Tarzanfarsan Tarzanfarsan skrev:
Jag har precis samma förutsättningar som dig men hade druygt 3000 kWh förbrukning i december (och inte överdrivet varmt…). Jag har bergvärme och en Nibe fighter 7kwh. Vad har du för pump?
jag har bergvärme och en NIBE F1255 4-16 KWh. LK golvvärme i nästan hela huset och ett par raddisar i källaren. I samband med utbyggnationen några år sedan tilläggsisolerade jag hela huset, bytte alla fönster och installerade FTX ventilation. Beställde en energideklaration när jag var färdig och fick huset B-klassat och därmed även grönt bolån. Jag har ställt ned kurvorna en aning men inget överdrivet heller. Vi fryser inte men inga extra plusgrader heller. Kaminen eldar vi i då och då som säkert gör lite skillnad också.
 
Niklas Wulff Niklas Wulff skrev:
Vi ska precis installera bergvärme i en träkåk från 1924, och skulle gärna förstå bättre vad du gjorde. Vi har vattenburna radiatorer redan, vad innebär det att man stänger av patronen på det sättet? På nåt sätt måste väl pannan kompensera om berget inte ger tillräckligt med värme?
Jag kör också med blockerad tillsats (el-patron) på min Nibe med jordvärme. Vill inte att den går in och används i onödan. Jobbar pumpen i värmeläge och någon duschar länge så sjunker varmvatten tempen, för att snabbt kompensera så skulle den kunna gå in med el också. Men jag låter det i stället ta lite längre tid att värma igen. Klarar den inte att hålla värme över tid så får man så klart slå på el-tillskottet igen, men då är man ju medveten om det.
 
  • Gilla
Niklas Wulff
  • Laddar…
Vi har ett borrhål på 200m och Nibe bergvärme. Huset är på 215 kvm. Vi har tillskottselen avslagen och har aldrig behövt slå på den. Borrhålet levererar så det räcker hela tiden. Vi har ca 7 grader in och 4 grader ut till borrhålet
 
K karlmb skrev:
Att köra en bvp på 55 grader när det räcker med kanske 40 är ju korkat.
Som att köra bil på 3an på motorvägen i 140.
Har man rätt maskin (tex Mazda Rx-7 fd (wankel med dubbelturbo) ) är det hur kul som helst.
Kostar skjortan isoppa och däck men va faaan .... leker man så leker man.
Fast det är klart ... man kanske inte tycker att det är ku ens BVP gör samma sak.

Fråga:
Att köra en BVP på 55C framledning är nog som redan sagts flera gånger i tråden inte optimalt ....så vi lämnar BVP:er och hoppar över till LVVP
att köra en Nibe S2125-12 med 55C i framledning borde väl inte vara nått problem eller? Ja, du sänker din COP rätt bra, men tänkte ur maskinens synvinkel. Den går ju långt ifrån max (som ligger på hela 75C).
 
M MrDizzy skrev:
att köra en Nibe S2125-12 med 55C i framledning borde väl inte vara nått problem eller? Ja, du sänker din COP rätt bra, men tänkte ur maskinens synvinkel. Den går ju långt ifrån max (som ligger på hela 75C).

Det är stor skillnad på att värma till 55 grader när det behövs och att alltid värma till 55 grader för att sen shunta ut en lägre temperatur till radiatorerna som Stickan skrev om:


Stickan56 Stickan56 skrev:
Nej, detta handlar inte om framledningstemp. utan om tempen i tanken från vilket radiatorvattnet shuntas ut från.

Stickan
 
useless useless skrev:
Det är stor skillnad på att värma till 55 grader när det behövs och att alltid värma till 55 grader för att sen shunta ut en lägre temperatur till radiatorerna som Stickan skrev om:
Men det är det jag frågar om: att konstant köra den där S2125:an i 55C
 
Ang. elmätaren så var den garanterat fjärravläst, tror det var ett krav sedan 2004-5. Att nätbolagen byter mätare igen är ett krav från staten. Den nya möjliggör bla fjärravstängning (varför, så man kan rundstyra effekt vid effektbrist !!!) samt att man kan mäta inmatad effekt.
 
