windestal
Planen är att nu i vår plantera en rätt lång häck av hybrid-idegran. Vi tänkte köpa plantor som är ca 80 cm höga. Detta blir en investering i både tid och pengar för oss, och vill givetvis att planteringen ska bli lyckad, så ber därför om råd/tips här!
Har någon här tips om leverantör som är bra, pålitliga och prisvärda? Eller kanske om någon man bör undvika?
Andra tips inför plantering?

Häcken kommer planteras i zon 4, norra Västergötland. Marken är i princip sand. Häckens längd ligger ungefär i nord-sydlig riktning, med varierande ljusförhållanden pga byggnader och stora, höga träd. Den kommer att gå utefter en väg, men några meter in från vägen. Viss sluttning från vägen ner mot häcken.

Vi vet redan att idegran (och hybrid-idegran) är giftigt.
 
Hej,
Idegran är en fantastisk häckväxt som utgör perfekt stomme i en trädgård så det är jättekul att ni väljer det.
Min erfarenhet av idegran är att högre plantor tar längre tid på sig att etablera sig så det är inte självklart att man vinner något på att köpa så höga plant som 80 cm. Dessutom om dessa är stressade för att bli höga snabbt är vinsten ännu mindre. Runt 40-50 cm (vad som nu ligger närmast i höjd och finns tillgängligt för privatpersoner) brukar vara det som etablerar sig snabbast.

Annars är det ju en anspråkslös växt som vill ha fukthållande jord till en början (tillför gärna organiskt material till er sandjord) men som när den är etablerad inte är särskilt kinkig. Den ogillar dock att stå i vatten, vilket ju inte bör vara ett problem hos er.

Lite gödning på våren de första åren (inte vid plantering utan i ert fall nästa vår( snabbar på tillväxten men när den väl etablerat sig behövs inte det heller.

Jag tillhör ju den gamla skolan och skulle inte beställa plant från någon av alla de häckföretag som finns på nätet. Jag beställer plant via en plantskola som jag kan prata med och fråga var plantorna kommer ifrån etc. Men det behöver absolut inte vara så att mitt sätt är bättre, det var bara så man gjorde förr när jag utbildade mig så det kanske bara är väldigt gammaldags. Mitt tips är alltså att ringa runt till lite lokala plantskolor och kolla priser och när de kan leverera och var plantorna kommer ifrån.
Cirka 10% spill hade jag räknat med på så mycket plantor.

Men det kan ju vara så pass mycket billigare att köpa från ngt online företag att det är värt att köpa lite mer än 10% extra.

Extra plantorna planteras antingen i rejäla krukor eller på liknande växtplats så att det håller samma takt som de andra. Om de inte behövs kan ni formklippta dem :love:

Ni bör i alla fall kunna köpa barrotade plantor, men det hade ni kanske tänkt ändå. Det blir ju väldigt mycket billigare.
 
  • Gilla
Lillekitte och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Om du vill ha lite storlek och klippa rätt hårt så välj sorten 'Hicksii'.

Om du vill ha en låg häck som du inte behöver mer än putsa så väljs sorten 'Hillii'. Mörkgrön med lodräta grenar for better and worse.

Vill du ha en härdig hybridsort som växer lite kraftigare och liknar riktig idegran så välj sorten 'Grönland' (eller om det stavas 'Groenland')

Jag gillar den sista sorten bäst och har en liten häck av den som jag är nöjd med i en kall version av zon 3.

Generellt är idegran alltid importerade plantor så det går lika bra att beställa från t ex Tyskland eller Polen. Brukar vara billigare än svenska leverantörer också. Men ibland kan typ Blomsterlandet p g a sina enorma inköpsvolymer vara mycket konkurrenskraftiga i priserna.
 
Intressant diskussion. Idegran är ett av våra alternativ. Vi behöver insynsskydd mot nybyggen runt oss. Både en parkering och en lekplats, så vintergrön, tät och rimligt snabbväxande är ju bra.

