M Mathias1 skrev:
Instämmer där. Andrahandsvärdet på en låt säga 5-7 år gammal elbil är högst tveksamt. Garantierna har många gånger börjat löpa ut vid den åldern på bilen. Har ju synts en del historier i media om extrema priser när det blir dags för batteribyte. Alldeles nyligen var det en finländare som sprängde sin Tesla i ren frustration pga priset för nya batterier.

Nu börjar även LFP cellerna göra intåg mer och mer och dessa har betydligt bättre livslängd och dessutom lägre pris än exempelvis NMC och NCA cellerna som flertalet elbilar använder idag.
Återstår att se hur priset påverkas för de elbilar med den gamla batterietekniken. Många lär nog föredra en begagnad bil med LFP istället för NMC när det gäller begagnat om 5-10 år.
Själv tror jag inte alls att andrahandsvärde kommer att vara så dåligt så snabbt. Jag tänkte precis så 2016 när jag tog en Passat GTE som tjänstebil - jag änkte att om tre år finns det massor med bra elbilar och hybrider så andrahandsvärdet är mycket osäkert. Efter tre år och 6000 mil var värdeminskning bara 30% vilket var mycket bättre än motsvarande dieslar som tappat ungefär 50%

Tyvärr går många på myterna om att "batterier behöver bytas för 250 kkr" på många bilar. Det förekommer men inte i lika hög utsträckning som dyra motorhaverier på bensin och dieselbilar.

Exemplet med Teslan är ju också intressant - hade volvo bytt en motor på garantin om bilen blivit krockade och fått en "motorkopia" monterad av en icke auktoriserad verkstad?

/Krille
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Själv tror jag inte alls att andrahandsvärde kommer att vara så dåligt så snabbt. Jag tänkte precis så 2016 när jag tog en Passat GTE som tjänstebil - jag änkte att om tre år finns det massor med bra elbilar och hybrider så andrahandsvärdet är mycket osäkert. Efter tre år och 6000 mil var värdeminskning bara 30% vilket var mycket bättre än motsvarande dieslar som tappat ungefär 50%

Tyvärr går många på myterna om att "batterier behöver bytas för 250 kkr" på många bilar. Det förekommer men inte i lika hög utsträckning som dyra motorhaverier på bensin och dieselbilar.

Exemplet med Teslan är ju också intressant - hade volvo bytt en motor på garantin om bilen blivit krockade och fått en "motorkopia" monterad av en icke auktoriserad verkstad?

/Krille
Precis, det är däremot de dyra märkenas bensin/dieselbilar som kommer tappa snabbt i värde på andrahandsmarknaden när nya el/hybridbilar bilar kommer in på marknaden och priserna åker ner och räckvidd upp...
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
sunnis
K Krille4 skrev:
Tyvärr går många på myterna om att "batterier behöver bytas för 250 kkr" på många bilar. Det förekommer men inte i lika hög utsträckning som dyra motorhaverier på bensin och dieselbilar.
Finns mycket "diskussioner" om dessa batterier att de kommer haverera om 5-7år som någon skrev. Batterigarantierna för samtliga elbilar är 8år. Låter dyrt för tillverkarna att de skulle behöva bytas efter 5år...

Det börjar ni finnas en del äldre elbilar, men än har det inte skett en massiv batteridegeradering på livslängden för batterier som är 8år. Har inte sett någonstans att majoriteten av batterierna på t.ex tidiga Leaf eller Model S skulle kaskad-haverera.

Dessutom kommer det inte heller troligen gå att köpa fabriksnya batterier till en gammal elbil, vem lagerhåller sådant? Batterier går faktiskt att laga, hos t.ex VAG så har de byggt upp batterierna med utbytbara moduler som flera bilmodeller använder. Med viss omsättning på elbilar så kommer det även finnas gott om batterier på skroten, finns ju redan nu batterier att köpa på bildelsbasen.se... i USA har det redan poppat upp specialiserade firmor som rekonditionerar EV batterier genom att ta isär, byta enskilda celler och sätta ihop till ett utbytesbatteri.

Hur gör man med en bilmotor som havererat och bilen saknar garanti och maskinskada?
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
M
K Krille4 skrev:
Själv tror jag inte alls att andrahandsvärde kommer att vara så dåligt så snabbt. Jag tänkte precis så 2016 när jag tog en Passat GTE som tjänstebil - jag änkte att om tre år finns det massor med bra elbilar och hybrider så andrahandsvärdet är mycket osäkert. Efter tre år och 6000 mil var värdeminskning bara 30% vilket var mycket bättre än motsvarande dieslar som tappat ungefär 50%

Tyvärr går många på myterna om att "batterier behöver bytas för 250 kkr" på många bilar. Det förekommer men inte i lika hög utsträckning som dyra motorhaverier på bensin och dieselbilar.