  • Gilla
SaldeEttHusTillEttTroll
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Scenariot framtida elpris samma som på installationsdatum, kontra scenariot kraftigt stigande elpris.
Det beror ju på vad man byter ifrån.

Byter du från direktverkande el, så kommer ju payofftiden bli väldigt kort med en VP, då du minskar din elförbrukning kraftigt.

Byter du från t.ex. oljeeldning så kommer ju payofftiden bli längre (eller "oändlig") om oljepriset inte rör sig motsvarande elpriset.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
C clippan skrev:
Off the record men bara belysa vad som kan hända vid mätarbyte. I vårt fall vatten men ändå. Efter ett mätarbyte p g a att vattenlev. ville byta mätare av någon orsak så kom sluträkningen på vår gamla mätare. Den var 85.000 kr högre än vad den borde vara vid jämn förbrukning. Vid kontakt med vattenlev. sa de "ojdå", vi får kolla det. Och efter kollen så kom de tillbaka och sa att det var en felavläsning. Jag frågade om inte deras system larmade för en orimlig förbrukning, då svarade de "jo systemet larmar" men den som hade hanterat sluträkningen hade struntat i larmet!
Vi fick en kraftig negativ förbrukning, när de bytte mätare och den nya bara stod på 10 kubik totalt. De glömde registrera slutvärde på gamla och startvärde på nya.
 
M MrDizzy skrev:
Men det är det jag frågar om: att konstant köra den där S2125:an i 55C
Varför ska du köra värmepumpen på en konstant temperatur? Det är lika dåligt både för verkningsgraden och livslängden oavsett om det är bergvärme eller luft/vatten.
 
C clippan skrev:
Off the record men bara belysa vad som kan hända vid mätarbyte. I vårt fall vatten men ändå. Efter ett mätarbyte p g a att vattenlev. ville byta mätare av någon orsak så kom sluträkningen på vår gamla mätare. Den var 85.000 kr högre än vad den borde vara vid jämn förbrukning. Vid kontakt med vattenlev. sa de "ojdå", vi får kolla det. Och efter kollen så kom de tillbaka och sa att det var en felavläsning. Jag frågade om inte deras system larmade för en orimlig förbrukning, då svarade de "jo systemet larmar" men den som hade hanterat sluträkningen hade struntat i larmet!
Öhhh. Det är i runda slängar 5 000 kubik vatten. (förutsatt 17 kr/kbm)
Då hade ni numera bott i en liten sjö...
 
Henrikn137 Henrikn137 skrev:
Temperaturen var samma, om inte varmare i januari, jämfört med december så jag ser inte anledningen där tror jag.
det han skrev till dig handlade om temperaturen i borrhålet inte utomhus tempen.
 
Jag bor i tvåplans villa 128 + 70 källare i Södertälje byggt 1996. Jag har kört bergvärme 76 månader, sen oktober 2015 tlls nu som är totalt 55600 timmar varav kompressorn gått 27700 timmar alltså 55600h/27700 h = 50% av tiden
+ 1360 h steg1 x 3kw = 4080 kWh
+ 510 h steg 2 x 6 kw = 3060 kwh = 7110 kwh
7110/76 = 94 kWh/mån.
kompressorn drar 1300 watt x 27700 h = 36 000 kwh/76 mån = 474 kwh/mån
474 + 94 kWh = 568 kWh/mån
Min årsförbrukning är ca 14000 kwh/år, 1167kWh/månad så hälften av min el går åt till att värma huset och varmvatten.
Jag tror att det är ganska normalt och kan vara till hjälp för er att göra jämförelse hos er själva
 
Varför fortsätter folk att posta helt meningslösa siffror från sina egna anläggningar? Det är ju konstaterat att det är fel på TS elmätare, så det spelar ingen roll om hundra andra villor drar en tiondel så mycket med blockerad elpatron.
 
  • Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
S senap skrev:
Du menar kWh eller möjligen kWh / h?
(kW / h är ingen uppenbar koppling till verkligheten.)
Det är ju kW/h som är förbrukningen. Skrivs allmänt som kWh , vilket är fel men vedertaget. Ungefär som sekundmeter istf meter/sekund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.