är skugga där mest hela dagen så jag tycker det blir bättre med förvaringsyta där istället för odling.

Eftersom de ska snöa inatt och bli kallt igen så blev det i alla fall en timmes grävning efter barnhämtning och matlagning.

Jag har tänkt fortsätta imorgon. Får väl se om det blir vinter igen eller grävbart.

Jag har beställt 8 ton bergkross som kommer på onsdag (så att det finns något att göra på sportlovet. ;)).

Bilden visar fulrabatten och som synes har de två grannarna inte brytt sig om fasaden på deras bodat på några decennier. En omskött rabatt vid gult skjul med fallna föremål, skottkärra, trädpall och vedtrave.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.