R RoAd skrev:
Det låter inte som en lösning. Om hålet är underdimensionerat kommer antagligen inte heller kylan räcka till om det inte handlar om ett mycket litet system. Och hålet kommer av samma anledning inte heller kunna lagra speciellt mycket värme.

Jag tror att det enda ni kan göra är att borra ett nytt hål med tillräcklig kapacitet.
Om ni inte hör kompressorn så betyder det att den inte går. Ett kompressorljud tar man i te misste på.
Inte jämförbart med pumpljud.
Be en servicetekniker kolla anlöggningen.
 
R
B Briaxxm skrev:
Om ni inte hör kompressorn så betyder det att den inte går. Ett kompressorljud tar man i te misste på.
Inte jämförbart med pumpljud.
Be en servicetekniker kolla anlöggningen.
Nu citerade du väl ändå lite fel?
 
P
S stefan_gsx skrev:
Den nya möjliggör bla fjärravstängning (varför, så man kan rundstyra effekt
S stefan_gsx skrev:
Ang. elmätaren så var den garanterat fjärravläst, tror det var ett krav sedan 2004-5. Att nätbolagen byter mätare igen är ett krav från staten. Den nya möjliggör bla fjärravstängning (varför, så man kan rundstyra effekt vid effektbrist !!!) samt att man kan mäta inmatad effekt.
Japp, installationskillen sa att den nya mätaren kan stänga av elen på distans om man t.ex inte betalar räkningen....hoppas de säkrat upp dessa nya fjärrstyrda avstängningar så att inte hackare kan släcka alla villor....detta känns inte tryggt alls.
 
Henrikn137 Henrikn137 skrev:
Jag fick inga värden från menyn. Märkligt.
Allt annat såg normalt ut. Jämförde med bilderna i manualen.
Inte bra
 
Henrikn137 Henrikn137 skrev:
Jag fick inga värden från menyn. Märkligt.
Allt annat såg normalt ut. Jämförde med bilderna i manualen.
Prova gör en norsk reset. I den menyn på fotot ska det via temperaturer. Känns lite som elektroniken inte fungerar som den ska
 
A Adanlast skrev:
Med vår dåligt isolerade hus med källare från 1947 på totalt 170 kvadratmeter som referens måste jag hålla med tidigare svar i tråden om att ditt mätarbyte måste ha ställ till med något. Med vattenburen el förbrukade vi totalt drygt 4000kWh under december. Det finns inte på kartan att du skulle komma över 4500kWh på 13 dagar i januari.

/T
var ligger ert hus?
 
K kjork skrev:
ja just det. Läste tråden slarvigt. Den är ju väldigt märklig och som du säger låter 350 kWh/dag extremt.
Hej jag hade samma problem hösten-20. Helt plötsligt så började förbrukningen skena utan synbar anledning. Nu har jag i och för sig en Nibe 1135-10, med separat 130l varmvattenberedare. Jag hade under en tid ömsom fått fylla på och sänka trycket i radiatörkretsen. Så en dag så fanns det ingen stopp på påfyllninge utan trycket ökade i radiatorkretsen tills att säkerhetsventilen på expantionskärlet löste ut. Det visade sig att jag fått en läcka i beredaren mellan tappvarmvattnet och värmemanteln. Vad som hade hänt var att tappvattnet spädits ut med mantelvatten och på så sätt sått och gjort varmvatten långa tider. Hur som helst så kostade det mig många sköna tusenlappar förutom bytet av förådsberdaren som var knappt tio år och var kopparmantlad. Nu blev det en rostfri istället.
 
C claym skrev:
var ligger ert hus?
Den detaljen missade jag. :oops:
På cykelavstånd till Arlanda.
 
  • Gilla
Anders Rosengren och 1 till
  • Laddar…
Henrikn137 Henrikn137 skrev:
Hej!
Jag fick en chock när elräkningen för vår 125 kvm villa kom och månadens förbrukning ökade från 1581 kwh i december till 5283 (!) i januari. Skillnad på 3702 kwh. Vi har skruvat upp värmen en gnutta, men skillnaden är marginell i temperatur.