Exemplet med Teslan är ju också intressant - hade volvo bytt en motor på garantin om bilen blivit krockade och fått en "motorkopia" monterad av en icke auktoriserad verkstad?

/Krille
Att byte av ett elbilsbatteri kan kosta 250.000 kr är ingen myt utan en sanning. På vilket sätt är det en myt?
Tycker dessutom inte man kan jämföra ett batteri med en motor. Motor har du även i en elbil.
På en fossilbil så har man som regel en maskinskadeförsäkring som täcker alla vitala delar i motorn upp till 15.000 mil/10år. Att man plötsligt därefter får ett totalt motorhaveri är relativt ovanligt. Många dieslar rullar utan problem 30.000-40.000 mil.
Batteriets degradering täcks inte på samma vis av en försäkring utan enbart av tillverkargarantin till en viss ålder.
 
Myten är att det skulle vara ett vanligt förfarande.
 
  • Gilla
pappel och 4 till
  • Laddar…
M
sunnis sunnis skrev:
Hur gör man med en bilmotor som havererat och bilen saknar garanti och maskinskada?
Skulle man mot förmodan få ett så pass allvarligt motorfel efter 15.000 mil/10år som föranleder komplett motorbyte så går det köpa kompletta motorer på vilken skrot som helst. Bytt på allbilsverkstad kostar det runt 30-50.000kr motorn inkluderad på en vanlig mellanklassbil. Har man rätt kontakter kan det bli billigare än så.
 
  • Gilla
Nerre
  • Laddar…
Nu finns det ju gott om elbilar på blocket så det går ju att kolla upp andrahandsvärde på väldigt många modeller. Dock är det ju brist på både det ena och det andra pga covid, så priserna är lite högre än "normalt".
Batteribyte på en BMW i3 (om det går på 250 000 kr) är nog tveksamt med tanke på att det är mer än vad de kostar begagnade... 160-290 tror jag att jag såg dem för nu när jag tittade lite snabbt?
De lite bättre begagnade elbilarna ligger på 200 och det är lite dyrt för folk som ska byta ut en fungerande ICE som är värd hälften på sin höjd. Då är det gen1 på Zoe och Leaf, men de har inte riktigt den räckvidden som behövs för pendlare utan laddplats på jobbet, eller bor i lägenhet.
Jag hade gärna haft en elbil som tar mig 15 mil, varav 10 mil motorväg, men om jag ska titta på vinterhalvåret så behöver det vara en hel del kräm i den. Så jag behåller min diesel för det är just nu inte ekonomiskt försvarbart att byta. Men en liten trött andrabil som åker 35km runtom i stan är intressant. Tyvärr är det andra som tycker likadant så de är dyra de med i jämförelse.
 
Isakare Isakare skrev:
Finns inget motsvarande idag som lika säkert berättar hur en lampa lyser, som effekten på en glödlampa. Märkligt nog då effekten egentligen inte säger nått om ljusstyrkan.
Idag får man köpa lampan, åka hem i prova, hoppas att den lyser som man vill. Har man dimmer får man oxå hoppas att den funkar. Att det står att den ska funka är ingen garanti för att den funkar i verkligheten.
Dimmer och glödlampa funkade alltid.
Lumen för ljusstyrka och Kelvin för färgtemperatur tycker jag är supersmidigt. Jag har helt gått över till att kolla efter lumen för lampor.

HK -> KW övergången är ganska enkel att trycka igenom om man bara vill
 
sunnis
M Mathias1 skrev:
Att byte av ett elbilsbatteri kan kosta 250.000 kr är ingen myt utan en sanning. På vilket sätt är det en myt?
Tycker dessutom inte man kan jämföra ett batteri med en motor. Motor har du även i en elbil.
På en fossilbil så har man som regel en maskinskadeförsäkring som täcker alla vitala delar i motorn upp till 15.000 mil/10år. Att man plötsligt därefter får ett totalt motorhaveri är relativt ovanligt. Många dieslar rullar utan problem 30.000-40.000 mil.
Batteriets degradering täcks inte på samma vis av en försäkring utan enbart av tillverkargarantin till en viss ålder.
Maskinskadeförsäkring har man även för elbil med motor och laddsystem, och batteri. Helt beroende på försäkringspaket och villkor hos de olika försäkringsbolagen. Blixtsnabbt kollat så erbjuder IF 10år, 15 000mil även för batteriet. Dock erbjuder majoriteten av tillverkaren 16 000mil på batteriet.

