Kul.... då känns dt som man är ordentligt på banan.... Pratade ni om byggloven i stort.. nåt de kommer titta närmare på?.. Hur såg kommunen på Fjärrvärmfrågan??

Nå mer intressant att berätta?????
 
Faktiskt så sades det inte så mycket mer som kan intressera er andra. Vi pratade mest om vårt hus, dess utseende och placering på tomten. Eftersom det är ett helt egenritat hus ville vi höra ett utlåtande innan vi sände in alla handlingarna.
 
Blev det fjärrvärme och FTX som du skrev om tidigare Kalle Anka?

Börjar luta åt det hållet jag också. Var ett tag helt inställd på bergvärme men fter att ha räknat lite nogrannare så visar det sig att mindre skilnader i prognoser för utveckling av räntor, elpris och fjärvärmepris har betydligt större betydelse för kostnaden än vilket alternativ jag väljer.

Med dagens priser är frånluftsvärmepump billigast med lånekostnader och allt inräknat. Dock har ju historiskt fjärrvärmen haft en långsammare prisutveckling än el.

Risken är väl överhängande att räntor och elpris stiger fortare de kommande åren än fjärrvärmepriset.

Tydligen så förhandlar Dalkia om bättre förutsättningar (vad nu det kan vara) från kommunen för att kunna sänka priser också. Förhoppningen är att man skall kunna byta ut pelletsförbränningen mot flis, vilket ska vara mer lönsamt, ifall tillräckligt många ansluter sig. Frågan är dock hur många det krävs, men de flerfamiljshus som byggs där mitt inne i nya Alsike ska göra att man snart är en bra bit på väg. Allt detta enligt Boel på Dalkia idag. Hon sa också att man inte kommer att lägga kommande ökade pelletspriser på konsumenterna i Alsike. Jag tyckte hon var resonabel att prata med och jag kan förstå att de inte vill att man vill ta fjärrvärmepannan utan att ha för avsikt att använda fjärrvärmen fullt ut, men ursäkterna vi har hört i den här tråden att Dalkia har kommit med har faktiskt varit lite taffliga förutsatt att de citerats korrekt.

Det är nog som energirådgivaren säger, för ekonomins skull så skaman nog i första hand lägga ner mödan på att få rätt isolering och energibegränsande åtgärder snarare än på uppvärmningsform vid nybygge. Nu ska jag sätta mig och räkna på U-värden ifall det verkligen finns något att tjäna :).

Bestämde sig JockeR också för FTX och fjärrvärme?
 
Japp... Fjärrvärme och FTX blir det!!

Var och tittade lite på etapp 1 idag... några här och där har lagt asfalt på uppfarten.... verkar knasigt då de helt säkert skulle tjäna en hel del pengar på att gå ihop med flera och göra en gemensam upphandling....

Kanske nå att tänka på för oss i etapp 2??.....

Nu är man ute och fladdrar långt fram i tiden... men va fan... tänker inte på så mycket annat än hus och tomt just nu..... :confused:
 
Är det någon som satt sig in i frågan med TV/DATA/TELE.....

Vad gäller hos oss.... vem skall kontaktas... och när osv
 
Det där med asfalten låter ju som en bra ide om man inte bestämmer sig för någon annan lösning. Däremot vet jag att en bunt har gått ihop och köpt gräs på rulle gemensamt och fått ett bra pris som jag förstått det. Fast det är nog antagligen betydligt billigare att sprida frö förståss.

Har inte kollat upp rörande optisk fiber, men det känns som det börjar bli dags att höra sig för. Jag fick namn till kontaktpersoner hos både telia och vattenfall av alsikebolaget, fast mitt post-it-lapp-system är inte helt tillförlitligt har jag märkt :(.

För fjärrvärmens del så bör man beställa rätt snart. Man vill ju inte att de skall behöva gräva upp asfalten när det är dags att ansluta och fjärrvärmerören ser ut att hamna under vägen. Ifall man väntar till asfalten är lagd finns nog risken att det inte blir helt kostnadsfritt att ansluta. Jag fick lite sådana vibbar när jag pratade med Dalkia idag.

Jag tycker det är lite konstigt att det inte står mer om vilkor för fjärrvärmeanslutningen i köpeavtalet med kommunen. Det verkar som kommunen slutit något avtal med Dalkia på något sätt som ger resultatet att kostnadsfri anslutning ska ingå i tomtpriset OM anslutningen anmäls innan projekteringstiden (med vägbygge etc) är över. Jag tycker det verkar som om kommunen/alsikebolaget har varit lite bristfälliga i sin information på den punkten.
 
Kolla här angäende Telia:
http://www.telia.se/files/Anslutning_av_villa.pdf

Kontaktpersonen har jag till Telia, även om jag inte hunnit kontakta själv. Gillar inte att lägga ut personer på internet så sänd PM om ni vill ha namn och telefon till Telia.