Om jag kollar på prisen online så blir det rätt mycket pengar, då vi behöver runt 150 meter. Barrotade nämndes ovan som billigare, men det är inget jag hittar. Billigast är 60 cm hög i rotklump, men det blir en del pengar ändå. Går det att komma undan billigare än de jag hittade som är från 4-500 kr/m är det såklart trevligt, men kanske inte på bekostnad av att det tar alltför många år innan det blir en riktig häck.

Det behöver inte bli någon vägg direkt, men om den hunnit bli en bit över en meter så att det känns som en rejäl avgränsare innan grannbyggena är klara om tre år vore det bra.
 
Claes Sörmland
Hep Hep skrev:
Intressant diskussion. Idegran är ett av våra alternativ. Vi behöver insynsskydd mot nybyggen runt oss. Både en parkering och en lekplats, så vintergrön, tät och rimligt snabbväxande är ju bra.

Om jag kollar på prisen online så blir det rätt mycket pengar, då vi behöver runt 150 meter. Barrotade nämndes ovan som billigare, men det är inget jag hittar. Billigast är 60 cm hög i rotklump, men det blir en del pengar ändå. Går det att komma undan billigare än de jag hittade som är från 4-500 kr/m är det såklart trevligt, men kanske inte på bekostnad av att det tar alltför många år innan det blir en riktig häck.

Det behöver inte bli någon vägg direkt, men om den hunnit bli en bit över en meter så att det känns som en rejäl avgränsare innan grannbyggena är klara om tre år vore det bra.
I och med att du bor i Stockholm så kan det vara en möjlighet att odla vanlig idegran, den klassiska häckplantan. Det fungerar i mildare lägen som är zon 1-2 i Stockholm, t ex Mälarnära. Bor man ute i förorterna, t ex uppåt Täby, Sollentuna, Upplands Väsby eller på Södertörn så är det dock kallare lägen och vanlig idegran är inget vidare plantval. Man får då välja de mer långsamväxande och härdiga amerikanska hybrididegranarna, de som kallas för Taxus xmedia, de som jag skrev om tidigare.

Hur som helst, har man klimatet för vanlig idegran så går de att köpa mycket överkomligt som barrotade på våren. Plantera i april, så fort jorden går att gräva. Tre plantor per meter är lämpligt. Man köper in dem från kontinenten, t ex Tyskland:

https://www.gartencenter-shop24.de/taxus-baccata-gemeine-eibe

https://www.pflanzmich.de/produkt/26820/eibe.html

Nyckelorden på tyska är Eibe (idegran) och wurtzelnackt (barrotade).

Jag har en liten provhäck som är snygg efter de flesta vintrar i zon 3 i Sörmland men de hemska vintrarna kring 2010 var inte kul för den vanliga idegranen. Det tog ett par år innan de hade vuxit tillbaka så att skadorna inte syntes. nu 12 år senare känns det som länge sen.
 
  • Gilla
VidarH och 2 till
  • Laddar…
Tyvärr bor vi varken mälarnära eller tropiskt, utan i den eviga permafrostens Vallentuna. Visserligen i södra delen som är zon 3 enligt lokal expertis, men ingen vanlig idegran alltså.

Nu har jag surfat runt hela Europa känns det som. Jag valde Hicksii som jämförelsesort och priserna varierar galet mycket, men för halvmetersplantor i kruka eller klump är mina 4-500 kr per meter rätt normalt verkar det som. Några barrotade hittade jag inte av någon sort som tål min växtzon. Grönlandsvarianten skrev någon av siterna inte blir mer än två meter, vilket ut mot vägen blir lite klent då häcken står lägre än vägen.

Nu är fördelen att det inte är 150 meter i år, utan troligen 50 meter per år och då är det betydligt enklare att stå ut med kostnaden.

Jag tänkte åka till vår vanliga leverantör av träd och buskar och se om de kan åtminstone närma sig nätpriserna. Jag sponsrar hellre dem (Åkersberga Växtförsäljning) då det varit kunniga och hjälpsamma tidigare, så länge det inte är orimligt mycket dyrare än från t ex Nederländerna.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Nu gör jag återigen reklam för Bok/Fagus som bör klara zon 1/3 ev 4 (bör kollas). Om den sätts som smalklippta dubbelhäckar med ca 70 cm gång emellan så blir det garanterat insynsfritt hela året bortsett från ett par korta veckor i maj då den fäller bladen och fixar nya.

