Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Så att be nån säga att det kan skilja mellan olika länder. Är inte det att påverka vad hon ska säga?
Det är väl självklart att det är det?
Om någon har fel så måste man få påpeka det. Eller ska vi be Byggahus-ägarna att stänga ner hela forumet så att ingen här behöver känna sig "tystad" av att bli emotsagd?
 
  • Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
P
blackarrow blackarrow skrev:
I labb har man visat att omikron viruset replikerar mycket snabbare i de celler som finns i övre luftvägarna och mycket mindre i nedre luftvägar/lungor.

Edit: Hade lite "otur" med formuleringarna.

Hur påverkar detta de med ”dåligt immunförsvar”?
Kommer de att drabbas hårt i alla fall?
Det förklarar väl varför omikron är mycket smittsamt. Åtminstone om replikeringen är snabbare i de övre luftvägarna jämfört med tidigare varianter.
Hur det påverkar sjukdomsförloppet är jag inte medicinskt kunnig nog att bedöma.
 
Efter att ha läst detta får jag väl säga att anledningen till att jag avstår vaccinering är att det verkar mer politiskt motiverat snarare än medicinskt:D
 
  • Ett beslut från Etikprövningsmyndigheten om avslag på ansökan om svensk covid-19-vaccindistributionstudie.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
LiteForce och 2 till
  • Laddar…
P
Vad är det politiska motivet?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Vi har olika syn på att tystas skulle jag tro.
För mig innebär det att man skulle försöka hindra henne att framföra sina tankar överhuvudtaget.
Att be henne vara tydlig med att det kan skilja i olika länder ser inte jag som ett försök att tysta någon.
Vem är ”man”?
Är det konspirationsteorier?
 
Nissens
L leecher skrev:
Efter att ha läst detta får jag väl säga att anledningen till att jag avstår vaccinering är att det verkar mer politiskt motiverat snarare än medicinskt:D
Så den minskade belastningen på vården från de som vaccinerats beror på?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Nissens
Bananskalare Bananskalare skrev:
Så att be nån säga att det kan skilja mellan olika länder. Är inte det att påverka vad hon ska säga?

Men det är tydligt här. Här hittade jag någon som tyckte annorlunda. Folk försöker påverka vad hon ska säga. Men då är det visst inte så farligt man kommer på olika ursäkter.
Istället för att erkänna. Det kan förekomma att folk tystas eller försöker påverkas?
Eller är det skillnad på vad man ska säga?
Hur ofta läser man om folk som berättar det folk vill höra blir tystade av folk högt upp?
Kan man då säga att du försöker tysta flera här i tråden?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
Om 90% av alla är vaccinerade och 77% av alla på IVA är det är alltså andelen ovaccinerade överrepresenterade eftersom 23% är mer än 10%.

Ganska enkelt, inte sant?
80% är vaccinerade i danmark...skillnaden är 3%
 
P pmd skrev:
Vad är det politiska motivet?
Svårt att läsa? Du ser inget konstigt med en sådan motivering av en myndighet ?
 
  • Skärmbild av ett dokument med text som diskuterar etiska invändningar mot en vaccinationsstudie baserat på dess potentiella effekt på vaccinationsambitioner.
BirgitS
P pegr skrev:
80% är vaccinerade i danmark...skillnaden är 3%
Du måste ju ta hänsyn till vilka åldersgrupper det är som ligger på IVA och i vilken utsträckning just de åldersgrupperna är vaccinerade. Det är inte de ovaccinerade barnen som ligger på IVA utan ovaccinerade medelålders och äldre där vaccinationsgraden även i Danmark lär vara minst 90 %. Sen bör du även ta hänsyn till att de med tidigare genomgången sjukdom också har ett skydd. Så har man varken vaccinerat sig eller varit sjuk men är vuxen så löper man betydligt större risk att behöva IVA-vård än om man är i någon av de andra grupperna.

Så här ser det ju ut i Sverige om hur mycket större risken är för medelålders och äldre ovaccinerade att behöva IVA-vård än för vaccinerade:
Graf som jämför IVA-inläggningar per 100 000 för vaccinerade och ovaccinerade i olika åldersgrupper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller om du föredrar att se det i skrift:
"Av de nyinlagda patienterna på intensivvården under vecka 5 var 32 personer ovaccinerade, vilket motsvarar 42 procent. Medelåldern för nya intensivvårdade patienter var för de senaste fyra veckorna 49 år bland ovaccinerade och 62 år bland vaccinerade. Under de fyra senaste veckorna (vecka 2–5) var antalet intensivvårdade per 100 000 invånare 4 gånger högre bland ovaccinerade än bland vaccinerade för personer över 20 år, skillnaden var statistiskt säkerställd. Motsvarande jämförelse i åldersgrupperna 50–69 år och 70 år och äldre som inte har insatser enligt socialtjänstlagen (hemtjänstinsatser eller boende på SÄBO), är 8 respektive 14 gånger högre bland ovaccinerade."

https://www.folkhalsomyndigheten.se...9/2022/covid-19-veckorapport-2022-vecka-5.pdf

Förhållandet bör vara ungefär detsamma i Danmark. Eller har du andra uppgifter?
 
  • Gilla
RoAd och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
L leecher skrev:
Svårt att läsa? Du ser inget konstigt med en sådan motivering av en myndighet ?
Och vad är det för politiskt med det?
Vad gick det föreslagna projektet ut på?

Det är ju väldigt lätt att se hur väl vaccinerna skyddade de äldre från att avlida under tredje vågen och under denna våg.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...9/2022/covid-19-veckorapport-2022-vecka-5.pdf avsnittet Avlidna bekräftade fall

Och i inlägg #14348 ser man ju hur väldigt mycket vaccinet skyddar medelålders och äldre från att behöva IVA-vård.

Och här hur mycket vaccinet skyddar alla åldersgrupper fram att behöva sjukhusvård:
Stapeldiagram som visar antalet covid-19 patienter i slutenvård efter ålder och vaccinationsstatus per 100 000 invånare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.socialstyrelsen.se/stat...stik-om-slutenvard-av-patienter-med-covid-19/

Med andra väldigt dumt att försöka få folk att inte vaccinera sig (och väldigt dumt av folk att inte vaccinera sig). Med fler vaccinerade hade restriktionerna kunnat tas bort tidigare.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Statistiken är ointressant om den inte delas in i tre grupper. Gruppen ovaccinerade men tidigare sjuka skulle jag vilje se officiell statistik på men tyvärr klumpar man ihop alla ovaccinerade
 
BirgitS
L leecher skrev:
Statistiken är ointressant om den inte delas in i tre grupper. Gruppen ovaccinerade men tidigare sjuka skulle jag vilje se officiell statistik på men tyvärr klumpar man ihop alla ovaccinerade
Och vad tror du att du skulle se för intressant information med den uppdelningen?
 
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Och vad är det för politiskt med det?
Vad gick det föreslagna projektet ut på?
@leecher
Ska jag tolka din ovilja att svara på de frågorna som att du inte vet utan bara skev ett inlägg för att det var kul i största allmänhet att skriva något?
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Det står tydligt att en eventuell vetenskaplig rapport skulle, beroende på resultat, kunna hindra det politiska målet att vaccinera befolkningen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.