Men hur gör man när ICE motorn och är bortom vad som kan försäkras och vad tillverkaren har för garantier? Sånt förekommer. Köper man en fabriksny motor från reservdelskatalogen i delar? Köper man en passande utbytesmotor på skroten? Eller lagar man motorn? Varför kan man inte göra samma med högvoltsbatteriet?

Vart kommer din siffror ens ifrån? Du nämner ju 5-7år för batterihaverier och det kostar 250 000kr. OK, känns som du tagit olika artiklar som du läst och höftat ihop något.
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
sunnis
M Mathias1 skrev:
Skulle man mot förmodan få ett så pass allvarligt motorfel efter 15.000 mil/10år som föranleder komplett motorbyte så går det köpa kompletta motorer på vilken skrot som helst. Bytt på allbilsverkstad kostar det runt 30-50.000kr motorn inkluderad på en vanlig mellanklassbil. Har man rätt kontakter kan det bli billigare än så.
Absolut, har gjort så själv en gång.

Varför kan inte samma typ av reparation göras med en elbil? Det finns ju batterier från skrotade elbilar att köpa, bildelsbasen.se finns det. Uppenbarligen kan man laga högvoltsbatterier också. Ser man på all annan batterielektronik som gått EOL så finns det en omfattande piratmarknad också.

Inom industrin är det väldigt vanligt att man rekonditionerad batterier.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är det inte dags att överge Hk och byta till kW nu när vi går över till elbilar?
43 068 inlägg i över femton års tid och här ramlar man på det dummaste av dem alla. Vad är oddsen för det tro? :rofl::crysmile::p:cool:
 
M
sunnis sunnis skrev:
Maskinskadeförsäkring har man även för elbil med motor och laddsystem, och batteri. Helt beroende på försäkringspaket och villkor hos de olika försäkringsbolagen. Blixtsnabbt kollat så erbjuder IF 10år, 15 000mil även för batteriet. Dock erbjuder majoriteten av tillverkaren 16 000mil på batteriet.

Men hur gör man när ICE motorn och är bortom vad som kan försäkras och vad tillverkaren har för garantier? Sånt förekommer. Köper man en fabriksny motor från reservdelskatalogen i delar? Köper man en passande utbytesmotor på skroten? Eller lagar man motorn? Varför kan man inte göra samma med högvoltsbatteriet?

Vart kommer din siffror ens ifrån? Du nämner ju 5-7år för batterihaverier och det kostar 250 000kr. OK, känns som du tagit olika artiklar som du läst och höftat ihop något.
Låt oss tala om degraderingen av batteriet, inte totalhaveri av batteriet.
Maskinskadeförsäkringen täcker om batteriet slutar fungera helt. Visst är det så. Den täcker däremot inte om batteriet tappat 30-40% av sin ursprungliga kapacitet efter det att garantin löpt ut. Vi ska nog inte blanda ihop äpplen med päron i jämförelsen.
 
  • Gilla
moonsire
  • Laddar…
M
sunnis sunnis skrev:
Absolut, har gjort så själv en gång.

Varför kan inte samma typ av reparation göras med en elbil? Det finns ju batterier från skrotade elbilar att köpa, bildelsbasen.se finns det. Uppenbarligen kan man laga högvoltsbatterier också. Ser man på all annan batterielektronik som gått EOL så finns det en omfattande piratmarknad också.

Inom industrin är det väldigt vanligt att man rekonditionerad batterier.
I dagsläget är det inte jättemånga verkstäder som tar sig an byte av elbilsbatterier för en rimlig peng vågar jag påstå.
 
sunnis
M Mathias1 skrev:
Låt oss tala om degraderingen av batteriet, inte totalhaveri av batteriet.
Maskinskadeförsäkringen täcker om batteriet slutar fungera helt. Visst är det så. Den täcker däremot inte om batteriet tappat 30-40% av sin ursprungliga kapacitet efter det att garantin löpt ut. Vi ska nog inte blanda ihop äpplen med päron i jämförelsen.
Ser man degraderingsdata för vätskekylda batterier av skateboarddesign så handlar degraderingen om typ 10%.

Luftkylda batterier och hybrider är sämre.
 
Redigerat:
sunnis
M Mathias1 skrev:
I dagsläget är det inte jättemånga verkstäder som tar sig an byte av elbilsbatterier för en rimlig peng vågar jag påstå.
Inte i dagsläget i Sverige men det är bara en tidsfråga eftersom det inte finns någon efterfrågan. Finns i Norge och USA i större utsträckning.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.