Nackdel: kräver klippning 2 ggr/säsong

Fördel: växer mycket snabbt och kan hållas låg eller mycket hög; kan bli mycket gammal och kan föryngras. Är prismässigt mycket billig.

I min profil finns bild (längst ner) på hög enkelhäck där man ser hur den täcker insyn i december månad.

Taxus är underbart vacker men detta är ett alternativ.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
yonna yonna skrev:
Nu gör jag återigen reklam för Bok/Fagus som bör klara zon 1/3 ev 4 (bör kollas). Om den sätts som smalklippta dubbelhäckar med ca 70 cm gång emellan så blir det garanterat insynsfritt hela året bortsett från ett par korta veckor i maj då den fäller bladen och fixar nya.

Nackdel: kräver klippning 2 ggr/säsong

Fördel: växer mycket snabbt och kan hållas låg eller mycket hög; kan bli mycket gammal och kan föryngras. Är prismässigt mycket billig.

I min profil finns bild (längst ner) på hög enkelhäck där man ser hur den täcker insyn i december månad.

Taxus är underbart vacker men detta är ett alternativ.
Håller med och köper man eplantematerial så passar dessa vårt klimat ännu bättre. Avenbok är ju annars ett säkert kort uppe i permafrostens Vallentuna.
 
  • Gilla
Peoplebeer och 3 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Nu gör jag återigen reklam för Bok/Fagus som bör klara zon 1/3 ev 4 (bör kollas). Om den sätts som smalklippta dubbelhäckar med ca 70 cm gång emellan så blir det garanterat insynsfritt hela året bortsett från ett par korta veckor i maj då den fäller bladen och fixar nya.

Nackdel: kräver klippning 2 ggr/säsong

Fördel: växer mycket snabbt och kan hållas låg eller mycket hög; kan bli mycket gammal och kan föryngras. Är prismässigt mycket billig.

I min profil finns bild (längst ner) på hög enkelhäck där man ser hur den täcker insyn i december månad.

Taxus är underbart vacker men detta är ett alternativ.
Det tog ett tag innan jag fattade att det inte var själva profilbilden du menade, för hur jag än förstorade såg jag ingen häck. Till slut fattade till och med stockholmaren...

Bra idé, men frågan är om den är lika mycket insynsskydd på vintern här uppe som i Skåne. En granne hade en när vi bodde i Täby och den fällde de flesta bladen under vintern. Fast det kanske bara den häcken som var lite gnällig. Absolut ett alternativ. Fast det där med dubbla rader låter skumt. Varför är det bättre än en bred, eller går det inte att ha den bredare? På ett par sidor är det lite sämre med plats.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Håller med och köper man eplantematerial så passar dessa vårt klimat ännu bättre. Avenbok är ju annars ett säkert kort uppe i permafrostens Vallentuna.
"Eplantmaterial"? E-sport och e-cyklar är i mina ögon ett substitut för de lite fetare och latare personerna och jag har gått lite åt det hållet under pandemin, så det kanske är för mig. Fast du får gärna utveckla det där lite.
 
Claes Sörmland
Hep Hep skrev:
"Eplantmaterial"? E-sport och e-cyklar är i mina ögon ett substitut för de lite fetare och latare personerna och jag har gått lite åt det hållet under pandemin, så det kanske är för mig. Fast du får gärna utveckla det där lite.
Det gäller elitplantmaterial som är utvalt för att det har en egenskaper (arvsanlag) som passar svenskt klimat, Läs mer här:

https://eplanta.com/

Sorter:

Bok:

https://eplanta.com/show_vaxt.php?ID=33

https://eplanta.com/show_vaxt.php?ID=259

Avenbok:

https://eplanta.com/show_vaxt.php?ID=20

https://eplanta.com/show_vaxt.php?ID=21
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
E-planta är en kvalitetsmärkning för svenskodlade buskar och träd utvalda för svenskt klimat. Även virusfria (=certifierade) fruktträd och bärväxter säljs under denna beteckning.

