T Tmy skrev:
Har samma VP men hur stor är villan, hur många m² värmer du upp?
Ca 180m².
 
  • Gilla
Tmy
  • Laddar…
S Styrtekniker skrev:
Prova gör en norsk reset. I den menyn på fotot ska det via temperaturer. Känns lite som elektroniken inte fungerar som den ska
Om man inte får några siffror, så ÄR det ju något fel. Kan inte bara vara trasig elmätare. Långskott nu, men jag hade en trasig givare och då vägrade värmepumpen köra, den slog om till elpatron. Också CTC men 6 år nyare och med diagnosprogram så det var tydligare än i TS' fall att något var fel, inre bara elräkningen som skvallrade.
 
S Sir Duke skrev:
Om man inte får några siffror, så ÄR det ju något fel. Kan inte bara vara trasig elmätare. Långskott nu, men jag hade en trasig givare och då vägrade värmepumpen köra, den slog om till elpatron. Också CTC men 6 år nyare och med diagnosprogram så det var tydligare än i TS' fall att något var fel, inre bara elräkningen som skvallrade.
Den visar bara värden där när kompressorn går. Det går i loggen att se hur många starter den gjort senaste 24h och drifttiden senaste 24h.

Dock tycker jag det verkar osannolikt att det är nåt fel på pumpen om den dessutom haft normal förbrukning efter mätarbytet 14/1. Måste ju garanterat vara någon mätdifferens som upptäckts på gamla mätaren som lades på vid bytet. Varför byttes mätaren?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
L William85 skrev:
Den visar bara värden där när kompressorn går. Det går i loggen att se hur många starter den gjort senaste 24h och drifttiden senaste 24h.

Dock tycker jag det verkar osannolikt att det är nåt fel på pumpen om den dessutom haft normal förbrukning efter mätarbytet 14/1. Måste ju garanterat vara någon mätdifferens som upptäckts på gamla mätaren som lades på vid bytet. Varför byttes mätaren?
Ja jo givetvis måste man kolla värden medan kompressorn går. Och det gör den ju titt som tätt om den funkar.
 
H HerrK skrev:
Ca 180m².
Bor en liten bit söder om polcirkeln. Har likadan VP Thermia G2, borrat 200m, värmer drygt 200 m² med garage - 2200 kWh i december.
 
Henrikn137 Henrikn137 skrev:
Hej!
Jag fick en chock när elräkningen för vår 125 kvm villa kom och månadens förbrukning ökade från 1581 kwh i december till 5283 (!) i januari. Skillnad på 3702 kwh. Vi har skruvat upp värmen en gnutta, men skillnaden är marginell i temperatur.

Vi värmer huset med en CTC bergvärmepump som står på 55c ecoheat i displayen. Inga blinkande varningslampor.
Vad i hela friden kan denna explosionsartade ökning bero på?

Vårt rörliga elavtal blev precis ännu roligare.

Tacksam för svar
Mvh Henrik

Glöm inte omförhandla er befintliga elavtal med er leverantör. Kan göras varje år.
Här finns många goda kronor att spara.
Jag fick gratis årsavgift om jag stannade kvar
 
Jag har ett liknande problem hus 235kvm ,garage 30kvm bergvärme installerad 2002 och nog inte så effektiv längre.Elfaktura dec 3600kWh .Nu har jag tänkt lösa det såhär ,gått över till timpris el med Tibber beställt Panasonic luftvärmepump scoop 5,6 och kör då luftvärmepumpen som tillskott speciellt om elpatroner tenderar gå in som spets .Kopplat tibber pulse till elmätaren för direktavläsning
Kollar timpris och kör diskmaskin,tvättmaskin laddar elbil efter kl 23.00 där elpriset är lågt.Tror kostnaden för elen sjunker markant ,speciellt framöver då vi har 14kWh elproduktion från solceller
 
Det är inte ovanligt att det blir orimliga elräkningar efter mätarbyte.

När jag fick ny mätare antogs det att min elmätare hade kommit till maxvärden och börjat om på noll. Men min enorma elräkning skickades aldrig ut utan jag fick en som var rätt.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Istället för att installera frikyla för att lagra värme i berget kan man man värma det med solpaneler. Alltså med med vatten då.
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
Jag tänkte uppdatera med facit:

Elbolaget hade läst av mätaren fel.
Rätt förbrukning var ca 1400kwh :)

Tack för alla svar och hjälp.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Henrikn137 Henrikn137 skrev:
Jag tänkte uppdatera med facit:

Elbolaget hade läst av mätaren fel.
Rätt förbrukning var ca 1400kwh :)

Tack för alla svar och hjälp.
Hur kan man läsa av fel? Det görs väl automatiskt överallt?
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.