Vi värmer huset med en CTC bergvärmepump som står på 55c ecoheat i displayen. Inga blinkande varningslampor.
Vad i hela friden kan denna explosionsartade ökning bero på?

Vårt rörliga elavtal blev precis ännu roligare.

Tacksam för svar
Mvh Henrik
Installera en elmätare på bergvärmepumpen så vet du vad den drar i el. Vi gjorde så när vi installerade våran och har sedan dess koll på vad det går åt i värme och varmvatten per år.
 
  • Gilla
janne5904
  • Laddar…
Kolla på ditt elbolag/nätagares hemsida loga in så bruka man kunna föja ens förbrukning dag för dag, kolla om dagen du bytta mäatre tex registerades 3000 på en dag eller något.
 
A Adanlast skrev:
Den detaljen missade jag. :oops:
På cykelavstånd till Arlanda.
Så allt mellan 500 meter och 10 mil.
Hoppas det löser sig i vilket fall som helst.
 
Henrikn137 Henrikn137 skrev:
Hej!
Jag fick en chock när elräkningen för vår 125 kvm villa kom och månadens förbrukning ökade från 1581 kwh i december till 5283 (!) i januari. Skillnad på 3702 kwh. Vi har skruvat upp värmen en gnutta, men skillnaden är marginell i temperatur.

Vi värmer huset med en CTC bergvärmepump som står på 55c ecoheat i displayen. Inga blinkande varningslampor.
Vad i hela friden kan denna explosionsartade ökning bero på?

Vårt rörliga elavtal blev precis ännu roligare.



Tacksam för svar
Mvh Henrik


Fick för ett tag sedan en faktura från elbolaget från vårt förra hus som vi sålde i april 2021.
Innan vi flyttade strulade elmätaren och tappade "uppkoppling" så den inte kunde skicka avläsning till nätbolaget. Var ett gäng riktigt billiga månader den hösten/vintern..

Slasken kom som sagt på typ 2500 kwh som "missats", när de fick ordning på skiten.

låter som något strul med ditt mätarbyte/avläsning...

Vi körde en IVTgeo312, 180m hål, 3750 kw/h för värme/varmvatten på ett år. 165m2 uppvärmt varav 65 i suterrängvåning + 35m ouppvärmt i suterräng.
 
K karlmb skrev:
Att köra en bvp på 55 grader när det räcker med kanske 40 är ju korkat.
Som att köra bil på 3an på motorvägen i 140.
Har själv en sån CTC och tempen i displayen är elpannan för tappvarmvattnet, dvs övre delen av tanken där varmvattenslingan ligger tillsammans med elpatronen. Kompressorn jobbar med lägre temp för det mesta och det ger en liten besparing att dra ner temperaturen på elpannan för att slippa att elpatronen ligger och värmer extra året runt. Men har man badkar eller liknande kan det behövas.
 
O Orthobear skrev:
Fick för ett tag sedan en faktura från elbolaget från vårt förra hus som vi sålde i april 2021.
Innan vi flyttade strulade elmätaren och tappade "uppkoppling" så den inte kunde skicka avläsning till nätbolaget. Var ett gäng riktigt billiga månader den hösten/vintern..

Slasken kom som sagt på typ 2500 kwh som "missats", när de fick ordning på skiten.

låter som något strul med ditt mätarbyte/avläsning...

Vi körde en IVTgeo312, 180m hål, 3750 kw/h för värme/varmvatten på ett år. 165m2 uppvärmt varav 65 i suterrängvåning + 35m ouppvärmt i suterräng.
kw/h ???
 
L William85 skrev:
Har själv en sån CTC och tempen i displayen är elpannan för tappvarmvattnet, dvs övre delen av tanken där varmvattenslingan ligger tillsammans med elpatronen. Kompressorn jobbar med lägre temp för det mesta och det ger en liten besparing att dra ner temperaturen på elpannan för att slippa att elpatronen ligger och värmer extra året runt. Men har man badkar eller liknande kan det behövas.
Man får ju skilja på vv-produktion och till uppvärmning av huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.