Det där med Dalkia verkar krångligt. Kanske skall höra av sig till Alsikebolaget för att få ett förtydligande. Jag vill inte gärna betala för saker utan att få något för det...

Galaxenspresident - Jag har räknat lite på uppvärmningen och kommit fram till att en FLVP av modellen ComfortZone ger bäst värmeekonomi med god mariginal. Den är nästan lika effektiv som en markvärme/bervärmepump utan att man behöver gräva/borra. Effekten är 5 eller 6,5 kW för själva värmepumpen. Med en extra ackumulatortank får du mycket varmvatten och möjlighet till solslinga. Detta alternativ sänker energibehovet rejält på en gång och än på på lite sikt när solpanelerna blivit ännu billigare. Investeringskostnaden är dock högre och lösningen tar mer utrymme än fjärrvärme i groventren.

Fjärrvärme med FTX ger högre driftskostnad (ca 4-5000/år?) men är väldigt smidig har hög komfort för inomhusklimatet och låg initial investeringskostnad beroende på priset för FTX och avdraget för standardpumpen i huset. Fjärrvärmen är underhållsfri, men inte FTX. Fjärrvärmen låser dig till en leverantör som dessutom eldar med olja på vintern.

Här får man prioritera själv vilket man tycker är viktigast och vilken månadskostnad man vill ha. Våra beräkningar verkar dock leda fram till att CZ betalar sig tillbaka relativt snabbt och ger en lägre månadskostnad från dag 1, trots mer lån. Om priset på fjärrvärme skulle komma ner till 70 öre/kW skulle det bli ett mycket intressantare alternativ. Jag ser dock inte detta hända...

För mig säger komforten ja till fjärrvärme och FTX, men plånboken säger nej ännu mer! Kanske för att jag är så snål ;-)
 
Jag skulle inte kalla det snålt. Det går att ha mycket kul för 4-5000kr/år, men när man gör konkurs så lär det väl bli med mer än 400 kr/månad :).

Rasar sedan en pump efter 10 år istället för att hålla i 15 så påverkar det totalkalkylen rätt mycket, men å andra sidan om den håller ihop i 20 år istället så kan man nog kosta på sig att dra rätt rejält på smilbanden. Hur man än gör i slutändan så väljer man väl fel :).

ComfortZone, har jag förstått det rätt om det är en rellativt ny konstruktion som kan ge den effekten från frånluften?

70 öre/kWh låter nog väl optimistiskt för fjärrvärmen från Dalkia. Går den ner med 10% (inget jag räknat med) när elpriset fortsätter öka får man nog vara rätt nöjd, skulle jag tro.
 
Hur många av er har räknat på om era hus verkligen kan anslutas till fjärrvärme. Eftersom FTX ger en sämre återvinning av värmen än exempelvis frånluftsvärmepumpar, så ställer det till en del problem med nya BBR eftersom många hus då inte klarar det nya kravet på max 110 kWh/m2 och år. Kolla med era husleverantörer så att de verkligen har koll på detta - det är inte alla som har det.
 
Undrar hur lång tid det tar innan elen blir så pass dyr att det kostar 4-5000 mer/år? Hoppas det dröjer....

Sen finns ju risken att pumpen rasar. Enligt mina beräknar har vi räknat av pumpen på 7 år. Garantierna som medföljer är 6 år som man kan förlänga mot en mindre summa. Skulle pumpen rasa efter 10 år är det kompressorn som ofta pajar. Att byta detta brukar gå på ca 10-15000. Om då pumpen tuffar på i ytterligare 10 år är det rätt bra!

ComfortZone har en patenterad kompressortyp som gör att du kan krama ut väldigt mycket energi ur den redan uppvärmda luften. De har dessutom en annan konstruktion på kompressorn som enligt tillverkaren skall ha mycket längre livslängd än IVT och Nibe. Effekten verkar stämma enligt värmepumpsforum, men livslängden vet man inte då pumpen är relativt ny. Nackdelen är att kompressorn låter lite mer då den har högre "verkningsgrad".

Problemet vi har just nu är att Götenehus inte vill/kan leverera CZ. Eftersom vi bygger med totalentreprenad vore det surt att behöva ordna allt själv. Då blir vi ju dessutom av med garantierna från Götenehus med avseende på ventilation och värme...Därför undersöker vi också parallellt IVT495 Twin vilket de kan erbjuda. Hade det gått att gräva ner markslingor skulle merkostnaden bli 30 000:- vilket ändå är rätt OK för denna pump. Vi måste dock troligtvis borra eftersom vi har berg under oss, och då förvinner liksom hela poängen. En merkostnad på 45 000:- för en pump som ger 4 kW + 10 000:- för ack.tank motsvarar nästan merkostnaden för en CZ som ger 6,5kW.......detta är för svårt!!!!
 
