Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Nissens Nissens skrev:
Visst, men omikron är inte så dramatisk, den är ju en del av lösningen. Det är bla därför Sverige öppnat upp. Hög smittspridning, men ändå hanterbar belastning på vården.
Omikron är att jämställa med ursprungsvarianten i hur ”svår” den är. Men den är mer smittsam och vaccinen har inte lika bra effekt mot den som mot ”Ursprungliga varianten”.

Alltså blir det en väldigt stor effekt i länder/områden med låg vaccinationsgrad.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
Omikron är att jämställa med ursprungsvarianten i hur ”svår” den är. Men den är mer smittsam och vaccinen har inte lika bra effekt mot den som mot ”Ursprungliga varianten”.

Alltså blir det en väldigt stor effekt i länder/områden med låg vaccinationsgrad.
Är omikrom som ursprunget?
Hur kommer det då att antalet som dog och hamnade på Iva var mycket högre?
Samt att många säger att omikrom är mildare. Det stämmer väl med många smittade men inte många på sjukhus
 
Om man får en indikation direkt som positivt på ett snabbtest, hur stor chans är det att det visar fel?
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Är omikrom som ursprunget?
Hur kommer det då att antalet som dog och hamnade på Iva var mycket högre?
När? Med ursprungsvarianten? Pga vaccinationsgraden såklart.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Om man får en indikation direkt som positivt på ett snabbtest, hur stor chans är det att det visar fel?
Förhållandevis liten. De tester man gjort visar snarare på det motsatta, att snabbtester kan missa lindriga infektioner med små mängder viruspartiklar och att man inte kan lita på negativt. Eftersom det krävs högre volymer av partiklar är risken liten att ett positivt utfall visar fel.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
När? Med ursprungsvarianten? Pga vaccinationsgraden såklart.
Men du sa att vaccinet inte riktigt biter på omikrom
 
harry73
timmelstad timmelstad skrev:
Alltså blir det en väldigt stor effekt i länder/områden med låg vaccinationsgrad.
Du menar t ex Sydafrika? Hur förklarar du då att Omikron redan klingat av där, och att man hade färre dödsfall än under tidigare vågar?

I länder med lägre vaccinationsgrad, har man ofta högre andel som redan är immun av genomgången sjukdom.
 
A Andy78 skrev:
Om man får en indikation direkt som positivt på ett snabbtest, hur stor chans är det att det visar fel?
OM jag har fattat rätt så är dessa test bra på att vissa rätt när det vissar positivt. Men vid negativt test är de dåliga på att att visa rätt. Dels på grund av att det är mycket beroende på och provet blir bra och att det kan vara så att man har väligt lite av de delar det tittar efter men fortfarande vara smittad.
 
BirgitS
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men du sa att vaccinet inte riktigt biter på omikrom
Även om vaccinet inte skyddar lika bra när det gäller att bli sjuk som det gjorde mot alfa och delta så är vaccinet mycket bra på att skydda mot allvarlig sjukdom och död.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Är omikrom som ursprunget?
Hur kommer det då att antalet som dog och hamnade på Iva var mycket högre?
Samt att många säger att omikrom är mildare. Det stämmer väl med många smittade men inte många på sjukhus
Såg du det jag tog upp om situationen i Bulgarien?
Där kan du se att omikron orsakar hög belastning på IVA och många avlidna i ett land med låg vaccinationsgrad.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
I länder med lägre vaccinationsgrad, har man ofta högre andel som redan är immun av genomgången sjukdom.
Stämmer ju inte med t.ex. Bulgarien.
 
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Såg du det jag tog upp om situationen i Bulgarien?
Där kan du se att omikron orsakar hög belastning på IVA och många avlidna i ett land med låg vaccinationsgrad.
Men snälla du, jag sa ju redan att Bulgarien inte är det bästa landet att jämföra sig med.
Men även i Bulgarien eller Rumänien ser man att Omikron inte är så dödlig som tidigare varianter.
 
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Stämmer ju inte med t.ex. Bulgarien.
Förklara gärna för mig var du baserar det på. För det blir mycket enklare att bevisa att du var fel, när du beskriver ditt resonemang
 
BirgitS BirgitS skrev:
Även om vaccinet inte skyddar lika bra när det gäller att bli sjuk som det gjorde mot alfa och delta så är vaccinet mycket bra på att skydda mot allvarlig sjukdom och död.


Såg du det jag tog upp om situationen i Bulgarien?
Där kan du se att omikron orsakar hög belastning på IVA och många avlidna i ett land med låg vaccinationsgrad.
Jo men hur många dog innan? Jag säger inte att folk inte dör...
 
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Men snälla du, jag sa ju redan att Bulgarien inte är det bästa landet att jämföra sig med.
Men även i Bulgarien eller Rumänien ser man att Omikron inte är så dödlig som tidigare varianter.
Men Sydafrika är ett väldigt bra land att jämföra Sverige med?

Men nu gäller det något helt annat än när du klagade på att jag tog upp Bulgarien förra gången.
Har du någon uppgift som just visar att Bulgarien hade en betydligt högre andel med genomgången sjukdom i somras jämfört med Sverige?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.