windestal windestal skrev:
Hur är det med bokhäck, behöver man sätta en stödpinne till varje planta som för avenbok, eller klarar den sig utan?
Den växer med rak stam. Jag brukar sätta en pinne var tionde planta mest för att få häcken jämn. Betydligt lättare än med Avenboken.
 
KristinaRT
Har bokhäck utåt gatan, den får ta en del vind då det blåser (gatan blir lite som en vindtunnel) och även salt då det är isigt. Att den inte är större beror så klart på att jag klipper, men också på att det är bärlager runt om och styv lera under, men växer gör den (och hade växt mer om jag varit bättre på att vattna :oops:).
Så att bok skulle vara känslig för vind och jordmån tror jag inte riktigt på….

Glömde skriva att jag håller den smal, ca 40 cm bred….
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
KristinaRT KristinaRT skrev:
Så att bok skulle vara känslig för vind och jordmån tror jag inte riktigt på….
Det som bokplantor har fått kämpa med i en kall zon 3 hos mig är sena vårfroster. På vissa sorter går knopparna igång för tidigt på våren och sen kommer askylan och de fryser bort. Det drabbar småplantorna hårt. Men jag tror det problemet löses väldigt enkelt, köp svenskt plantmaterial, d v s eplanta.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Visserligen är min höga häck i Skåne men den står kustnära med vind. När häcken har etablerat sig är den tåligare.
 
AXS
Såg en häck med blandade växter, tycker det var sjukt fint. Mer tåligt mot sjukdomar och annat som kan döda en hel häck.

Det går även att blanda in mindre träd för ännu större skillnad i höjd.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Kul tråd! :love: Kapar den lite:

Vilken häck växer snabbast?

Vilken är billigast och vilken är dyrast?

Med vänlig hälsning,
Torbjärn
 
Torbjärn Torbjärn skrev:
Vilken häck växer snabbast?
Vilken är billigast och vilken är dyrast?
Bok och avenbok är definitivt snabbast. Den vanliga thujan är också - tyvärr - mycket snabb (men blir sällan snygg efter 10/15 år då den kräver mycket skötsel).

Taxus är dyrast - men blir också en fantastisk häck efter ett antal år.
 
Thuja borde förbjudas! / Stilpolisen
 
  • Gilla
ClasseClas och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Och vi borde plantera naverlönnshäckar istället!
 
yonna yonna skrev:
Bok och avenbok är definitivt snabbast. Den vanliga thujan är också - tyvärr - mycket snabb (men blir sällan snygg efter 10/15 år då den kräver mycket skötsel).

Taxus är dyrast - men blir också en fantastisk häck efter ett antal år.
Tackar.

Finns det någon häck eller insynsskydd som inte är grön? Tex gul eller röd vore snyggt :love:
 
Torbjärn Torbjärn skrev:
Finns det någon häck eller insynsskydd som inte är grön?
Min höga häck är rödbok. På sommaren är den mörkt mörkt rödsvartbrun (snyggt!) med solbelysta klarröda toppskott och på vintern är de täckande vissna bladen brungula.
 
  • Gilla
Torbjärn och 1 till
  • Laddar…
Torbjärn Torbjärn skrev:
Tackar.

Finns det någon häck eller insynsskydd som inte är grön? Tex gul eller röd vore snyggt :love:
Klätterbenved finns med lite olika bladfärg. För att bli en häck behöver den (som namnet antyder) ngt att klättra på men detta ngt täcks snabbt och sedan ser den ut som en vanlig häck.
 
  • Gilla
Torbjärn och 1 till
  • Laddar…
AXS
Ingen verkade tycka blandad häck var en bra idé.

Vad tycker ni om det här då?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hedgelaying Traditionellt lagd häck med sammanflätade grenar och gröna blad mot en gräsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
KristinaRT
Jag såg en jättesnygg och annorlunda, kantig och stramt klippt häck en gång som var uppbyggd av olika sorters röd- och gulbladig berberis. Visst är den inte vintergrön, men den var så tät att den nog var insynsskyddande även på vintern. Ingen aning om härdighet och tillväxt på berberis, men det var väldigt annorlunda….

Lite som denna; Kantig och tät häck av rödbladsberberis som liknar beskrivningen i forumdiskussionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fast olika färger på plantorna.
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Såg en häck med blandade växter, tycker det var sjukt fint. Mer tåligt mot sjukdomar och annat som kan döda en hel häck.

Det går även att blanda in mindre träd för ännu större skillnad i höjd.
En sida av vår tomt har en blandad häck. Fast med tiden har det som en gång var syren med lite inslag av hägg och annat (enligt gamla bilder) blivit en knotig och föråldrad remsa av syren, lönn, björk, rönn, liguster och något som jag tror är spirea. Blandade höjder mellan några decimeter och som mest 20 meter. Allt ryker när hela vägbanan ska läggas om och jag är väldigt glad för det.

Bra idé med blandad häck, men det krävs nog både planering och skötsel för att hålla den vettigt blandad över tid.
 
  • Gilla
Jiji och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.