sam skrev:
Hur många av er har räknat på om era hus verkligen kan anslutas till fjärrvärme. Eftersom FTX ger en sämre återvinning av värmen än exempelvis frånluftsvärmepumpar, så ställer det till en del problem med nya BBR eftersom många hus då inte klarar det nya kravet på max 110 kWh/m2 och år. Kolla med era husleverantörer så att de verkligen har koll på detta - det är inte alla som har det.
Bra poäng Sam! Uppsala är ju det svåraste området i Sverige eftersom gränsen går precis norr om oss. Vårt hus skulle ligga på ca 94 kWh/m2 inkl. hushållsel med en IVT490 som ger "gratis" tillskott på ca 6000kWh. Utan återvinning skulle det ge oss 126 kW/m2. Om FTX ger tillbaka 3000kWh/år får vi ett energibehov på 110,6 kW/år vilket verkligen är på håret. Vårt hus har dock "bara" 300 mm i platta, 220mm i vägg och 460mm i tak. Väggen är lite klen men det viktigaste är ju ändå tak och fönster. Vi har rätt mycket fönster.....
 
Är det inte så att man "kommer undan" de nya energikraven om man får godkännt bygglov innan de träder i kraft? Och det sker väl till sommaren någon gång? Eller är jag ute och cyklar?

Brottom med byggloven i vissa fall då kanske...
 
Har för mig att kravet för att få bygga enligt de gamla reglerna är beviljat bygglov, inlämnad bygganmälan samt genomfört byggsamråd innan 31 juni i år. Själva har vi inte skrivit på för någon hustillverkare ännu och har därför gett upp hoppet om att hinna med ovanstående innan 31 juni. (Å andra sidan ligger det i vårt eget intresse att få ett så energieffektivt hus som möjligt).

Sitter därför här och försöker komma fram till vad som blir bästa lösningen för oss ur energisynpunkt. :confused:
 
Med standarden i Sjödalshus rörande isolering hamnar jag på 114.7 kWh/m^2/år med FTX om jag går på den enda siffra jag hittar i mina brochyrer på FTX: Värmeförlust via luft 6500kWh/år för en villa på 125m^2 i Stockholm vilket ska kunna reduceras med 3000-4000kWh/år med FTX (jag räknade på 3000 och skalade upp dessa siffror till min bostadarea på 172 m^2). Någon som har någon annan siffra att gå på?

Spontant tycker jag 6500kWh/år låter mycket för ventilation. Låt oss säga att man i 125m^2 villan i stockholm kan komma ner till frånluftsvärmeförlust 5400kWh/år utan återvinning genom att dra ner ventilationstakten när ingen är hemma så är jag nere under 110kWh/år/m^2.

Var det ingen faktor man skulle sätta framför de där 110kWh/år/m^2 beroende på uppvärmningssystem också? Jag har för mig jag läst något sådant, eller var det några gamla regler?

Nog var det bara uppvärmningsenergin (inkl varmvatten och luft) som ingick i de 110kWh/år/m^2 och inte hushållsel?

BTW: För mitt hus så hamnar förlusten genom väggar och förlusten genom fönster på nästan samma nivå, men då bygger jag inte nyfunks utan rätt traditionellt. Fönsterarea ca 30m^3, U=1.3W/m^2/K och väggarea 174m^2, U=0,23 (22cm isolering). Lite mer förlust i väggarna än fönster t.o.m.

Hmm undrar vad energirådgivaren säger om frånluftsvärmepumpen vs FTX och fjärrvärme? Om man inte har någon viktning baserat på uppvärmningsmetod så gynnas ju faktiskt frånluftsvärmepumpen av de nya reglerna, medan det ofta hävdas att fjärrvärme skall vara det bästa från ett systemperspektiv.

Någon som har koll på vad nettovinsten blir med en vanlig frånluftsvärmepump som IVT 490. Den borde väl bli bättre än med en kompressorlös FTX?


Sedan om man lämnar in bygganmälan samtidigt med bygglovsansökan (samma blankett i Knivsta) innan 1 juli eller sista juni så ska det ju vara lungt. Är byggsamrådsmöte också ett obligatorium innan dess för att gå på de gamla reglerna? Arghhh, det har varken alsikebolaget eller energirådgivaren sagt något om.
 
Saxat från

2007:5 - om Boverkets byggregler <br>- en lägesrapport

Övergångsbestämmelser till BBR 12
Den 1 juli 2006 trädde BFS 2006:12 (BBR 12) i kraft. Enligt övergångsbestämmelserna får äldre bestämmelser tillämpas på arbeten som kräver bygganmälan och för vilka bygganmälan görs före den 30 juni 2007, samt på arbeten som inte kräver bygganmälan om de påbörjats före den 30 juni 2007. Det är byggherren som bestämmer om äldre bestämmelser ska tillämpas under övergångstiden eller inte.
Själva reglerna rörande energianvändningen fann jag här:
http://www.boverket.se/upload/publi...regler/bbr12/Avsnitt_9 _Energihushallning.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.