Väljer du E-märkta växter får du friska, pålitliga och odlingsvärda plantor som klarar vårt ofta tuffa svenska klimat år efter år.

www.eplanta.com
 
  • Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
En granne hade en när vi bodde i Täby och den fällde de flesta bladen under vintern.
Är du säker på att det inte var avenbok? Den fäller blad i större omfattning än boken (Fagus och Carpinus Betulus är olika träd).

Varken bok eller avenbok blir tätare om man låter häcken bli 'tjock' - det är bara ytskiktet som har blad. Därav förslaget dubbla häckar i ditt klimat. Min rödbokshäck är enkel, 40 cm tjock/bred, helt skyddande i min hörntomt i Skåne framför allt för att jag har stora fönster ut mot gatan.

Ditt alternativ taxus på 150 m längd blir skrämmande dyrt... :surprised:
 
Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Det är till och med så illa att jag är helt säker på att det var avenbok. Lika säker på det som att jag inte klarade av att läsa ditt inlägg och förstå vad det handlade om.

Fast om vi släpper min usla läsförmåga och ger oss på en helt omöjlig jämförelse mellan avenbok och idegran i mitt karga Vallentuna. Snabb googling ger att båda ger insynsskydd året om fast på lite olika sätt, båda blir tillräckligt höga för oss även där häcken kommer stå lägre än vägen, köper jag lite mindre plantor har tålamod är det ungefär samma pengar och enligt de som säljer så är båda lättskötta och klarar klimatet.

Så vad ser ni som fördel/nackdel för de två typerna, om vi bortser från att man kan såklart tycka bättre om blad eller barr? Den ena är alltid grön medan den andra växer dubbelt så fort - är det de två egenskaperna det kokar ned till om man enbart ser till funktionen som häck? Stämmer det förresten i verkligheten att avenboken växer en halvmeter om året, eller gäller det bara i växthus på kontinenten med gödsling varannan vecka?
 
Hep Hep skrev:
Det är till och med så illa att jag är helt säker på att det var avenbok. Lika säker på det som att jag inte klarade av att läsa ditt inlägg och förstå vad det handlade om.

Fast om vi släpper min usla läsförmåga och ger oss på en helt omöjlig jämförelse mellan avenbok och idegran i mitt karga Vallentuna. Snabb googling ger att båda ger insynsskydd året om fast på lite olika sätt, båda blir tillräckligt höga för oss även där häcken kommer stå lägre än vägen, köper jag lite mindre plantor har tålamod är det ungefär samma pengar och enligt de som säljer så är båda lättskötta och klarar klimatet.

Så vad ser ni som fördel/nackdel för de två typerna, om vi bortser från att man kan såklart tycka bättre om blad eller barr? Den ena är alltid grön medan den andra växer dubbelt så fort - är det de två egenskaperna det kokar ned till om man enbart ser till funktionen som häck? Stämmer det förresten i verkligheten att avenboken växer en halvmeter om året, eller gäller det bara i växthus på kontinenten med gödsling varannan vecka?
Jag planterade avenbok på styv lerjord i Uppsala 2013, som väl har ungefär samma subarktiska klimat som Vallentuna, och det enda jag ångrar idag är att jag inte planterade förskjutna dubbla rader för att göra den tätare. Det tog ungefär fem år innan plantorna hade rätt höjd, som i mitt fall är lite över 2 meter och då köpte jag rätt små plantor på Blomsterlandet eller liknande. Det handlade i mitt fall bara om ca 10 meter häck, så jag lade inte ned någon längre tid på att söka plantor utan köpte första bästa. Jag grävde ett djupt dike där jag lade hönsgödsel och vanlig planteringsjord och sedan vattnade jag den torra somrar de första 2-3 åren. Därefter har den klarat sig själv. Kan klippas och tuktas lite hur man vill.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.